Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man legalisere noe som helst, når vi har brukt over hundre år på å prøve å bli kvitt de vanedannende stoffene som allerede er lovlige?

Det spørsmålet svarer seg egentlig selv da man kan med letthet se at det ikke fungerer å forby.

Ellers er det bare lese litt gjennom tråden da du ikke er den første som har kommet med det argumentet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interresang kommentar på aftenposten rundt det temaet her. Jeg anbefaler alle å lese den, både de som er for og mot legalisering.

http://www.aftenposten.no/meninger/spaltis...icle2846434.ece

Interessant og interessant. Er samme leksa opp og ned, røyker du hasj blir du heroinvark på Plata. I løpet av min tid på barneskolen hadde vi flokkevis av narkomane (og da mener jeg flokkevis) som kom inn og skulle fortelle om sin fortid og hvor alt startet. Alle startet selvsagt med å røyke hasj - inngangsporten til helvete som det ble kalt. Som 12-13åring satte dette såklart et stort inntrykk, som jeg trodde jeg skulle sitte varig - narkotika var helvete, og hadde du først startet så gikk det kun en vei; nedover.

Det som derimot slo meg i mitt første møte med hasj var hvor totalt forskjellig alt var fra de illusjonene skolen hadde pakket inn i hodet mitt. Det var ikke "pushere" som sto utenfor skolegården og skulle selge noe ulovlig, de som røyka var folk jeg hadde kjent så og si hele min barndom, og når de var rusa så de slettes ikke ut som noen snytt ut fra plata. Settingen var ikke et narkoreir som jeg hadde sett for meg. Med engang mista jeg respekten for alt det skolesystemet hadde lært meg, og i dag klarer jeg ikke å ta noe av det seriøst, inklusive slike historier som den i aftenposten her. Hasj har jeg alltid forbindt med subkulturer, ikke med narkomane. Det er et eget miljø en fort havner i, men slettes ikke noe asosialt narkomant miljø hvor målet er å prøve mest mulige narkotiske stoffer. Jeg vil hevde at det også er et helt annet miljø for de som har gått et steg lengre. Av de jeg kjenner som jeg har prøvd ulike stoffer med og som det har gått til helvete med er folk som allerede hadde problemer lenge før hasjen kom inn i bildet. Det vil jeg også anta at kvinnen det er snakk om i artikkelen også hadde.

Lenke til kommentar
Forbud vil kanskje aldri fungere totalt, men det er jo lov å prøve? De fleste lovlydige borgere ønsker ikke å bryte loven. Etter en eller to relativt rusfrie generasjoner vil det neppe være den helt store etterspørselen, uansett.

Hvis du ser på forbudet vi praktiserer i dag, så ser du at det ikke er tilfellet i det hele tatt.

Etterspørselen blir bare større.

Kan ikke skjønne at du ikke greier å se det.

Lenke til kommentar

For min del, så burde alle narkotiske stoffer bli legalisert. Hvis man er for legalisering av hasj, så bør vel det også gjelde andre stoffer?

Ut ifra en moralsk kontekst, så mener jeg at enhver eier sin kropp, og har full rett til å benytte de rusmidler en ønsker å benytte.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på forbudet vi praktiserer i dag, så ser du at det ikke er tilfellet i det hele tatt.

Etterspørselen blir bare større. Kan ikke skjønne at du ikke greier å se det.

Så forbuden frukt smaker så søtt i forbudssamfunnet at etterspørselen etter vanedannende stoffer blir større blandt de som aldri har prøvd det, enn i legaliseringssamfunnet hvor langt fler mennesker prøver disse vanedannende stoffene og blir avhengig?

Som han fyren på den TV-reklamen sa "Mmmm... skeptisk".

Lenke til kommentar

Det har vist seg tidligere at bruken går ned ved legalisering\avkriminalisering, England blant annet.

Nederland har og færre heroin avhengige, og har en nokså liberal ruspolitikk. Synd at de stadig blir presset til å endre det av land som har større problemer men følger forbudet man har hatt i mange tiår. Er det ikke ironisk?

Men det er jo fint å ha lover som gjør deg til gjerningsmann og offer.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Det spørsmålet svarer seg egentlig selv da man kan med letthet se at det ikke fungerer å forby.

