Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jeg blir kalt stråmann? Jeg kan ikke lenger telling på hvor mange ganger du har lagt ord i munnen på meg.

Jeg sa: Derfor er dagens forbud greit nok, og følgende av den akseptable, da et perfekt samfunn er umulig!

Jeg sa ikke: Fordi det er umulig å få et perfekt samfunn så gidder vi ikke engang å prøve å få det bedre!

Jeg mener at dagens forbud er et bedre alternativ enn en legalisering, fordi jeg mener at en legalisering vil føre med seg mer negative utfall enn et forbud gjør i dag. Dette er min mening, og du bør akseptere at ikke alle er enig med deg!

Det er derfor jeg spør deg, og ikke bastant legger ord i munnen på deg. Utifra det du skriver der, så mener du at det er like greit å ha forbudet fordi en legalisering uansett ikke vil være en perfekt løsning på problemet. Ingen her tror at legalisering vil være den perfekte løsningen på problemet, men at det vil være en bedre løsning enn hva vi ser idag.

Her er det ingen tvil om at du faktisk legger ord i munnen på han.

Det han sier er at han tror det vil være en bedre løsning slik som det er idag, og at "legalisering vil føre med seg mer negative utfall enn et forbud gjør i dag". Dette er hva han selv tror, og du har absolutt retten til å mene det motsatte.

Grunnen til at jeg her bruker ordet "tror", er fordi vi ennå ikke har hatt noe legalisering i Norge, så ingen her inne vet hvordan det ville fungert.

Endret av Sending!
Lenke til kommentar
hehe, dere ser virkelig på alt som et rusmiddel her inne. Skulle jeg vært enig med dere, så skal jeg altså ut å ruse meg nå, med en sigarett! Deretter skal jeg ruse meg noe skikkelig med en øl (er forøvrig enig i at det er et rusmiddel), før jeg avslutter det hele med et skikkelig koffein rus av de store. Kan ikke garantere at jeg er i stand til å jobbe i morgen med all den rusen i blodet

Tja, om du leser deg litt opp om det, kan det faktisk være du blir enig med oss.

Først og fremst er det ikke blod vi snakker om, men hjernen. Man kan godt ha både THC og nikotin og alkohol i blodet uten å være noe særlig ruset.

For det andre; er det snakk om et definisjonsspørsmål. Et rusmiddel kan være alt fra psykoaktive, berusende til stimulerende stoffer. - Det finnes blant annet et naturlig forekommende rusmiddel i hjernen vår; Dopamin. - Dette gir spesielt utslag ved inntak av mat og sex.

Videre skal det sies at tobakk (nikotin) har en stimulerende effekt på hjernen, samt en kortvarig beruselse. Det samme har kaffe (koffein).

Forøvrig spennende at du nevner jobb; koffeinrusen fra kaffe på arbeidsplassen, er vel strengt talt det som holder landet vårt gående.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er bra at personer under 18 år røyker cannabis hvis det blir legalisert, bare at det er mindre ille enn at de drikker alkohol.

Her bør du moderere deg, du har antageligvis ingen kilder som støtter dette men derimot mangfoldige som peker mot potensiale i andre retning. Personer under 18 år bør holde seg langt unna all form for psykadelika(Hvertfall til det er "endelig" avklart hva potensialet er).

Rusmiddel = enhver kjemisk forbindelse som påvirker sentralnervesystemet. Så ja, det eksisterer veldig mange forskjellige rusmidler MBarne.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Tja, om du leser deg litt opp om det, kan det faktisk være du blir enig med oss.

Først og fremst er det ikke blod vi snakker om, men hjernen. Man kan godt ha både THC og nikotin og alkohol i blodet uten å være noe særlig ruset.

For det andre; er det snakk om et definisjonsspørsmål. Et rusmiddel kan være alt fra psykoaktive, berusende til stimulerende stoffer. - Det finnes blant annet et naturlig forekommende rusmiddel i hjernen vår; Dopamin. - Dette gir spesielt utslag ved inntak av mat og sex.

