Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, om FrP har fått gode argumenter for cannabis, har du nok snakket med helt andre personer enn meg. I 2010, sendte jeg en epost til alle på hele stortinget (og flere småparti), for å høre hvorfor de ikke støttet en legalisering.

Kanskje du heller bør oppdatere deg selv: http://www.nrk.no/ny...norge/1.8048912

Det er høyst sannsynlig at noen i FpU blir toppolitikere i FrP, dessuten stemmes det over FpUs forslag i moderpartiet! Istedenfor å spørre ukompetente folk i boder, bør du prøve å finne ut av det på en mer seriøse måte..

Og hva er mer seriøst enn å be om en redegjørelse fra de som faktisk sitter på Stortinget?!

All den gang FrP har en fullstendig motsatt holdning til legaliseringsspørsmålet enn FpU, så blir det ganske så håpløst å betegne FrP som et sikkert valg hvis man er for legalisering. Jeg ser for meg at det er en lang vei å gå hvis FrP skal bevege seg over til FpU sitt ståsted. Det skjer ikke ila. neste Stortingsperiode, for å si det slik....

Lenke til kommentar

Da setter vi en strek for abortdiskusjonen, gutter og jenter.

Du satte strek mens jeg slettet innleggene. ;)

Hør på L4r5, folkens! Dere burde vite bedre enn å starte en diskusjon rundt abort i en tråd som omhandler legalisering av cannabis.

Verken dette innlegget eller L4r5s innlegg skal kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding eller poster i Klager på moderatoravgjørelser.

Lenke til kommentar

For å stille et interessant spørsmål; er det riktig å kriminalisere brukere av rusmidler generelt?

Jeg skal ikke spore tråden av her, men vil bare påpeke at rusmiddel som heroin virkelig ikke er ønsket i et sivilisert samfunn, om det så kurerte kreft på 2 uker. Viss jeg har forstått det riktig klarer bare 5 % av kun de som prøver å slutte å virkelig slutte med dette. Deretter ligger dette å surrer i bakhodet på de som har sluttet resten av deres liv, i en evig kamp om å holde seg unna!

EDIT: For vi vet alle at Heroin fører til en sikker død i ung alder viss en misbruker dette, noe alle som bruker Heroin gjør, da dette er et uhyre avhengighetsskapende stoff! Ikke at jeg har peiling på hvor hardt det er å slutte med dette, men jeg har ører å øyne jeg også, og brukerne som har sluttet kan fortelle. Jeg vet hvor hardt det er å slutte med et simpelt rusmiddel som nikotin, jeg kan dermed bare forestille meg hvordan det ville være å slutte med Heroin!

Rundt 80-85% av heroin avhengige går tilbake til heroin når de deltar i ordinær avrusning.

Med Ibogain behandling går vel i følge de fleste statistiker ca 20% tilbake til heroin..

All narkotika burde avkriminaliseres eller legaliseres..

Da slipper man slike kriger som er i Mexico sprer seg, der barn kutter huet av folk, carteler bruker motorsag å kutter huet av folk, damer dreper,og generelt galskap tilstander..Og ikke minst alt dette legges ut på Internet for hele verden å se hva kriminalisering samt forbud politikk fører med seg..

Endret av Dani46
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Rundt 80-85% av heroin avhengige går tilbake til heroin når de deltar i ordinær avrusning.

Med Ibogain behandling går vel i følge de fleste statistiker ca 20% tilbake til heroin..

Da slipper man slike kriger som er i Mexico sprer seg, der barn kutter huet av folk, carteler bruker motorsag å kutter huet av folk, damer dreper,og generelt galskap tilstander..Og ikke minst alt dette legges ut på Internet for hele verden å se hva kriminalisering samt forbud politikk fører med seg..

