Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Tirsdag 2. juli 1996... Fantastisk MBarne. Er du ferdig med trollingen snart?

Datoen har ikke noe å si i forhold til hva som blir skrevet. Det er en kronikk, som sier veldig mye bra om de negative sidene ved en legalisering. Men jeg skjønner at du prøver å unngå artikkelens budskap ved å lete etter feil.

 

Seriøst? Datoen har ingenting å si? Det har alt å si. Lete etter feil? Du mener: lete etter fuckings elementære fakta feil? Vitenskapen har kommet en del lengre på 16år!

 

 

Du baserer kanskje dine fakta på reefer madness og? Passer nok til deg. Gammel propaganda film fra USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo samme argumenter dere bruker for Cannabis, så da er du ikke så mye bedre selv.

Forskjellen er at vi støtter oss på forskning og relevante erfaringer fra andre land.

La meg legge til at selv om man ikke skulle ha bevis for hverken det ene eller det andre her, så eliminerer ikke det det faktum at man har etablert et forbud på bakgrunn av en antagelse man ikke har belegg for.

 

Påstanden er at en restriktiv narkotikapolitikk reduserer misbruket. Dette kan ikke bevises. Allikevel opprettholdes forbudet.

I og med at THC er fettløselig, vil restene etter en dose hasj finnes «fastlimt» på hjernecellene i opptil 30-40 dager før de «skylles» ut. Om man da misbruker hasj igjen innenfor denne perioden, vil man få et andrestrøk med THC på hjernecellene. Slik vil dopet lagvis omfavne viktige sentra i hjernen. Resultatet viser seg senere som bl.a. dårligere kortidsminne, konsentrasjonsvansker m.m. Andre skader med hasj er forstyrrelser i hormonbalansen, nedsatt spermieproduksjon, fosterskader, samt økt risiko for kreft i luftveiene m.m. F.eks. har antall fosterskader i USA økte parallelt med marihuanaens utbredelse fra 1971.

 

Dette er fakta som liberaliseringstilhengerne helt velger å se bort fra. Hasjens skadevirkninger er dokumentert i mer enn 12 000 forskjellige rapporter fra hele verden.

 

http://www.dagbladet...0702-kro-1.html

Da synes jeg Jahn Bøler burde ta seg bryet med å linke til noen av disse 12.000 forskjellige rapportene. Det jeg har lest av undersøkelser peker nemlig på at disse langtidsvirkningene av cannabis først oppstår ved tung, kronisk bruk, eller det jeg vil betegne som misbruk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/hel...hp?artid=105011

 

http://www.nrk.no/nyheter/1.3967742

Daglig eller ukentlig bruk av stoffet øker risikoen for å utvikle alvorlige sinnslidelser, som schizofreni, med 50 til 200 prosent.

 

Du. Er det noen her inne som har sagt at cannabis er ufarlig? Og det du linker til nå tar for seg schizofreni, ikke nedsatt sædkvalitet, fosterskader o.l

Ja, det er flere her inne som faktisk har påpekt at det ikke er noen farer med Cannabis overhode. Og jeg er klar over hva jeg linker til, det var hele poenget, nettopp schizofreni.

Lenke til kommentar
http://www.nrk.no/nyheter/1.3967742

Daglig eller ukentlig bruk av stoffet øker risikoen for å utvikle alvorlige sinnslidelser, som schizofreni, med 50 til 200 prosent.

Dette stemmer sikkert rent statistisk. MEN! Og dette er et stort men: Det er ikke påvist kausalitet mellom cannabisbruk og psykiske lidelser. Det som har blitt vist, er at det er mange schizofrene som også har røkt cannabis.

 

Det der er det latterligste jeg har hørt noen gang. Den personen som tror antidepressiva skal fungere mot hasjbruk, skulle hatt juling. Antidepressiva er stort sett alltid langt farligere enn både hasj og ecstasy. Ecstasy er for øvrig farlig fordi det ikke produseres skikkelig under forbudstiden - det er enkelt å smugle inn amfetamin i pillene istedenfor ren MDMA, og da blir ecstasy fort ganske farlig.

