Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så du mener det er 100% trygt med Cannabis?

Jeg synes ikke det er relevant. Om noen har lyst til å skade seg selv, så skal ikke jeg stå i veien.

Du lagrer ikke skadelige stoffer i fettvevet gjennom å kjøre bil, og du blir ikke rusa av å kjøre bil. Bilargumentet funker ikke.

Mange opparbeider seg en falsk trygghetsfølelse som gjør at de presser grensene mer og mer. Og før de vet ordet av det har de kjørt av veien i en isete 60-sving i 100.

Men la bilanalogien ligge nå. Du kan fortsette å prøve å ro deg ut av det ved å ta det ut av sammenheng, men du kommer ikke noen vei med det.

Dessuten er det fortsatt sli, at hvis du røyker mye cannabis over tid, blir du skadet i huet. Det blir du ikke av å kjøre bil.

Det har du fortsatt til gode å vise til noe forskning på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis vi kommer i en situasjon hvor hyppigheten og omfanget øker, vil det utvilsomt utfordre lovgivningen og stille spørsmål ved troverdigheten til strafferettsapparatet, sier han.
Sitat: Tor Aksel Busch

Vel, det toget har vel strengt tatt gått for en stund siden. Ikke at jeg tror at politikere og riksadvokater, med skylapper på, noen gang vil innse det. Forbud blir alt for ofte brukt etter føre var prinsippet i dette landet.

Lenke til kommentar

Synes de er litt merkelig å si noe slikt.

Så hyppigheten og omfanget må øke før man gidder å vurdere det på nytt?

Troverdigheten til strafferettsapparatet dårlig. Etter så lang tid med forbud, propaganda og løgner så vil mange enda ikke innse at forbud ikke er noe løsning.

Men, nei. Det er ikke noe annet alternativ enn forbud. Eneste løsningen. Ja då.

Man vil ikke få noe god løsning på rusmisbruk viss man ser på problemet slik som i dag. Ihvertfall ikke når man ikke en gang vil innse at systemet i dag feiler på mange måter.

Noe debatt tviler jeg på at man vil se med det første.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Klarer ikke å skjønne hvordan folk kan argumentere mot hasj når de står med en øl i hånda.

Helt enig!

Er møkk lei av Trappe hypotesen til alle politikere og folk som ikke har peiling. Det virker som om folk tror om det blir legalisering kommer alle til å røyke seg balle hver eneste dag. Det er like sannsynlig som å si om man setter ned prisen på alkohol så kommer alle til å drikke seg drita hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Er delvis enig med deg europa, lagalisering kan løse en del problemer rundt det med rekrutering.

Men la oss si at pot teoretisk blir legalisert, hvorfor skal det ikke da komme argumenter for at vi skal legalisere ren MDMA? noen av hovedargumentene for legalisering av cannabis og heroin på resept er jo nettop det at bakmenn ikke tjener penger, og at stoffene er mer ufarlige rene.

MDMA er jo mer eller mindre helt ufarlig så lenge det er rent, samme gjelder fysisk når det gjelder heroin.

Jeg syntes det er fint slik det er nå, ungdom er ganster fram til de er 20 år, så er de voksen vi må jo nesten beholde raddis kulturen, fordi den er jo så fin :)

Du kan endre cannabis politikken på andre måter enn kun legalisering eller strengere straffer, den gyldne middelvei fungerer oftest bedre :D

Hvis en som selger pot bruker overskuddet til lokale ungdomsorganisasjoner istedenfor i egen lomme, burde han bare få en bot.

Få en praksis på cannabis selgere imellom om at det kun skal selges til ungdom som er 18 år, i butikken blir du spurt om legitimasjon, det gjør ikke negeren langs akerselven :p, hovedproblemet med cannabis er jo nettop at et fåtall av de som ender opp med narkotika problemer begynte i tidlig alder med cannabis, baksiden av dette igjen er at dette er ungdom som tidlig sprenger grenser, og som ungdom har du mye hormoner og en psyke i ubalanse, for mye og for ofte inntak av cannabis kan føre til depresjoner, derfor kunne det vært bedre om det var mye mye mer straffbart å selge til personer under 18 år, enn personer over.

Slik det er i dag er jo cannabis nesten ikke ulovlig likevel, hvis du blir tatt med litt på deg, smekk på hånden.

Det forsvinner fra rullebladet etter 2 år, og boten er mindre enn fartsbøter. Hva er så galt med dette?

