Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Nei. Det blir ikke mye synsing. Det er linket til en mengde seriøs forskning Men fortell meg gjerne hvilke påstander du ønsker dokumentasjon på.

Man kan ikke legge skylden på cannabis fordi halvparten av vennene dine er narkomane. Det blir slippery slope.

Det er et hav av grunner til hvorfor folk ender opp som narkomane. At cannabis kan være med på veien skal jeg ikke nekte for, men at det er cannabis som gjør at folk blir narkomane stemmer ikke.

Det er trist å høre at du har mistet venner i ung alder. Men det er viktig å ikke miste fokus og dra feil slutninger.

Jeg kjenner og mennesker som har havnet på skråplanet og fellesnevneren er tidlig eksperimentering med cannabis, men de har heller ikke hatt noe godt grunnlag for et stabilt liv og da faller bitene på plass når man ser det store bildet.

Først: Halvparten av mine kompiser er ikke narkomane, da de ikke er mine kompiser i dag :) Jeg legger heller ikke skylden på cannabis, men det var en pådriver.

For å svare litt på hva jeg ønsker dokumentasjon på:

Av 100 personer som røyker, hvor mange av de røyker hver dag.

Er daglig bruk av cannabis ufarlig? Psykisk og fysisk. Kan cannabis fremme psykiske lidelser?

Ved langvari bruk, får man følgende symptomer:

* Kan ikke se kritisk på seg selv. Alt er andres og samfunnets skyld.

* Kan ikke lære av sine feil. Hasjeren ser ikke sammenhengen mellom narkotikaen og alt som skjer under rustilstanden. En normal person lærer av sine feil.

* Dagdrømmer. Interessen for et normalt liv opphører. Skole, arbeid og framtid blir ikke viktig.

* Ukonsentrert. Hasjeren har vansker med å følge med i lengre samtaler. Skal han/hun klare å følge med i en lengre film, må vedkommende ha røkt like før filmen begynner, hvis ikke henger han/hun seg opp i en enkelt scene og mister tråden. Vedkommende må ut for å ta en ny blås skal han/hun tilbake til filmens innhold.

* Korttidsminnet forsvinner. Hasjbrukeren kommer eksempelvis bare på halvparten av et telefonnummer som vedkommende akkurat har fått. Korttidsminnet kan i de verste tilfellene bare holde i noen sekunder.

* Deltar ikke i diskusjoner. Under den sterkeste delen av rusen, kan hasjeren bare forholde seg til ett menneske av gangen, og vedkommende unngår derfor diskusjoner der flere er innblandet. I eksempler der han/hun bidrar i debatter, har vedkommende svaret ferdig på forhånd og vil alltid ha sluttreplikken.

* Tidsoppfatninger forandres. Under rusen forskyves tidsbegrepet slik at den føles både kortere eller lengre.

Abstinensen følger alle rusmisbrukere som i begynnelsen av opptørkingen. Et par dager uten rus vil angsten komme, Etter tre-fire dager begynner de å drømme intensivt. Senere følger influensalignende muskelverking og snue. Etter en uker er fremdeles halvparten av THC i kroppen. Når to uker er gått, kommer angsten for fullt. De sterkeste abstinensymtomene for hasjere er: Sterkt hasjsug, sen hjernekapasitet, finner ikke ting. Mister lette tråden, - hva var det du sa? Omgivelsene forstår ikke ordflommen. Ulike følelser vokser frem.

Men det som står her er vel bare tull?

Jeg ser det blir brukt ord som "hasjere" osv. Men dette er en artikkel som skal forklare litt om dette til den vanlige mann i gata, og da blir det pedagogisk sett lurt å bruke slike ord.

Det er en grunn til at man har kommet frem til slik info om stoffet. Det er ikke en som sitter å skriver for morro skyld.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi meg hele pakka.

Slik diskusjonen har vært til nå, så har det kommet forskjellige argumenter fra forskjellige brukere.

Men dropp for all del propoganda, og hold deg til fakta. Vil helst slippe å se en youtube dokkumentar om en hippie som har sett stjernestøv. Også link til slike sider som fremmer alt alternativ som en gudommelig gave.

Du skal slippe å få youtube-videoer fra meg :)

Jeg vil dog gjerne først få presisere hva jeg mener skal være grunnprinsippet ift. lovgivning: Ikke-forbud/legalisering er naturtilstanden. Utgangspunktet er individuell valgfrihet og unødvendig inngripen mot dette er umoralsk. Forbud kan kun nyttes dersom det totalt sett gir betydelige samfunnsmessige fordeler kontra legalisering. Et forbud som har like god eller dårligere effekt enn legalisering har ergo ikke livets rett.

Så må vi også ha i hodet at rusbruk er noe som mennesker gjør og en del av den individuelle friheten. Man kan ideelt si at mennesker ikke burde ruse seg, men det gjør de og det er dette vi må forholde oss til. Vanlig bruk må vi akseptere, og fokus må være å dempe skadevirkningene - det er misbruket vi må fokusere på å redusere.

Hva så da med dagens forbud? Hvilke fordeler gir det? Mye tyder på at det er fint lite. Tall fra land som har avkriminalisert og delvis legalisert tyder på at misbruket ikke har gått opp. Tvert i mot ser en tendenser til at dette reduseres! Forbudet tjener altså ikke sitt hovedformål - å redusere misbruk.

Hvilke andre effekter har forbudet så? Jo, det medfører at vi stempler en stor gruppe av befolkningen som kriminelle, uten at de har gjort annet enn å ruse seg. Det store flertallet av de som bruker cannabis fungerer helt utmerket i samfunnet, og rusmiddelet de benytter er faktisk mindre skadelig enn det legale rusmiddelet alkohol. Allikevel risikerer de bøtelegging og andre sanksjoner. I mitt hode blir dette helt bak mål...

