Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Så er det vel min tur å nevne noen nettkilder.

 

Søkestreng

 

cannabis helsedirektoratet

 

cannabis site:www.helsedirektoratet.no

 

cannabis depression

 

cannabis addiction

 

Hei!

 

Jeg er jente på 14 år som lurer på om man kan få noen store helseskader på grunn av bruk av narkotiske stoffer?

 

Hilsen meg.

 

Svar fra ungrus.no 20.01.2012 15:15:41

Hei!

 

Du stiller et veldig stort spørsmål. Jeg vil prøve å koke ned svaret litt, så det ikke blir så omfattende.

 

Du spør om man kan få store helseskader av å bruke narkotiske stoffer. Det enkleste å svare på det er: Ja!

 

Hvis du går inn på de enkelte rusmidlene som det står om på denne siden, der vi også har lagt ut lenker til andre som har skrevet om stoffene, vil du se at alle narkotiske stoffer har forskjellige virkninger og helseskader. Jeg gir noen få eksempler her:

 

Røyking av cannabis gir økt fare for kols, som er en alvorlig lungesykdom. Mange blir også demotiverte og sløve hvis de røyker mye hasj eller marihuana. Bruk av cannabis har også vist seg å påvirke immunforsvaret og sædkvaliteten.

Det er fare for blant annet hjerteproblemer og hjerneslag ved bruk av sentralstimulerende midler som amfetamin og kokain.

Overdosefaren er veldig stor ved bruk av opioider, som for eksempel heroin.

 

I tillegg kommer smitte- og infeksjonsfaren som oppstår hos dem som bruker sprøyter for å få i seg rusmidlene. Mange i rusmiljøene er smittet med hepatitt C, og dette kan føre til at leveren ikke fungerer, eller at det blir kreft i den. Det er også økt fare for HiV-smitte dersom man deler sprøyte med andre.

 

Bruk av narkotiske stoffer innebærer alltid en fare for å bli avhengig. En avhengighet fører ofte til at man prioriterer å ruse seg fremfor å opprettholde forpliktelser i forhold til skole, arbeid, familie, venner og økonomi. Det er dyrt å ruse seg, og mange begynner å gjøre ulovlige ting for å ha råd til narkotika. Får man narkogjeld, kan man oppleve trusler eller vold av de som vil ha igjen pengene sine. Det kan føre til at man ofte er redd og ikke tør å være så sosial som man var tidligere.

Det kan skje ting i rus, som ikke ville skjedd dersom man ikke hadde inntatt rusmidler. Man kommer lettere opp i ulykker, krangel og slåsskamper. Det kan få store konsekvenser, selv om det bare skjer en gang. Man kan også gå lenger seksuelt enn man ville gjort i rusfri tilstand, og det kan få følger som graviditet eller kjønnssykdommer.

 

Du spurte om helseskader ved bruk av narkotika, og som du ser, er det mange måter å få skader på. Narkotikabruk påvirker hele livet til den som ruser seg. Det påvirker venner og familie, som ofte er redde og fortvila over det som skjer.

 

Kilde: https://ungrus.no/sporsmal/527

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Dette

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

 

er den mest kjente medisinske databasen jeg vet om på nettet.

 

Jeg har kjent den i årevis. Gå til søkefeltet og start med

 

cann

 

så kan vi se om utenlandske og norske kilder er enige på alle de treffene som finnes.

 

For å gi et eksempel:

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=cannabis%20schizophrenia

 

Der er det åpenbart at cannabis kan brukes som medisin. Jeg regner med at planten allerede brukes i reseptbelagte medisiner. Men det er noe helt annet enn å legalisere stoffet. Det man finner der tyder tvert i mot at cannabis bør være underlagt streng medisinsk kontroll og ikke lagt i hendene på slepphendte leger (som jeg har hørt om) og som i grensetilfeller bør kunne fratas sin legebevlling.

 

Det er myndighetene som bestemmer i vårt concensus demokrati.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Så er det vel min tur å nevne noen nettkilder.

 

Søkestreng

 

cannabis helsedirektoratet

 

cannabis site:www.helsedirektoratet.no

 

cannabis depression

 

cannabis addiction

 

Hei!

 

Jeg er jente på 14 år som lurer på om man kan få noen store helseskader på grunn av bruk av narkotiske stoffer?

 

Hilsen meg.

 

Svar fra ungrus.no 20.01.2012 15:15:41

Hei!

 

Du stiller et veldig stort spørsmål. Jeg vil prøve å koke ned svaret litt, så det ikke blir så omfattende.

 

Du spør om man kan få store helseskader av å bruke narkotiske stoffer. Det enkleste å svare på det er: Ja!