Men, Forskning rundt stoffet burde virkelig intensiveres, til og med fra Norges side, dette naturlige stoffet har helt klart potensiale på linje med antiboitika, noe må gjøres før folk begynner å kødde med genene på planten, det er først når det skjer at den blir farlig.

fred ut !

Lenke til kommentar

Litt av forskjellen på alkohol og hasj er jo at alkoholen har kun en virkning på deg sålenge du har promille i blodet, altså det faller med ca 0.1-0.2 per time til det er borte. Langtidsvirkningen alkohol har er permanent skade på hjerneceller (da de blir drept) og litt diverse andre ting.

Hasj har ingen permanent virkning, psykiske virkninger er heller ikke bevist. Det bare bedøver hjernecellene, det dreper de ikke. Problemet er at denne bedøvingen varer så lenge, man blir dum fort en uke etterpå, også opp til en måned om man bruker det mye. Vil vi ha et samfunn med "dummere" folk? Må tenke at disse har jobber, alt fra håndtverker jobber til ingeniør jobber.

Lenke til kommentar
Hasj har ingen permanent virkning, psykiske virkninger er heller ikke bevist. Det bare bedøver hjernecellene, det dreper de ikke. Problemet er at denne bedøvingen varer så lenge, man blir dum fort en uke etterpå, også opp til en måned om man bruker det mye. Vil vi ha et samfunn med "dummere" folk? Må tenke at disse har jobber, alt fra håndtverker jobber til ingeniør jobber.

Kilder hadde vært fint.

Tidligere ble det sagt at cannabis gjorde folk aggressive, reefer madness eller hvordan man skriver det. :p

Dette ble til slutt bevist feil, cannabis gjorde ikke personer aggressive. Snarere tvert imot.

Da gikk man fullstendig bort ifra dette, og argumenterer at cannabis er forbudt pga man blir passiv.

Noe langt ifra alle blir, og det er mange ting som spiller en rolle.

Hva blir det neste?

Cannabis er forbudt pga man risikerer å bli passiv, men dog aggressiv. Denne tilstanden blir omtalt som the reefer madness.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Er delvis enig med deg europa, lagalisering kan løse en del problemer rundt det med rekrutering.

Men la oss si at pot teoretisk blir legalisert, hvorfor skal det ikke da komme argumenter for at vi skal legalisere ren MDMA? noen av hovedargumentene for legalisering av cannabis og heroin på resept er jo nettop det at bakmenn ikke tjener penger, og at stoffene er mer ufarlige rene.

Legaliser og reguler alle lettere rusmidler. Og heller ikke plasser de ulovlige i en gruppe, slik som nå (narkotika). Det bør regulerses etter hva skadevirkningene er.

MDMA er jo mer eller mindre helt ufarlig så lenge det er rent, samme gjelder fysisk når det gjelder heroin.

MDMA vet jeg null om, så lar den ligge, men heroin er vel ikke helt ufarlig selv om det er reint, men mye tryggere enn hva heroin missbrukerne i dag bruker. De aller fleste overdose tilfellene i norge i dag skjer ikke fordi folk tar for mye, men fordi den er blandet ut med annet dritt.

Hvis en som selger pot bruker overskuddet til lokale ungdomsorganisasjoner istedenfor i egen lomme, burde han bare få en bot.

Man får bot selv om man putter pengene i egen lomme. Gir vedkommende bort overskuddet til en ungdomsorg elns, så burde da ikke vedkommende få noen straff.

Få en praksis på cannabis selgere imellom om at det kun skal selges til ungdom som er 18 år, i butikken blir du spurt om legitimasjon, det gjør ikke negeren langs akerselven.

Enig. Eller gjør så man må ha en lisens for å selge, i en butikk noe ala vinmonopolet f. eks.

Og som du har skrevet, så spør ikke dealerne langs akerselva om legg, så uansett hvor ung du er får du kjøpt.

Slik det er i dag er jo cannabis nesten ikke ulovlig likevel, hvis du blir tatt med litt på deg, smekk på hånden.

Det forsvinner fra rullebladet etter 2 år, og boten er mindre enn fartsbøter. Hva er så galt med dette?

fred ut !

Det er ALT for strenge straffer for cannabis i Norge.

En kompis fikk først 6000kr i bot for å ha kjøpt rundt 10g gress.

Noen måneder senere blir han kalt inn på pisseprøve, pisser positivt, og inrømmer at han har røyka, og får enda 6000kr i bot. Dette var heller ikke noen straff for å ha solgt.