At brukere defineres som kriminelle medfører også at veien blir lengre inn til hjelpeapparatet for de som utvikler et misbruk. Vi vet noe om hvordan stigma er med på å heve terskelen for å oppsøke hjelp, og å bli stemplet som kriminell må i høyeste grad kunne sies å være et stigma.

Forbudet gjør det også vanskeligere å forske på cannabis, noe som bla. er en forutsetning for at vi skal kunne utvikle et godt behandlingstilbud for de som sliter, samt kunne nyttegjøre oss av de medisinske egenskapene cannabis har.

Forbudet medfører at kriminelle gis monopol på distribusjonen av cannabis og dermed en stor inntektskilde. Dette markedet er heller ikke underlagt noen form for reguleringer - dvs. at de har ikke noen nedre aldersgrense for hvem de selger til, det er ingen kontroll med kvaliteten på det de selger, og de selger i tillegg som regel mer enn bare lette rusmidler. Dagen forbud medfører altså en økt risiko for salg til mindreårige, større sjanse for skader som følge av tilsetningstoffer/dårlig kvalitet (mye tyder bla. på at forholdet mellom virkestoffene i cannabis har en del å si for hvor skadelige det er), samt at man tvinges inn i et miljø hvor det også er tilgang på tyngre rusmidler.

Staten på sin side har kun utgifter knyttet til cannabisbruk i dag, i form av ressurser i politi, helsevesen og NAV. Hadde man fått på plass en legalsering, ville staten kunne dekke noen av disse utgiftene via avgifter. Videre ville man også sikre at kriminelle mistet en inntektskilde og cannabisbrukere ville kunne slippe å utsette seg for de risikoene som følger med kontakt med kriminelle.

Til slutt vil jeg si at jeg ikke ser en legalisering som uproblematisk, noe jeg tror mine poster lenger tilbake ganske tydelig poengterer. Man alt i alt er min konklusjon at det er et mindre onde enn dagens forbud.

Lenke til kommentar

Først: Halvparten av mine kompiser er ikke narkomane, da de ikke er mine kompiser i dag :) Jeg legger heller ikke skylden på cannabis, men det var en pådriver.

For å svare litt på hva jeg ønsker dokumentasjon på:

Er daglig bruk av cannabis ufarlig? Psykisk og fysisk. Kan cannabis fremme psykiske lidelser?

* Kan ikke lære av sine feil. Hasjeren ser ikke sammenhengen mellom narkotikaen og alt som skjer under rustilstanden. En normal person lærer av sine feil.

* Dagdrømmer. Interessen for et normalt liv opphører. Skole, arbeid og framtid blir ikke viktig.

* Ukonsentrert. Hasjeren har vansker med å følge med i lengre samtaler. Skal han/hun klare å følge med i en lengre film, må vedkommende ha røkt like før filmen begynner, hvis ikke henger han/hun seg opp i en enkelt scene og mister tråden. Vedkommende må ut for å ta en ny blås skal han/hun tilbake til filmens innhold.

* Korttidsminnet forsvinner. Hasjbrukeren kommer eksempelvis bare på halvparten av et telefonnummer som vedkommende akkurat har fått. Korttidsminnet kan i de verste tilfellene bare holde i noen sekunder.

* Deltar ikke i diskusjoner. Under den sterkeste delen av rusen, kan hasjeren bare forholde seg til ett menneske av gangen, og vedkommende unngår derfor diskusjoner der flere er innblandet. I eksempler der han/hun bidrar i debatter, har vedkommende svaret ferdig på forhånd og vil alltid ha sluttreplikken.

* Tidsoppfatninger forandres. Under rusen forskyves tidsbegrepet slik at den føles både kortere eller lengre.

Abstinensen følger alle rusmisbrukere som i begynnelsen av opptørkingen. Et par dager uten rus vil angsten komme, Etter tre-fire dager begynner de å drømme intensivt. Senere følger influensalignende muskelverking og snue. Etter en uker er fremdeles halvparten av THC i kroppen. Når to uker er gått, kommer angsten for fullt. De sterkeste abstinensymtomene for hasjere er: Sterkt hasjsug, sen hjernekapasitet, finner ikke ting. Mister lette tråden, - hva var det du sa? Omgivelsene forstår ikke ordflommen. Ulike følelser vokser frem.

Jeg ser det blir brukt ord som "hasjere" osv. Men dette er en artikkel som skal forklare litt om dette til den vanlige mann i gata, og da blir det pedagogisk sett lurt å bruke slike ord.

Det er en grunn til at man har kommet frem til slik info om stoffet. Det er ikke en som sitter å skriver for morro skyld.

Dette er jo bare et salig rot med ord, påstander og synsing. Vennligst forkort og kom med noen konrekte ting du ønsker dokumentasjon på.

Mener du at jeg skal dokumentere dette? Dette er jo ikke cannabis sin skyld pr se, men brukeren som lar seg styre. Cannbis påvirker ikke hjernen slik at man ikke greier å se kritisk på seg selv, ei eller at man mister interessen for et normal liv.

Dette blir for dumt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Dette er jo bare et salig rot med ord, påstander og synsing. Vennligst forkort og kom med noen konrekte ting du ønsker dokumentasjon på.

Mener du at jeg skal dokumentere dette? Dette er jo ikke cannabis sin skyld pr se, men brukeren som lar seg styre. Cannbis påvirker ikke hjernen slik at man ikke greier å se kritisk på seg selv, ei eller at man mister interessen for et normal liv.

Dette blir for dumt.

Hvordan har man komme fram til dette da? Synsing?

Lenke til kommentar

Hvordan har man komme fram til dette da? Synsing?

