Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Hvis det du sier er fasiten. Så ja til legalisering.

 

Men hva om det ikke slår positivt ut? Er det da bare å gjøre det ulovlig igjen da?

 

Poenget mitt er at man sitter med en løsning som absolutt ikke fungerer. Om det ikke slår positivt ut, jaja, da får man finne en løsning. Man har hvert fall ikke gjort situasjonen verre.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Poenget mitt er at man sitter med en løsning som absolutt ikke fungerer. Om det ikke slår positivt ut, jaja, da får man finne en løsning. Man har hvert fall ikke gjort situasjonen verre.

 

Å det vet du fordi?

Lenke til kommentar

Alt som står der er sikkert ikke tull og for meg personlig er det du skriver svært alvorlig. Jeg bruker selv et bilde om at man først begynner ute i periferien av en malstrøm. Der ute har man muligheten til å unnslippe malstrømmen, men lenger inne blir man et hjelpeløst offer og der er man i narkohelvtet med mye sterker stoffer. Det som kanskje begynte med sniffing, deretter cannabis, hasj, marihuana, ... kan ende med en dødelig overdose av et sterkere stoff.

 

Livet er da så fint at det beste er aldri å ta den første sigarettrøyken. Så langt har jeg greidd å holde alle mine fire barn borte fra det så vidt jeg vet. Personlig gir naturen meg mye. Lær deg å sette pris på naturen.

 

...Og dets mangfold av dyr og planter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Beklager. Kan bli litt barnslig noen ganger. I følge noen, så er det en mirakelplante som løser de utroligste problemer. "gudeplante".

 

Det har leg liten tro på. Jeg har sett nok personer slite med å venne seg av med tobakkrøyking. Det begynner ofte der eller med sniffing.

 

Jeg har ikke så mye mer å tilføre denne monstertråden. Jeg har sagt hva jeg mener og må forlate tråden.

Lenke til kommentar

Å det vet du fordi?

 

Er du uenig at dagens narkotikapolitikk ikke fungerer?

 

 

 

Jeg vet det fordi jeg har to øyne og en fungerende hjerne.

Men her kommer teskjeen:

 

Det er oppgang i antall narkomane og overdosedødsfall, det kryr av selgere rundt omkring i oslo, hvis profitt finansierer mye verre ting enn litt gress, politiet må bruke ressurser på å etterforske fillesaker.

 

Sånn kort oppsumert.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Det har leg liten tro på. Jeg har sett nok personer slite med å venne seg av med tobakkrøyking. Det begynner ofte der eller med sniffing.

 

Jeg har ikke så mye mer å tilføre denne monstertråden. Jeg har sagt hva jeg mener og må forlate tråden.

 

Enten så har du ikke sett hva denne tråden handler om, eller så er det en veldig morsom måte å spøke på.

 

Ha en fin dag! :)

 

 

Er du uenig at dagens narkotikapolitikk ikke fungerer?

 

 

 

Jeg vet det fordi jeg har to øyne og en fungerende hjerne.

Men her kommer teskjeen:

 

Det er oppgang i antall narkomane og overdosedødsfall, det kryr av selgere rundt omkring i oslo, hvis profitt finansierer mye verre ting enn litt gress, politiet må bruke ressurser på å etterforske fillesaker.

 

Sånn kort oppsumert.

 

Dette er en veldig dårlig måte å debbatere på. Det å bruke hersketeknikk der du setter meg i en "lavere rang" enn deg selv bare fordi jeg har noen motforestillinger.

 

Og dette løser seg så fort vi legaliserer cannabis?

Lenke til kommentar

Enten så har du ikke sett hva denne tråden handler om, eller så er det en veldig morsom måte å spøke på.

 

Ha en fin dag! :)

 

 

 

Dette er en veldig dårlig måte å debbatere på. Det å bruke hersketeknikk der du setter meg i en "lavere rang" enn deg selv bare fordi jeg har noen motforestillinger.

 

Og dette løser seg så fort vi legaliserer cannabis?

 

Det var for å poengetere hvor dårlig jeg føler det spørsmålet var, når det er klart og tydelig at dagens politikk feiler på alle mulige måter.

 

Det er ikke rart at man blir krass når du kommer med et slik motspørsmål når jeg har klart og tydelig forklart hva jeg mener!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Det var for å poengetere hvor dårlig jeg føler det spørsmålet var, når det er klart og tydelig at dagens politikk feiler på alle mulige måter.

 

Det er ikke rart at man blir krass når du kommer med et slik motspørsmål når jeg har klart og tydelig forklart hva jeg mener!

 

Det var et meget relevant spørsmål.

 

Når du gir meg som svar "jaja, da får vi finne en annen løsning da. Det blir hvertfall ikke værre"

Klart jeg spørr om hvordan du vet at det ikke blir værre. Jeg er jo såklart nysjerrig på hvordan du klarer å komme fram til det.

