Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Medical Cannabis and Its Impact on Human Health a Cannabis Documentary (Cancer,Aids,Crohn's &

In this myth shattering, information packed documentary, learn from physicians and leading researchers about medicinal cannabis and its demonstrated effects on human health.

This game-changing movie presents the most comprehensive synopsis to date of the real science surrounding the world's most controversial plant.

Topics include: * What the consensus is from over 1500 scientific and medical trials * What conditions have been proven to benefit from medical marijuana * Its historical use as medicine dating back over 5300 years * Methods of delivery and their different advantages * Government sponsored studies intended to show Marijuana having negative effects that yielded the exact opposite results * Common myths about negative effects of Marijuana and what the research really says about these topics

Doctors:

Dr. David Bearman

Expert Witness

Former Director of Haight Ashbury Drug Treatment Program

Founder of Isla Vista Medical Clinic

Member of Governor Reagan's Inter-Agency Task Force on Drug Abuse

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Nei jeg personlig synes all overforbruk er negativt selv mat, dette er min personlig mening.. Jeg ser ikke noe problem i at folk som jobber å bidrar til samfunnet gjennom skatt skal kunne røyke seg fjerne hver dag om de vil, jeg skal ikke hindre andres frihet til egne valg som kun går utover dem selv..

Poenget mitt var at det er for enkelt å misbruke cannabis. Fleste av de som røyker seg fjern hver dag, gjør dette av en eller annen grunn. Å de som gjør dette, burde få hjelp for den grunnen isteden for å selvmedisinere seg selv ved å røyke seg skakk hver dag.

Det å misbruke cannabis fører til problemer, dette er fakta. Hva, når og hvordan det skjer spiller ingen rolle.

Så mitt ståsted forblir det samme.. Cannabis er alt for enkelt å misbruke, derfor burde det forbli ulovlig som et rusmiddel.

Som medisin blir noe annet, så lenge pasienten får tett oppfølging og tydlige positive resultater.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Men jeg får røyk i øynene! Og tenk om du kjører p meg i narkorus :cry:

Skjønnte ikke helt poenget med dette svaret. Kan du forklare?

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at det er for enkelt å misbruke cannabis. Fleste av de som røyker seg fjern hver dag, gjør dette av en eller annen grunn. Å de som gjør dette, burde få hjelp for den grunnen isteden for å selvmedisinere seg selv ved å røyke seg skakk hver dag.

Det å misbruke cannabis fører til problemer, dette er fakta. Hva, når og hvordan det skjer spiller ingen rolle.

Så mitt ståsted forblir det samme.. Cannabis er alt for enkelt å misbruke, derfor burde det forbli ulovlig som et rusmiddel.

Som medisin blir noe annet, så lenge pasienten får tett oppfølging og tydlige positive resultater.

Det er sant nok. Cannabis kan misbrukes, og mennesker som røyker seg fjern har muligens en grunn. Men - det selv om det er en risiko for misbruk, hvorfor skal det være nødvendig å ulovliggjøre det? Samtidig, selv om mentale problemer kan være en grunn til å ruse seg daglig - så er det nok også en grunn til at mennesker velger å ruse seg fremfor å fortelle noen om det. Alkohol kan på lik linje bli misbrukt av folk som har problemer - og med fler skadeeffekter både fysiologisk og mentalt. Allikevel ville det blitt ramaskrik om det hadde blitt snakk om å ulovliggjøre alkohol kun på basis av dette. Å "rettferdiggjøre" forbudet mot marijuana med at det kan bli misbrukt, er ikke akkurat et argument som vil slå godt igjennom - nesten i hvilken sammenheng du bruker det. Selv en gaffel kan bli misbrukt, da jeg kan velge å kjøre den i øyet på naboen. Barnslig argument, men det eneste jeg vil frem til er at begrepet "misbruk" kan brukes om alt - og skal man kjøre samme politikk på alt som kan bli misbrukt, så ville man knapt stått igjen med noe som helst som var lovlig å eie og bruke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og de får hjelp idag i form av hva ? politiet som slår ned dører, bøter, fengsel, forfølgelse..

Det hjelper hvertfall ikke, i et åpent samfunn der det er godtatt vil man lettere komme i dialog men mennesker som bruker et stoff fordi de har det vondt ellers i livet..

De fleste som røyker cannabis gjør det nok fordi de synes livet er kjipt uten ganske enkelt, de liker være steine og det skal ikke jeg hindre dem i å det burde heller ikke andre gjøre..

