Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Jeg tror heller ikke Skei Grande er noen stemmesanker. Hun blir for mye mor godhjerta; "bare vi er snille mot alle går alt bra". Hun er sympatisk, men en politiker må også kunne være hard når det trenges for å ha troverdighet og vekke tillit. Jeg har langt mer tro på Rotevatn enn noen av dagens Venstre-topper, med mulig unntak av Abid Raja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på Portugal.

Folk som er narkomane har faktisk et verdig liv og blir ikke forfulgt på skattebetalere sin regning..

Norge er nok dessverre et av de siste landene som vil lande en human narkotika politikk, for mange ignorante mennesker både på stortinget samt rundt om det "vakre" land..

Så idag en utrolig vakker jente rundt 19-22år, hang sammen en tydelig preget kjæreste ved Oslo S skulle tydelig kjøpe eller få på noe da de gikk opp en trapp sammen 3-4 andre, å se slike gå ned i slukket gir meg en tom følelse inni meg, spesielt når jeg vet at de kan reddes om de møttes med human behandling som ikke inneholder celle,bot, og ikke noe god oppfølgning..

Jeg er en av de i Norge som har mistet en del mennesker til narkotika og jeg vil ikke se flere død pga ignoranse..

• Liker 9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja til legalisering!!

Et forbud umuligjør restriksjoner og regulering, samt at hele denne "gateway" teorien har blitt slakta gang på gang.

Fakta er at kun en liten andel av de som starter med hasj går over på sterkere stoffer, dette kan skje pga flere ting, som blant annet:

1. dealere pusher andre stoffer på deg.

2. miljøer som gjør det enkelt å prøve ut nye stoffer.

Annet fakta er at de som ønsker å røyke hasj røyker det samme om det er ulovlig eller ikke, og de pengene dem bruker går til kriminelle gjenger og terrorister, så et lovlig regulert salg med avgifter ville sørget for at staten TJENER penger på hasj, istedet for å tape penger på å prøve å bli kvitt det (noe som faktisk er umulig, det er lettere å få tak i hasj i dag enn det noen gang har vært)

Er møkka lei alle disse folkene som er så sterkt imot "hasjere" som noen kaller oss, dem sitter bak en trygg skjerm og diskriminerer oss pga propaganda som ble trøkka i huet på dem når dem var små, derimot de som er for en legalisering er folk som er godt informert om hasj (iværtfall de fleste), og som faktisk har tatt seg tid til å søke opp informasjon, istedet for å følge noe som blir slengt løst rundt som om det skulle vært sant, når det faktisk er langt fra fakta!

jeg mener også at vi skal legalisere andre mindre farlige stoffer som LSD, Fleinsopp, Extacy (i ren form er extacy veldig trykt, det er den møkkete gate extacien som er farlig), khat etc, og vi må også sette resept på heroin sånn at de som ikke fungerer uten heroin kan få det og rent utstyr.