Og blir du tatt med litt på deg, havner du raskt på glattcella, mens politiet fikser en ransakelsesordre hjemme hos deg.

Men dette kan vel nok variere litt fra hvor du bor. Jo mindre stedene er, jo mere nazi virker politiet.

Lenke til kommentar
Har du en kilde på det der? Because it's got the aroma bull feces

http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(drug)

Men kan se ut som jeg har bommet litt på påstanden om at alkohol dreper hjerneceller, leste litt mer om det i sta og det skal visst ikke forårsake noen permanente skader på cellene, selv ved høy promille. Mener å ha huske at når vi lærte om alt dette på ungdomsskolen at det ble fokusert veldig på det med at det dreper hjerneceller.

Lenke til kommentar
Har du en kilde på det der? Because it's got the aroma bull feces

http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(drug)

Men kan se ut som jeg har bommet litt på påstanden om at alkohol dreper hjerneceller, leste litt mer om det i sta og det skal visst ikke forårsake noen permanente skader på cellene, selv ved høy promille. Mener å ha huske at når vi lærte om alt dette på ungdomsskolen at det ble fokusert veldig på det med at det dreper hjerneceller.

Jeg klarer ikke å se at dit utsagn ("Problemet er at denne bedøvingen varer så lenge, man blir dum fort en uke etterpå, også opp til en måned om man bruker det mye. Vil vi ha et samfunn med "dummere" folk? Må tenke at disse har jobber, alt fra håndtverker jobber til ingeniør jobber.") på noe som helst måte er bevist ved hjelp av den lenken.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at MDMA og andre phenetylaminer (meskalin er et kjent eksempel) er relativt harmløse hva vevs- og organskader angår. Dette gjelder også cannabis og de mest kjente tryptaminene. Et eksempel på rusmiddel som er direkte relatert til organskader, er etanol.

Opiater generelt er heller ikke påvist skadelig på vev eller organer.

"Heroin is very addictive but does not in itself cause any serious illnesses, nor does it harm any organs or tissues."

Dr Ben Goldacre Dr Ben Goldacre, 'Methadone and Heroin: An Exercise in Medical Scepticism'

http://www.flatearthnews.net/footnotes-boo...r-against-drugs

Det eneste problemet med diacetylmorfin er at det er veldig avhengighetsdannende. Alt heroin blandes med, derimot, har ingenting i blodomløpet å gjøre.

Jeg vil personlig ikke prøve heroin eller andre sterke opiater, da jeg er redd jeg rett og slett ikke ønsker å avhenge av noen form for psykoaktiv substans. Om jeg skulle velge mellom å være heroinavhengig på daglig basis, eller god gammeldags alkoholiker, vel jeg nok meget heller være en funksjonell heroinbruker med jobb og familie enn en ravende zombie med mikrolever.

Dette er selvsagt en digresjon, men fra hva jeg kan si, er forbud og løgnkampanjer aldri noen god løsning, verken på sosialt eller økonomisk nivå.

For de som ønsker å lære mer om phenetylaminer og tryptaminer, er Pihkal og Tihkal et ypperlig sted å starte. Jeg håper at en eventuell legalisering av cannabis vil føre til at vi revurderer våre holdninger i forhold til andre rusmidler.

Det er umulig å ta opp et rusmiddel som f.eks LSD (som nektes bruk i terapeutisk sammenheng til trengende - også dette på et puritansk, irrasjonelt grunnlag) før vi har tatt et nødvendig første steg mot en rasjonell holdning i forhold til cannabis. Dersom et stoff med psykedeliske egenskaper - som cannabis i høyeste grad har - med suksess får inngang i samfunnet, vil veien forhåpentligvis åpnes for at mennesker som er klare for det i større grad kan velge hvordan de ønsker å utforske sin egen bevissthet.

En holdning som støpes nøye inn i oss fra barndommen av, er at bruk av rusmidler på ett eller annet vis er grunnleggende umoralsk. Jeg sier at det eneste som er grunnleggende umoralsk, er å påføre andre mennesker skade eller begrense deres frihet.

Nå håper jeg noen står frem og sier at "LSD gjør deg gal/dum/død" eller noe lignende idiotisk. Så lenge folk fremdeles sier dette om cannabis, må jeg si det er utrolig hvor flinke myndigheter og politi er til å programmere våre barn. Feilslåtte propagandakampanjer? Tror ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...