Du setter din moral din etikk over andres, du er ikke villig til å se at andre mennesker ikke vil leve som deg, det er synd..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at cannabis nok er ganske enkelt å misbruke, men det har da også noe med å gjøre at konsekvensene av å bruke det for de fleste ikke er særlig alvorlige. Sånn sett vil en cannabismisbruker generelt fungere bedre enn en alkoholiker. Jeg sier ikke at det er greit å misbruke cannabis, men det er faktisk bedre enn å misbruke alkohol for de aller fleste.

Uannsett, langt mer interessant er spørsmålet om hvorvidt en legalisering faktisk gir oss flere misbrukere enn dagens forbud. For det vi snakker om her er begrensning av individuelle friheter og da må vi være pragmatiske nok til å si at hvis ikke forbudet faktisk gir færre skadevirkninger enn en legalisering, så har det ikke livets rett! Og ser vi på tallene fra land hvor cannabis er blitt avkriminalisert, så ser vi jo faktisk ikke noen negativ utvikling. Hvorfor skal vi da fortsette med en forbudspolitikk som ikke har noen positiv effekt?!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Cannabis er alt for enkelt å misbruke, derfor burde det forbli ulovlig som et rusmiddel.
Misbruket vil ikke forsvinne ved kriminalisering. Det sier jo seg selv, ettersom dine referansepunkter er fra forbudstiden, der misbruket har opplevd en markant økning. Hvor mange år sa du at du hadde levd da cannabis ble forbudt?

Nøyaktig HVA er det egentlig staten gjør overfor brukerne som du mener gir en samfunnsøkonomisk og demografisk gevinst? Kan du peke på én ting?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

De fleste av de DU kjenner kanskje...

Så du mener at de som røyker eller drikker hver dag ikke har et problem?

Det er sant nok. Cannabis kan misbrukes, og mennesker som røyker seg fjern har muligens en grunn. Men - det selv om det er en risiko for misbruk, hvorfor skal det være nødvendig å ulovliggjøre det? Samtidig, selv om mentale problemer kan være en grunn til å ruse seg daglig - så er det nok også en grunn til at mennesker velger å ruse seg fremfor å fortelle noen om det. Alkohol kan på lik linje bli misbrukt av folk som har problemer - og med fler skadeeffekter både fysiologisk og mentalt. Allikevel ville det blitt ramaskrik om det hadde blitt snakk om å ulovliggjøre alkohol kun på basis av dette. Å "rettferdiggjøre" forbudet mot marijuana med at det kan bli misbrukt, er ikke akkurat et argument som vil slå godt igjennom - nesten i hvilken sammenheng du bruker det. Selv en gaffel kan bli misbrukt, da jeg kan velge å kjøre den i øyet på naboen. Barnslig argument, men det eneste jeg vil frem til er at begrepet "misbruk" kan brukes om alt - og skal man kjøre samme politikk på alt som kan bli misbrukt, så ville man knapt stått igjen med noe som helst som var lovlig å eie og bruke.

Hvis du leser det jeg skriver, så sier jeg at det ikke for at det kan misbrukes. Men at det er for enkelt å misbruke.

Og de får hjelp idag i form av hva ? politiet som slår ned dører, bøter, fengsel, forfølgelse..

Det hjelper hvertfall ikke, i et åpent samfunn der det er godtatt vil man lettere komme i dialog men mennesker som bruker et stoff fordi de har det vondt ellers i livet..

De fleste som røyker cannabis gjør det nok fordi de synes livet er kjipt uten ganske enkelt, de liker være steine og det skal ikke jeg hindre dem i å det burde heller ikke andre gjøre..

Du setter din moral din etikk over andres, du er ikke villig til å se at andre mennesker ikke vil leve som deg, det er synd..

De burde få hjelp til å ta tak i det problemet de har, isteden for å gå rundt å føle at livet er kjipt når man ikke er stein, f.eks.

Jeg setter ikke min moral ovenfor andre med mine meninger. Det er mer min sympati ovenfor de som har et problem, eller som kan komme til å få det. Jeg sier ikke at mennesker skal leve slik jeg gjør, eller andre gjør. Men de burde, som sagt, få hjelp til å kunne nyte live uten å være ruset også.

Jeg er enig i at cannabis nok er ganske enkelt å misbruke, men det har da også noe med å gjøre at konsekvensene av å bruke det for de fleste ikke er særlig alvorlige. Sånn sett vil en cannabismisbruker generelt fungere bedre enn en alkoholiker. Jeg sier ikke at det er greit å misbruke cannabis, men det er faktisk bedre enn å misbruke alkohol for de aller fleste.