 

Hvis du går inn på de enkelte rusmidlene som det står om på denne siden, der vi også har lagt ut lenker til andre som har skrevet om stoffene, vil du se at alle narkotiske stoffer har forskjellige virkninger og helseskader. Jeg gir noen få eksempler her:

 

Røyking av cannabis gir økt fare for kols, som er en alvorlig lungesykdom. Mange blir også demotiverte og sløve hvis de røyker mye hasj eller marihuana. Bruk av cannabis har også vist seg å påvirke immunforsvaret og sædkvaliteten.

Det er fare for blant annet hjerteproblemer og hjerneslag ved bruk av sentralstimulerende midler som amfetamin og kokain.

Overdosefaren er veldig stor ved bruk av opioider, som for eksempel heroin.

 

I tillegg kommer smitte- og infeksjonsfaren som oppstår hos dem som bruker sprøyter for å få i seg rusmidlene. Mange i rusmiljøene er smittet med hepatitt C, og dette kan føre til at leveren ikke fungerer, eller at det blir kreft i den. Det er også økt fare for HiV-smitte dersom man deler sprøyte med andre.

 

Bruk av narkotiske stoffer innebærer alltid en fare for å bli avhengig. En avhengighet fører ofte til at man prioriterer å ruse seg fremfor å opprettholde forpliktelser i forhold til skole, arbeid, familie, venner og økonomi. Det er dyrt å ruse seg, og mange begynner å gjøre ulovlige ting for å ha råd til narkotika. Får man narkogjeld, kan man oppleve trusler eller vold av de som vil ha igjen pengene sine. Det kan føre til at man ofte er redd og ikke tør å være så sosial som man var tidligere.

Det kan skje ting i rus, som ikke ville skjedd dersom man ikke hadde inntatt rusmidler. Man kommer lettere opp i ulykker, krangel og slåsskamper. Det kan få store konsekvenser, selv om det bare skjer en gang. Man kan også gå lenger seksuelt enn man ville gjort i rusfri tilstand, og det kan få følger som graviditet eller kjønnssykdommer.

 

Du spurte om helseskader ved bruk av narkotika, og som du ser, er det mange måter å få skader på. Narkotikabruk påvirker hele livet til den som ruser seg. Det påvirker venner og familie, som ofte er redde og fortvila over det som skjer.

 

Kilde: https://ungrus.no/sporsmal/527

 

Jepp. Dette er ting som kan skje. Jeg føler allikevel ikke for å hive fengsel inn i den mixen.

 

Er skuffet over at alkohol ikke er med. Når en skal snakke om narkotika, så er det ut ifra et kjemisk og medisinsk perspektiv fornuftig å inkludere etanol/alkohol.

 

Til tross for alle desse farene, så er det helt utrolig mange som klarer seg helt fint, men allikevel er nødt å dyppe tærne sine innenfor det kriminelle miljøet, og å være en småkriminell selv, bare fordi de foretrekker å ta seg en rev istedenfor en øl.

 

Faktisk er alle konsekvensene jeg kan sette opp imot bekjente som røyker et resultat av forbudet.

Endret av Rgr00n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

 

er en mest kjente medisinske databasen jeg kjenner til på nettet.

 

Jeg har kjent den i årevis. Gå til søkefeltet og start med

 

cann

 

så kan vi se om utenlandske og norske kilder er enige på alle de treffene som finnes.

 

For å gi et eksempel:

 

http://www.ncbi.nlm....20schizophrenia

 

Der er det åpenbart at cannabis kan brukes som medisin. Jeg regner med at planten allerede brukes i reseptbelagte medisiner. Men det er noe helt annet enn å legalisere stoffet. Det man finner der tyder tvert i mot at cannabis bør være underlagt streng medisinsk kontroll og ikke lagt i hendene på slepphendte leger (som jeg har hørt om) og som i grensetilfeller bør kunne fratas sin legebevlling.

 

Hvis det skal underligges streng medisinsk kontroll, så skal alkohol og tobakk og kaffe underlegges streng medisinsk kontroll. Det er svært lite som antyder at cannabis er farligere enn disse rusmidlene. I henhold til din logikk, that is. Jeg kan allerede se for meg at kartellene hersker verden, grøss.

Endret av Rgr00n
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er skuffet over at alkohol ikke er med. Når en skal snakke om narkotika, så er det ut ifra et kjemisk og medisinsk perspektiv fornuftig å inkludere etanol/alkohol.

 

Men da må du gå tilbake til før vikingtiden i Norge. Hadde det vært spørsmål om å legalisere alkohol i dag kunne svaret blitt et annet.

 

Og nå er det nettopp snakk om å innføre et nytt rusmiddel. Har du hørt om begrepet irreversibilitet? Det kan være mye lettere å legalisere stoffet enn å gå tilbake. Jeg er mer skeptist til dere liberalsiter enn før jeg begynte debatten med dere, Dere har hverken imponerte meg med:

- Logikk.

