Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Fakta er jo at det allerede ER tilgjengelig for Hvermansen. Halvparten av unge mellom 20 og 30 år i Oslo hadde i 2006 brukt cannabis (Kilde: SIRUS-rapporten 2006. "Gamle" tall, men 2012-rapporten blir nok ikke tilgjengelig før 2014.).

Prisene tror jeg ikke blir så mye verre. Det er skyhøy fortjeneste på cannabis. Selv ved skattlegging kan vi fort havne under vanlig gatepris nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil si at staten skal gi etter for de kriminnele, fordi de gjør motstand. Det blir helt feil. Det bør og skal slåes ned på det som er ulovlig. Gir staten etter, så kan de like gjerne gi etter på alt annet også.

 

Til medisinsk bruk av cannabis er jeg enig med deg, men ikke når det gjelder som rusmiddel.

 

Tom Waits For Allice:

 

Det er alt som selges ulovlig, og som er forbudt.

 

Når det gjelder prostitusjon er dette en annen diskusjon. Men bare for å svare litt på hva jeg tenker rundt det. Det er flere som gjør dette fordi de trenger pengene, enn de som faktisk liker å være prostituert.

 

Prostitusjon satt i system ville kanskje fungere. Men hva med de som ikke ønsker å være prostituert, men gjør det likevel for pengene?

 

Man gir ikke etter for kriminelle, man tar vekk inntekten deres.

Det er kun 2 vinnere i denne krigen Politiet/fengsler/rettsvesen & de kriminelle..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Var det noen grunn til at det ble ulovlig i utgangspunktet?

 

Man gir ikke etter for kriminelle, man tar vekk inntekten deres.

Det er kun 2 vinnere i denne krigen Politiet/fengsler/rettsvesen & de kriminelle..

 

Jeg har lagt meg flat for denne tidligere :) Les igjennom noen av svarene mine

Lenke til kommentar

Da prisene kommer uansett til å bli skyhøye

Og så da? Prisene for alkohol er også skyhøye. Allikevel er det et lite mindretall som tyr til illegale kanaler for å kjøpe dette. Hvorfor blir dette annerledes for cannabis?

 

det blir tilgjenngelig for hvermansen og da kan veien til stoff bli enda kortere.

Veien til hvilket stoff? Tyngre rusmidler? Nei, den blir tvært i mot lengre fordi du ikke får dette samme sted som du kjøper cannabis.

 

Kortere vei til Cannabis? Vel, forbruket i Nederland har ikke gått opp etter deres legalisering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det noen grunn til at det ble ulovlig i utgangspunktet?

Ja. I utgangspunktet ble det ulovlig av sosialpolitiske og økonomiske grunner i USA. Det var mest svarte og meksikanske innbyggere i sørstatene i USA som brukte cannabis. Det ble presentert historier om ville negere som ruset seg på cannabis og voldtok hvite kvinner fordi de var blitt sinnsyke av stoffet. Videre hadde trelastindustrien i USA stor makt og fryktet hampen som et alternativ til trelast i bl.a. papirproduksjon. Det ble derfor fremstillt rene bestillingsverk av studier som viste hvor farlig cannabis var. Disse studiene ble lagt til grunn for forbudet. Studiene har gang etter gang blitt tilbakevist, og studier med andre resultater presentert. Mange av disse rapportene ble direkte ignorert eller cannabistillatelsen til forskerne bak ble trukket tilbake når de begynte å vise resultater myndighetene ikke likte.

I Norge var cannabis tillatt frem til 60-tallet eller noe. Så ble det reseptpliktig. Vi støttet oss også på disse bestillingsverksrapportene. Det ble gjort i beste mening. Politikerne trodde jo fullt og helt på hvor farlig stoffet var. Likevel så man de medisinske fordelene og lot det derfor være mulig å få på resept. Så var det et par leger (hvis navn jeg ikke husker) som var totalt uenig i denne politikken. De startet derfor med å skrive ut resepter over en lav sko som en ren protest. Tanken bak var delvis å gjøre det som en protest og få dette på dagsorden slik at det de anså som en feil løsning kunne korrigeres. Problemet er at det slo fullstendig feil ut. I typisk norsk stil så politikerne hva som skjedde og tenkte "HEI! Her er et smutthull noen prøver å utnytte! Det må stenges!". Og stengt ble det. Vi fikk i stedet et totalforbud som har vist seg å ikke virke.

