Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var jo ikke bare fryd og gammen i den artikkelen.

"While this latest study examines marijuana's effect on physical brain tissue, a Duke University study earlier this year examined the drug's effect on intelligence and performance. That study found that teens who routinely smoke marijuana before turning 18 risk a long-term drop in their IQ."

• Liker 2
Lenke til kommentar

Var jo ikke bare fryd og gammen i den artikkelen.

"While this latest study examines marijuana's effect on physical brain tissue, a Duke University study earlier this year examined the drug's effect on intelligence and performance. That study found that teens who routinely smoke marijuana before turning 18 risk a long-term drop in their IQ."

Jepp, sa tidligere i denne tråden at bruk blant ungdom under 18 (helst 25), burde frarådes ganske kraftig siden man ikke vet helt hvordan cannabis påvirker hjernen, kontra til noen som har en helt utviklet hjerne.

Endret av Rgr00n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fornuftig, men de i den aldersgruppen har en tendens til å ikke høre på slikt.

Sant nok, men er det en ting som ikke avskrekker, så er det iallefall forbudet. Føler heller at presentasjon av fakta/studier slik som disse kan ha mye mer ønsket effekt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Science/Human: Inhaled cannabis improved neuropathic pain in clinical study

According to a clinical study at the University of California with 39 patients suffering from neuropathic pain both low and moderate doses of inhaled cannabis were effective in reducing pain. The study was headed by Dr Barth L. Wilsey from VA Northern California Health Care System in Sacramento. Participants either received a medium dose or a low dose of cannabis inhaled by a vaporizer or a placebo. Most of them were experiencing central or peripheral neuropathic pain despite conventional treatments.

There were no significant differences between the two groups receiving low and medium doses of cannabis. An average of about three patients had to be treated for one patient to benefit with a pain reduction of more than 30%. Authors noted that these results "are compatible to those of traditional neuropathic pain medications" and that psychoactive effects were minimal and well tolerated. They concluded that "vaporised cannabis, even at low doses, may present an effective option for patients with treatment-resistant neuropathic pain."

Wilsey B, Marcotte T, Deutsch R, Gouaux B, Sakai S, Donaghe H. Low-Dose Vaporized Cannabis Significantly Improves Neuropathic Pain. J Pain. 2012 Dec 10. [in press]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23238740

First marijuana growers in D.C. clear regulatory hurdles

Documents put city one stop closer to legal medical use

• Liker 4
Lenke til kommentar

Og det står du faglig inne for. Hva med å møte opp på skolen 100 mandager etterpå? Det vil si, man nå skille mellom kort og langtidsvirkninger.

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg faglig må stå inne for noe som er andre personers opplevelser.

Men jeg kan ellers berette at jeg også kjenner en god del personer som har brukt eller bruker cannabis. Én døde for noen år siden som følge av en heroinoverdose, men med kjenskap til hans oppvekst er det ganske åpenbart hva det var som drev han ut i misbruket, og han var allerede ganske alkoholisert før han begynte med cannabis. Én ruset seg i overkant mye på videregående og endte opp med å droppe ut, men dette var også en fyr som hadde strevd med store fagvansker i grunnskolen som han aldri fikk noe hjelp med. Han har i dag forøvrig fullført VGS og går på politihøgskolen. Resten jeg kjenner som bruker cannabis, inkl. en håndfull fra universitetet, gjør dette sporadisk og fungerer utmerket.

Og ja, vi må skille mellom lang- og korttidsvirkningene. Men der har vi altså forskning som peker på at det skal et ganske betydelig forbruk til før vi kan snakke om noen vedvarende virkninger og abstinenssymptomer. Det vi også må ha med oss er bakenforliggende faktorer, slik som psykisk lidelse, som gjør at enkelte får problemer med rusmisbruk.

Og hva med blandingen alkohol cannabis. Jeg har sett den i praksis og den var ikke god. Andre jeg har snakket med sier det samme.

Cannabis har vel vist seg å forsterke alkoholrusen ganske betydelig, og vi er vel de fleste av oss klar over at ikke alle blir like "gode" når promillen bikker et visst stadium, eller at blandingsrus generelt er noen særlig god idé. Jeg har dog fortsatt til gode å se noen respondere med å bli aggressive på ren cannabisrus.

Jeg har ikke så overvettes stor tro på den jevne nordmann her. Jeg hører at mange røykende foreldre utsetter sine barn for passiv røyking hjemme og endog i trange biler. Det er kanskje blitt bedre, antagelig mest på grunn av tiltak mot tobakksøyking.Den nye røykeloven er nok også holdningsdannende. Så det nye nå er at barn skal utsettes for passiv røyking av marihuana? Snu på flisa og tenk deg at barn skulle lage disse lovene. De ville sikkert aldri legalisere cannabis.