- Saklighet.

- Vitenskapelige metoder.

- Gode kilder og / eller fakta.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

Hvis det skal underligges streng medisinsk kontroll, så skal alkohol og tobakk og kaffe underlegges streng medisinsk kontroll. Det er svært lite som antyder at cannabis er farligere enn disse rusmidlene. I henhold til din logikk, that is. Jeg kan allerede se for meg at kartellene hersker verden, grøss.

 

Mener du medisin kartellene, så er jeg delvis enig. De priser mange medikamenter altfor høyt, siden de får opererere altfor fritt. Det er ikke for mye myndighet som er problemet, men for lite og retningen er liberaistisk.

 

Selv fra en som kaller seg liberal (jeg ville kalt ham sosialdemokrat):

 

http://krugman.blogs.nytimes.com/2012/12/17/rumors-of-a-deal/

 

But the cuts are not nearly as bad as raising the Medicare age, for two reasons: the structure of the program remains intact, and unlike the Medicare age thing, they wouldn’t be totally devastating for hundreds of thousands of people, just somewhat painful for a much larger group. Oh, and raising the Medicare age would kill people; this benefit cut, not so much.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg spørre om du har sett Breaking the Taboo med Morgan Freeman? Beklager om du allerede har svart på det. Selv er jeg også litt skeptisk til en legalisering, pga at det kan være skadelig for mange, og det kan være lett for å bruke det for mye. Men slik som det er nå så får folk tak i det uansett, det er ingen aldersgrenser, det finnes mange dårlige produkter, det er en veldig stor utgift å prøve å stoppe det noe som vil bli snudd helt rundt ved en legalisering, det kriminelle markedet for cannabis tjener veldig bra, og man vil kunne i større grad hjelpe de som trenger det ved en legalisering. For meg så virker det som at det er flere fordeler enn ulemper ved en legalisering. Ikke ofte det kommer folk som er i mot legalisering inn hit, så det er interessant å høre hva de har å si og.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men da må du gå tilbake til før vikingtiden i Norge. Hadde det vært spørsmål om å legalisere alkohol i dag kunne svaret blitt et annet.

 

Og nå er det nettopp snakk om å innføre et nytt rusmiddel. Har du hørt om begrepet irreversibilitet? Det kan være mye lettere å legalisere stoffet enn å gå tilbake. Jeg er mer skeptist til dere liberalsiter enn før jeg begynte debatten med dere, Dere har hverken imponerte meg med:

- Logikk.

- Saklighet.

- Vitenskapelige metoder.

- Gode kilder og / eller fakta.

 

 

Hva er din faglige bakgrunn?

 

Har du sluppet opp for argumenter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er enig her, men mener du at psykedelika ikke blir brukt i sammenheng med rekreasjon, og at folk ikke bruker det for å flykte fra hverdagen til en viss grad, eller å åpne sinnet sitt for nye tanker? Får ikke hodet mitt helt rundt hva du mener her, hehe :blush:

Psykedelika er ikke en flukt fra virkeligheten, det er en konfrontasjon med den. Derfor synes jeg i det hele tatt det er litt søkt å kalle psykedelika for narkotika i det hele tatt. Men når definisjonen på narkotika er "ulovlig substans" (e.l, som den er i dag), så får det vel bare være.

 

Og joda, psykedelika brukes til rekreasjon, det også. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er jente på 14 år som lurer på om man kan få noen store helseskader på grunn av bruk av narkotiske stoffer?

 

Hilsen meg.

Dette spørsmålet er i utgangspunktet tåpelig. Da grer jenta hasj, heroin, metamfetamin og khat under én og samme kam, og det er helt bak mål, fordi skadevirkningene er latterlig forskjellige fra stoff til stoff.

 

Svar fra ungrus.no 20.01.2012 15:15:41

 

[...]

 

Røyking av cannabis gir økt fare for kols, som er en alvorlig lungesykdom. Mange blir også demotiverte og sløve hvis de røyker mye hasj eller marihuana. Bruk av cannabis har også vist seg å påvirke immunforsvaret og sædkvaliteten.

Disse farene kan lett begrenses ved å kjøpe en vaporizer: http://en.wikipedia.org/wiki/Vaporizer_%28cannabis%29

 

At man blir sløve av å røyke marijuana er helt sant, akkurat som man blir fulle av å drikke mye alkohol. Legens respons er tøvete, fordi den bare illustrerer rusen i seg selv. Man blir ikke sløv to dager etter marijuanabruk, men man kan sløve seg ned ved langvarig misbruk (over flere år). Akkurat som du kan DØ av å misbruke alkohol og sjokolade over flere år.