Uannsett, langt mer interessant er spørsmålet om hvorvidt en legalisering faktisk gir oss flere misbrukere enn dagens forbud. For det vi snakker om her er begrensning av individuelle friheter og da må vi være pragmatiske nok til å si at hvis ikke forbudet faktisk gir færre skadevirkninger enn en legalisering, så har det ikke livets rett! Og ser vi på tallene fra land hvor cannabis er blitt avkriminalisert, så ser vi jo faktisk ikke noen negativ utvikling. Hvorfor skal vi da fortsette med en forbudspolitikk som ikke har noen positiv effekt?!

Jeg skal ikke si imot deg på at en som røyker hver dag vil fungere bedre enn en som drikker hver dag. Men det er fortsatt et misbruk når noen røyker hver dag, og de som gjør det, bør få hjelp.

Hvordan vet vi at den statistikken stemmer egentlig? Hvordan har myndighetene kontroll på hva som blir kjøpt ulovlig? De ser at salget av lovlig cannabis synker, men hvordan vet de at ikke salget ulovlig cannabis ikke øker paralelt?

Hva vil legalisering hjelpe de som misbruker dette i dag. En misbruker vil ikke ha penger nok til å kjøpe cannabis hver dag fra apoteket, da prisen der vil være langt høyere enn på gaten. Så de som misbruker dette, vil fortsatt kjøpe det ulovlig, bli "utsatt" for andre stoffer og dårlig kvalitet på varer.

Misbruket vil ikke forsvinne ved kriminalisering. Det sier jo seg selv, ettersom dine referansepunkter er fra forbudstiden, der misbruket har opplevd en markant økning. Hvor mange år sa du at du hadde levd da cannabis ble forbudt? Nøyaktig HVA er det egentlig staten gjør overfor brukerne som du mener gir en samfunnsøkonomisk og demografisk gevinst? Kan du peke på én ting?

Sikker ikke, men heller ikke med avkriminalisering. Som jeg nevnte tidligere, så er det så lite konsekvenser med røyking at det er lett å misbruke, og bedre tilgangang vil jo ikke gjøre saken bedre?

Som jeg nevnte tidligere. Blir det lovlig, ser vi hvor mye som blir solgt lovlig. Vi vil fortsatt ikke få en oversikt over det som blir solgt ulovlig.

Ingen ting. Hvis det hadde vært lovlig til medisinsk bruk derimot kunne jeg ha pekt på mange. Som et rusmiddel, heller ingen ting, bortsett fra at det blir en ny inntekt til staten i form av avgift.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere. Blir det lovlig, ser vi hvor mye som blir solgt lovlig. Vi vil fortsatt ikke få en oversikt over det som blir solgt ulovlig.

Det vil vi nok aldri få oversikt over. Blir litt som med alkohol og sigaretter.

Men, en ting er klart. Hadde jeg kunne fått 100% pure cannabis fra et utsalgssted i regi av staten, så hadde jeg ikke giddi å finansiert våpnene til terrorister ved å kjøpe det ulovlig.(gjør det ikke uansett, men du skjønner hva jeg mener)

Så du kan velge; Enten så tar du inn billig sprit og kan risikere å bli blind, eller så kjøper du det du vet er sikkert på polet.

Bruken skjer uansett på eget ansvar.

Grunnen til at vi smugler inn alkohol er jo avgiftene. Hvorfor ellers skulle vi gjort det? Det er jo lovlig å kjøpe så mye man vil på polet, så i teorien skulle det ikke vært behov for å ta inn ulovlig....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Det vil vi nok aldri få oversikt over. Blir litt som med alkohol og sigaretter.

Men, en ting er klart. Hadde jeg kunne fått 100% pure cannabis fra et utsalgssted i regi av staten, så hadde jeg ikke giddi å finansiert våpnene til terrorister ved å kjøpe det ulovlig.(gjør det ikke uansett, men du skjønner hva jeg mener)

Så du kan velge; Enten så tar du inn billig sprit og kan risikere å bli blind, eller så kjøper du det du vet er sikkert på polet.

Bruken skjer uansett på eget ansvar.

Grunnen til at vi smugler inn alkohol er jo avgiftene. Hvorfor ellers skulle vi gjort det? Det er jo lovlig å kjøpe så mye man vil på polet, så i teorien skulle det ikke vært behov for å ta inn ulovlig....

Ja, enda en grunn til at det er liten vits i å legalisere cannabis mtp. det du nevnte ang. smugling.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

Så du mener at de som røyker eller drikker hver dag ikke har et problem?

Da hjelper vi dem med problemet, vi straffer ikke dem som har glede/nytte av det.

Hvis du leser det jeg skriver, så sier jeg at det ikke for at det kan misbrukes. Men at det er for enkelt å misbruke.