Et forbud er avskrekkende, noe som fører til at mange aldri prøver. Det gjelder spesielt unge mennesker. Det som skjer i Mexico vil aldri skje i Norge de første 100 årene, så det du skriver her må jeg dessverre bare le av. Vi har hatt et forbud lenge i Norge, uten mexikanske tilstander ;)

Lenke til kommentar

Et forbud er avskrekkende, noe som fører til at mange aldri prøver. Det gjelder spesielt unge mennesker. Det som skjer i Mexico vil aldri skje i Norge de første 100 årene, så det du skriver her må jeg dessverre bare le av. Vi har hatt et forbud lenge i Norge, uten mexikanske tilstander ;)

du kan le så mye du vil, tilstandene har spred seg til USA & Europa for lengst, Norge er ikke unnlatt på noe måte, eneste grunnen til at krigen i Mexico er mer brutal en andre steder er pga verdien av markedet de kjemper for.

USA markedet er verdt 40billioner $$..

Så det tar 100år før det blir slik i Norge, burde vi ikke da gjøre noe før det skjer her ? ;)

Ved avkriminalisering vil ikke flere prøve narkotika, du får lese deg fram til statistikk ifra land som har avkriminalisert..

Direkte narko nyheter usensurert ifra Mexico, symbol på hvor dumt forbud politikk er

http://www.borderlandbeat.com/

• Liker 7
Lenke til kommentar

Ibogaine har veldig liten reell medisinsk dokumentasjon på at det fungerer, i tillegg kan en slik behandling være risikabelt ettersom ibogaine kan være farlig. Det finnes derimot pågående lovende forskning rundt dens effekt, men det er altså en grunn til at den ikke er blitt brukt til hjelp mot rusavhengighet i offentlig medisin. Alle potensielle legemidler må ha en sterk trial-basert dokumentasjon på om hvorvidt det er å anbefale eller ikke i forhold til risikoen.

Jeg kan ikke dokumentere, men mener å ha lest at selvet stoffet ibogaine ikke har en påvirkning på rusavhengighet direkte, men snarere at den psykedeliske opplevelsen er den reelle kausale faktoren. I det tilfellet stemmer det godt overens til lovende forskning på psykoterapi med psilocybin, LSD og MDMA mot rusavhengighet for de to første, og angst, depresjon og post-traumatisk stress kan behandles eller bedres ved bruk av MDMA. Jeg håper på at en liberalisering vil kunne føre til en mer allment akseptert holdning til medisinsk bruk av alle stoffer uavhengig av assosiasjoner man trekker til rekreasjonell bruk.

Ulike, men de fremdeles merkverdige medisinske applikasjoner cannabis har, bygger opp under samme argument om at cannabis burde bli legalisert.

Endret av Lucid Catnap
Lenke til kommentar

Et forbud er avskrekkende, noe som fører til at mange aldri prøver.

Det ville vært veldig fint om du kom med en reell statistikk på dette. Forbudet ble innført i Norge lenge før cannabis ble populært, og andelen av befolkningen som prøver cannabis har steget raskt ellers i vesten selv etter forbudet. Dette gjelder selv tyngre stoffer som kokain og heroin. Når man ser på bieffekten av forbudet, der nye og hittil ukjente stoffer anvendes som rusmidler siden de enda ikke er inkludert i narkotikalovgivningen, noe som særlig er tilfellet i Storbritannia, så kan man argumentere for det motsatte av det du sier, i.e. på grunn av forbudet tar flere mennesker større risikoer i søken etter et "legalt" rusmiddel enn de ellers ville ha tatt.

Det gjelder spesielt unge mennesker.

Jeg ser ikke helt relevansen da en regulering av f.eks. cannabis ikke innbærer en 12-årig aldersgrense. Mange unge mennesker, uavhengig av forbud eller ei, ruser seg. Dette er svært uheldig etter min mening, men det betyr ikke at et forbud er overlegen andre tiltak som f.eks. utdanning.

