Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

gateway effekten er vel strengt tatt et argument som brukes for et forbud, ikke for en legalisering. Det vil si at flere, inkludert meg, ikke ønsker legalisering fordi mange flere vil da prøve, og mange flere vil bli offer for "gateway" effekten. Dette er en av grunnen til at forbudet opprettholdes, så jeg er ikke alene om å mene dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gateway-effekten (eller steppingston-effekten) handler om er ikke om flere kommer til å prøve cannabis, men om det å prøve cannabis fører til at man prøver tyngre stoffer som f.eks. heroin.

Og det er ikke bevist at det er noen sammenheng, annet enn at man blir eksponert for kriminelle miljøer om man ønsker å bruke cannabis i dag.

Med mindre man dyrker selv da. Og det oppfordrer jeg alle som vil bruke cannabis til å gjøre. Da slipper man hvertfall å støtte organisert kriminalitet.

Endret av L4r5
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror du har kommet med spørsmål og skreket ut om min manglende kunnskap i hvert eneste innlegg. Kanskje på tide å bidra med noe selv?

 

Jeg har undersøkt nok rundt dette emnet, og har hørt alle deres argumenter. En del argumenter er gode, men jeg ønsker ikke å leke med liv fordi det finnes gode argumenter for det.

 

Jeg har sagt at jeg ønsker en prøveordning der det kan brukes som medisin, kanskje det engang i fremtiden blir utvidet, men noe legalisering over natten ser jeg ikke for meg vil fungere. Det meste fungerer ikke over natten, det må skje gradvis og under strengt oppsyn.

Lenke til kommentar

....så jeg er ikke alene om å mene dette.

Argumentum ad popoplum...igjen.

Det er ikke nødvendigvis en negativ ting. Forslag blir ofte om ikke alltid kastet når flertallet er mot forslaget.

Når man debatterer er det en negativ ting jo, fordi det her handler om å få avklart fakta. At mange er enige om noe, beviser ikke annet enn at mange mener det samme. Det er ikke noe argument for sannhetsgestalten i påstanden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når man debatterer er det en negativ ting jo, fordi det her handler om å få avklart fakta. At mange er enige om noe, beviser ikke annet enn at mange mener det samme. Det er ikke noe argument for sannhetsgestalten i påstanden.

Har du aldri hørt en politiker i en seriøs debatt bruke argumentasjon 70 % mener eller 8 av 10 er enig med meg?

Lenke til kommentar

Når man debatterer er det en negativ ting jo, fordi det her handler om å få avklart fakta. At mange er enige om noe, beviser ikke annet enn at mange mener det samme. Det er ikke noe argument for sannhetsgestalten i påstanden.

Har du aldri hørt en politiker i en seriøs debatt bruke argumentasjon 70 % mener eller 8 av 10 er enig med meg?

Joda, og det er i disse situasjonene man merker at debattanten bare har ynkelige argumenter igjen. Sjekk denne her, så skjønner du hva jeg mener:

 

For ordens skyld: Det er Arild Knutsen mot en gammel nisse som bruker hele debatten på å påpeke at legaliseringsforkjemperne er i mindretall.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg vet godt hvem begge er, og liker dårlig den jobben og de meningene Arne Johannesen gjør i politiets fellesforbud. Når det er sagt er jeg helt enig med ham her, og det er vel strengt tatt Arild Knutsen som påpeker hvor mange som ønsker en legalisering, selv om også Arne Johannesen påpeker hvor få dette er i slutten.

 

De bruker altså begge "Argumentum ad popoplum".

 

Mener du politiske debatter er godt egnet til å få frem fakta?

Ved tanke på hvor lite folk i dag leser seg opp, så er jo det den eneste kilden for flere. men det var ikke poenget. Poenget var at det er en helt normal måte å diskutere på, og en legitim måte å diskutere på.

Lenke til kommentar

Mener du politiske debatter er godt egnet til å få frem fakta?

Ved tanke på hvor lite folk i dag leser seg opp, så er jo det den eneste kilden for flere. men det var ikke poenget. Poenget var at det er en helt normal måte å diskutere på, og en legitim måte å diskutere på.

Jeg er ikke enig i at det er en legitim måte å debattere på her.

 

I politiske debatter kan det være det, fordi det ofte handler om å prioritere mellom to motstridende ønsker/behov i befolkningen. Feks. vil folk betale mer i skatt for en bedre offentlig skole, eller mindre skatt og selv måtte betale for private skoler? Man diskuterer ikke sannhetsgestalten i påstandene, bare underbygger med hva folket ønsker.

 

Den debatten vi har her diskturerer derimot sannhetsgestalten i ulike påstander. Her har antallet som mener de ulike tingene null betydning, så lenge ikke påstandene kan underbygges empirisk.

 

I dette tilfelle blir ditt argument om at dette er en normal, og dermed legitim måte å diskutere på, dermed bare et "argumentum ad antiquitatem".

 

Edit: Trøtt i går. Skrev om så det gir bedre mening.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...