I tillegg fikk den infamøse krigen mot narkotika som ble startet i USA. USA er, om man liker det eller ikke, mektige. De fikk med seg FN og laget en resolusjon der landene forpliktet seg å bekjempe narkotika. USA insisterte på å ha cannabis på denne lista over illegale stoffer og slik ble det.

 

Dette er selvsagt bare en forenklet versjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette tar for seg medisinsk bruk. Der regner jeg med at de har tatt høyde for at nytten av canabis overgår skaden ved bruk.

 

Uansett. En person som ikke har behov for medisinsk hjelp av dette stoffet, trenger ikke å bruke det som rusmiddel.

 

Som sagt, cannabis til medisinsk bruk er fint. Men for rusmiddel er jeg usikker.

 

Er på ingen måte for fulle legalisering,men som medisin JA,da det vises og vites att det "stoffet" hjelper. Har en MS syk samboer,og nå er den medisinske cannabisen frigjort her i Norge også...så nå jobber vi med å finne en lege som er viig til å skrive ut dette til henne.Og om det ikke vites,ble cannabis solgt på apotek frem til 1965 her i Norge.Men nå er det slik att av den medisinske cannabisen blir du ikke "høy" på...den tar bare smertene og angsten du måtte evnt ha.Har jeg røykt selv? Ja men slutta i 2001...ikke det stoffet som knakk meg etter 30 år,men amfetamin. Og ja mennesker som i utgangspunktet har en dårlig "psyke" vil muligens oppleve mer angst.Jeg har en PTSD diagnose,og regner med att resten av sykdomsgruppene får stille på like vilkår som MS pasientene..i uttesting og mulig blå resept.For foreløpig må hver enkelt lege søke refusjon...og alle leger som er autorisert i Norge har lov til å skrive den ut...men den er ennå ikke å få på blå resept og er en dyr medisin..mener den var ca 4600kr for en mnds forbruk.

Lenke til kommentar

Og så da? Prisene for alkohol er også skyhøye. Allikevel er det et lite mindretall som tyr til illegale kanaler for å kjøpe dette. Hvorfor blir dette annerledes for cannabis?

 

Veien til hvilket stoff? Tyngre rusmidler? Nei, den blir tvært i mot lengre fordi du ikke får dette samme sted som du kjøper cannabis.

 

Kortere vei til Cannabis? Vel, forbruket i Nederland har ikke gått opp etter deres legalisering.

 

Du kan også se til Sveits ang kriminalitet og overdose tall som er godt ned etter legaliseringen, og rene rom og utstyr og sette stoffet...men finner du en liggende rett ut kan du garantere han er Nordmann...hehe;)

Lenke til kommentar

Jeg er for full legalisering av cannabis.

Orker ikke å skrive så veldig mye om hvorfor, fordi det sikkert er skrevet en del positive og negative ting på disse 359 sidene i denne tråden. For å si det kort kan jeg si at det er flere positive enn negative sider ved full legalisering - slik som jeg ser det

Endret av iGlenn
Lenke til kommentar

Weed kan faktisk funke bra på PTSD, men da i samarbeid med lege/psykolog.

 

Det er allerede veldig tilgjengelig. Jeg trenger bare å ta meg en 15 minutters gåtur før jeg finner noen som selger alle typer ulovlige substanser.

 

Jo det kan forsåvidt jeg også,men nå er det att en vil liksom være lovlydig da..i en alder av 49;);)...men paradokse er jo att jeg får utskrevet Stesolid av lege,som ikke virker lenger,og da jeg tar opp dette,får en beskjed om å øke dosen.Ja jeg gjorde,men hele neste dag gikk jeg rundt som en tåkedott..av 1,5 stk...og prøvde å kutte for 2 år siden...men etter 3 mnd kom abstinensene,og sov da ikke p noen mnd..så begynte igjen...men nå er ikke jeg en stor spiser av Stesolid..tar en når jeg legger meg,da får jeg sove om ikke annet...(ptsd gir flachback)...men vet av erfaring fra den gang jeg røyka,så fungerte alt mye bedre..3 fagbrev på 2,5mnd osv...og i værstefall en natt med svette om hadde røyka mye en periode og hatt ett opphold.

Lenke til kommentar

Noe forteller meg at denne tråden hadde vært mer interessant dersom spørsmålet var "Hvorfor bør cannabis være kriminelt?"