Lenke til kommentar
Ja til legalisering!! Et forbud umuligjør restriksjoner og regulering, samt at hele denne "gateway" teorien har blitt slakta gang på gang. Fakta er at kun en liten andel av de som starter med hasj går over på sterkere stoffer, dette kan skje pga flere ting, som blant annet: 1. dealere pusher andre stoffer på deg. 2. miljøer som gjør det enkelt å prøve ut nye stoffer. Annet fakta er at de som ønsker å røyke hasj røyker det samme om det er ulovlig eller ikke, og de pengene dem bruker går til kriminelle gjenger og terrorister, så et lovlig regulert salg med avgifter ville sørget for at staten TJENER penger på hasj, istedet for å tape penger på å prøve å bli kvitt det (noe som faktisk er umulig, det er lettere å få tak i hasj i dag enn det noen gang har vært) Er møkka lei alle disse folkene som er så sterkt imot "hasjere" som noen kaller oss, dem sitter bak en trygg skjerm og diskriminerer oss pga propaganda som ble trøkka i huet på dem når dem var små, derimot de som er for en legalisering er folk som er godt informert om hasj (iværtfall de fleste), og som faktisk har tatt seg tid til å søke opp informasjon, istedet for å følge noe som blir slengt løst rundt som om det skulle vært sant, når det faktisk er langt fra fakta! jeg mener også at vi skal legalisere andre mindre farlige stoffer som LSD, Fleinsopp, Extacy (i ren form er extacy veldig trykt, det er den møkkete gate extacien som er farlig), khat etc, og vi må også sette resept på heroin sånn at de som ikke fungerer uten heroin kan få det og rent utstyr.
Unnskyld meg, men her er du langt ute på viddene. Ecstasy er kun et kallenavn på en pille hvor det er blandet inn litt av hvert, men som regel er det mest av MDMA . Rent MDMA er i og for seg relativt trygt med et moderat forbruk, men langt fra "mindre farlig". Ved misbruk kan man få skader på seratoninreseptorene. Endret av Neptjune
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Delvis sant - det er ofte amfetamin og MDMA i ecstacy. Amfetamin er forholdsvis farlig, MDMA er blant de mindre farlige narkotiske stoffene på markedet.

MDMA har vel større potensial til lage evig problemer i hjernen ved høye doser over lengre tid en det amfetamin har..

De jeg kjenner som kjørte E løpet hardt på sent 90tallet utover er alle emosjonelle ødelagte på diverse nivåer etter de sluttet.

Kjenner flere som har vært på amf i sikkert 20-25år ingen av de har de samme emosjonelle/følelse skade virkingene som de jeg kjenner som kjørte på mye E når det var "inn" i Oslo området på sent 90tallet.

Jeg er ikke noe psykolog så bruker ordet emosjonell i mangel av bedre ord, men hva jeg mener med skader er mangel på sosial antenne, evnen til å tenke logisk, virker "fjerne" ifra hva som skjer, dumme osv.

Uansett er jeg 100% enig at MDMA har en stor plass innen det å hjelpe folk bearbeide ting inni seg, og har en god terapeutisk virkingen som det er synd man ikke får utnyttet grunnet dagens lovverk.

Lenke til kommentar

Om hasj hadde blitt lovlig i Norge, skattlagt og avgifter og hele pakka, så hadde vel et gram kosta minst 600kr.

Nei mest sannsynlig ikke,

Det vil nok ligge på samme nivå som California rundt 10-14$ pr gram- 60-90kr pr gram, skatten vil vel være rundt 25-50% hvis det noen gang blir lovlig selge det i butikk eller coffeshops her tillands..

90-120kr kan folk fint leve med, når man tenker på at folk idag betaler opptil 180kr pr gram for cannabis og da uten noe form for kvalitets sjekk eller slikt..

• Liker 4
Lenke til kommentar

Delvis sant - det er ofte amfetamin og MDMA i ecstacy. Amfetamin er forholdsvis farlig, MDMA er blant de mindre farlige narkotiske stoffene på markedet.

MDMA har vel større potensial til lage evig problemer i hjernen ved høye doser over lengre tid en det amfetamin har..

De jeg kjenner som kjørte E løpet hardt på sent 90tallet utover er alle emosjonelle ødelagte på diverse nivåer etter de sluttet.

Kjenner flere som har vært på amf i sikkert 20-25år ingen av de har de samme emosjonelle/følelse skade virkingene som de jeg kjenner som kjørte på mye E når det var "inn" i Oslo området på sent 90tallet.

Jeg er ikke noe psykolog så bruker ordet emosjonell i mangel av bedre ord, men hva jeg mener med skader er mangel på sosial antenne, evnen til å tenke logisk, virker "fjerne" ifra hva som skjer, dumme osv.

