Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Sjefene av disse kjedene er ikke noe bedre enn mørkemennene som styrer narkotikaen.

hehe, dette begynner å bli morsomt. Dette må du nesten komme med noen kilder på. Glem heller ikke at McDonalds mat ikke inneholder et rusmiddel, så å diskutere eller sammenligne det med Cannabis faller på sin egen urimelighet.

 

Morsomt? Kan opplyse deg om at veldig mange synes det samme om dine argumenter. Hell, til og med folk på din side av debatten gremmer seg. Men der velger jeg å sette streken for usakligheter fra min side, ihvertfall.

Jeg antar jeg ikke trenger å vise deg kilder på det faktum at en alvorlig andel av den vestlige befolkningen er overvektig. Dette er en kombinasjon av mye sitting og lite mosjon, stress i hverdagen og ikke minst usunn og kjapp mat. Den sistnevnte faktoren er kanskje den største, og den som iverksetter denne onde sirkelen.

Sjefen av McDonalds er en parasitt som tjener store summer på overvektige folk som bare kjøper hans produkter, på samme måte som verdens største drug lords tjener fett på f eks meth-avhengige og heroin-avhengige.

Ingen har heller sagt at McDonalds-burgeren inneholder et spesifikt rusmiddel, men maten i seg selv kan fungere som en rus på lik linje med godteri, smerte eller sex. Et av problemene dine i denne debatten er at du tenker veldig firkantig!

 

Forklar meg gjerne hvorfor argumentasjonen min ikke kan brukes. Jeg mener tross alt det flertallet i alle vestlige land mener, så det kan ikke være så alt for dumt.

 

Dette stemmer ikke. Det betyr bare at den generelle befolkningen lar seg påvirke av propaganda, og ikke tar seg tid til å lese opp om ting (noe som er tragisk fordi vi har et privilegium her i Vesten angående tilgang til fakta, enten i form av bibliotek eller Internett).

For å sette tankegangen din i et annet perspektiv: siden folk flest i verden er kristne, gjør det kristendommen sann?

Det første du sier minner om konspirasjonsteorier på høyeste nivå, så det gidder jeg ikke å kommentere.

 

Folk flest i verden er ikke kristne, så den "tankegangen" kan du kaste.

 

Også tenker du veldig svart/hvitt. Det at man er skeptisk og realistisk betyr ikke at man er en die hard konspirasjonsteoretiker, slik som Holocaust-nekterne her på forumet. Det er egentlig like greit at du ikke vil kommentere det, for det var en tapt sak fra din side uansett. Det at mange deler meningene dine gjør på ingen måte disse meningene korrekte. Det er kanskje korrekt i henhold til deres moralske kompasser.

 

Hvorfor tror du så mange i Norge er overbevisst om at cannabis er Satans verk og at det automatisk gjør personer til junkies? De har blitt "informert" om det av staten, eller ihvertfall den regjeringen som eksisterte når de var yngre (det har altså brent seg fast i hjernebarken deres, nesten som indoktrinering). Hvorfor tror du så mange unge nå til dags støtter f eks legalisering eller avkriminalisering av cannabis? Fordi de har tilgang til korrekt informasjon på Internett, lagt fram av forskere og uavhengige organisasjoner.

 

Du burde kanskje skjønt at jeg mente at religiøse folk flest er kristne. Men det er ikke vits å dra den lengre, da det bare var et eksempel for å vise til hvor absurd tankegangen din var om at "vi er mange som mener det samme, derfor er det sant".

Endret av Bunnskrap
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at de fleste her inne bor i Oslo, så da er selvfølgelig tilgjengeligheten større. På tide å få opp øyne og innse at bare 500 000 bor i Oslo, resten bor spredt rundt i landet der tilgjengeligheten er mindre. Ingen ungdommer på 15 år reiser 100 mil for å skaffe seg stoff. Viss dem gjør det sier det litt om avhengigheten til dette ;)

 

Og jeg gir meg ikke. Alkohol er MYE lettere å få tak i som 15 åring enn et narkotisk stoff. Dette henger sammen med at mange kjenner myndige personer som er dumme nok til å kjøpe alkohol til dem, dem prøver å kjøpe selv da det ikke påløper straff å bli avslørt, eller dem "stjeler" av foreldre, noe mange gjør. Det skal litt til før en 15 åring tør å gå ned på "plata", viss dem i det hele tatt bor i by.

 

Kan legge til at jeg har selv tilgang på dette gjennom venner som bruker det, så jeg er ikke helt blåst. Jeg vet hva som skjer i den virkelige verden.

Det varierer veldig tror jeg. I de større byene er nok Cannabis vel så enkelt å få tak i som alkohol. På bygda er man nok mer avhengig av at man kjenner noen, og der er nok da alkoholen lettere tilgjengelig.

 

Men spørsmålet er så om det er mye værre at en person under 18 bruker cannabis enn at han/hun drikker alkohol?

Lenke til kommentar

Og dermed er det sant? Jeg bor i Stavanger og her går vi alle nakne. Jeg har skrevet dette så det må jo stemme.

 

Folk finner opp alt mulig rart for å vinne en diskusjon.

Det er som om jeg skal påstå at alt du sier er løgn, bare fordi det ikke passer inn i min ideologi. Hvis du ikke klarer å ta andres argumenter seriøst så kan du ærlig talt ikke forvente at vi skal ta deg seriøst heller, så skjerp deg og svar på argumentene du faktisk får istedet for å prøve å snike deg unna ved å prøve å ubetydeliggjøre en persons utsagn og argumenter.

