Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10063994

 

 

Akkurat dette tenkte jeg på i går. Hvorfor er det lov å reklamere for noe så helseskadelig, når alkohol ikke er lov å reklamere for.

 

cannabis er farlig mener mange folk, men ingen skjønner hvorfor 19 prosent av 8-9-åringer har overvekt eller fedme og får diabetes og helseproblemer før de i det hele tatt blir myndige.

I tillegg så skal jeg banne på at foreldrene som skyver godteri og brus ned i halsen på ungene, sier til barna at alkohol, røyk, cannabis og narkotika er farlig. Klart, blir du misbruker er det et problem, men vi har da sett tilfeller hvor folk misbruker junkfood. Bare se på de fleste overvektige i dag. Trur du de ble sånn av å spise torsk, kjøttkaker og generell husmannskost og bare det?

 

Hva er farligst sett i perspektiv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Grunnen til at man ikke kommer noen vei i denne debatten er fordi det diskuteres på effektivt grunnlag. Hva er mest samfunnseffektivt? Hvem bryr seg?

 

Hvorfor syns du som er for kriminalisering at du har en rett til å bestemme over andre mennesker?

 

Jeg kaster ballen tilbake til deg: Trur du de fleste mennesker klarer å oppføre seg uten klare grenser for hva som er rett og galt?

 

Jeg mener nei. Å derfor bør noen bestemme hva som er rett og galt. Også på bekostning av min og din frihet.

Lenke til kommentar

Jeg trur de fleste klarer det. Alkohol kan kjøpes i kassevis uten at noen spør. Går det ikke stort sett bra? Noen tilfeller er det. Noen slosskamper er det. Men tenk på hvor mange som drikker alkohol fredag og lørdag f.eks. Og sammenligne det med alle som sloss.

 

Og så sammenligner du alle som har lov til å kjøpe alkohol med alkoholikere. Er ikke mange prosent av de som kan gå og kjøpe seg kassevis med alkohol som er alkoholikere.

Hadde det blitt forbudt, hadde vi kalt alkoholikere narkomane og de hadde ikke sluttet å være det heller.

 

Jeg og du(?) og alle over 18 har lov til å dra på polet NÅ og kjøpe 3 kartonger eller mer med vin, og drikke de til det er tomt. Vi over 20 har lov til å kjøpe så mange flasker sprit de vil uten at noen spør.

Hvor mange prosent av Norges befolkning gjør det?

 

 

Edit: Jeg så nå at du tenkte på klare grenser generelt. Vel, det er derfor det finnes lover og regler. For at man skal ha en referanse på hva som er rett og galt.

Men, noen av lovene er ikke laget i dag. Ting forandrer seg.

Endret av hfthomas
  • Liker 4
Lenke til kommentar

1.Man kan endog gi cannabis gratis for å få folk til å kjøpe hardere stoffer.

2. Dersom det selges på et statlig monopol er det ingen grunn til at vi ikke får smugling etc. Jfr. det som skjer med alkohol. Prisnivået i Norge er generelt høyt. langerne selger da smuglet cannabis til lavere pris enn den legale markedsprisen

 

1. nei. Hvorfor går du ut ifra at trappeteorien stemmer, eller at det er stoffet alene som på en eller annen måte får en bruker til og få lyst og prøve sterkere stoff.

Du bør innse begrepet "sterke stoff" er ett veldig politisk begrep i dag.

 

2. Viss stat bestemmer seg for og legalisere bør prisnivået stå i stil med skadevirkningene, og risikoene innvolvert med rusmiddelet. De fleste nordmenn vil kjøpe rusmiddelet legalt, selv om prisnivået er høyt. Hadde ikke dette vært tilfellet ville smuglerprodukter vært mye mer populært enn det er i dag...

Endret av WaterMarked
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kaster ballen tilbake til deg: Trur du de fleste mennesker klarer å oppføre seg uten klare grenser for hva som er rett og galt?

 

Jeg mener nei. Å derfor bør noen bestemme hva som er rett og galt. Også på bekostning av min og din frihet.

Hvem er disse menneskene? Er du en av dem som trenger en lov for å ikke voldta og drepe? Har du mange venner som er sånn? Familie?

 

Jeg kjenner INGEN som er klare til å gå på killing spree dersom lovene oppheves. Absolutt ingen. Og jeg tror ikke du kjenner så mange, du heller.

 

Dessuten så er det ikke lovene som definerer oppførselen, men derimot normene. Man søker etter aksept, forståelse og inkludering hos dem som står oss nært, ikke hos Stoltenberg & co. Og normer kan eksistere uten lover.

Endret av Cane Limes
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Samtlige stoffer, ja. Du kan vel gjerne begrunne hvorfor det er riktig å bruke vold mot narkomane?

 

Slutt å tillegg meg noe jeg ikke har sagt og heller ikke mener. Jeg kunne jo snu på flisa og si at det er dere liberalister / anarkister som bruker vold mot de narkomane.

 

Ikke bare bruker du vold mot narkomane, men også mot dine meddebattanter når du tillgger dem meninger de ikke har. Det er en form for strukturell vold.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Minst fire skrivefeil bare her, btw. Heia ironi.

