Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY
Du drakk deg jo så full at du fikk skallebank, og så sier du det er lett å misbruke cannabis? :) Jeg skjønner poenget ditt, og jeg mener misbruk er dumt uansett hva det er. Men, om du hadde tatt deg en joint istedefor alkohol i går, og ikke røkt resten av uka ser jeg ikke problemet. Så fort man gjør det hver dag er det et problem. Grunnen til at jeg ikke rører de flaskene er fordi det er det jeg trur er best for meg og min helse og psyke. selvfølgelig har det du nevner en påvirkning på hvorfor jeg ikke rører de. Men, her er det snakk om at jeg ikke engang åpner ei flaske for å ta meg et glass eller "bare" tar meg en øl. Jeg hadde aldri tatt meg en joint midt i uka på samme grunnlag som at jeg ikke tar meg en øl midt i uka. Som jeg sa tidligere: Misbruk er ikke bra uansett hva det gjelder.

 

Jeg har ikke sagt at det ikke er lett å misbruke alkohol heller. Men heldigvis så får jeg en konsekvens av det, så jeg vet at det ikke er lurt.

 

Nei, jeg ser heller ikke problemet da. Men som jeg sier, det er for enkelt å misbruke. De som har anlegg for det, kan fort skli ut. Fordi det ikke gir noen konsekvenser som bakrus etc.

Lenke til kommentar

Argumentet for at vi skal legalsiere fordi kriminelle tjener på at det er ulovlig holder bare ikke. Da må vi legalisere og "lovliggjøre" alt som kan tjene en kriminell på at det er ulovlig.

Stråmann. Ingen her har hevdet at dette alene er et tilstrekkelig argument, men at det er en del av den pakka som gjør forbudet mer skadelig enn en legalisering.

 

Vi bør heller bruke penger på å fange opp de som er på kjøret, og få de til å forstå at det i dag 2012 ikke er så tabu å være misbruker. Befolkningen i norge er i dag mye mere forståelsesfull enn tidligere, og forstår at det er en årsak til misbruk. Her er det holdningen til misbrukeren som må endres. Og dette gjøres ved å "fange" de opp.

Si meg, hvordan har du tenkt til å gjøre dette tabuet mindre når vi samtidig har et lovverk som stempler dem som kriminelle? Og hvor er det du ser for deg at disse pengene til å fange opp misbrukere skal komme fra?

 

Jeg klarer fortsatt ikke å fatte hvordan vi kan bevise at talle vil gå ned ved legalisering. Da ser vi kun tallet fra lovlig salg, men ikke ulovlig. Jeg ser for meg et følgende scenario: Han stikker til "hasjpolet", kjøper noen gram, og føler at dette fungerer bra. Han følger opp dette neste helg, osv. Han ender desverre i en ond sirkel og får ikke råd til å kjøpe fra "hasjpolet" og kjøper på gaten istedenfor.

 

Ettersom han slutter å kjøpe på "hasjpolet", går statistikken "ned". Men i utgangspunktet opp, da han kjøper det på ulovlig vis.

Fordi man får indikasjoner ut fra de beslagene politi og tollvesen gjør. Hvordan tror du ellers man klarer å registere dette i dag?

 

Hvordan kan jeg sitere et avsnitt i et inlegg? Ser Tom Waits For Allice er flink til dette.

Du klikker på svar-knappen under innlegget du vil sitere. Skal du sitere flere innlegg klikker du på multisitat :) Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY
Ikke bry deg om sånt noe - ta heller å hør på litt sløy muzzziiiik ;)

 

Det ville vært veldig praktisk.

 

Ja, det er snart helg og da skal jeg sette meg ned i stua å hør på Majek Fashek og Bob Marley. Men bøtta skal jeg la stå. Det er en stund siden jeg sluttet å røyke. Får nyte et glass rødvin eller to ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det ikke er lett å misbruke alkohol heller. Men heldigvis så får jeg en konsekvens av det, så jeg vet at det ikke er lurt.

 

Nei, jeg ser heller ikke problemet da. Men som jeg sier, det er for enkelt å misbruke. De som har anlegg for det, kan fort skli ut. Fordi det ikke gir noen konsekvenser som bakrus etc.

Samtidig er cannabis ekstremt lite vanedannende, så at det er så mye lettere å utvikle et misbruk med dette enn med feks. alkohol, stiller jeg meg skeptisk til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev: "Argumentet for at vi skal legalsiere fordi kriminelle tjener på at det er ulovlig holder bare ikke. Da må vi legalisere og "lovliggjøre" alt som kan tjene en kriminell på at det er ulovlig."

