Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

om motstandere ikke ønsker legalisering, fortell meg så hva dere tror ville fungert? for måten vi fører narkotikapolitikken i dag på, kan jeg ikke forestille meg dere faktisk tror er måten å gjøre det på.

Det går jo fankern meg fortere å bestille dop enn pizza for tida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så dere ønsker at denne planten skal titte frem over alt i samfunnet? Noen vil vel også velge å selge til mindreårige viss de kan dyrke selv!

Du insinuerte at regjeringen i Amsterdam skal stramme inn reglene rundt cannabis pga skadevirkningene

Feil, jeg har aldri sagt at de skulle stramme inn på grunn av skadevirkningene. Jeg sa bare at de skulle stramme inn. Jeg sa ikke hvorfor, og jeg sa ikke på hvilken måte dem skulle stramme inn. Men stramme inn skal dem, for deg og meg ;)

Jeg skrev at du insinuerte,ikke at du skrev det ordrett. Måten du skrev det på kunne tolkes i det de baner med tanke på dine tidligere uttalelser.

Da insinuerte du feil!

En skrev:

Ved en legalisering av cannabis, kan vi nok se til amsterdam som har en ganske grei og fungerende avkriminalisering. Statistisk sett, vil bruken gå ned.

Så skrev du:

Amsterdam driver og strammer inn på reglene, og det er det en grunn til.

Skulle jeg tolket dette som at du henviste til det å nekte utlendinger tilgang til coffeeshops?

I så fall burde du være med tydelig på hva du egentlig mener, så slipper man misforståelser.

Du skulle spurt meg hva jeg trodde ble strammet inn på eller hva jeg mente med det hele viss du var usikker, ikke gjette deg frem til noe.

Lenke til kommentar

Så dere ønsker at denne planten skal titte frem over alt i samfunnet? Noen vil vel også velge å selge til mindreårige viss de kan dyrke selv!

For dette skjer ikke allerede?

Men da faller jo hele argumentet dere bruker til grunn. Viss vi fremdeles har et problem med ulovlig salg etter legalisering?

Man greier aldri å bli kvitt den problemstillingen du sikter til, ikke før vi lever i et utopia.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stråmann. Ikke legg ord de ikke har sagt i munnen på folk.

Det var et spørsmål for svarte faen! Jeg har da for svarte ikke lagt ord i noens munn! Men du liker vel ikke å høre hva resultatet av en legalisering kan føre med seg...

Lenke til kommentar

Men da faller jo hele argumentet dere bruker til grunn. Viss vi fremdeles har et problem med ulovlig salg etter legalisering?

Man greier aldri å bli kvitt den problemstillingen du sikter til, ikke før vi lever i et utopia.

Og hvordan kan du uttale deg om hva som vil skje etter en legalisering? Du bare synser og kaster ut stråmenn i hytt og pine!

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Nettopp! Derfor er dagens forbud greit nok, og følgende av den akseptable, da et perfekt samfunn er umulig!

Lenke til kommentar

Det var et spørsmål for svarte faen! Jeg har da for svarte ikke lagt ord i noens munn! Men du liker vel ikke å høre hva resultatet av en legalisering kan føre med seg...

Det var ikke et spørsmål. Det var en stråmann hvor du pålegger noen andre meninger og deretter stiller spørsmål utifra det...Skjønner du at det ikke henger på greip?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvordan kan du uttale deg om hva som vil skje etter en legalisering? Du bare synser og kaster ut stråmenn i hytt og pine!

Viss vi ikke tenker over resultatet av et vedtak så kan vi gjøre oss en bjørnetjeneste av de store. Det er helt normalt å se på alle forhold før en bestemmer seg. Noe annet ville være useriøst.

Lenke til kommentar

Nettopp! Derfor er dagens forbud greit nok, og følgende av den akseptable, da et perfekt samfunn er umulig!

Det du sier her er altså; "fordi det er umulig å få et perfekt samfunn så gidder vi ikke engang å prøve å få det bedre"?

Om det ikke er det du mener, vær så snill, forklar hva du egentlig mener.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Greit nok? Du synes konsekvensene av forbudet veier opp for dine hypotetiske teorier om hva en legalisering vil føre til?

Du er virkelig inhuman.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ikke et spørsmål. Det var en stråmann hvor du pålegger noen andre meninger og deretter stiller spørsmål utifra det...Skjønner du at det ikke henger på greip?

Dere er for en legalisering, jeg legger frem hva som kan være et resultat av det, dere liker ikke å høre hva et av resultatene kan bli, dermed prøver dere å kvele debatten! Nice

Lenke til kommentar

Viss vi ikke tenker over resultatet av et vedtak så kan vi gjøre oss en bjørnetjeneste av de store. Det er helt normalt å se på alle forhold før en bestemmer seg. Noe annet ville være useriøst.

Og akkurat hva er det du tror vi driver med i denne tråden?

