Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kgun: Hvordan begrunner du din bestemmelsesrett over andre mennesker?

Du overvurderer nok flertallet kraftig. Spør 10 random folk på gaten om hva de synes om legalisering.

Stmmer du forresten selv? Isåfall hva stemmer du?

Spørr en narkoman som lever på og selge cannabis så ville han sakt nej til en legalisering pga da tjener dem ikke like mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Spørr en narkoman som lever på og selge cannabis så ville han sakt nej til en legalisering pga da tjener dem ikke like mye.

Han ville tjent enda mindre om foreldre (skolen)

1. frarådet barna fra de var født om ikke å bruke tobakk eller rusmidler.
  2. lærte barna å sette prise på naturen.
  3. Lærte barna å motstå gruppepress
  4. ikke gå langs de mest forurensede gatene om der finnes mindre forurensede veier dit du skal

Et av de beste preventive midler er som kjent aldri å ta seg en røyk. Gi barna gaver på ulike aldrestrinn om de aldr begynner å røyke eller bruke rusmidler. Snakk med barna dine og prøv å ha et åpent og ikke fordømmende forhold til dem uansett hva de gjør og ikke gjør.

Kahlil Gibran (1883 - 1931), var poet, filosof og kunstner.

Han ble født i Libanon, men hans berømmelse spredte seg langt ut over Midtøsten.

Diktningen hans er oversatt til mer enn 20 språk, og millioner av lesere har latt seg

begeistre av hans budskap..Han skrive så vakre ting!!

Og en kvinne som holdt et barn mot brystet, sa, Snakk til oss om barn..

Og han sa:

Deres barn er ikke deres barn.

De er livets sønner og døtre med egne lengsler.

De kommer gjennom dere, men ikke fra dere...

Og selv om de er sammen med dere, tilhører de dere ikke....

Dere kan gi dem deres kjærlighet, men ikke deres tanker,

for de har egne tanker..

Dere kan gi hus til deres kropeer, men ikke deres sjeler..

For deres sjeler bor i morgendagens hus, som dere ikke kan besøke, selv ikke i deres drømmer....

Dere kan strebe etter å ligne dem, men prøv ikke å få dem til å ligne dere!

For livet går ikke bakover eller dveler ved i går.

Dere er de buer som deres barn blir skutt ut fra som levende piler.

Byeskytteren ser merket på evighetens sti, og han bøyer deg med sin kraft,

så Hans piler skal fly langt og fort.

Vær glad over å bøyes i bueskytterens hånd, for slik han elsker pilene som flyr,

elsker han også den trygge buen......

Lenke til kommentar

Blabla.

Hvordan stiller du deg til alle de positive tingene cannabis har da? Ja, det kan brukes til å ruse seg på, men vi mennesker liker å ruse oss litt. De fleste bruker alkohol, drikker seg sanseløse og gjøre styggeligheter hver helg både fredag og lørdag. Noen trofaste hele uken.

Nå har det seg slik at Cannabis har masse vitenskapelige positive effekter, spesielt til folk med kroniske smertelidelser. Gjerne nevrologiske smertesykdommer hvor reseptorene i kroppen ikke reagerer på morfin og diverse kjemiske medisiner som finnes. Her virker stoffene i Cannabis fordi reseptorene er motakelige... Hva syns du om dette? Er du imot dette også, bare fordi det er et rusmiddel?

Orker ikke trolle igjennom alle trådene her, ikke sikkert du er en total trangsynt motstander. Greit å være imot misbruk av rus, men å totalforby noe bare fordi noen velger å misbruke blir helt feil.

Endret av Hyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kgun:

1. Du er for at rusmisbrukere skal få medisinsk hjelp fremfor straffeforfølgelse --> du er for avkriminalisering, som innebærer nettopp det at man flytter misbrukere fra fengsel og over på medisinske hjelpeprogrammer.

2. Du er for at man skal slå ned på narkobaronene ---> den absolutt beste måten å gjøre dette på, er ved å legalisere. Da vil narkokartellene miste sånn cirka 99 % av inntektsgrunnlaget sitt, og følgelig frata dem så godt som all makt.

Hva er det egentlig som er så skummelt med ordet legalisering da? Du sitter jo og argumenterer for legalisering, uten at du skjønner det selv.

Endret av Cane Limes
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvordan stiller du deg til alle de positive tingene cannabis har da? Ja, det kan brukes til å ruse seg på, men vi mennesker liker å ruse oss litt. De fleste bruker alkohol, drikker seg sanseløse og gjøre styggeligheter hver helg både fredag og lørdag. Noen trofaste hele uken.