 

I tillegg kommer smitte- og infeksjonsfaren som oppstår hos dem som bruker sprøyter for å få i seg rusmidlene. Mange i rusmiljøene er smittet med hepatitt C, og dette kan føre til at leveren ikke fungerer, eller at det blir kreft i den. Det er også økt fare for HiV-smitte dersom man deler sprøyte med andre.
Dette hadde de problemer med i Sveits. Så fant de ut at de kunne legalisere legassistert heroin, og det funket greit:

 

*Crime Issues: 60% drop in felony crimes by patients (80% drop after one year in the program). 82% drop in patients selling heroin.

*Death Rates: No one has died from a heroin overdose since the inception of the program. The heroin used is inspected for purity and strength by technicians.

*Disease Rates: New infections of Hepatitis and HIV have been reduced for patients in the program.

*New Use Rates: Slightly lower than expected. 1) As reported in the Lancet June 3, 2006, the medicalisation of using heroin has tarnished the image of heroin and made it unattractive to young people. 2) Most new users are introduced to heroin by members of their social group and 50% of users also deal to support their habit. Therefore, with so many users/sellers in treatment, non-users have fewer opportunities to be exposed to heroin, especially in the rural areas.

*Cost Issues: 48 dollars/day: Patient costs are covered by national health insurance agency. Patients pay 700 dollars/year for the compulsory insurance. Note: The Swiss save about 38 dollars per day per patient mostly in lowered costs for court and police time, due to less crime committed by the patients.

*In December 2008 the Swiss voted (68%-32%) to make the program part of their body of laws.

 

http://www.citizensopposingprohibition.org/resources/swiss-heroin-assisted-treatment-1994-2009-summary/

 

 

Resten av legens respons er bare det sedvanlige, moraliserende skvipet. Folk ruser seg, og det vil de fortsette å gjøre, uansett om Jens Stoltenberg setter seg på bakbena eller ikke. Det er ikke så mange som bryr seg om lover og regler, og spesielt ikke når den kriminelle handlingen de utfører ikke har et eneste offer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva er din faglige bakgrunn?

 

Har du sluppet opp for argumenter?

 

Og ditt argument var? Intet nytt fra de to neste posterne heller.

 

Bør vi legalisere cannabis?

 

Nei.

 

Vi får være enige om å være uenige. Siden jeg er den eneste mot legalisering i denne tråden, blir det en lite fruktbar debatt.

 

Til slutt husk:

 

Om hele verden er enig med deg er det ikke sikkert du har rett.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Og ditt argument var? Intet nytt fra de to neste posterne heller.

 

Vi får være enige om å være uenige. Siden jeg er den eneste mot legalisering i denne tråden, blir det en lite fruktbar debatt.

 

Til slutt husk:

 

Om hele verden er enig med deg er det ikke sikkert du har rett.

 

Mitt eneste argument var å gi deg en smak på din egen medisin.

 

Alt det du skriver under er omtrent det samme som jeg har skrevet for noen sider tilbake.

Dvs. Jeg er enig i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå får du gi deg, kgun. Jeg linket til en artikkel som beskriver situasjonen i Sveits (en situasjon du sikkert ikke kunne noe særlig om da du sto opp i morges), viser til at du kan kjøpe vaporizer for å begrense skadene ved cannabisrøyking OG argumenterer mot den legen du henviste til i posten din.

 

Dette er argumenter, kan du svare på noen av disse? Hvorfor fungerer disse liberaliseringstiltakene i så godt som ALLE land som har forsøkt dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg ser akkurat på Nrk dagsrevyen om de nye stoffene syntetisk hasj og marihuana. De er farlige, øker faren for hjerteinfarkt og har ført til dødsfall.

 

Samtidig meldes det om et stort beslag på over 20 kg amfetamin i Oslo.

 

Jeg ser ingen plikt til å svare deg på annet enn det jeg selv finner for godt. Du har allerede fått for mye oppmerksomhet etter at du kalte meg gammel facist. Du skal få en mildere betegnelse.

 

Lettlurt naiv fjortis.

 

Lenke til kommentar

Jeg ser akkurat på Nrk dagsrevyen om de nye stoffene syntetisk hasj og marihuana. De er farlige, øker faren for hjerteinfarkt og har ført til dødsfall.

 

Samtidig meldes det om et stort beslag på over 20 kg amfetamin i Oslo.

 

Jeg ser ingen plikt til å svare deg på annet enn det jeg selv finner for godt. Du har allerede fått for mye oppmerksomhet etter at du kalte meg gammel facist. Du skal få en mildere betegnelse.

 

Lettlurt naiv fjortis.

Kan ikke du bare komme deg ut av denne tråden at moderator lar deg fortsette med alt dette 1971 tullet er galskap..

 

Du har ikke noe kilder på noe som helst du bare spytter ut eldgammel propaganda..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...