 

Så du har begynt å lære deg norsk nå siden du finner dem? Vanligvis slutter jeg å diskutere med personer som kaller meg gammel facist. Er det noe du vet jeg ikke er, så er det facist. Du som erlært anarkist er nok nærmere den ideologien. Jeg kaller noen av dere fjortiser og dere skriver som fjortiser ved å tillegge meg meninger jeg ikke har og husker ikke det minste av hva jeg har skrivet i denne tråden. Du er en av dem som argumenterer dårligere enn fjortiser. Som en fortsettelse av vokesnopplæringen med deg, kan du ta en titt på denne gode NrK dokumentaren:

 

http://tv.nrk.no/serie/staalindustriens-giganter/koid23007411/sesong-1/episode-1

 

Det vil være bedre om du bruker tid på den flimen så du kan lære noe fremfor å sitte her inne å tygge drøv på gamle utsagn.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10063985

 

"På en jernaldergård i Vest-Agder ble det dyrket cannabis for 1300 år siden."

 

"Ferske analyser av prøvene viser at det i perioden mellom år 650 og 800 etter Kristi fødsel ble dyrket hamp på gården."

 

"Hamp er samme plante som cannabisplanten som brukes til hasj. Det er imidlertid ingen tegn på at cannabis ble brukt til rus.

Tekstiler og kanskje tauverk er det mest sannsynlige."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kaster ballen tilbake til deg: Trur du de fleste mennesker klarer å oppføre seg uten klare grenser for hva som er rett og galt?

Det er vel litt som med fartsgrenser: De fleste av oss kjører ikke så fryktelig fort, og de som gjør det lar seg ikke stoppe av et skilt i veikanten.

 

Grensene for rett og galt er i stor grad diktert av flertallets moral, lovene når de er uomstridte følger bare denne moralen. Lovene forhindrer i seg selv ikke "dårlig oppførsel", de fungerer bare som rettesnor for når vi skal straffe den.

 

Desverre har det moderne samfunnet et stadig økende behov for å regulere ting som ikke skader noen. De aller fleste lover har ingenting med oppførsel å gjøre, men med at samfunnet skal marsjere i takt med en eller annen ideologisk tromme. Edit: Og hvem som skal betale trommeslagerens lønn, selvsagt.

 

Cannabisforbudet faller i den kategorien, sammen med regler som bestemmer om du skal få lov å ha et bad på mindre enn x kvadratmeter hvis du ikke synes du trenger mer.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg trur de fleste klarer det. Alkohol kan kjøpes i kassevis uten at noen spør. Går det ikke stort sett bra? Noen tilfeller er det. Noen slosskamper er det. Men tenk på hvor mange som drikker alkohol fredag og lørdag f.eks. Og sammenligne det med alle som sloss.

2011

Alkohol og alkoholskader, i alt

Dødsfall

352

 

ssb.no

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

http://www.vg.no/nyh...?artid=10063985

 

"På en jernaldergård i Vest-Agder ble det dyrket cannabis for 1300 år siden."

 

"Ferske analyser av prøvene viser at det i perioden mellom år 650 og 800 etter Kristi fødsel ble dyrket hamp på gården."

 

"Hamp er samme plante som cannabisplanten som brukes til hasj. Det er imidlertid ingen tegn på at cannabis ble brukt til rus.

Tekstiler og kanskje tauverk er det mest sannsynlige."

 

Jeg vokste opp med "hampetauet", det ble brukt til fiske og fangst, til gårdsdriften, og til å denge ungene på baken med, men å røyke det, nei så langt hadde vi ikke kommet ...

 

;)

Lenke til kommentar

Hvem er disse menneskene? Er du en av dem som trenger en lov for å ikke voldta og drepe? Har du mange venner som er sånn? Familie?

 

Jeg kjenner INGEN som er klare til å gå på killing spree dersom lovene oppheves. Absolutt ingen. Og jeg tror ikke du kjenner så mange, du heller.

 

Dessuten så er det ikke lovene som definerer oppførselen, men derimot normene. Man søker etter aksept, forståelse og inkludering hos dem som står oss nært, ikke hos Stoltenberg & co. Og normer kan eksistere uten lover.

Helt enig, ingen lover har noen gang diktert min oppførsel eller handling,og jeg har aldri sittet i noe fengsel..

 

Lover skal være en veileder i mine øyne..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kaster ballen tilbake til deg: Trur du de fleste mennesker klarer å oppføre seg uten klare grenser for hva som er rett og galt?

 

Jeg mener nei. Å derfor bør noen bestemme hva som er rett og galt. Også på bekostning av min og din frihet.

 

Ja de fleste mennesker klarer dette. Men, da kaster jeg ballen tilbake til deg: Hvis du har rett i det du sier, så må det dummeste man kan finne på være å gi mennesker makt over hverandre.

 

Uansett skrev jeg aldri at man ikke skal ha grenser for rett og galt, men det jeg derimot gjorde var å spørre hvorfor folk, blant annet du, mener at de og du har en rett til å bestemme over andre mennesker.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

 

Ja, vil nå si at morfin og heroin er ansvarlig for en del dødsfall. Også i behandling av pasienter.

 

Du vil si det eller du vet det?

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...