Dere er for en legalisering, jeg legger frem hva som kan være et resultat av det, dere liker ikke å høre hva et av resultatene kan bli, dermed prøver dere å kvele debatten! Nice

Feil. Du synser og kommer med påstander du ikke har belegg for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, fordi man da har fått fjernet et virkningsløst forbud, altså en restriksjon av individuell valgfrihet til ingen nytte. Dette har vi vært igjennom tidligere. Forbud er kun legitimt dersom det gir færre negative konsekvenser enn legalisering. Legalisering er legitimt i det øyeblikk det gir tilsvarende eller færre negative konsekvenser enn forbud.

Problemet ditt er at det allerede eksisterer erfaringer som viser at en mer liberal narkotikapolitikk fungerer bedre enn den vi har i Norge i dag, mens du fortsetter å spekulere rundt negative fremtidsscenarioer ene og alene ut fra "sunn fornuft". Hvis du ikke tar empirien inn over deg, blir denne diskusjonen ganske fåfengt.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Argumentet forutsetter at ulovlige selgere ikke har kapasiteten, kvaliteten eller kvantiteten til å i det hele tatt vurdere å konkurere mot weedmonopolet. Hvorfor kjøpe middelmådig marijuana fra kjelleren til en kompis, når du kan kjøpe et produkt fra skikkelige plantasjer som har vært gjennom kvalitetskontroll, perfekt veid og til en pris som er beregnet til å holde nede ulovlige konkurenter?

Videre er det forskjell på et problem og en bagatell, på samme måte som at det er forskjell på en epidemi og en forkjølelse. Dersom enkelte luringer velger å selge til mindreårige er det uansett en uendelig mye bedre situasjon enn den vi har idag, hvor unge som kjøper fra gata lett kan gli inn i dårlige miljøer hvis de er uforsiktige. Dersom det er lovlig å ha et par planter er det bare selve salget som er ulovlig, ikke hele greia - produskjonen, lagringen, salget, den "anti-sosiale holdningen", og hele regla.

Jeg er uansett mer enn nok fornøyd med en legalisering i form av regulering og systematisk fjerning av tabu og inngrodd uvitenhet - dersom man i tillegg har lov til å gro litt selv er det bare kirsebæra på kaka. De har en fin ordning i Nederland, hvor man kan ha maks fem planter. Og som folk tidligere har nevnt, har Nederland en imponerende statistikk på narkomane.

Endret av Bunnskrap
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jøss, sinna eller?

Jo, det var en stråmann og du legger ord i munnen på folk. I stedet for å diskutere den reelle problemstillingen tar du motstanderens argumenter og blåser den opp til det absurde slik at de er lettere å slå tilbake. Dette er en billig måte å argumentere på og vitner om at man ikke lenger har reelle argumenter igjen.

Registrerer også du begynner å gå på meg som person. Lar det stå uten videre kommentar og lar det tale for seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det du sier her er altså; "fordi det er umulig å få et perfekt samfunn så gidder vi ikke engang å prøve å få det bedre"?

Og jeg blir kalt stråmann? Jeg kan ikke lenger telling på hvor mange ganger du har lagt ord i munnen på meg.

Jeg sa: Derfor er dagens forbud greit nok, og følgende av den akseptable, da et perfekt samfunn er umulig!

Jeg sa ikke: Fordi det er umulig å få et perfekt samfunn så gidder vi ikke engang å prøve å få det bedre!

Jeg mener at dagens forbud er et bedre alternativ enn en legalisering, fordi jeg mener at en legalisering vil føre med seg mer negative utfall enn et forbud gjør i dag. Dette er min mening, og du bør akseptere at ikke alle er enig med deg!

Du er virkelig inhuman.

Alt er hypotetiske teorier. Alle deres argumenter er like hypotetiske, da vi faktisk ikke vet hva utfallet av en legalisering vil føre med seg.

Lenke til kommentar

Jøss, sinna eller?

Jo, det var en stråmann og du legger ord i munnen på folk. I stedet for å diskutere den reelle problemstillingen tar du motstanderens argumenter og blåser den opp til det absurde slik at de er lettere å slå tilbake. Dette er en billig måte å argumentere på og vitner om at man ikke lenger har reelle argumenter igjen.

Registrerer også du begynner å gå på meg som person. Lar det stå uten videre kommentar og lar det tale for seg selv.

Du går på meg som person ved å kalle meg stråmann fordi du ikke vet hva du skal svare, dermed gjør jeg det samme. Jeg lar meg ikke kveles fordi du er moderator. Slett gjerne innlegget viss det skulle passe deg!

Lenke til kommentar

Og jeg blir kalt stråmann? Jeg kan ikke lenger telling på hvor mange ganger du har lagt ord i munnen på meg.

Jeg sa: Derfor er dagens forbud greit nok, og følgende av den akseptable, da et perfekt samfunn er umulig!

Jeg sa ikke: Fordi det er umulig å få et perfekt samfunn så gidder vi ikke engang å prøve å få det bedre!

Jeg mener at dagens forbud er et bedre alternativ enn en legalisering, fordi jeg mener at en legalisering vil føre med seg mer negative utfall enn et forbud gjør i dag. Dette er min mening, og du bør akseptere at ikke alle er enig med deg!

Du er virkelig inhuman.

Alt er hypotetiske teorier. Alle deres argumenter er like hypotetiske, da vi faktisk ikke vet hva utfallet av en legalisering vil føre med seg.

Portugal. Sveits. Nederland.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...