Ellers er det bare lese litt gjennom tråden da du ikke er den første som har kommet med det argumentet.

Så med andre ord trenger man heller ikke trafikkregler siden det finnes enkelte folk som bryter disse? For det er jo dette du egentlig insinuerer med din retorikk. At så lenge folk kjører på rødt lys, kjører for fort og bryter fartsgrensene så skal det være fritt frem og hvor man ikke trenger å forby trafikkovertredelser.

Etterspørselen blir bare større.

Det er heller ingenting som tyder på at etterspørselen blir mindre om vi legaliserer cannabis!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nederland har og færre heroin avhengige, og har en nokså liberal ruspolitikk.

Selv om Nederland har legalisert cannabis så håndheves reglene beinhardt når det gjelder steder hvor man kan selge cannabis. Det er kun lov å selge fra lisensierte utsalgssteder, og en får kun kjøpt brukerdoser. Å dyrke selv er ikke lov, heller ikke å dyrke for videresalg.

Ja, når du bryter norsk lov så er du ikke annet enn en simpel gjerningsmann og forbryter. Offer er de/vi som må betale for dine ugjerninger (les; de unge mennesker som tror det er tøft og som med dette utgangspunkt begynner med narkotika, politi og rettsomkostninger hvis det er snakk om ulovlig bruk og innføring av narkotika). Så tenk neste gang dere sitter med hasjen, at dere er indirekte med på å finansiere kriminelle narkotikabaroner og annet pakk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så med andre ord trenger man heller ikke trafikkregler siden det finnes enkelte folk som bryter disse? For det er jo dette du egentlig insinuerer med din retorikk. At så lenge folk kjører på rødt lys, kjører for fort og bryter fartsgrensene så skal det være fritt frem og hvor man ikke trenger å forby trafikkovertredelser.

Problemet her er at du bruker samme "logikk" på feile premisser. Det kan ha langt større konsekvenser å kjøre på rødt enn det har å bruke cannabis. Skulle en håndhevet cannabis på lik linje med trafikken måtte en legaliserer stoffet og heller slå ned på uønsket bruk (misbruk). Slik det er nå er det ulovlig å kjøre bil i det heletatt, men "alle" gjør det likevel.

Lenke til kommentar

Hvis man fjerner trafikkregler vil trafikken bli langt farligere og vi vil få langt flere dødsfall i trafikken enn hva vi ser idag. Hvis man legaliserer cannabis vil man ikke få langt flere dødsfall, fordi overdosedødsfall ikke forekommer i forbindelse med cannabisbruk.

Agrumentasjon som er logisk i en sammenheng fungerer ikke nødvendigvis hvis man setter den inn i en annen sammenheng. Men det trenger den da heller ikke gjøre, fordi poenget er hvorvidt den er gyldig innenfor de rammene den originalt opptrådte innenfor. Du kan vel heller svare på hva man burde gjøre for å oppnå målet med mindre bruk av stoffet, fordi når 4 av 10 blant de unge i befolkningen har prøvd noe som er ulovlig sier det seg selv at lovverket ikke har ønskede preventive effekt.

Så tenk neste gang dere sitter med hasjen, at dere er indirekte med på å finansiere kriminelle narkotikabaroner og annet pakk!

Et faktum som igjen er en direkte konsekvens av at det ikke er mulig å få tak i stoffet gjennom lovlige kanaler.

Lenke til kommentar
Så tenk neste gang dere sitter med hasjen, at dere er indirekte med på å finansiere kriminelle narkotikabaroner og annet pakk!

Hvis du har fulgt med på legaliseringssaken, så vil man legalisere og regulere, slik at kriminelle organisasjoner mister dette inntektsgrunnlaget.

Så de får pengene sine på grunn av forbudet.

Lenke til kommentar
Nederland har og færre heroin avhengige, og har en nokså liberal ruspolitikk.

Selv om Nederland har legalisert cannabis så håndheves reglene beinhardt når det gjelder steder hvor man kan selge cannabis. Det er kun lov å selge fra lisensierte utsalgssteder, og en får kun kjøpt brukerdoser. Å dyrke selv er ikke lov, heller ikke å dyrke for videresalg.