 

Det er jo egentlig det som bør være tema. Hvorfor i HELVETE skal narkotika være ulovlig, liksom? Det gir ingen mening i utgangspunktet, og i denne debatten skal ikke legaliseringsforkjemperne egentlig behøve å forsvare sitt syn. Ting er ikke lovlige av en grunn, men de er derimot ulovlige av en grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir litt for svart/hvitt. Alkohol er kun lovlig på grunn av at det er en vane innbakt i samfunnet, hadde alkohol blitt introdusert inn i samfunnet i dag så hadde det blitt ulovliggjort på flekken.

 

Vi forsvarer våre syn og forventer det samme av andre som fremmer andre påstander. Det er ikke for mye å forlange i en voksen debatt.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo det kan forsåvidt jeg også,men nå er det att en vil liksom være lovlydig da..i en alder av 49;) ;)...men paradokse er jo att jeg får utskrevet Stesolid av lege,som ikke virker lenger,og da jeg tar opp dette,får en beskjed om å øke dosen.Ja jeg gjorde,men hele neste dag gikk jeg rundt som en tåkedott..av 1,5 stk...og prøvde å kutte for 2 år siden...men etter 3 mnd kom abstinensene,og sov da ikke p noen mnd..så begynte igjen...men nå er ikke jeg en stor spiser av Stesolid..tar en når jeg legger meg,da får jeg sove om ikke annet...(ptsd gir flachback)...men vet av erfaring fra den gang jeg røyka,så fungerte alt mye bedre..3 fagbrev på 2,5mnd osv...og i værstefall en natt med svette om hadde røyka mye en periode og hatt ett opphold.

 

er ikke stesolid noe en KAN få sterke bivirkninger av? verre enn alt annet omtrent?

 

at det er lov og ikke cannabis skjønner ikke jeg.

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Det blir litt for svart/hvitt. Alkohol er kun lovlig på grunn av at det er en vane innbakt i samfunnet, hadde alkohol blitt introdusert inn i samfunnet i dag så hadde det blitt ulovliggjort på flekken.

 

Vi forsvarer våre syn og forventer det samme av andre som fremmer andre påstander. Det er ikke for mye å forlange i en voksen debatt.

Leste en plass at kaffe heller ikke hadde blitt tillatt om det kom til landet nå. Bare en liten fun fact. :)

Lenke til kommentar

er ikke stesolid noe en KAN få sterke bivirkninger av? verre enn alt annet omtrent?

 

at det er lov og ikke cannabis skjønner ikke jeg.

 

Jovist kan man det...lista over mulige bivirkninger er betydelig større ved "lovlige" medikamenter utskrevet av lege.Hadde folk lest om hva de inntar av slike medisiner...tja kanskje folk hadde tenkt som om en og to ganger?;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor må man diskutere side opp og side ned med positive vs. negative virkninger?

 

Er man villig til å fysisk hindre fredelige mennesker som sitter i sitt eget hjem å bruke/selge/kjøpe rusmidler?

 

Om svaret er nei holder det med det. Da burde det være lovlig.

 

Om svaret er ja, ja da er du for fortsatt kriminalisering og overgrep mot fredelige mennesker. Gratulerer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Enten så har du ikke sett hva denne tråden handler om, eller så er det en veldig morsom måte å spøke på.

 

Nei det er det ikke. Det kan begynne så tilsynelatende uskyldig som med røyking. Derfor har jeg alltid innprentet for mine barn at det er dyrt og helseskadelig å begynne å røyke.

 

Sniffing og bruk av cannabis ser jeg som langt mer alvorlig, da det har sammenheng med en annen trend, bruk av narkotika og dop generelt og dermed blir det lettere inngangsporten til hardere narkotiske stoffer.

 

Eller er det fordi jeg er uenig med tilhengerne og endog det politiske partiet - DLF (jfr det jeg har skrevet tidligere i denne tråden) antar jeg.

 

Han en fin dag :wallbash: og helg :blush: du også :roll:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor må man diskutere side opp og side ned med positive vs. negative virkninger?

 

Er man villig til å fysisk hindre fredelige mennesker som sitter i sitt eget hjem å bruke/selge/kjøpe rusmidler?

 

Om svaret er nei holder det med det. Da burde det være lovlig.

 

Om svaret er ja, ja da er du for fortsatt kriminalisering og overgrep mot fredelige mennesker. Gratulerer.

 

Og du er vel en håpløs ultra liberalist og ikke tilhenger av den østerrikske økonomiske skolen, eller vet du noe om dem som jeg ikke vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...