Nei. Det er at de som fremmer de påstandene ikke har noe belegg eller kilder...Synsing.

Jeg skal forklare:

Du ber meg finne dokumentasjon på den listen du bringer opp.

(Jeg skal altså måtte finne bevis for noe du påstår. )

Det blir feil. For jeg kan si: Det du lister opp er bare synsing. Det finnes ikke noe forskning som bekrefter det du sier.

Det er ikke opp til meg å bevise at du tar feil. Du får bevise at du har rett.

Men som sagt. Kom med noe konkret som du vil jeg skal dokumentere.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Du skal slippe å få youtube-videoer fra meg :)

Jeg vil dog gjerne først få presisere hva jeg mener skal være grunnprinsippet ift. lovgivning: Ikke-forbud/legalisering er naturtilstanden. Utgangspunktet er individuell valgfrihet og unødvendig inngripen mot dette er umoralsk. Forbud kan kun nyttes dersom det totalt sett gir betydelige samfunnsmessige fordeler kontra legalisering. Et forbud som har like god eller dårligere effekt enn legalisering har ergo ikke livets rett.

Så må vi også ha i hodet at rusbruk er noe som mennesker gjør og en del av den individuelle friheten. Man kan ideelt si at mennesker ikke burde ruse seg, men det gjør de og det er dette vi må forholde oss til. Vanlig bruk må vi akseptere, og fokus må være å dempe skadevirkningene - det er misbruket vi må fokusere på å redusere.

Hva så da med dagens forbud? Hvilke fordeler gir det? Mye tyder på at det er fint lite. Tall fra land som har avkriminalisert og delvis legalisert tyder på at misbruket ikke har gått opp. Tvert i mot ser en tendenser til at dette reduseres! Forbudet tjener altså ikke sitt hovedformål - å redusere misbruk.

Hvilke andre effekter har forbudet så? Jo, det medfører at vi stempler en stor gruppe av befolkningen som kriminelle, uten at de har gjort annet enn å ruse seg. Det store flertallet av de som bruker cannabis fungerer helt utmerket i samfunnet, og rusmiddelet de benytter er faktisk mindre skadelig enn det legale rusmiddelet alkohol. Allikevel risikerer de bøtelegging og andre sanksjoner. I mitt hode blir dette helt bak mål...

At brukere defineres som kriminelle medfører også at veien blir lengre inn til hjelpeapparatet for de som utvikler et misbruk. Vi vet noe om hvordan stigma er med på å heve terskelen for å oppsøke hjelp, og å bli stemplet som kriminell må i høyeste grad kunne sies å være et stigma.

Forbudet gjør det også vanskeligere å forske på cannabis, noe som bla. er en forutsetning for at vi skal kunne utvikle et godt behandlingstilbud for de som sliter, samt kunne nyttegjøre oss av de medisinske egenskapene cannabis har.

Forbudet medfører at kriminelle gis monopol på distribusjonen av cannabis og dermed en stor inntektskilde. Dette markedet er heller ikke underlagt noen form for reguleringer - dvs. at de har ikke noen nedre aldersgrense for hvem de selger til, det er ingen kontroll med kvaliteten på det de selger, og de selger i tillegg som regel mer enn bare lette rusmidler. Dagen forbud medfører altså en økt risiko for salg til mindreårige, større sjanse for skader som følge av tilsetningstoffer/dårlig kvalitet (mye tyder bla. på at forholdet mellom virkestoffene i cannabis har en del å si for hvor skadelige det er), samt at man tvinges inn i et miljø hvor det også er tilgang på tyngre rusmidler.

Staten på sin side har kun utgifter knyttet til cannabisbruk i dag, i form av ressurser i politi, helsevesen og NAV. Hadde man fått på plass en legalsering, ville staten kunne dekke noen av disse utgiftene via avgifter. Videre ville man også sikre at kriminelle mistet en inntektskilde og cannabisbrukere ville kunne slippe å utsette seg for de risikoene som følger med kontakt med kriminelle.

Til slutt vil jeg si at jeg ikke ser en legalisering som uproblematisk, noe jeg tror mine poster lenger tilbake ganske tydelig poengterer. Man alt i alt er min konklusjon at det er et mindre onde enn dagens forbud.

Vakkert.

Det er nok en lang vei å gå hvis man skal legalisere cannabis. Du kommer med mange gode argumenter, som jeg ikke klarer å svare på.

Jeg får litt lyst til å si at, ja dere har rett. Men det ligger liksom ikke i menneskets natur å si at man "gir" seg.

Jeg tenker spesielt på de som misbruker stoffet. De må nok sannsyneligvis kjøpe stoffet på gata, da prisene kommer til å bli skyhøye (tok du den). (mtp. alkoholprisene)

Hva med de som har anlegg for å misbruk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Nei. Det er at de som fremmer de påstandene ikke har noe belegg eller kilder...Synsing.

Jeg skal forklare:

Du ber meg finne dokumentasjon på den listen du bringer opp.

(Jeg skal altså måtte finne bevis for noe du påstår. )

Det blir feil. For jeg kan si: Det du lister opp er bare synsing. Det finnes ikke noe forskning som bekrefter det du sier.

Det er ikke opp til meg å bevise at du tar feil. Du får bevise at du har rett.

Men som sagt. Kom med noe konkret som du vil jeg skal dokumentere.

Det jeg skrev der, tok jeg fra en kilde. http://klar.as/tekst/43/Fakta-om-Cannabis.aspx

40 infarkt i året

Kanskje forårsaker cannabisbruk så mange som 40 hjerteinfarkt i året her i Norge. (Illustrasjonsfoto: Istockphoto)

Blant de sterkest etablerte risikoene finner vi faren for hjerteinfarkt.