Den jevne nordmann har jeg faktisk ganske stor tiltro til. De fleste av oss evner å styre unna de største feilstegene så lenge vi får tilstrekkelig informasjon om hva de ulike valgene innebærer. Så vil det alltid være en del som tar dårlige valg, og det er grunnen til at vi har politi, barnevern og liknende institusjoner i samfunnet vårt. Og det er grunnen til at jeg mener en legalisering bør underlegges streng regulering. Men disse folkene vil trolig ta dårlige valg okke som.

Ja og jeg er ikke særlig imponert av de metodene. Stort sett partielle analyser der man tester en hypotes om gangen i stedet for multivariabel hypotese testing, der man tester et sett av hypoteser samtidig. Og som jeg har nevnt tidligere i denne tråden ligger begrepet kausalitet dypt. Se tilbake for mer utførlig forklaring.

Der bekrefter du vel selv at metodene er svært mangelfulle.

Vel, jeg er ikke helt enig i at partielle analyser er normen. Man søker nok multivariable analyser, men problemet er altså at antallet variabler er så stort at validiteten blir usikker.

Men poenget var uansett at det ift. til forskning på cannabis ikke er et problem som legaliseringsforkjemperne sitter med alene - undersøkelsene til "den andre siden" innehar akkurat de samme begrensningene.

Ja nissen har en tendens til å følge med på lasset.

De er i det minste tydelige på sitt ideologiske ståsted i kontrast til en del av de andre politiske partiene ;)

Og de samfunnsøkonomiske konsekvensene er nok altfor lite fremme i debatten.

Hvilken debatt...? ;) Ruspolitikk, med unntak av når FrP snakker om å redusere avgiftene, er i grunnen et område man hører lite om.

Det er en altfor fatalistisk og ettergivende holdning etter min mening.

Deg om det, men det handler for min del ikke om å være ettergivende. Det handler om å være realistisk ut fra tidligere erfaringer, samt et ønske om å ha en ruspolitikk som totalt sett gir færrest mulige negative konsekvenser, både på et personlig og et samfunnsøkonomisk plan.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.knowledgeoftoday.org/2012/06/fda-cancer-industry-prevent-cure.html

It turns out, THC when ingested in highly concentrated forms (such as EATING CANNABIS OIL) will attack any mutated cells in your body while strengthening and rejuvenating the healthy cells.

The PERFECT Cure for Cancer: it works fast, it works well, it works on many different forms of Cancer in ALL stages and it has ZERO harmful side effects. (Unlike Chemo which deteriorates your entire body and kills 1 in 5 patients). Not only that, but it dissolves ALL forms of tumors and can even combat superbugs like MRSA.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Fornuftig, men de i den aldersgruppen har en tendens til å ikke høre på slikt.

Dette er et veldig dårlig argument mot legalisering og representerer tankemønsteret til mennesker som ikke evner å se bortenfor sin egen nese.

Jeg får forklare hvorfor jeg mener det er et dårlig argument.

- Det er ikke cannabis som fører til at unge mennesker viser dårlig dømmekraft.

- Problemet kan bedres hvis unge mennesker får god informasjon om de potensielle (og seriøst) negative effektene slik at de kanskje tenker seg om to ganger før de hopper i det.

- Noen drivkrafter til at noen unge mennesker starter er at det er tabu, ulovlig, og dermed spennende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.knowledge...event-cure.html

It turns out, THC when ingested in highly concentrated forms (such as EATING CANNABIS OIL) will attack any mutated cells in your body while strengthening and rejuvenating the healthy cells.

The PERFECT Cure for Cancer: it works fast, it works well, it works on many different forms of Cancer in ALL stages and it has ZERO harmful side effects. (Unlike Chemo which deteriorates your entire body and kills 1 in 5 patients). Not only that, but it dissolves ALL forms of tumors and can even combat superbugs like MRSA.

Denne typen formuleringer skriker "useriøs kilde"

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kjekt å poste ting du selv har lest og at du gir inntrykk av at du har forstått innholdet. Det styrker troverdigheten. Hvis ikke ramler man ned til rosario nivå. .

Som sagt jeg leser det og min formening holder jeg ut av mine poster synes ikke det relevant, min mening er jo at cannabis er bra det kommer vel ganske bra fram utifra mine poster..

Folk selv får lese,tyde samt gjøre opp sin mening :)

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...