Ja, når du bryter norsk lov så er du ikke annet enn en simpel gjerningsmann og forbryter. Offer er de/vi som må betale for dine ugjerninger (les; de unge mennesker som tror det er tøft og som med dette utgangspunkt begynner med narkotika, politi og rettsomkostninger hvis det er snakk om ulovlig bruk og innføring av narkotika). Så tenk neste gang dere sitter med hasjen, at dere er indirekte med på å finansiere kriminelle narkotikabaroner og annet pakk!

Jo man kan dyrke til seg selv i nederland.

Og man får kjøpe mer en enn brukerdose, men er jo spørs hva du mener med en brukerdose.

Er jo slike som dere som gjør at kriminelle osv tjener penger på narkotika.

Det er slik regelverket legger opp til det, derfor er det slik.

Se hva alkoholforbudet gjorde, man såg de samme tilstandene da som man i dag ser med knark.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
For min del, så burde alle narkotiske stoffer bli legalisert. Hvis man er for legalisering av hasj, så bør vel det også gjelde andre stoffer?

Ut ifra en moralsk kontekst, så mener jeg at enhver eier sin kropp, og har full rett til å benytte de rusmidler en ønsker å benytte.

Filosofilæreren min i fjor hadde en interresant tanke angående dette. Det skal sies at han ikke var en tidligere misbruker av noen type. Han har mest sannsynligvis røyket hasj, men han innrømmet det aldri, men avkreftet det aldri heller.

Anyways, vi hadde en diskusjon om legalisering av dop og hvordan det er lettere for en 16 åring å få tak i hasj enn alkohol. Dette gjelder i Ottawa, men kan sikkert stemme for Oslo også. Hvertfall, læreren min ville at alt dop skulle legaliseres og selges gjennom noe lignende som vinmonopolet. All alkohol i Ontario selges gjennom LCBO og the beer store som er i prinsippet det samme som polet her i landet. Det han ville skulle være et kriterie for å legalisere alt dopet var at myndighetene overvåket alt sammen. Så hvis to stykker kjøpte nok heroin, cocaine eller lignende til å ta en OD og de hadde umyndige barn ville barnevernet o.l. bli satt inn for å finne ut av situasjonen for å se om det er en fare for barnets velvære.

Lenke til kommentar
Noen som skal være med på marsjen i år?

Den og NORMAL er jo bare en stor vits. Gjør jo ingenting positivt som fører oss nærmere legalisering.

Det var vel egentlig ikke spørsmålet mitt :) Men er ikke ukorrekt det du sier! Men marsjen synes jeg er en grei måte å stå frem for noe du står for ;) I fjor var det jo masse folk der som ikke en gang røyker Cannabis som det så fint heter.

Lenke til kommentar

Jeg synes hasj er blitt pratet alt for mye negativt om, uten at folk nødvendigvis hva det er og hva det gjør med deg. I Norge har mange den innstilingen at hvis man røyker hasj, er man en rusmisbruker og et fullstendig dophau. Jeg vet ikke helt hva jeg synes, for på en måte tenker jeg at helsevesentet får unødvendige utgifter knyttet til bruk av hasj. Men på en måte kan det vel ses som at hvis du spiser for mye kake blir du syk, (som svært mange gjør) og hvis man røyker for mye hasj blir du syk.

Noen som vet om hva som er mest skadelig: å drikke seg ordentlig drita, eller å ta seg en joint?

Lenke til kommentar
Noen som vet om hva som er mest skadelig: å drikke seg ordentlig drita, eller å ta seg en joint?

Tror ikke du må drikke noe særlig alkohol før det blir farligere enn en joint. Selv kaffe er farligere. Nå snakker jeg såklart om rene joints med god cannabis/hasj.

Det er noen ting som kan gjøre hasj farligere men det er individuelt, slik som latente psykiske lidelser.

Også:

Hvorfor henger folk seg så inni hampen(:whistle:) opp i hvordan brukertallet vil endre seg? Hadde det vært et stoff tilsvarende alkohol eller tobakk så ville det vært forståelig, men cannabis?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...