Jeg ser kun en positiv ting, til medisinsk bruk, men jeg er ikke sikker på at det er bedre enn andre midler til medisinsk bruk. Er der noen leger av ulik oppfatning her som vet det?

Hva er det egentlig som er så skummelt med ordet legalisering da? Du sitter jo og argumenterer for legalisering, uten at du skjønner det selv.

Du får ikke meg over på din banehalvdel ved å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Lenke til kommentar

Så du sier at du ikke er enig i det jeg skrev, altså.

Neivel, hvis du er interessert i å fortsette å straffe misbrukere fremfor å hjelpe dem, samt fortsette å støtte forslag som gir narkokartellene økt makt, så er det en ærlig sak. Da kan vi jo legge den ballen død, og akseptere at du er en gammel fascist.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så du sier at du ikke er enig i det jeg skrev, altså.

Du skrev jo dette:

2. Du er for at man skal slå ned på narkobaronene ---> den absolutt beste måten å gjøre dette på, er ved å legalisere. Da vil narkokartellene miste sånn cirka 99 % av inntektsgrunnlaget sitt, og følgelig frata dem så godt som all makt.

Det har jeg svart på tidligere:

Så til slutt et spørsmål fra økonomisk teori.

Anta at cannabis legaliseres og markedsprisen synker drastisk. Markedsprisen kan allikevel komme til å ligge over den prisen narkotika langerne tar av følgende grunner:

1. Man kan endog gi cannabis gratis for å få folk til å kjøpe hardere stoffer.
  2. Dersom det selges på et statlig monopol er det ingen grunn til at vi ikke får smugling etc. Jfr. det som skjer med alkohol. Prisnivået i Norge er generelt høyt. langerne selger da smuglet cannabis til lavere pris enn den legale markedsprisen.

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609&view=findpost&p=19997356

Neivel, hvis du er interessert i å fortsette å straffe misbrukere fremfor å hjelpe dem, samt fortsette å støtte forslag som gir narkokartellene økt makt, så er det en ærlig sak.

Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har. Dersom du har problmer med å lese norsk, kan jeg anbefale deg å ta et norsk kurs og komme tilbake hit å fortsette debatten når du har oppfattet det jeg skrev tidligere i tråden.

Da kan vi jo legge den ballen død, og akseptere at du er en gammel fascist.

:nei2:

Så du er tom for sakelige argumenter nå? Morsom fyr.

Lenke til kommentar

Jeg ser kun en positiv ting, til medisinsk bruk, men jeg er ikke sikker på at det er bedre enn andre midler til medisinsk bruk. Er der noen leger av ulik oppfatning her som vet det?

Cannabis er positivt fordi det ikke tar livet av folk om det brukes til behandling, men det motsatte kan sies om opiater og såkalte NSAID's medisiner som tar mange liv. "Vanlige" medisiner tar liv pga bivirkninger, men det gir også mange alvorlige bivirkninger som gjør livet mer ukomfortabelt enn det trenger å være. Opiater viser seg å være veldig lite effektivt mot nervesmerter, hvor Cannabis gir enn mer positiv effekt.

Forøvrig er jeg mer opptatt av debatten om medisinsk bruk, men samtidig kan jeg ikke se at total legalisering vil gjøre samfunnet noe verre.

Endret av Hyd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Cannabis er positivt fordi det ikke tar livet av folk om det brukes til behandling, men det motsatte kan sies om opiater og såkalte NSAID's medisiner som tar mange liv. "Vanlige" medisiner tar liv pga bivirkninger, men det gir også mange alvorlige bivirkninger som gjør livet mer ukomfortabelt enn det trenger å være. Opiater viser seg å være veldig lite effektivt mot nervesmerter, hvor Cannabis gir enn mer positiv effekt.

Ved hvilket universitet tok du din medisin utdannelse?

Lenke til kommentar

Ved hvilket universitet tok du din medisin utdannelse?

Trenger man å være medisinsk utdannet for å tilegne seg kunnskap? Selvom man ikke er er lærer betyr ikke det at en elev ikke kan tilegne seg kunnskap via å studere det læreren prater om, og muligens bruke den kunnskapen videre i livet.

Endret av Hyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Trenger man å være medisinsk utdannet for å tilegne seg kunnskap? Selvom man ikke er er lærer betyr ikke det at en elev ikke kan tilegne seg kunnskap via å studere det læreren prater om, og muligens bruke den kunnskapen videre i livet.

Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har. Det forteller hvor skeptisk jeg er til det meste som skrives og tygges drøv på her inne. Selv leger er svært uenige om for eksempel lav karbo kosthold. Jeg tviler på at de er mer enige om buk av cannabis som medisin.