Videre skal det sies at tobakk (nikotin) har en stimulerende effekt på hjernen, samt en kortvarig beruselse. Det samme har kaffe (koffein).

Forøvrig spennende at du nevner jobb; koffeinrusen fra kaffe på arbeidsplassen, er vel strengt talt det som holder landet vårt gående.

Jeg har vel nevnt tidligere at jeg er klar over hva forskere mener om dette, jeg kan også være enig i at alt dette er en form for rus, men det skal ikke være så vanskelig å skjønne at jeg mener graden av rus når jeg snakker om forskjellen. Jeg kan ikke og vil aldri sammenligne Cannabis med Nikotin, fordi forskjellen er for stor.

Mitt hode fungerer, oppfører seg og føles helt som et hode uten nikotin i blodet, selv om jeg røyker 20 til dagen. Det gjør ikke et hode med THC, jeg har prøvd ved flere anledninger når jeg var ung og dum, og jeg vet at det ikke kan sammenlignes. Folk som er avhengige på dette går ikke mann av huse for å skaffe seg Cannabis uten at det har en usedvanlig god rus å tilby. De har et behov for å flykte fra hverdagen, akkurat som alkoholikere.

Er forøvrig enig i at kaffe gjør arbeidsdagen to hakk lettere. Fungerer ikke uten kaffe og røyk ;) Men jeg har/er landet på jorden når jeg bruker dette, det er ikke en Cannabis bruker.

Lenke til kommentar

Det er litt merkelig at du klager over misbrukerpotensialet til cannabis (som er relativt lavt i forhold til de fleste andre rusmidler) når du selv har erklært deg avhengig av kaffe og sigaretter, samt en stor misbruker av Baileys,

Jeg gjorde deg en tjeneste, og samlet opp en liste over noen av de negative helseeffekter ved lengre tids bruk av disse tre rusmidlene:

Kaffe:

Caffeine dependency

Cancer

Gastrointestinal problems

Anxiety and sleep changes

Tobakk:

Mortality

Cancer

Influenza

Infection

Impotence

Alkohol:

Peripheral arterial disease

Intermittent claudication (IC)

Heart attack and stroke

Cardiomyopathy

Hematologic diseases

Major depressive disorder

Strokes

Liver disease

Metabolic syndrome

Gallbladder effects

Kidney stones

Sexual dysfunction

Hormonal Imbalance

Osteoporosis

Rheumatoid arthritis

http://en.wikipedia....ects_of_alcohol

http://en.wikipedia....ects_of_tobacco

http://en.wikipedia....fects_of_coffee

- Og ja, jeg vet dette er en cannabistråd, men du burde ha klart å resonnere deg frem til referansepunkt på skadeomfanget av cannabis nå.

Endret av Magnusjs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kaffe har også mange positive helsegevinster, som forskning har vist de siste årene. Ikke det at jeg stoler noe på forskere!

Jeg innrømmer gjerne at røyk fører til en langsom og smertefull død for de aller aller fleste. Men viss jeg får lov så må jeg gjerne enda en gang få påpeke at jeg ikke har snakket om helsefarene ved Cannabis, men avhengigheten den fører med seg, og muligheten for å prøve sterkere stoffer. Kanskje det også gjelder for røyk og alkohol, men hvorfor legalisere enda et stoff som kan føre til noe annet.

Legg merke til at jeg for ente gang vil påpeke at dette er mine meninger, og representerer meg, uten at jeg trenger å fremvise noen kilder av noe slag.

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er bra at personer under 18 år røyker cannabis hvis det blir legalisert, bare at det er mindre ille enn at de drikker alkohol.

Her bør du moderere deg, du har antageligvis ingen kilder som støtter dette men derimot mangfoldige som peker mot potensiale i andre retning. Personer under 18 år bør holde seg langt unna all form for psykadelika(Hvertfall til det er "endelig" avklart hva potensialet er).