Det er enkelt å bruke, åpenbart. Men det betyr ikke automatisk at terskelen er lav for å gå over til misbruk, hva vi nå definerer som det.

De burde få hjelp til å ta tak i det problemet de har, isteden for å gå rundt å føle at livet er kjipt når man ikke er stein, f.eks.

Jeg tipper at mange av dem føler at livet er kjipt når de blir stemplet som kriminelle for å nyte et relativt harmløst rusmiddel.

Jeg setter ikke min moral ovenfor andre med mine meninger. Det er mer min sympati ovenfor de som har et problem, eller som kan komme til å få det. Jeg sier ikke at mennesker skal leve slik jeg gjør, eller andre gjør. Men de burde, som sagt, få hjelp til å kunne nyte live uten å være ruset også.

Åpenbart, men vi hjelper dem ikke ved å gjøre dem til kriminelle og sette dem i fengsel.

Jeg skal ikke si imot deg på at en som røyker hver dag vil fungere bedre enn en som drikker hver dag. Men det er fortsatt et misbruk når noen røyker hver dag, og de som gjør det, bør få hjelp.

Men hva med de som bare røyker en gang i uka? Og som er glade og fornøyde når de har gjort det, i motsetning til alle fyllikene som raver rundt i gatene og sier "Jeg skal mose trynet ditt, for du så på dama mi!"...

Hvordan vet vi at den statistikken stemmer egentlig? Hvordan har myndighetene kontroll på hva som blir kjøpt ulovlig? De ser at salget av lovlig cannabis synker, men hvordan vet de at ikke salget ulovlig cannabis ikke øker paralelt?

Det problemet er ikke så vanskelig å løse. Det er bare å sette prisene på hasjmonopolet lave nok. Da vil det ikke være noe incentiv til å kjøpe smuglervarer.

Hva vil legalisering hjelpe de som misbruker dette i dag. En misbruker vil ikke ha penger nok til å kjøpe cannabis hver dag fra apoteket, da prisen der vil være langt høyere enn på gaten. Så de som misbruker dette, vil fortsatt kjøpe det ulovlig, bli "utsatt" for andre stoffer og dårlig kvalitet på varer.

Det vil hjelpe dem masse, fordi misbruket kan behandles medisinsk og sosialt, istedet for juridisk. Og det er altså ikke noen grunn til at prisene på apoteket skal være høyere enn på gata. Når det gjelder vin og sprit så er det jo tvert om: Polet er så stor kunde at de har gode innkjøpspriser, det er bare avgiftene som gjør smuglingen interessant.

Sikker ikke, men heller ikke med avkriminalisering. Som jeg nevnte tidligere, så er det så lite konsekvenser med røyking at det er lett å misbruke, og bedre tilgangang vil jo ikke gjøre saken bedre?

Hvis røykingen ikke har noen konsekvenser, hvorfor kalle det misbruk?

Ja, enda en grunn til at det er liten vits i å legalisere cannabis mtp. det du nevnte ang. smugling.

Nei, det er enda en grunn til at særavgiftene på rusmidler som alkohol burde senkes. Ingenting blir bedre av at det er dyrt, spesielt ikke for de som alt er avhengige. Det betyr bare at de må rundt og stjele og rane og prostituere seg for å få råd.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Enig at de bør få hjelp, men jeg tror ikke på at man hjelper misbrukere ved å stemple dem som kriminelle. Tvært i mot, det gjør veien inn til hjelpeapparatet mye lengre fordi man påfører dem enda et (unødig) stigma.

Nå er det jo i feks. Portugal ikke vært snakk om noen legalisering, men en avkriminalisering. Andelen misbruk registeres således på samme måte som tidligere ettersom distribusjonen ikke har endret seg. Dermed kan vi si at andelen misbrukere ikke øker selv om man avkriminaliserer - faktisk ser det motsatte ut til å skje.

Men for å svare på hvordan dette evt. kunne registeres, så vil antall beslag hos tollvesenet og politi gi en pekepinn på evt. økning i ulovlig distribusjon. Det er jo slik det gjøres i dag ift. alkohol, og hvorfor skulle ikke dette fungere med cannabis?

Vel, man får jo også kjøpt alkohol og tobakk (og veldig mye annet for den del) gjennom ulovlige kanaler. Allikevel velger de aller fleste av oss å kjøpe dette gjennom lovlige kanaler på tross av langt høyere pris. Dette følger vel av at det er enklere å oppsøke vinmonopol eller butikk enn ulovlige kanaler, at folk generelt har en sperre mot å benytte ulovlige kanaler når lovlige er tilgjengelige, og at folk liker å være sikker på kvaliteten på produktene de kjøper. Hvorfor skulle dette skulle være noe annerledes ift. cannabis?