Lenke til kommentar

Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har. Det forteller hvor skeptisk jeg er til det meste som skrives og tygges drøv på her inne. Selv leger er svært uenige om for eksempel lav karbo kosthold. Jeg tviler på at de er mer enige om buk av cannabis som medisin.

Jeg svarer bare på din usakelige argumentasjon, om du klarer å være sakelig så er det kanskje litt lettere. Du er jo født blind virker det som. Du klarer ikke komme opp med noe ordentlig argumentasjon når folk svarer deg med ganske fornuftige saker så du bare angriper isteden. Way to go! Er slik vi gjorde det når vi var små.

Jeg vet ikke når dette ble en tråd for lavkarbo og at vi diskuterte sammenhengen mellom Cannabis og lavkarbo.. Mulig jeg mistet tråden litt her.

Syns du heller skal lese litt selv og ta av deg de skylappene og åpne sinnet for at Cannabis er noe annet enn et rusmiddel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg svarer bare på din usakelige argumentasjon, om du klarer å være sakelig så er det kanskje litt lettere. Du er jo født blind virker det som. Du klarer ikke komme opp med noe ordentlig argumentasjon når folk svarer deg med ganske fornuftige saker så du bare angriper isteden. Way to go! Er slik vi gjorde det når vi var små.

Jeg vet ikke når dette ble en tråd for lavkarbo og at vi diskuterte sammenhengen mellom Cannabis og lavkarbo.. Mulig jeg mistet tråden litt her.

Syns du heller skal lese litt selv og ta av deg de skylappene og åpne sinnet for at Cannabis er noe annet enn et rusmiddel.

Gjesp.

Logger ut og ser heller Brillemoro på NrK1.

Lenke til kommentar

At ingen har skjønt at kgun er her bare for å lage kvalm og trolle er jo helt merkelig.

Han har fått nok argumenter, og vi ser at han ikke klarer å lese noe av dette. I tillegg svarer han aldri direkte på ett eneste spørsmål.

Det virker nå at eneste hensikt er å bare være ufyselig og klage på alle andres dårlige argumenter, selv om det fyres av med ditt og datt fra begge sider av saken. Og alle her er tydelighvis uvitende fjortisser uten noe bakgrunn til å diskutere temaet.

Dette kommer aldri til å ende godt, og tråden har allerede vært stengt en gang på grunn av dette.

Jeg foreslår nå og legge ballen fra kgun død.

Nå kommer sikkert kgun til å si for 30. gang at vi har sluppet opp for argumenter, og ja... det har vi. Vi har kommet med 20(?) SIDER med stoff, linker og filmer om dette. Det går ikke an å bevise mer av dette fra vår side.

Men, allikevel kommer det dårlige synspunkter og kilder fra den andre siden, selv om det klages over hvor dårlige kilder vi har.

I tillegg er det 373 sider med ENDA flere linker og synspunkter.

Dette kommer aldri til å gå noen vei.

Bli ferdig!

Endret av hfthomas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men hva bidrar de siste postene deres med til debatten? Over hodet igeng ting. Kun en samling påstander. Det er jo ganske betegnende og fantastisk at man får rep poeng for slikt. Øregass kaller danskene det.

Lenke til kommentar

Les ovenfor og de lenkene jeg har severt dere.

Fant følgende på DLFs nettsider:

Det inkluderer sikkert cannabis, kokain ...

Blir aldri aktuelt å stemme de liberalistene.

Samtlige stoffer, ja. Du kan vel gjerne begrunne hvorfor det er riktig å bruke vold mot narkomane?

Lenke til kommentar
Det har jeg svart på tidligere: [...]
Folk kjøper ikke ting illegalt dersom det er mulig å få tak i kvalitetssikret weed legalt. Bare se på andelen konsumerte polvarer kontra hjemmebrent/-brygget.

Men så burde jo også folk få lov til å dyrke cannabisen sin selv, til en vesentlig mye billigere penge enn både kartellene og et statlig utsalg kan tilby. Det hadde jo vært det absolutt beste, og hjemmedyrking har allerede blitt legalisert i både Sveits og Tsjekkia. Måtte nisselandet Norge forhåpentligvis slå følge etter en vakker dag.

Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har. Dersom du har problmer med å lese norsk, kan jeg anbefale deg å ta et norsk kurs og komme tilbake hit å fortsette debatten når du har oppfattet det jeg skrev tidligere i tråden.

Minst fire skrivefeil bare her, btw. Heia ironi. Endret av Cane Limes
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...