Enig i at dette er upløyd mark og at jeg kanskje var i overkant bombastisk der, men påstanden er allikevel ikke helt uten belegg:

Abnormalities have been seen in brain structure volume, white matter quality, and activation to cognitive tasks, even in youth with as little as 1–2 years of heavy drinking and consumption levels of 20 drinks per month, especially if &--#62;4–5 drinks are consumed on a single occasion. Heavy marijuana users show some subtle anomalies too, but generally not the same degree of divergence from demographically similar non-using adolescents.
http://www.ncbi.nlm....93/?tool=pubmed Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

samt en stor misbruker av Baileys

hehe, jeg regner med du forsto at jeg ikke misbrukte det. Men jeg bruker det i kaffeen til tider. Det må jo være det som er så flott med alkohol. Samme rusmiddelet, men ufattelig mange forskjellige drikker med forskjellige smaker!

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg stoler noe på forskere!

Legg merke til at jeg for ente gang vil påpeke at dette er mine meninger, og representerer meg, uten at jeg trenger å fremvise noen kilder av noe slag.

Hvordan i all verden skal vi komme noe sted hvis du nekter å anerkjenne empirien rundt dette? Hvordan kan vi ha en konstruktiv diskusjon hvis deltakerne påberoper seg retten til å utbasunere argumenter tatt ut av luften eller subjektive oppfatninger?

For å sette det du skriver her på spissen, så vil dette medføre at jeg, i en hypotetisk debatt rundt tobakk, ville kunne hevde at røyking ikke medfører økt fare for lungekreft, fordi ingen av røykerne i min familie har fått dette. Dette er min subjektive opplevelse og, i følge ditt argument, en legitim påstand fordi jeg kan velge å ikke anerkjenne forskningen på området.

Edit: Dårlig språk

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden skal vi komme noe sted hvis du nekter å anerkjenne empirien rundt dette? Hvordan kan vi ha en konstruktiv diskusjon hvis deltakerne påberoper seg retten til å utbasunere argumenter tatt ut av luften eller subjektive oppfatninger?

For å sette det du skriver her på spissen, så vil dette medføre at jeg, i en hypotetisk debatt rundt tobakk, ville kunne hevde at røyking ikke medfører økt fare for lungekreft, fordi ingen av røykerne i min familie har fått dette. Dette er min subjektive opplevelse og, i følge ditt argument, en legitim påstand fordi jeg kan velge å ikke anerkjenne forskningen på området.

Edit: Dårlig språk

Ingen kan bevise at Cannabis vil medføre overgang til sterkere stoffer, men svært få kan også motbevise dette. Dermed kan jeg ha dette som et argument eller en personlig mening uten at jeg trenger å fremlegge kilder. Dette er en av årsakene til at dette er forbudt i dag, så jeg er ikke alene om å mene dette.

Lenke til kommentar

Argumentum ad populum...

Svært mye tyder på at gateway-teorien skyldes en forveksling mellom korreleasjon og kausalitet. Og den korreleasjonen man ser forklares langt enklere ut fra det faktum at cannabis kun er tilgjengelig via. illegale miljøer hvor det også distribueres tyngre rusmidler.

Bruken av heroin og kokain gikk faktisk ned i Nederland da myknet opp sin narkotikapolitikk på 70-tallet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Argumentum ad populum...

Svært mye tyder på at gateway-teorien skyldes en forveksling mellom korreleasjon og kausalitet. Og den korreleasjonen man ser forklares langt enklere ut fra det faktum at cannabis kun er tilgjengelig via. illegale miljøer hvor det også distribueres tyngre rusmidler.

Bruken av heroin og kokain gikk faktisk ned i Nederland da myknet opp sin narkotikapolitikk på 70-tallet.

Jeg hører hva du sier, og nekter ikke for at en legalisering kan føre med seg mye bra. Men også det du mener er teorier. DU kan ikke bevise for meg at bruken av Heroin vil avta viss Cannabis legaliseres! Du har bare en teori. Akkurat som meg

Lenke til kommentar

Argumentum ad populum...