Når du røyker hasj eller marihuana, slår nemlig hjertet ditt fortere akkurat idet rusen setter inn. Og når hjertefrekvensen går opp, øker risikoen for at ting går galt.

– Blodtrykket går opp, og sannsynligheten for hjerteinfarkt og også hjerneslag øker på grunn av denne akutte effekten. Mot slutten av rusen skjer det motsatte, da får man lavere hjertefrekvens for å kompensere for starten av rusen, og da er det også større risiko for at man kan få hjerteinfarkt, fortalte Bramness.

– Det er anslått at kanskje så mange som 40 hjerteinfarkt per år i Norge kan tilskrives cannabisbruk.

Usikkerhet om kreft og schizofreni

For andre skader var bevismaterialet langt mer delt. Det gjelder blant annet for lungekreft og for psykiske skadevirkninger.

– Cannabisrøyk inneholder kreftfremkallende stoffer, og noen studier har funnet klart økt forekomst av lungekreft, også blant dem som ikke blander ut marihuanaen med tobakk. Én studie vist opptil åtte ganger større risiko enn blant folk som ikke røyker cannabis. Andre studier har ikke funnet noen økt risiko eller forekomst, fortalte Bramness.

– Det er gjort en god del veldig solid forskning på om cannabisrøyking kan gjøre deg schizofren. Blant annet har en 40 år lang svensk studie vist at det var en økt sjanse for at deltagerne som hadde røyket cannabis da de først ble undersøkt, senere kom til å utvikle schizofreni, forklarte han videre.

Men disse studiene har i ettertid blitt kritisert for mulige metodefeil.

– Det kan nemlig tenkes at det er en bakenforliggende faktor som gir opphave til både røykingen og schizofrenien, og det kan også hende at folk som blir schizofrene oftere røyker cannabis – såkalt omvendt årsakssammenheng, sa Bramness.

Bramnes fortalte at schizofreni er blant de mest arvelige lidelsene vi kjenner til. En undersøkelse i Australia fant ingen sammenheng mellom den enorme økningen i cannabisbruk fra 1960-tallet og utover, og forekomsten av schizofreni.

Hentet fra http://www.forskning.no/artikler/2012/mai/322921

Så det er tydlig at det kan være farlig. Men det er ingen klare resultater enda.

Så i mellomtiden kan vi bare legalisere et stoff vi ikke vet skadevirkningene av enda.

Eller er det kanskje lurest å vente til vi har et resultat?

Lenke til kommentar

Det jeg skrev der, tok jeg fra en kilde. http://klar.as/tekst...m-Cannabis.aspx

Hentet fra http://www.forskning...2012/mai/322921

Så det er tydlig at det kan være farlig. Men det er ingen klare resultater enda.

Så i mellomtiden kan vi bare legalisere et stoff vi ikke vet skadevirkningene av enda.

Eller er det kanskje lurest å vente til vi har et resultat?

Du vedgår å bruke dette som kilde? Hvor en herreman blir sitert

Willy Pedersen fortalte at sannsynligheten for å bli siktet av politiet for lovbrudd, og for å havne på trygd, økte dramatisk med bruk av cannabis
.

http://klar.as/tekst/43/Fakta-om-Cannabis.aspx - Selvom du klipper inn en link fra internett blir det ikke automatisk regnet som en gyldig kilde. Her listes det opp både det ene og det andre uten en eneste link til noe som støtter påstandene.

Jeg anser ikke SIRIUS som en pålitelig kilde heller da de har har en tendens til å finne de resultatene de ønsker å finne....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Du vedgår å bruke dette som kilde? Hvor en herreman blir sitert

.

http://klar.as/tekst...m-Cannabis.aspx - Selvom du klipper inn en link fra internett blir det ikke automatisk regnet som en gyldig kilde. Her listes det opp både det ene og det andre uten en eneste link til noe som støtter påstandene.

Jeg anser ikke SIRIUS som en pålitelig kilde heller da de har har en tendens til å finne de resultatene de ønsker å finne....

Jeg gir meg. Gudeplanten er ikke farlig. Det som jeg finner om fakta og skader av cannabis er bare tull, og det er en propoganda staten har for å sverte plantens nytteverdig.

Det er akkurat dette jeg ikke gidder. Jeg kommer opp med kilder, du sier det ikke er pålitelige kilder. Du kommer med kilder, jeg sier det ikke er pålitelige kilder. Slik kan vi holde på til vi blir grønn. :)

SIRUS?

Lenke til kommentar

Her finner en vel nok av grunner til legalisering?

ADHD: I dyrestudier har det blitt påvist normalisert impuls adferd hos rotter med tilsvarende profil som ADD/ADHD under tilføring av en syntetisk variasjon av cannabinoider som binder seg til CB1-reseptorene.[8] Leger (Dr. David Bearman, Dr. Claudia Jensen, Dr. Tom O'Connell, m.f) i USA har lagt merke til at medisinsk cannabis har en fordelaktig virkemåte hos pasienter som er belastet med ADD og ADHD. Medisinsk cannabis har vist seg å være fordelaktig og er også den eneste medisinen tilgjengelig som tilfører en adekvat løsning for underskuddforstyrrelser og gjenstår som ett nødvendig komponent i et multi-medisinsk behandlingsforetak.[9] Eksperimenter med marinol indikerer at THC er involvert i de prosessene som fører til impulskontroll, men ikke nødvendigvis er det mest effektive terapeutiske virkemiddelet. De terapeutiske virkemidlene som er mest brukbare i cannabis ser ut til å være lave konsentrasjoner av medisinsk cannabis, mens de som har ADD/ADHD må tilføre store doser av marinol som består kun av THC for å få en terapeutisk virkning. I England og USA har pasienter med ADD/ADHD rett til medisinsk cannabis som erstatning for Ritalin. Medisinsk cannabis har en virke-tid på ca. 8-10 timer.