 

Og det klarte du å svare på. Men jeg trur ikke så my av de problemene rundt narkotika politikken løser seg bare ved å legalisere cannabis.

 

Det er fortsatt masse ulovlige stoffer på svartebørsen.

Lenke til kommentar

Nå feilsiterer du meg og legger på en helt annen ordlyd.

 

Jeg kan ikke forestille meg hva som kunne blitt verre. Vi har dagens politikk A og vi har legalisering B.

 

A = Forsøkt i 60 år og mislykket.

B= Uvisst resultat, men uprøvd. Ingen åpenbare fallgruver.

 

For meg er dette såre enkelt fra et logisk ståsted. Å fortsette i spor A strider mot all fornuft. Det blir som å prøve å løpe igjennom en vegg og fortsette , enda man er skamslått.

 

Det eneste logiske er å forsøke noe nytt.

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall en begynnelse, da cannabis er desidert det mest populære ulovlige rusmiddelet.

Ironisk nok så er konsekvensene man risikerer pga forbud mer skadelig enn planta er i seg selv, dette gjelder nødvendigvis ikke bare cannabis.

Men men, vi får se hva som skjer når stadig flere steder i europa liberaliserer. Og hva slags moralske grunner og personlig synsing folket her på berget finner på for å forsvare en 50år gammel mislykket politikk.. :)

Endret av WaterMarked
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Nå feilsiterer du meg og legger på en helt annen ordlyd.

 

Jeg kan ikke forestille meg hva som kunne blitt verre. Vi har dagens politikk A og vi har legalisering B.

 

A = Forsøkt i 60 år og mislykket.

B= Uvisst resultat, men uprøvd. Ingen åpenbare fallgruver.

 

For meg er dette såre enkelt fra et logisk ståsted. Å fortsette i spor A strider mot all fornuft. Det blir som å prøve å løpe igjennom en vegg og fortsette , enda man er skamslått.

 

Det eneste logiske er å forsøke noe nytt.

 

Ja, nettopp.

Har ikke sagt noe imot det.

Men er virkelig legalisering av cannabis den rette løsningen (Evt. flere stoffer)

 

Hva om legalisering fører til flere misbruk?

Hva om det viser seg at cannabis er langt skadligere enn hva man tidligere har antatt. Ingen ting som er endelig i det jeg har lest om cannabis hvertfall.

Hva om folk ikke benytter seg av tilbudet, og de som ønsker å røyke forsetter å kjøpe på gata pga. pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Det er ihvertfall en begynnelse, da cannabis er desidert det mest populære ulovlige rusmiddelet.

Ironisk nok så er konsekvensene man risikerer pga forbud mer skadelig enn planta er i seg selv, dette gjelder nødvendigvis ikke bare cannabis.

Men men, vi får se hva som skjer når stadig flere steder i europa liberaliserer. Og hva slags moralske grunner og personlig synsing folket her på berget finner på for og forsvare en 50år gammel mislykket politikk.. :)

 

Nødvengisvis ikke bare cannabis? Ok, så vi skal legalisere flere stoffer. Jeg har tenkt tanken selv. Men det blir ikke så roserødt som vi vil ha det til.

 

Hvordan mener du en narkoman skal få råd til å kjøpe stoffet på apoteket? Prisene vil jo bli det dobbelte av det som er gatepris.

 

Noen har snakket om å få det på resept. Hvem skal betale for det? Via skattepenger? Jeg er ikke villig til å betale dopet til en narkoman.

 

MAO, de vil fortsette å kjøpe det på gata.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

Nødvengisvis ikke bare cannabis? Ok, så vi skal legalisere flere stoffer. Jeg har tenkt tanken selv. Men det blir ikke så roserødt som vi vil ha det til.

 

Hvordan mener du en narkoman skal få råd til å kjøpe stoffet på apoteket? Prisene vil jo bli det dobbelte av det som er gatepris.

 

Noen har snakket om å få det på resept. Hvem skal betale for det? Via skattepenger? Jeg er ikke villig til å betale dopet til en narkoman.

 

MAO, de vil fortsette å kjøpe det på gata.

Er jo i utgangspunktet veldig billig å dyrke både opium og cannabis, og hele poenget med å legalisere er jo å få fjernet salget ifra gata. Om staten gjør det lønnsomt å kjøpe fra gata så får man ikke fjernet mange av problemene vi har med dagens narkotikapolitikk.

 

Synes nesten det er kynisk av deg å si at du ikke vil betale dopet til narkomane. Skjønner selvsagt ditt ståsted, men det er snakk om syke mennesker som trenger vår hjelp, og om det er noe Norge prøver å være gode til så er det å hjelpe de som trenger det mest.

Endret av nxo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Er jo i utgangspunktet veldig billig å dyrke både opium og cannabis, og hele poenget med å legalisere er jo å få fjernet salget ifra gata. Om staten gjør det lønnsomt å kjøpe fra gata så får man ikke fjernet mange av problemene vi har med dagens narkotikapolitikk.