Uansett er jeg 100% enig at MDMA har en stor plass innen det å hjelpe folk bearbeide ting inni seg, og har en god terapeutisk virkingen som det er synd man ikke får utnyttet grunnet dagens lovverk.

Som jeg skulle sagt det selv. Selve bruken av MDMA er relativt ufarlig da det ikke er et spesielt giftig stoff. Men ved misbruk kan man bli psykisk skadet resten av livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mener ja.

Av mange gode grunner som allerede er nevnt.

Ved å åpne marked for det, blir det lettere kontroll, vi tjener på det, og vi slipper å bruke penger og ressurser på en evig "narkotika jakt"

På den måten får polititet mer tid til å fokusere på vold og voldtekter.

En skal ha begrensninger uansett rus. Det skal ikke misbrukes.

Men det er mange som bare ser for seg rusmisbrukere når cannabis blir nevnt.

At det er ulovlig tror jeg er med på å belaste sikkerheten i landet.

Det er altfor mye tid og krefter som blir brukt for å fakke "kjeltringene" som driver med cannabis. Den tiden kunne blitt brukt på å øke sikkerhetsforstyrrelser som alkohol medbringer.

Planten er også nyttig til mindre plager, og det gjelder flere deler av planten. Den er rikelig utstyrt med fuktighet, og anvendes mye i hudprodukter.

Planten har alltid vært brukt av mennesker, og ikke bare som rus, men også som naturlig medisin.

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Dagbladet og VG kan melde om at marihuana-røyking gir økt risiko for testikkelkreft. http://Marihuana-røyking gir økt risiko for testikkelkreft.

Forskerne presenterer sine funn i siste utgave av tidsskriftet Cancer og viser blant annet til at 81 prosent av menn som rammes av testikkelkreft har røykt marihuana. Blant andre menn er andelen 70 prosent.

- Og jeg kan melde om at 100% av folk som dør av aids har drukket vann. Alle som har er på facebook vil dø.

95% av alle voldtektsmenn har spist sjokolade.

Følgene av å misbruke kokain er til sammenligning langt mindre, konstaterer forskerne.

Og her melder de indirekte om at skal man først bruke et illegalt rusmiddel, kjør på med kokain.

Følgene av kokainmisbruk selvsagt er langt mindre farlig enn den såkalte krefttrusselen (Det er IKKE bevist at cannabis kan føre til kreft. )

Atferden kan bli bisarr og voldelig. De kroppslige virkningene kan være livstruende med høy puls, høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser, hjerteinfarkt og hjerneblødning. Kramper og økt kroppstemperatur kan også oppstå.

De psykiske virkningene kommer først og fremst ved høyere doser; under rusen kan man få angstanfall og bli irritabel. I sjeldne tilfeller kan man få hallusinasjoner og vrangforestillinger. Ved gjentatt bruk kan man også oppleve psykiske bivirkninger i kjølvannet av rusen: Søvnløshet, angst, hyperaktivitet og irritabilitet. brukere kan bli voldelige, og man kan få kraftige anfall med panikkangst eller paranoide psykoser (vrangforestillinger om at man er forfulgt).

Tegn på regelmessig bruk er skjelvinger, rennende nese og eksem ved neseborene. Det kan oppstå hull i neseskilleveggen. Menn som bruker kokain regelmessig, kan utvikle impotens.

http://www.fhi.no/ew...1:5647:44:::0:0

Er det rart folk ikke får et nyansert syn? Når de største mediene i landet ukritisk melder om slikt tøv?

• Liker 2
Lenke til kommentar

sitat: En undersøkelse utført av forskere ved University of Southern California

funfact:

In 1996 California voted Proposition 215, also called the Compassionate Use Act, into law.

Conditions typically covered by the law include: arthritis; cachexia; cancer; chronic pain; HIV or AIDS; epilepsy; migraine; and multiple sclerosis

Altså, 100% av dem med testikkelkreft blir tilbudt medisinsk marihuana.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...