Alkoholisme En rekke forskjellige undersøkelser[10] som ble foretatt av U.S. Department of Energy's Brookhaven National Laboratory bekrefter at cannabis har innflytelse på hvordan hjernereseptorer fordeler serotonin i forbindelse med alkohol. Undersøkelsen ble publisert 2. september 2005 av tiddskriftet Behavioural Brain Research. Undersøkelsen bekrefter at genetisk latente rusmisbrukere har mindre risiko for overforbruk av alkohol under innflytelse av cannabis.[11]

Angst De Fonseca og kolleger(1997) oppdaget at lave doser med syntetisk cannabinoid HU-210 (0.004 mg/kg) skapte en type oppførsel hos rotter som indikerer en anti angst lignende effekt. Side 105: [12]

Fertilitet Vitenskapelige funn påviser at rimonabant (SR141716) som er ett av cannabinoidene i cannabis øker bevegeligheten og levedyktigheten til spermier[13][14]

Graviditet Det finnes flere folkegrupper, blant annet på Jamaica, som har lange tradisjoner med å benytte cannabis mot kvalme, redusert matlyst under svangerskapet og som et lett bedøvelsesmiddel under selve fødselen. Kliniske studier har funnet en stor mengde cannabinoidreseptorer i skjeden og dette sammen med at kroppen selv produserer fire ganger så mye anandamid som under en fødsel kan forklare hvorfor dette har en positiv effekt.[trenger referanse]

Hiv/aids Hiv-/aids-pasienter har i en rekke land brukt cannabis i håp om at det kan hjelpe enten ved å direkte stoppe/stagnere sykdommen eller ved å lindre symptomer som følge av sykdommen eller medisineringen. I enkelte undersøkelser har det vist seg at opp mot 43 % av pasientene selvmedisinerer seg med cannabis[15] og at cannabis kan redusere smerter i opptil 30 % av tilfellende pasientene.[16] Det er ikke funnet økt virusmengde i blodet på cannabisbrukende hiv-pasienter, noe som angir om sykdommen er under utvikling, og at pasientene økte i vekt og at antall T-lymfocytter økte. Vektøkningen var fett og ikke muskelmasse.[17]

Multippel sklerose Det finnes anekdotiske beskrivelser av pasienter som ved sykdommer med spastisitet har opplevd symptomlindring. Pasienter med Multippel sklerose har i forsøk brukt Cannabis for å se om dette påvirker nervecellenes tilbakemeldingssystem. Slike pasienter har en smertefull tilstand som kalles spastisitet. Dette ytrer seg iblant som smertefull muskelstivhet, som skyldes sviktende kontroll i det sentrale nervesystemet. Det er ikke klarlagt nøyaktig hvordan stoffet virker i ryggmargen.

Nevronvekst En kanadisk studie viser at det syntetiske cannabinoidet HU-210 tilskynder nevronvekst i voksne rotters hippocampus ved kronisk høy dosering.[18]

PTSD Cannabis er en unik immunmoduldator som kan kategoriseres som "lettelse" for pasienter med PTSD. Veteraner som har slitt med mareritt rapporterer at cannabis hjelper mot mareritt. [19] Med tanke på både sikkerhet og effekt mener veteranene at cannabis betraktes som primær medisin i behandlingen mot PTSD fremfor konvensjonelle antideprisiva ol. [20] [21][22][23]

Ryggmargsskader En liten studie(25 pasienter) viste i 2006 at inntak av THC hadde meget god effekt for å redusere spastisitet. Spastisitet ble målt og selvrapportert. Studien viste en gjennomsnittlig halvering av spastisitet etter 43 dager. [24]

Stress [25] Rimonabant er en agonist som har vist seg effektiv i å regulere stress.

Referanser

1. ^ Henriette's plant info: Cannabis sativa L., Cannabaceae
  2. ^ Høeg 1984 s.305
  3. ^ Hillig KW, Mahlberg PG (2004). «A chemotaxonomic analysis of cannabinoid variation in Cannabis (Cannabaceae)». American Journal of Botany 91 (6): 966–975. doi:10.3732/ajb.91.6.966.
  4. ^ "Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten)"
  5. ^ a b "Cannabis-forskning kan gi rusfri medisin" av Sigurd Aarvig, gjengitt i Gemini nr. 2, mai 1997.
  6. ^ Politikere møtes til cannabis-duell i MS-forbundets regi
  7. ^ http://www.medicalmarijuanaprocon.org/pop/StatePrograms.htm
  8. ^ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22034972
  9. ^ http://davidbearmanmd.com/docs/ADHD&cannabis.pdf http://www.foxnews.com/story/0,2933,117541,00.html Diagnosis and Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. NIH Consensus Statement Online 1998 Nov 16-18; 16(2): 1-37. National Institutes of Health Consensus Development Conference Statement. Diagnosis and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 2000; 39(2): 182-93. American Psychiatric Association (2000) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th Edn. Text Revision), Washington, DC: APA. Murphy K. Psychosocial Treatments for ADHD in Teens and Adults: a Practice-Friendly Review. J Clin Psychol. 2005; 61(5): 607-19.
  10. ^ Undersøkelse
  11. ^ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19689362
  12. ^ http://www.green215.com/sites/all/files/education_articles/Science%20Cannabis.pdf
  13. ^ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2829209/
  14. ^ http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1476-5381.2009.00570.x/abstract
  15. ^ University of New South Wales(Australia), National Center in HIV Research
  16. ^ Inhaled Cannabis Significantly Reduces HIV-Associated Neuropathy
  17. ^ "Conclusions: Smoked and oral cannabinoids did not seem to be unsafe in people with HIV infection with respect to HIV RNA levels, CD4+ and CD8+ cell counts, or protease inhibitor levels over a 21-day treatment." http://www.annals.org/cgi/content/abstract/139/4/258#FN
  18. ^ Jiang W, Zhang Y, Xiao L, et al. (November 2005). «Cannabinoids promote embryonic and adult hippocampus neurogenesis and produce anxiolytic- and antidepressant-like effects» (Free full text). The Journal of Clinical Investigation 115 (11): 3104–16. doi:10.1172/JCI25509.
  19. ^ http://www.veteransformedicalmarijuana.org/content/ptsd
  20. ^ http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1755-5949.2008.00071.x/full http://www.google.no/url?
  21. ^ http://www.green215.com/sites/all/files/education_articles/Science%20Cannabis.pdf
  22. ^ http://www.azcentral.com/arizonarepublic/news/articles/2012/07/16/20120716medical-marijuana-benefits-dispute.html
  23. ^ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19228182
  24. ^ Spinal Cord advance online publication 17 October 2006; doi: 10.1038/sj.sc.3101982
  25. ^ http://www.nature.com/oby/journal/v19/n1/full/oby2010131a.html