 

I og med at THC er fettløselig, vil restene etter en dose hasj finnes «fastlimt» på hjernecellene i opptil 30-40 dager før de «skylles» ut. Om man da misbruker hasj igjen innenfor denne perioden, vil man få et andrestrøk med THC på hjernecellene. Slik vil dopet lagvis omfavne viktige sentra i hjernen. Resultatet viser seg senere som bl.a. dårligere kortidsminne, konsentrasjonsvansker m.m. Andre skader med hasj er forstyrrelser i hormonbalansen, nedsatt spermieproduksjon, fosterskader, samt økt risiko for kreft i luftveiene m.m. F.eks. har antall fosterskader i USA økte parallelt med marihuanaens utbredelse fra 1971.
Det stemmer at THC vil kunne spores i kroppen i opptil 30-40 dager, akkurat som alt annet kan skje. Men igjen finner media frem dommedagsprofeter som illustrerer absolute worst-case scenarios for å statuere et poeng. De fleste personer er kvitt THC-innholdet i kroppen sin lenge før det har gått en måned, ved å spise skikkelig og gjerne også trene iblant. Stoffskiftet avgjør dette.

 

Og nei, hasj/marijuana i seg selv skader ikke lungene. De idiotene som få spalteplass uten å ha noe fornuftig å si, skulle hatt bank. Jeg fant forresten frem til en interessant Harvard-rapport angående dette: http://www.scienceda...70417193338.htm

The active ingredient in marijuana cuts tumor growth in common lung cancer in half and significantly reduces the ability of the cancer to spread, say researchers at Harvard University who tested the chemical in both lab and mouse studies.

 

Og forresten: Hva faen er det Jan Bøhle prater om? Hvilke liberaliseringstilhengere ser bort fra skadevirkningene av cannabis? Jeg kjenner ikke til noen legaliseringsforkjempere som nekter for at det medfører risikoer ved cannabisbruk. Vi sier derimot at forbudet er langt, langt, langt, langt, langt, langt, langt, langt farligere. Og jeg skal gladelig bruke en time av livet mitt på å pulverisere hvert eneste lille ynkelige argument Bøhle kommer med i kronikken sin. Det kommer til å bli fryktelig enkelt, som det alltid er å debattere mot motstandere av narkolegalisering.

Endret av Magnusjs
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, jeg skulle likt å sett deg argumentere på den måten foran kamera. Da hadde de fleste her inne skjønt at argumentene dere bruker ikke lenger hadde holdt mål, men blitt latterliggjort!

 

Hvor er dine gode argumenter? Jeg gidder forøvrig ikke å argumentere noe særlig her, siden andre gjør den jobben mye bedre enn meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det der er det latterligste jeg har hørt noen gang. Den personen som tror antidepressiva skal fungere mot hasjbruk, skulle hatt juling. Antidepressiva er stort sett alltid langt farligere enn både hasj og ecstasy. Ecstasy er for øvrig farlig fordi det ikke produseres skikkelig under forbudstiden - det er enkelt å smugle inn amfetamin i pillene istedenfor ren MDMA, og da blir ecstasy fort ganske farlig.

Du misforstår poenget. Poenget var ikke at han brukte antidepressiva, men at han hadde utviklet depresjon etter Cannabis bruk!

Lenke til kommentar

Det er perverst hykleri å stå frem som eks-cannabismisbruker, for deretter å legge ut om antidepressivabruken sin.

 

Men ja, at tungt cannabisbruk over lengre tid kan forårsake depresjoner, er sikkert ikke umulig, noe denne linken også kan vise til: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2498493.stm

 

Men igjen: Her snakker vi om tungt misbruk. At denne fyren ikke har hatt noe annet å fylle hverdagen sin med enn å røyke weed hele tiden, skader overhodet ikke legaliseringskampen. Man kommer ingen vei om man ikke tar høyde for at misbruk kan forekomme, men cannabismisbruk er langt enklere å komme ut av enn for eksempel alkoholmisbruk. Og heldigvis er selv de drøyeste skadevirkningene langt fra mortale.

 

La meg også påpeke at de helsemessige effektene av cannabisbruk er de eneste potensielle faremomentene ved en legalisering. Forbudet, derimot, gjør ikke bare cannabis farligere isolert sett, men bidrar også til at man får enorme sosiale kostnader: misbruk av politiressurser, økt misbruk, økt bruk av tyngre stoffer, narkokarteller, menneskehandel og narkorelaterte massedrap.

 

Jeg tror fortsatt jeg ønsker legalisering, jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/hel...hp?artid=105011

 

http://www.nrk.no/nyheter/1.3967742

Daglig eller ukentlig bruk av stoffet øker risikoen for å utvikle alvorlige sinnslidelser, som schizofreni, med 50 til 200 prosent.