Det som skjer i Mexico vil aldri skje i Norge de første 100 årene, så det du skriver her må jeg dessverre bare le av. Vi har hatt et forbud lenge i Norge, uten mexikanske tilstander ;)

Dette er fordi Norge er en konsument og ikke produsent. Nei, det vil aldri bli som Mexico her da vi ikke er inngangsporten til et større marked, men som i Mexico kontrolleres dette enorme svartemarkedet av kriminelle som bruker inntektene på å finansiere mer alvorlige handlinger. Særlig ser man dette i Afghanistan der 80% av verdens heroin produseres, noe som ironisk nok leder til at Taliban nyter godt av vestens tafatte tilnærming til rusproblemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Syns det er morsomt at den tråden her har hatt 0 progresjon siden eg sist leste den for 4 månder siden.

Progresjon? Det er ikke som om denne tråden har som formål å legalisere cannabis i Norge.. Akkurat nå fungerer topicen mer som en informasjonstråd for brukere som har spørsmål og uenigheter, selvfølgelig vil vi se flere like debatter i løpet av 342 sider. Skal sies at brukere som kommer med motargumenter for legalisering har veldig lite basis i innleggene sine og er mer ignorante i meningene enn de var for 330 sider tilbake.

Man kan vel kalle det en type progresjon.

Lenke til kommentar

Syns det er morsomt at den tråden her har hatt 0 progresjon siden eg sist leste den for 4 månder siden.

Progresjon? Det er ikke som om denne tråden har som formål å legalisere cannabis i Norge.. Akkurat nå fungerer topicen mer som en informasjonstråd for brukere som har spørsmål og uenigheter, selvfølgelig vil vi se flere like debatter i løpet av 342 sider. Skal sies at brukere som kommer med motargumenter for legalisering har veldig lite basis i innleggene sine og er mer ignorante i meningene enn de var for 330 sider tilbake.

Man kan vel kalle det en type progresjon.

Det er mer argumentasjonen frem og tilbake, det går i ring, om du skjønner kva eg meinar.

Lenke til kommentar

Jeg kom akkurat på en grunn til for legalisering.

Cannabis står nå på dopinglista også. Seriøst ... Hvor ytelsesforbedrende er cannabis? Tror ikke det er så veldig mye for å si det sånn.

Dermed blir "uskyldige" idrettsutøvere som det eneste de har gjort er å ta en joint utestengt helt unødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var usikker på hva jeg hadde stemt her, så jeg slettet og ga stemmen på nytt. Jeg sa visst lovlig til bruk for medisin sist gang. Men nå klarer jeg ikke se noen grunn til at det skal være begrensninger på det, utover noe tilsvarende alkohol. Er det ikke lettere å overdose på paracet enn på cannabis?

Det virker for meg som om det er to hovedgrunner til at cannabis er ulovlig; Det er et altfor effektivt smertelindringsmiddel som i tillegg kan produseres av hvem som helst, til at legemiddelindustrien ønsker å konkurrere med det. Og det er en god unnskyldning for myndighetene å bruke når de ønsker å herse med folk, vise makt, få folk til å frykte lovens menn, osv., uten spesielle risiko for deres egen del. I tillegg til at de som blir fengslet for det er billige fanger å holde, evt. billige fanger å sette i arbeid. Og på andre måter tjene penger på harmløse folks bekostning.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

[...]Seriøst ... Hvor ytelsesforbedrende er cannabis? Tror ikke det er så veldig mye for å si det sånn.[...]

Nå har jeg aldri testet ut dette i praksis, men vil tro de fleste idrettsgrener innen skyting vil ha (svært) god effekt av cannabis. Den gangen jeg var relativt aktiv pistolskytter gjorde vi en liten test med alkohol og resultatet da var

en øl (0.33L): målbar forbedring

to øl: tilbake til vanlig

tre øl: dårliggere enn vanlig

5+: du er en sikkerhetsrisiko

(vi gjorde og en test med kaffe, resultatet der var at koffein var døden for presisjonsskytingen...)

Edit: 80% av innlegget forsvant her... poenget var: det finnes idrettsgrener der den beroligende effekten av cannabis vil være svært nyttig (om den var lov)

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...