Litteratur

Eksterne lenker

14px-Commons-logo.svg.png Commons: Cannabis – bilder, video eller lyd

THE SCIENCE OF MARIJUANA

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg gir meg. Gudeplanten er ikke farlig. Det som jeg finner om fakta og skader av cannabis er bare tull, og det er en propoganda staten har for å sverte plantens nytteverdig.

Det er akkurat dette jeg ikke gidder. Jeg kommer opp med kilder, du sier det ikke er pålitelige kilder. Du kommer med kilder, jeg sier det ikke er pålitelige kilder. Slik kan vi holde på til vi blir grønn. :)

SIRUS?

Feil! Jeg har aldri sagt at cannabis er ufarlig. Jeg har en rekke ganger sagt at cannabis på langt nær er risikofritt. Nå pålegger du meg synspunkter jeg ikke har. Det er ingen som sier at cannabis er ufarlig! Men det er en del plusser som går over minusene...Det er mulig å være for legalisering for andres vinning. Man må ikke ha et personlig motiv.

Jeg har ikke kommet med noen kilder for du har fortsatt ikke sagt hva jeg skal dokumentere.....

Men nå ser jeg Herr Engan har skrevet et veldig bra innlegg. Der kan du fråtse i informasjon til du blir grønn.

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen viser at mens 1,6-2,2% av befolkningen i Norge opplyser å ha brukt cannabis siste mnd, så er det 12,7-16,7% av disse som opplyser å har brukt cannabis daglig. http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_191926_EN_emcdda-daily-cannabis-use-2012.pdf

Er daglig bruk av cannabis ufarlig? Psykisk og fysisk.

Det ser ut til å være doseavhengig, samt relatert til inntaksmetode. Men for en ellers frisk person ser daglig moderat bruk ut til å i liten grad ha negative konsekvenser.

Kan cannabis fremme psykiske lidelser?

Ja, jeg mener jeg ut fra det jeg har lest. Cannabis ser ut til å kunne fremskynde og utløse psykoselidelser hos personer med genetisk anlegg for slike lidelser. Videre ser det ut til å kunne forsterke psykiske lidelser, i likhet med alle andre rusmidler.

(snip)

Jo, når man generaliserer det til å handle om all langvarig bruk så blir alt tull. Enkelte av de symptomene som er beskrevet her stemmer nok hvis vi snakket spesifikt om misbruk, men heller ikke her er det alle det finnes forskningsmessig belegg for.

Jeg tenker spesielt på de som misbruker stoffet. De må nok sannsyneligvis kjøpe stoffet på gata, da prisene kommer til å bli skyhøye (tok du den). (mtp. alkoholprisene)

Hva med de som har anlegg for å misbruk?

Det blir vel omtrent som med alkohol tenker jeg. Enkelte havner så langt utpå at de ikke har råd til "polvarer", mens majoriteten faktisk klarer å opprettholde en økonomi som understøtter forbruket deres.

Vel, dem er det selvfølgelig synd på. Men jeg tror ikke vi gjør det noe lettere for dem ved å forby cannabis samtidig som vi tilbyr et mer vanedannende rusmiddel ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Her finner en vel nok av grunner til legalisering?

ADHD: I dyrestudier har det blitt påvist normalisert impuls adferd hos rotter med tilsvarende profil som ADD/ADHD under tilføring av en syntetisk variasjon av cannabinoider som binder seg til CB1-reseptorene.[8] Leger (Dr. David Bearman, Dr. Claudia Jensen, Dr. Tom O'Connell, m.f) i USA har lagt merke til at medisinsk cannabis har en fordelaktig virkemåte hos pasienter som er belastet med ADD og ADHD. Medisinsk cannabis har vist seg å være fordelaktig og er også den eneste medisinen tilgjengelig som tilfører en adekvat løsning for underskuddforstyrrelser og gjenstår som ett nødvendig komponent i et multi-medisinsk behandlingsforetak.[9] Eksperimenter med marinol indikerer at THC er involvert i de prosessene som fører til impulskontroll, men ikke nødvendigvis er det mest effektive terapeutiske virkemiddelet. De terapeutiske virkemidlene som er mest brukbare i cannabis ser ut til å være lave konsentrasjoner av medisinsk cannabis, mens de som har ADD/ADHD må tilføre store doser av marinol som består kun av THC for å få en terapeutisk virkning. I England og USA har pasienter med ADD/ADHD rett til medisinsk cannabis som erstatning for Ritalin. Medisinsk cannabis har en virke-tid på ca. 8-10 timer.