Jeg skulle ønske du tok deg tid til å gå litt tilbake i tråden og lese, for dette er diskutert grundig tidligere.

 

Sammenhengen mellom cannabis og psykoselidelser er et omdiskutert tema i fagmiljøene. Hvis du faktisk leser forskningsrapportene ser du at det eneste de klarer å påvise er at det er en korreleasjon mellom cannabisbruk og psykoselidelser. Noe kausalt forhold lar seg enn så lenge ikke påvise, selv om man begynner å ane tegningen av enkelte gener som kan bidra. De fleste fagfolkene heller nå til at det er en risiko for at cannabis kan utløse psykoser hos personer som er genetisk sårbare for slike lidelser, og at cannabisbruk trolig kan medføre at lidelsen utløses tidligere. Man strever dog med en "høna eller egget" problematikk, da en generelt ser økt forekomst av rusbruk hos personer med psykoselidelser pga. selvmedisinering.

 

Hva er så løsningen på dette? Jeg tror at korrekt informasjon er sentralt. Vi har lenge blitt fortalt at cannabisbruk er farlig fordi det kan føre til psykose. Dette tror jeg virker direkte mot sin hensikt, da en svært liten andel av de som bruker cannabis opplever dette, noe som også blir brukernes opplevelse. Inntrykket blir at informasjonen en får er skremselspropaganda og at rusmiddelet slett ikke er så farlig som en blir fortalt. Jeg tror det heller er sentralt å opplyse befolkningen om at enkelte personer er mer utsatte enn andre, og at hvis en har kjent psykoselidelse eller andre kjente alvorlige psykiske lidelser selv eller i nær familie, så bør man styre unna cannabis.

 

Det skal dog bemerkes at man ikke ser noen økt forekomst av schizofreni i vestlige land på tross av økt cannabisbruk. Mulig kan noe av dette tillegges at man klarer å fange opp personer som står i fare for å utvikle slike lidelser tidligere, noe som igjen kan tenkes å kompensere for en evt. økt forekomst av cannabisutløste psykoser. Konklusjonen er dog uansett at økt cannabisbruk i befolkningen ikke gir noen omfattende økning i forekomsten av psykoselidelser. Man ser jo faktisk heller ingen forskjell i forekomsten av schizofreni mellom land med ulik forekomst av cannabisbruk.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_schizophrenia#Cannabis

  • Liker 6
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=yi3erdgVVTw

 

Dihydrogenmonoksid er langt farligere enn hasj, og vist i flere enn 12000 forskjellige rapporter, sjekk gjerne videoen.

Men gir ingen rus, og skaper dermed ingen "gateway" effekt! :thumbup: Vann finnes i nesten alt du putter i munnen, vann er også en viktig egenskap for å dyrke alt det vi putter i munnen. Cannabis har ingen slik effekt. Vann må til for å overleve, Cannabis må ikke.

 

EDIT: Dog har jeg alltid hatt sansen for Penn and Teller, de tar opp mye bra, og klarer å gjøre alle argumenter til skamme. Dette er dog en ren bløff, Dihydrogenmonoksid er et oppfunnet ord nettopp for å kunne gjennomføre denne bløffen. Men en fin måte å se hvor lettlurte folk er, ikke rart alle tror på Global Oppvarming når en ser hvor fort dem signerer.

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Men gir ingen rus, og skaper dermed ingen "gateway" effekt! :thumbup: Vann finnes i nesten alt du putter i munnen, vann er også en viktig egenskap for å dyrke alt det vi putter i munnen. Cannabis har ingen slik effekt. Vann må til for å overleve, Cannabis må ikke.

Har det ikke blitt gjentatt mange nok ganger her inne at denne gatewayeffekten oppstår nettopp på grunn av forbudet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er sant fordi de gangene det har blitt gjentatt har du også fått gode kilder med på kjøpet, og fordi det er temmelig logisk når du tenker deg om (du må som regel innom tunge miljøer for å skaffe pot, og du blir gjerne dratt inn pga stigma og gruppepress, og sånne ting, du vet). Men siden du ikke tror på forskere forstår jeg egentlig at du fornekter kildene her inne.

 

Kom med en brukbar kilde på at cannabis som rusmiddel får regelmessige brukere til å få lyst på narkotika.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...