Så lenge det er en vare, tjeneste, etc. som er ulovlig i det landet det gjelder og det er marked for å selge det. Det kan være salg av filmer med ulovlig innhold, slavehandel, menneskehandel etc.

Da kan jo staten likegjerne legalisere dette, for da tjener ikke de kriminelle på det. Men blir det rett? Beklager for dårlig forklaring, men håper du skjønner poenget mitt.

Joda, jeg skjønner. Men det er en viktig forskjell på slavehandel og cannabis: Den førstnevnte varen har rettigheter som gjør det feil å omsette den mot sin vilje. Cannabis har ingen vilje. Så lenge kjøperen er villig til å betale, så bør det være hans valg.

 

Filmer med ulovlig innhold gir selvsagt et abstraksjonsnivå i tillegg. Spørsmålet er om vi skal forby filmer der de medvirkende er under tvang. At tvangen i seg selv skal være forbudt, er en ting. Men skal vi forby et produkt som er et direkte resultat av tvangen? Det kan være fristende og si ja, men det er selvsagt vanskelig å sette grensene for tvang: Er det tvang eller et gode at barn syr klær for H&M i Asia?

 

Hvis ikke det er tvang med i bildet, så synes jeg ikke at det burde være noe forbud mot å selge filmer jeg.

 

Det koker ned til Kardemommeloven for meg: Du skal ikke skade andre. Cannabishandel skader ikke andre, slavehandel gjør det. (Så kan man diskutere om cannabis skader en selv.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det ikke er lett å misbruke alkohol heller. Men heldigvis så får jeg en konsekvens av det, så jeg vet at det ikke er lurt.

 

Nei, jeg ser heller ikke problemet da. Men som jeg sier, det er for enkelt å misbruke. De som har anlegg for det, kan fort skli ut. Fordi det ikke gir noen konsekvenser som bakrus etc.

 

"Normale folk" som oss sitter etter ei fyllekule og sier at vi faen ikke skal drikke før neste helg eller om noen uker.

 

Men, jeg trur de fleste alkoholikere har utviklet seg til å bli det.

Faren til kameraten min drakk en øl til maten hver dag før. Nå er han alkoholiker. Det ble fort til to øl til maten hver dag. Kanskje litt kos på kvelden igjen. Og så gikk kona fra han. Da drakk han i tillegg for å fikse dette. Jeg trur ikke disse menneskene har samme form for fyllesjuke som det vi har. Jeg vet ikke for mye om det, så skal ikke uttale meg mer

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det ville vært veldig praktisk.

 

Ja, det er snart helg og da skal jeg sette meg ned i stua å hør på Majek Fashek og Bob Marley. Men bøtta skal jeg la stå. Det er en stund siden jeg sluttet å røyke. Får nyte et glass rødvin eller to ;)

 

Takk for tipset (Majek). Ja, bøtta, har som regel ingen ende, eller så bruker den å ende helt på bånn ... ;)

 

Kos deg med drueklasen

 

:)

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg sitere et avsnitt i et inlegg? :) Ser Tom Waits For Allice er flink til dette.

Marker avsnittet og trykk på quote-knappen. (Den som ser ut som en snakkeboble.) Jeg pleier å kopiere den opprinnelige end-quote opp etter det første avsnittet, og så bruker jeg quote-knappen manuelt på de følgende.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY
Stråmann. Ingen her har hevdet at dette alene er et tilstrekkelig argument, men at det er en del av den pakka som gjør forbudet mer skadelig enn en legalisering. Si meg, hvordan har du tenkt til å gjøre dette tabuet mindre når vi samtidig har et lovverk som stempler dem som kriminelle? Og hvor er det du ser for deg at disse pengene til å fange opp misbrukere skal komme fra? Fordi man får indikasjoner ut fra de beslagene politi og tollvesen gjør. Hvordan tror du ellers man klarer å registere dette i dag?

 

Gi meg hele pakka.

Slik diskusjonen har vært til nå, så har det kommet forskjellige argumenter fra forskjellige brukere.

 

Men dropp for all del propoganda, og hold deg til fakta. Vil helst slippe å se en youtube dokkumentar om en hippie som har sett stjernestøv. Også link til slike sider som fremmer alt alternativ som en gudommelig gave.

Lenke til kommentar

Gi meg hele pakka.

Slik diskusjonen har vært til nå, så har det kommet forskjellige argumenter fra forskjellige brukere.