 

Synes nesten det er kynisk av deg å si at du ikke vil betale dopet til narkomane. Skjønner selvsagt ditt ståsted, men det er snakk om syke mennesker som trenger vår hjelp, og om det er noe Norge prøver å være gode til så er det å hjelpe de som trenger det mest.

 

Men det blir som å tru på julenissen. Klart staten kommer til å skatte ihjel dop som blir solgt som rusmiddel. Se med alkohol og tobakk.

 

Det er ikke kynisk. De fleste har tatt et valg, og er der de er på grunn av det. Men så klart vi skal hjelpe de, for de er syke som du sier. Men jeg vil ikke være med å finansiere dopet via mine skattepenger. Jeg kan finansiere behandlingstilbud via mine skattepenger.

Lenke til kommentar
Nødvengisvis ikke bare cannabis? Ok, så vi skal legalisere flere stoffer. Jeg har tenkt tanken selv. Men det blir ikke så roserødt som vi vil ha det til.

 

Jeg mener at man burde ta hensyns til ett rusmiddels risikoer. I og med at ett av de verste stoffene allerede er lovlige og regulerte uten av samfunnet går under viser til at det er bedre og regulere enn og kriminalisere.

I og med at alkohol har vært forbudt og vi har erfart hva som skjedde viser nettopp til dette.

Du kan kanskje si at alkohol koster samfunnet mye, så mener jeg situasjonen ville blitt mye værre viss det hadde blitt kriminalisert på lik linje med andre stoffer.

 

 

Hvordan mener du en narkoman skal få råd til å kjøpe stoffet på apoteket? Prisene vil jo bli det dobbelte av det som er gatepris.

 

En narkomans livskvalitet ville blitt bedre viss man hadde sluttet og skape alskens hindringer for og bidra i samfunnet. Men det vil jo ikke fjerne alle problemer, men det gjør det lettere og lage bedre løsninger.

Det er sikkert noen som kan\har laget ett system man kan gå ut ifra, for og så utvikle det etter hvert som man har bygget opp erfaringer.

 

Noen har snakket om å få det på resept. Hvem skal betale for det? Via skattepenger? Jeg er ikke villig til å betale dopet til en narkoman.

 

Dette handler mer om prinipper for deg, ikke hva som nødvendigvis fungerer bedre?

Jeg er ikke positiv til at det brukes noen milliarder på dagens politikk, ikke minst de enorme summene dette har kostet.

Hva er det du egentlig sikter til når du sier narkomane?

Det er hovedsaklig opiat preparater som blir delt ut, sett bort ifra benzoer.

 

Forresten, skriver på tlf.. Så er sikkert noen skrivefeil her og der pluss innleggene er litt rotete.

Endret av WaterMarked
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Men du er villig til å betale for en løsning som har vist seg å ikke fungere i praksis og hvor det eneste resultatet er flere lovbrytere?

 

Nei, men realiteten er jo slik at jeg må det nå. Da vi ikke har noen annen løsning.

Men jeg er mer en villig til å betale for den behandlinga de trenger for å bli rusfri.

 

Men nå havner vi litt off-topic, så vi lar den ligge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hvilken løsning er det du ser for deg da? Dagens løsning fungerer ikke. Legalisering ønsker du ikke. Hva er alternativet du ser for deg?

 

Det vet jeg rett og slett ikke.

Men jeg trur ikke legalisering vil hjelpe. Da prisene kommer uansett til å bli skyhøye, det blir tilgjenngelig for hvermansen og da kan veien til stoff bli enda kortere.

 

Og det å kun legalisere cannabis, ser jeg heller ikke hvordan skal løse narkotikapolitikken, da det fortsatt vil være et marked for de som misbruker cannabis samt at det er andre stoffer på "svartebørsen".

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

Men hva om det ikke slår positivt ut? Er det da bare å gjøre det ulovlig igjen da?

Det behøver ikke slå positivt ut - det behøver bare å ikke bli værre enn i dag for at det skal kunne rettferdiggjøres ;)

 

Men ja, man vil kunne reversere en legalisering. Det har jo vært gjort én gang allerede, så hvorfor ikke igjen? For cannabis har jo ikke alltid vært forbudt må vite.

 

Nødvengisvis ikke bare cannabis? Ok, så vi skal legalisere flere stoffer. Jeg har tenkt tanken selv. Men det blir ikke så roserødt som vi vil ha det til.

Hvordan mener du en narkoman skal få råd til å kjøpe stoffet på apoteket? Prisene vil jo bli det dobbelte av det som er gatepris.

Noen har snakket om å få det på resept. Hvem skal betale for det? Via skattepenger? Jeg er ikke villig til å betale dopet til en narkoman.

MAO, de vil fortsette å kjøpe det på gata.

Vel, sannsynligvis er det billigere å betale for dopet til en narkoman over skatteseddelen enn det er å finansiere dagens ordning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...