Alkoholisme En rekke forskjellige undersøkelser[10] som ble foretatt av U.S. Department of Energy's Brookhaven National Laboratory bekrefter at cannabis har innflytelse på hvordan hjernereseptorer fordeler serotonin i forbindelse med alkohol. Undersøkelsen ble publisert 2. september 2005 av tiddskriftet Behavioural Brain Research. Undersøkelsen bekrefter at genetisk latente rusmisbrukere har mindre risiko for overforbruk av alkohol under innflytelse av cannabis.[11]

Angst De Fonseca og kolleger(1997) oppdaget at lave doser med syntetisk cannabinoid HU-210 (0.004 mg/kg) skapte en type oppførsel hos rotter som indikerer en anti angst lignende effekt. Side 105: [12]

Fertilitet Vitenskapelige funn påviser at rimonabant (SR141716) som er ett av cannabinoidene i cannabis øker bevegeligheten og levedyktigheten til spermier[13][14]

Graviditet Det finnes flere folkegrupper, blant annet på Jamaica, som har lange tradisjoner med å benytte cannabis mot kvalme, redusert matlyst under svangerskapet og som et lett bedøvelsesmiddel under selve fødselen. Kliniske studier har funnet en stor mengde cannabinoidreseptorer i skjeden og dette sammen med at kroppen selv produserer fire ganger så mye anandamid som under en fødsel kan forklare hvorfor dette har en positiv effekt.[trenger referanse]

Hiv/aids Hiv-/aids-pasienter har i en rekke land brukt cannabis i håp om at det kan hjelpe enten ved å direkte stoppe/stagnere sykdommen eller ved å lindre symptomer som følge av sykdommen eller medisineringen. I enkelte undersøkelser har det vist seg at opp mot 43 % av pasientene selvmedisinerer seg med cannabis[15] og at cannabis kan redusere smerter i opptil 30 % av tilfellende pasientene.[16] Det er ikke funnet økt virusmengde i blodet på cannabisbrukende hiv-pasienter, noe som angir om sykdommen er under utvikling, og at pasientene økte i vekt og at antall T-lymfocytter økte. Vektøkningen var fett og ikke muskelmasse.[17]

Multippel sklerose Det finnes anekdotiske beskrivelser av pasienter som ved sykdommer med spastisitet har opplevd symptomlindring. Pasienter med Multippel sklerose har i forsøk brukt Cannabis for å se om dette påvirker nervecellenes tilbakemeldingssystem. Slike pasienter har en smertefull tilstand som kalles spastisitet. Dette ytrer seg iblant som smertefull muskelstivhet, som skyldes sviktende kontroll i det sentrale nervesystemet. Det er ikke klarlagt nøyaktig hvordan stoffet virker i ryggmargen.

Nevronvekst En kanadisk studie viser at det syntetiske cannabinoidet HU-210 tilskynder nevronvekst i voksne rotters hippocampus ved kronisk høy dosering.[18]

PTSD Cannabis er en unik immunmoduldator som kan kategoriseres som "lettelse" for pasienter med PTSD. Veteraner som har slitt med mareritt rapporterer at cannabis hjelper mot mareritt. [19] Med tanke på både sikkerhet og effekt mener veteranene at cannabis betraktes som primær medisin i behandlingen mot PTSD fremfor konvensjonelle antideprisiva ol. [20] [21][22][23]

Ryggmargsskader En liten studie(25 pasienter) viste i 2006 at inntak av THC hadde meget god effekt for å redusere spastisitet. Spastisitet ble målt og selvrapportert. Studien viste en gjennomsnittlig halvering av spastisitet etter 43 dager. [24]

Stress [25] Rimonabant er en agonist som har vist seg effektiv i å regulere stress.

Referanser

1. ^ Henriette's plant info: Cannabis sativa L., Cannabaceae
  2. ^ Høeg 1984 s.305
  3. ^ Hillig KW, Mahlberg PG (2004). «A chemotaxonomic analysis of cannabinoid variation in Cannabis (Cannabaceae)». American Journal of Botany 91 (6): 966–975. doi:10.3732/ajb.91.6.966.
  4. ^ "Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten)"
  5. ^ a b "Cannabis-forskning kan gi rusfri medisin" av Sigurd Aarvig, gjengitt i Gemini nr. 2, mai 1997.
  6. ^ Politikere møtes til cannabis-duell i MS-forbundets regi
  7. ^ http://www.medicalma...atePrograms.htm
  8. ^ http://www.ncbi.nlm....pubmed/22034972
  9. ^ http://davidbearmanm...HD&cannabis.pdf http://www.foxnews.c...,117541,00.html Diagnosis and Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. NIH Consensus Statement Online 1998 Nov 16-18; 16(2): 1-37. National Institutes of Health Consensus Development Conference Statement. Diagnosis and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 2000; 39(2): 182-93. American Psychiatric Association (2000) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th Edn. Text Revision), Washington, DC: APA. Murphy K. Psychosocial Treatments for ADHD in Teens and Adults: a Practice-Friendly Review. J Clin Psychol. 2005; 61(5): 607-19.
  10. ^ Undersøkelse
  11. ^ http://www.ncbi.nlm....pubmed/19689362
  12. ^ http://www.green215....%20Cannabis.pdf
  13. ^ http://www.ncbi.nlm....les/PMC2829209/
  14. ^ http://onlinelibrary...0570.x/abstract
  15. ^ University of New South Wales(Australia), National Center in HIV Research
  16. ^ Inhaled Cannabis Significantly Reduces HIV-Associated Neuropathy
  17. ^ "Conclusions: Smoked and oral cannabinoids did not seem to be unsafe in people with HIV infection with respect to HIV RNA levels, CD4+ and CD8+ cell counts, or protease inhibitor levels over a 21-day treatment." http://www.annals.or...ct/139/4/258#FN
  18. ^ Jiang W, Zhang Y, Xiao L, et al. (November 2005). «Cannabinoids promote embryonic and adult hippocampus neurogenesis and produce anxiolytic- and antidepressant-like effects» (Free full text). The Journal of Clinical Investigation 115 (11): 3104–16. doi:10.1172/JCI25509.
  19. ^ http://www.veteransf...rg/content/ptsd
  20. ^ http://onlinelibrary...08.00071.x/full http://www.google.no/url?
  21. ^ http://www.green215....%20Cannabis.pdf
  22. ^ http://www.azcentral...ts-dispute.html
  23. ^ http://www.ncbi.nlm....pubmed/19228182
  24. ^ Spinal Cord advance online publication 17 October 2006; doi: 10.1038/sj.sc.3101982
  25. ^ http://www.nature.co...by2010131a.html