 

Men dropp for all del propoganda, og hold deg til fakta. Vil helst slippe å se en youtube dokkumentar om en hippie som har sett stjernestøv. Også link til slike sider som fremmer alt alternativ som en gudommelig gave.

 

Hvis du blar litt i tråden finnes det drøssevis (og jeg mener virkelig drøssevis)med fakta og nøytral informasjon. Litt innsats kan du vel bidra med.

Det virker som du går rundt med en særdeles dyp generaliseringshatt hvis du tror at mennesker som er pro-legalisering er noen høytflyvende alternative hippier.

 

 

*Bladde litt opp og ser at du har røyket selv.

Til det har jeg dette å si. Når folk som har røyket selv er i mot legalisering så pleier det å tyde på en ting: Man har hatt negative opplevelser ved bruk av cannabis.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY
Der kommer jo faktisk begrunnelsen. Men er det slik at cannabis gir depresjoner og angst?

 

Vi får se om jeg gjorde det rett nå.

Om cannbis gir depresjoner og angst? Vel, dette kan bli en lang diskusjon. Det er derfor jeg bevist har ungått å si hva konsekvensene av cannabis bruk kan gi. Det er en nok en blanding av personlighet, anlegg for slike lidelser og mengde cannabis.

 

Men at en helt oppegående person starter å ruse seg hver kveld på cannabis vil nok på sikt gi slike lidelser, da den personen får god tid til å dyrke dype tanker som ikke er nødvendig.

 

Men for all del, jeg trur vi sporer veldig av hvis vi skal begynne å diskutere om cannabis er skadlig eller ikke. Jeg forholder meg til fakta, og fakta sier at det er skadlig på sikt.

 

Sunn fornuft sier meg også at det å misbruke noe er skadlig på sikt. Både fysisk og psykisk.

 

Når jeg sier misbruk, så mener jeg det å bruke et rusmiddel hver dag, evt. flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For meg ser det ut som at det er et fåtall av de som jobber direkte med "hasjsaker" som er direkte motstandere av selve stoffet, men må så klart reagere hvis folk vifter det oppi ansiktet på dem. Og da sikter jeg både til politi, tollere og behandlingsapparatet.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY
Hvis du blar litt i tråden finnes det drøssevis (og jeg mener virkelig drøssevis)med fakta og nøytral informasjon. Litt innsats kan du vel bidra med. Det virker som du går rundt med en særdeles dyp generaliseringshatt hvis du tror at mennesker som er pro-legalisering er noen høytflyvende alternative hippier. *Bladde litt opp og ser at du har røyket selv. Til det har jeg dette å si. Når folk som har røyket selv er i mot legalisering så pleier det å tyde på en ting: Man har hatt dårlige opplevelser ved bruk av cannabis.

 

Jeg har lest en del i denne tråden, og ja. Det er mange gode argumenter som jeg kan være enig i. Men jeg føler liksom ikke at det strekker til. Det blir mye synsing og kontroveriell materiale.

 

Jeg trur ikke alle er høytflyvende alternative hippier. Men det er som oftes det jeg får servert når jeg ber om kilder og dokumentasjon.

 

Jeg kjenner flere som røyker og holder seg kun til helger og høytider. Men jeg kjenner enda flere som alltid har en unnskyldning til å røyke.

 

Jeg har ingen dårlige opplevelser ved bruk av cannabis. Men jeg ser nå hvor lett det var å skli ut. Å det ser jeg også på mine tidligere kompiser.

 

Jeg sier ikke at dette er cannabis sin feil men; Jeg startet å røyke med en gjeng kompiser, og vi hadde bekjente som drev med det samme. Godt over halvparten av disse er narkomane i dag. I tilegg så har jeg vært med å gravlegge fire av de. Sist i sommer.

 

Ved ettertanke: Mulig dette kunne vært unngått ved legalisering, ved at de ikke hadde blitt eksponert for andre stoffer da de kjøpe cannabis. Men; Det ville også vært unngått hvis det ikke var mulig å kjøpe cannabis.

Lenke til kommentar

Snip...

 

Men for all del, jeg trur vi sporer veldig av hvis vi skal begynne å diskutere om cannabis er skadlig eller ikke. Jeg forholder meg til fakta, og fakta sier at det er skadlig på sikt.

Hvilke fakta. Du sier at du ikke ville diskutere om det er skadelig, og tar forbehold om årsaken, og så sier du at det er fakta. Du må nesten velge om du vil diskutere det eller ikke. Vile du ikke så kan du heller ikke framstille ditt syn som fakta.

 

Sunn fornuft sier meg også at det å misbruke noe er skadlig på sikt. Både fysisk og psykisk.