Jeg hører hva du sier, og nekter ikke for at en legalisering kan føre med seg mye bra. Men også det du mener er teorier. DU kan ikke bevise for meg at bruken av Heroin vil avta viss Cannabis legaliseres! Du har bare en teori. Akkurat som meg

Du kommer med så mye tull uten NOEN form for forskning rapporter eller lignende, jeg har postet utallige forsknings rapporter som tydelig viser hvor bra cannabis kan være for et samfunn og hva gjør du ?

Ikke noe, du bare spyr ut samme ignorante svarene gang på gang..

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, det er teorier, men de er godt empirisk fundert. Selvsagt kan det ikke bevises at bruken av tyngre rusmidler vil gå ned ved en legalisering her i Norge med en sikkerhet på 100%, men sannsynligheten er svært stor med bakgrunn i erfaringer fra sammenlignbare land. Edit: Rettelse, sannsynligheten er svært stor for at vi ikke vil se en økning i bruken av tyngre rusmidler, som jo er det som er aktuelt ift. argumentasjonen for dagens lovgivning.

Din teori kan videre falsifiseres ut fra det faktum at man ikke finner noe bevis for at restriksjoner ser ut til å motvirke gateway-effekten. Undersøkelser peker på at det i land med restriktiv lovgivning er større sjanse for at cannabisbrukere går over til tyngre rusmidler, enn i land med liberal lovgivning.

Så vi har begge teorier ja, men jeg mener at mine har et sterkere empirisk fundament enn dine.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 4
Lenke til kommentar
samt en stor misbruker av Baileys
hehe, jeg regner med du forsto at jeg ikke misbrukte det. Men jeg bruker det i kaffeen til tider. Det må jo være det som er så flott med alkohol. Samme rusmiddelet, men ufattelig mange forskjellige drikker med forskjellige smaker!

11cf7nt.png

Flott bilde med de ufattelig mange forskjellige variantene og smakene av cannabis. :)

Det finnes i grunnen ikke begrensninger; rusen avhenger av CBD og THC balanse, smaken av planten selv. Man kan kombinere planter, dyrke frem det man selv ønsker.

Jeg har vel nevnt tidligere at jeg er klar over hva forskere mener om dette, jeg kan også være enig i at alt dette er en form for rus, men det skal ikke være så vanskelig å skjønne at jeg mener graden av rus når jeg snakker om forskjellen. Jeg kan ikke og vil aldri sammenligne Cannabis med Nikotin, fordi forskjellen er for stor.

Ville du sammenliknet alkohol og cannabis? - Når er jo beruselsen av alkohol langt sterkere enn cannabis. En person som har røykt cannabis, vil fortsatt være med sine fulle fem, i den forstand at mennesket er bevisst på voldshandlinger mot seg selv og andre. - Alkoholrusen kan godt gjøre at man mister kontroll på akkurat dette.

Mitt hode fungerer, oppfører seg og føles helt som et hode uten nikotin i blodet, selv om jeg røyker 20 til dagen. Det gjør ikke et hode med THC, jeg har prøvd ved flere anledninger når jeg var ung og dum, og jeg vet at det ikke kan sammenlignes. Folk som er avhengige på dette går ikke mann av huse for å skaffe seg Cannabis uten at det har en usedvanlig god rus å tilby. De har et behov for å flykte fra hverdagen, akkurat som alkoholikere. Er forøvrig enig i at kaffe gjør arbeidsdagen to hakk lettere. Fungerer ikke uten kaffe og røyk ;) Men jeg har/er landet på jorden når jeg bruker dette, det er ikke en Cannabis bruker.

Morsomt at du nevner det. Det finnes flere teorier om det som kalles et "kronisk høy", dette skal man visstnok få etter tung og kronisk bruk. Og medfører at man får nedsatte kognitive evner. Dette forekommer kun ved tung bruk, over flere uker, og forsvinner etter noen ukers tid. (i følge norske SIRUS).