Misbrukerne med dårlig råd vil kanskje fortsette å oppsøke de ulovlige kanalene ja, men også her vil andelen falle.

Som jeg nevnte tidligere, så er det så lite konsekvenser med røyking at det er lett å misbruke, og bedre tilgangang vil jo ikke gjøre saken bedre?

Men hvorfor ser vi da ingen økning i andelen misbrukere i feks. Nederland? Jo, fordi det store flertallet faktisk klarer å styre forbruket sitt og ikke henfaller til misbruk. Og de som utvikler et misbruk vil uansett klare å rote seg inn i dette, uavhenging om et enkelt rusmiddel er forbudt eller ikke. Slik jeg ser det vil vi kanskje få flere som misbruker cannabis mot en nedgang i misbruk av alkohol, men det mener fra et pragmatisk ståsted er en fordel.

Som et rusmiddel, heller ingen ting, bortsett fra at det blir en ny inntekt til staten i form av avgift.

Inntekter som i dag går til kriminelle miljøer, som man ved en legalisering kunne brukt til å dekke behandlingstilbud for dem som utvikler misbruk.

Hva mener du man oppnår ved dagens forbud? Misbruket blir ikke noe mindre, det viser jo tallene både fra land som har avkriminalisert og våre egne erfaringer med alkohol fra forbudstiden. Veien til hjelpeapparatet blir lengre for de som får problemer. Ellers velfungerende folk utsetter seg for en risiko for å bli bøtelagt og få anmerkninger på rullebladet. Kriminelle miljøer får momopol på en stor inntektskilde.

Som jeg har nevnt flere ganger tidligere: Jeg mener ikke at rusbruk er uproblematisk og ideelt sett burde ikke folk benyttet rusmidler. Men de har alltid gjort det, gjør det, og kommer trolig alltid til å gjøre det. Spørsmålet er hvordan vi best legger til rette for dette slik at skadevirkningene blir minst mulig. Slik jeg ser det medfører dagens forbud flere skadevirkninger enn en legalisering og hva er da poenget med å opprettholde det?

Lenke til kommentar

Det jeg nevner er en grunn til å legalisere. Så da misforstod du nok.

Som jeg sa:

Grunnen til at vi smugler alkohol er på grunn av avgiftene. Det finnes ingen annen grunn! Det er jo lov å kjøpe alkohol i Norge. Hadde alkohol blitt ulovlig i dag, så hadde vi sett en stor økning i smugling. Kriminaliteten hadde øket. Og vi hadde sett mer korrupsjon hos politi og tollvesen enn det er i dag.

Trur du favelaene i Mexico hadde overlevd hvis narkotika hadde vært forbudt i Mexico og USA?

Det er så mye penger i narkotika at folk dreper barn om de må. Det er så mye penger at kartellene kan styre politiske instanser for at det fortsatt skal være forbudt. Det er så mye penger at det har vært tilfeller at grensevakter har mottatt summer på 200 000 dollar for at EN bil skal kunne kjøre over.

Den eneste grunnen til at det er så mye penger hos kartellene er fordi det er forbudt.

Hvorfor skjønner ingen dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Ser ikke ut til at det er så mange motstandere av legalisering av cannabis i denne tråden. Har desverre ikke tid til å svare alle.

Argumentet for at vi skal legalsiere fordi kriminelle tjener på at det er ulovlig holder bare ikke. Da må vi legalisere og "lovliggjøre" alt som kan tjene en kriminell på at det er ulovlig.

Vi bør heller bruke penger på å fange opp de som er på kjøret, og få de til å forstå at det i dag 2012 ikke er så tabu å være misbruker. Befolkningen i norge er i dag mye mere forståelsesfull enn tidligere, og forstår at det er en årsak til misbruk. Her er det holdningen til misbrukeren som må endres. Og dette gjøres ved å "fange" de opp.

Jeg klarer fortsatt ikke å fatte hvordan vi kan bevise at talle vil gå ned ved legalisering. Da ser vi kun tallet fra lovlig salg, men ikke ulovlig. Jeg ser for meg et følgende scenario: Han stikker til "hasjpolet", kjøper noen gram, og føler at dette fungerer bra. Han følger opp dette neste helg, osv. Han ender desverre i en ond sirkel og får ikke råd til å kjøpe fra "hasjpolet" og kjøper på gaten istedenfor.

Ettersom han slutter å kjøpe på "hasjpolet", går statistikken "ned". Men i utgangspunktet opp, da han kjøper det på ulovlig vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...