Ja, men det blir en "høna og egget"-diskusjon igjen. Det ligger i begrepet "misbruk" at det er skadelig. Men hvis det ikke er skadelig så er det jo heller ikke misbruk.

 

Når jeg sier misbruk, så mener jeg det å bruke et rusmiddel hver dag, evt. flere ganger om dagen.

Men hvorfor er det misbruk? Fordi noen har klassifisert det som et rusmiddel? Jeg drikker Biola hver dag, andre ting flere ganger om dagen. Det blir ikke misbruk av den grunn. Hvorfor? Jo fordi Biola ikke er skadelig, tvert om. Hadde Biola gitt et mentalt kick så hadde det i seg selv ikke betydd at det var skadelig. Vi må se på de faktiske virkningene av et stoff, gjerne over tid. Og jeg kjenner mange godt voksne mennesker som har brukt cannabis i årevis, og det er ingen verdens ting galt med dem.

 

Jeg kjenner også noen som det har gått galt med. Men det var åpenbart noe som feilte dem uansett. En av dem gikk over til alkohol for å døyve plagene, og da var det gjort.

 

All min personlige erfaring med cannabisbrukere tilsier at dine fakta ikke stemmer. Jeg har desverre kjent noen (unge) brukere som mistet interessen for verden rundt seg, og brukte dagen på få kjøpt hasj og røyke den. Og fordi det var ulovlig, å skaffe penger. Men de var snille og greie og gjorde ikke en sjel noe vondt. (Ikke så anderledes dagens WoW-spillere, med andre ord.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved ettertanke: Mulig dette kunne vært unngått ved legalisering, ved at de ikke hadde blitt eksponert for andre stoffer da de kjøpe cannabis. Men; Det ville også vært unngått hvis det ikke var mulig å kjøpe cannabis.

Det vil alltid være mulig å kjøpe. Og: Om det var helt umulig å kjøpe cannabis, ville ikke folk som trengte det bruke alkohol istedet? Eventuelt sterkere stoffer? Er det ikke en fordel at vi har noe som ikke er så skadelig, og holde omsetningen av det langt unna kriminelle miljøer som har alt å tjene på at du blir avhengig, gjerne av dyrere varer?

 

Edit: Om vi totalforbød alkohol, er det ikke sannsynlig at vi ville finne en tilsvarende regel: "De som bruker sterkere stoffer har brukt alkohol først"...?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY
Hvilke fakta. Du sier at du ikke ville diskutere om det er skadelig, og tar forbehold om årsaken, og så sier du at det er fakta. Du må nesten velge om du vil diskutere det eller ikke. Vile du ikke så kan du heller ikke framstille ditt syn som fakta.

 

Det var klossete av meg. Jeg er litt usikker på dette punktet, og det viser jeg ved det klossete innlegget. Men om angst og depresjon er en direkte årsak til cannabis bruk er jeg ikke sikker på, men at det er med å forsterke/fremskyve lidelsen, det trur jeg.

 

Men hvorfor er det misbruk? Fordi noen har klassifisert det som et rusmiddel? Jeg drikker Biola hver dag, andre ting flere ganger om dagen. Det blir ikke misbruk av den grunn. Hvorfor? Jo fordi Biola ikke er skadelig, tvert om. Hadde Biola gitt et mentalt kick så hadde det i seg selv ikke betydd at det var skadelig. Vi må se på de faktiske virkningene av et stoff, gjerne over tid. Og jeg kjenner mange godt voksne mennesker som har brukt cannabis i årevis, og det er ingen verdens ting galt med dem.

Jeg kjenner også noen som det har gått galt med. Men det var åpenbart noe som feilte dem uansett. En av dem gikk over til alkohol for å døyve plagene, og da var det gjort.

All min personlige erfaring med cannabisbrukere tilsier at dine fakta ikke stemmer. Jeg har desverre kjent noen (unge) brukere som mistet interessen for verden rundt seg, og brukte dagen på få kjøpt hasj og røyke den. Og fordi det var ulovlig, å skaffe penger. Men de var snille og greie og gjorde ikke en sjel noe vondt. (Ikke så anderledes dagens WoW-spillere, med andre ord.)

Geir :)

 

Morsom sammenligning med biola. Ser poenget ditt. Jeg mener at misbruk i denne sammenhengen er at man bruker et rusmiddel vær dag. Grunnen til at man ruser seg vær dag kan være mang. Å hvis noen ruser seg hver dag, er det en grunn til det. Hvorfor skulle man ellers gjøre det?