Selv om man skulle ha delvis nedsatte kognitive evner; ser jeg ikke at man er noe problem med det. Sannsynligvis har dette ingen effekter på annet enn personen selv, og effektene er så minimale at det ikke kan kalles rus.

Kaffe har også mange positive helsegevinster, som forskning har vist de siste årene. Ikke det at jeg stoler noe på forskere! Jeg innrømmer gjerne at røyk fører til en langsom og smertefull død for de aller aller fleste. Men viss jeg får lov så må jeg gjerne enda en gang få påpeke at jeg ikke har snakket om helsefarene ved Cannabis, men avhengigheten den fører med seg, og muligheten for å prøve sterkere stoffer. Kanskje det også gjelder for røyk og alkohol, men hvorfor legalisere enda et stoff som kan føre til noe annet. Legg merke til at jeg for ente gang vil påpeke at dette er mine meninger, og representerer meg, uten at jeg trenger å fremvise noen kilder av noe slag.

Kaffe har visse positive helsegevinster, som du nevner ja. Det har også cannabis, og diverse rusmidler.

LSD ble blant annet brukt til å behandle migrene, cannabis ofte mot menstruelle smerter.

Avhengigheten som medfører cannabis er ikke noe argument i debatten; man blir ikke avhengig av cannabis; men snarere så er det vanedannende. At det fører med seg muligheten til å prøve sterkere stoffer, er ikke sant. Har selv observert mennesker som har inntatt cannabis i årevis, uten så mye som å tenke tanken på å prøve sterkere stoffer.

De som derimot øker risikoen for å gå over på sterkere stoffer, er ungdomsgenerasjonen, arbeidende og narkolangere.

Ungdommer, fordi de ønsker å tøye sine grenser, og ikke er klar over konsekvensene.

* Her vil en legalisering føre til aldersgrenser, folk kjøper i dag alkohol til unge; tror du de ville kjøpt kokain til unge? - Det tror ikke jeg.

Arbeidende, folk i arbeid hvor det forekommer narko-testing, vil gjerne vurdere et rusmiddel som forlater kroppen i god tid før en slik narko-test. Amfetamin kan ikke spores i urinen etter noen få dager; mens cannabis (THC) gjerne kan spores i urinen i opp til en måned. - Det er da logisk å ruse seg på noe hvor man slipper å risikere jobben.

* En legalisering vil sannsynligvis fjerne dette problemet, da det ikke lenger vil være ulovlig å ha sporbare mengder THC i urinen.

Narkolangere, de har gjerne en tendens til å tilby et annet stoff, og kanskje si de ikke har mer hasj. - Slik kan de gjerne skaffe seg en større kundebase. (dette er gjerne den største formen for rekruttering).

* En legalisering vil føre til et vel-regulert marked, hvor hasj er tilgjengelig for den voksne andel av befolkningen. - Narkolangere vil ikke lenger ha nevneverdig profitt på det; og dermed vil salg og slik rekruttering forsvinne.

EDIT: beklager dårlig skrevet innlegg, var skrevet i all hast.

- har også endret bilde.

Endret av Notelitten
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kaffe har visse positive helsegevinster, som du nevner ja. Det har også cannabis, og diverse rusmidler.

Og derfor er jeg åpen for at dette kan brukes som medisin for de som ikke får hjelp av andre legemidler. Men da mener jeg at det skal være et legemiddel på resept, og ikke brukes av friske personer.

Lenke til kommentar

Og derfor er jeg åpen for at dette kan brukes som medisin for de som ikke får hjelp av andre legemidler. Men da mener jeg at det skal være et legemiddel på resept, og ikke brukes av friske personer.

Hva definerer du som en frisk person ?

en som er proppet full av sove tabletter, røyker, drikker 1liter kaffe om dagen ? bruker SSRI? spiser på mc donald 3-4ganger uka, drikker 2-3 brus om dagen ?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Blir ikke det litt som å kreve resept for å drikke kaffe?

Friske personer får forøvrig menstruelle kramper; som cannabis effektivt brukes mot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...