Litteratur

Eksterne lenker

14px-Commons-logo.svg.png Commons: Cannabis – bilder, video eller lyd

THE SCIENCE OF MARIJUANA

Dette tar for seg medisinsk bruk. Der regner jeg med at de har tatt høyde for at nytten av canabis overgår skaden ved bruk.

Uansett. En person som ikke har behov for medisinsk hjelp av dette stoffet, trenger ikke å bruke det som rusmiddel.

Som sagt, cannabis til medisinsk bruk er fint. Men for rusmiddel er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og jeg spør igjen (jeg tror ikke du svarte forrige gang): Hvis det ikke har noen konsekvenser å bruke cannabis, hvorfor kaller du det misbruk? Et eller annet må være negativt med bruken for at du skal kunne kalle det misbruk.

Ett svært alvorlig svar ble gitt ovenfor etter min mening.

Se for deg alle de potensielle misbrukerne som oppdager denne "gudeplanten". De kan misbruke det i lang tid uten at det får noen spesielle konsekvenser. Konsekvensen blir jo at de på sikt havner lenger og lenger ned i hullet. Med tanker, depresjoner, angs, etc.av det som følger med et misbruk.

Gudeplante? Du motsier deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Ett svært alvorlig svar ble gitt ovenfor etter min mening.

Gudeplante? Du motsier deg selv.

Beklager. Kan bli litt barnslig noen ganger. I følge noen, så er det en mirakelplante som løser de utroligste problemer. "gudeplante".

Lenke til kommentar

Dette tar for seg medisinsk bruk. Der regner jeg med at de har tatt høyde for at nytten av canabis overgår skaden ved bruk.

Uansett. En person som ikke har behov for medisinsk hjelp av dette stoffet, trenger ikke å bruke det som rusmiddel.

Som sagt, cannabis til medisinsk bruk er fint. Men for rusmiddel er jeg usikker.

Ok.

Så da spør jeg deg.

Mener du vi skal fortsette med den narkotikapolitikken(og da refererer jeg til cannabis) vi har i dag?

At de potensielle skadevirkingene hos en brøkdel av befolkningen, veier opp for å ikke forsøke en muligens revolusjonærende narkotikapolitikk som aldri har blitt forsøkt i Norge, som på tur kan vise seg å ha enorme positive innvirkninger på samfunnet. Det vise seg både nedgang i narkotikarelatert kriminalitet, frigjorte ressurser hos politiet, et stort hogg i kapitalen til kriminelle gjenger, mer forskning og mer opplysning rundt stoffet.

Dette er et JA/NEI spørsmål. Et ja eller nei er alt jeg ber om.

Beklager. Kan bli litt barnslig noen ganger. I følge noen, så er det en mirakelplante som løser de utroligste problemer. "gudeplante".

I følge noen. Akkurat. Ikke i følge noen av de som har vært i tråden i dag hvert fall.

Som sagt, cannabis til medisinsk bruk er fint.

Det er ikke fint. Det er en menneskerett å bruke en plante for å lindre smerte!

Spesielt med tanke på hvor lett det å få skrevet ut resepter på kjemiske hjelpemidler.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Alt som står der er sikkert ikke tull og for meg personlig er det du skriver svært alvorlig. Jeg bruker selv et bilde om at man først begynner ute i periferien av en malstrøm. Der ute har man muligheten til å unnslippe malstrømmen, men lenger inne blir man et hjelpeløst offer og der er man i narkohelvtet med mye sterker stoffer. Det som kanskje begynte med sniffing, deretter cannabis, hasj, marihuana, ... kan ende med en dødelig overdose av et sterkere stoff.

Livet er da så fint at det beste er aldri å ta den første sigarettrøyken. Så langt har jeg greidd å holde alle mine fire barn borte fra det så vidt jeg vet. Personlig gir naturen meg mye. Lær deg å sette pris på naturen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Ok.

Så da spør jeg deg.

Mener du vi skal fortsette med den narkotikapolitikken(og da refererer jeg til cannabis) vi har i dag?

At de potensielle skadevirkingene hos en brøkdel av befolkningen, veier opp for å ikke forsøke en muligens revolusjonærende narkotikapolitikk som aldri har blitt forsøkt i Norge, som på tur kan vise seg å ha enorme positive innvirkninger på samfunnet. Det vise seg både nedgang i narkotikarelatert kriminalitet, frigjorte ressurser hos politiet, et stort hogg i kapitalen til kriminelle gjenger, mer forskning og mer opplysning rundt stoffet.

Dette er et JA/NEI spørsmål. Et ja eller nei er alt jeg ber om.

Hvis det du sier er fasiten. Så ja til legalisering.

Men hva om det ikke slår positivt ut? Er det da bare å gjøre det ulovlig igjen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...