 

Ja, det kan være fordi noen synes det er godt å kunne ta seg en blås hver dag får å kunne slappe av. Men da bør den personen også være i stand til å kunne slappe av uten å være ruset også.

 

Ruser man seg for å slappe av i lengre tid, vil man assosiere avslappning med å ruse seg. Blir det rett?

 

Det er kanskje ikke cannabis i seg selv som gir psykiske problemer. Men det er med å utvikle det.

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del i denne tråden, og ja. Det er mange gode argumenter som jeg kan være enig i. Men jeg føler liksom ikke at det strekker til. Det blir mye synsing og kontroveriell materiale.

 

Jeg trur ikke alle er høytflyvende alternative hippier. Men det er som oftes det jeg får servert når jeg ber om kilder og dokumentasjon.

 

Jeg kjenner flere som røyker og holder seg kun til helger og høytider. Men jeg kjenner enda flere som alltid har en unnskyldning til å røyke.

 

Jeg har ingen dårlige opplevelser ved bruk av cannabis. Men jeg ser nå hvor lett det var å skli ut. Å det ser jeg også på mine tidligere kompiser.

 

Jeg sier ikke at dette er cannabis sin feil men; Jeg startet å røyke med en gjeng kompiser, og vi hadde bekjente som drev med det samme. Godt over halvparten av disse er narkomane i dag. I tilegg så har jeg vært med å gravlegge fire av de. Sist i sommer.

 

Ved ettertanke: Mulig dette kunne vært unngått ved legalisering, ved at de ikke hadde blitt eksponert for andre stoffer da de kjøpe cannabis. Men; Det ville også vært unngått hvis det ikke var mulig å kjøpe cannabis.

 

Nei. Det blir ikke mye synsing. Det er linket til en mengde seriøs forskning Men fortell meg gjerne hvilke påstander du ønsker dokumentasjon på.

 

Man kan ikke legge skylden på cannabis fordi halvparten av vennene dine er narkomane. Det blir slippery slope.

Det er et hav av grunner til hvorfor folk ender opp som narkomane. At cannabis kan være med på veien skal jeg ikke nekte for, men at det er cannabis som gjør at folk blir narkomane stemmer ikke.

 

Det er trist å høre at du har mistet venner i ung alder. Men det er viktig å ikke miste fokus og dra feil slutninger.

Jeg kjenner og mennesker som har havnet på skråplanet og fellesnevneren er tidlig eksperimentering med cannabis, men de har heller ikke hatt noe godt grunnlag for et stabilt liv og da faller bitene på plass når man ser det store bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Det vil alltid være mulig å kjøpe. Og: Om det var helt umulig å kjøpe cannabis, ville ikke folk som trengte det bruke alkohol istedet? Eventuelt sterkere stoffer? Er det ikke en fordel at vi har noe som ikke er så skadelig, og holde omsetningen av det langt unna kriminelle miljøer som har alt å tjene på at du blir avhengig, gjerne av dyrere varer?

 

Edit: Om vi totalforbød alkohol, er det ikke sannsynlig at vi ville finne en tilsvarende regel: "De som bruker sterkere stoffer har brukt alkohol først"...?

 

Geir :)

 

Er enig. Men jeg har som sagt gjort meg opp en tanke om at cannabis er så enkelt å misbruke. Mye på grunn av at det ikke er noen konsekvens av å bruke det. På sikt mener jeg det er det, men ingen umiddelbar konsekvens som bakrus f.eks.

 

Dette gjør at det tar lengere tid før en som misbruker det oppdager konsekvensene, noe som igjen gjør det vanskeligere å slutte. Ikke at man blir avhengig av selve cannabis, men rusen.

Lenke til kommentar

Er enig. Men jeg har som sagt gjort meg opp en tanke om at cannabis er så enkelt å misbruke. Mye på grunn av at det ikke er noen konsekvens av å bruke det. På sikt mener jeg det er det, men ingen umiddelbar konsekvens som bakrus f.eks.

 

Dette gjør at det tar lengere tid før en som misbruker det oppdager konsekvensene, noe som igjen gjør det vanskeligere å slutte. Ikke at man blir avhengig av selve cannabis, men rusen.

 

Det er slikt utspill som gjør at det å si JA til legalisering blir desto viktigere! Hvis informasjonen rundt cannabis er så dårlig at folk tror det ikke har noen konsekvenser sier det litt om hvor dårlig det står til.

Et produkt av tabu og forbud bidrar til mindre objektiv informasjon ,som igjen fører til at folk ikke aner hva de driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...