 

Forresten så er det egentlig ikke noe å vinne igjen heller, du tapte for lenge siden med dine argumenter som ikke har hold overhode.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvem er det som sier at dette kun er ment som et legemiddel? Cannabis er ikke menneskeskapt - det er i utgangspunktet en natrulig forekommende plante.

Hvorvidt vi mennesker trenger rusmidler eller ikke er forsåvidt også ganske fåfengt og uinteressant å diskutere. Faktum er at mennesker har brukt rusmidler "siden tidenes morgen" og fortsatt gjør det - det er det vi må forholde oss til. Det man så må fokusere på er hvordan man tilrettelegger for at bruken av rusmidler får færrest mulig negative konsekvenser.

For øvrig er det jo symptomatisk at du ikke besvarer argumentene du blir møtt med.

Mennesker trenger ikke rusmidler. Det er nok av dem fra før om vi ikke skal få en ny en.

Lenke til kommentar

Hvis Cannabis blir lovlig så vil den nok bli missbrukt i en større grad.

Tallene fra landene som har avkriminalisert viser at dette ikke skjer.

Og en annen viktig sak er at dette er ment som ett legemiddel. Hvorfor skal folk som er friske og raske ha Cannabis når de ikke trenger det? Da er det bedre å bruke det til medisinering...

jeg vet det er mange som vil ha det legalisert som medisin, men jeg vil ha det legalisert også rekreasjonelt og det er jeg ærlig om

 

beklager monstersitering, men jeg sitter på mobilen

Hvorfor vil du ha det lovlig som ett fritt middel og ikke ett legemiddel?

Lenke til kommentar
Hvem er det som sier at dette kun er ment som et legemiddel? Cannabis er ikke menneskeskapt - det er i utgangspunktet en natrulig forekommende plante.

Hvorvidt vi mennesker trenger rusmidler eller ikke er forsåvidt også ganske fåfengt og uinteressant å diskutere. Faktum er at mennesker har brukt rusmidler "siden tidenes morgen" og fortsatt gjør det - det er det vi må forholde oss til. Det man så må fokusere på er hvordan man tilrettelegger for at bruken av rusmidler får færrest mulig negative konsekvenser.

For øvrig er det jo symptomatisk at du ikke besvarer argumentene du blir møtt med.

Mennesker trenger ikke rusmidler. Det er nok av dem fra før om vi ikke skal få en ny en.

 

Jeg drikker nesten ikke så hva slags rusmidler kan jeg kose meg med lovlig ?

Nemlig, INGEN.

Er så idiotisk at folk skal kunne bestemme ovenfor andre sitt privat liv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvem er det som sier at dette kun er ment som et legemiddel? Cannabis er ikke menneskeskapt - det er i utgangspunktet en natrulig forekommende plante.

Hvorvidt vi mennesker trenger rusmidler eller ikke er forsåvidt også ganske fåfengt og uinteressant å diskutere. Faktum er at mennesker har brukt rusmidler "siden tidenes morgen" og fortsatt gjør det - det er det vi må forholde oss til. Det man så må fokusere på er hvordan man tilrettelegger for at bruken av rusmidler får færrest mulig negative konsekvenser.

For øvrig er det jo symptomatisk at du ikke besvarer argumentene du blir møtt med.

Mennesker trenger ikke rusmidler. Det er nok av dem fra før om vi ikke skal få en ny en.

Flink du... Jeg skriver at diskusjonen om behovet for rus er irrelevant og begrunner dette, og hva gjør du? Joda, du gjentar at mennesker ikke trenger rus, som om det skulle være et religiøst dogme. Gjør det vondt å dytte fingrene så langt inn i ørene? Men det var jo i grunnen heller ingen overraskelse, hvilket er tydelig ut fra den siste setningen jeg skrev - det er jo selve kjennetegnet for hvordan du "diskuterer".

 

Cannabis er ikke et nytt rusmiddel man ved en evt. legalisering vil introdusere i samfunnet. Cannabis har vært på markedet i Norge siden 60-tallet. Hvor mange ganger må dette gjentas?

 

Og diskusjonen rundt behovet for rus er irrelevant. Realiteten er at mennesker benytter seg av rusmidler. Spørsmålet er hvordan vi begrenser skadevirkningene.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mat kan også bli misbrukt, men det er allikevel en nødvendighet viss en ønsker å overleve. Det er ikke Cannabis. Det fører ikke med seg noe positivt, bare sløve mennesker som ikke gidder å jobbe Men klage på dagpengene, det kan dem.

Du vet virkelig ingen ting om det du snakker om, du.

 

Kan ikke du begynne å komme med kilder? Det gjelder forsåvidt Gavekort også. Jeg venter på at dere skal pushe på oss massevis av kilder som tilbakeviser våre argumenter som spesielt du nekter å ta til deg. Du er akkurat like fundamental som de kristne skrullingene som kommer på døra mi og formidler Guds egne ord for å rekruttere meg til sekta si.

 

For øvrig morsomt at du har et sitat av Benjamin Franklin i signaturen din. Vet du, jeg har et annet sitat av Franklin, som du kanskje vil høre:

tonight is a great night to sit in my chair watch the sunset and enjoy my cannabis pipe
Franklin røkte cannabis frekventativt. Like fullt er du sannsynligvis samstemt i det at han utrettet ting. Men det passer vel kanskje ikke helt inn med kommentaren du hadde ovenfor?
Det fører ikke med seg noe positivt, bare sløve mennesker som ikke gidder å jobbe

 

:) :) :)

Jeg er enig i Benjamin Franklins ene sitat, ikke alt mannen sto for. Han levde forøvrig i en helt annen tid. Når jeg snakker om sløve mennesker uten fremtid så snakker jeg om mennesker som misbruker stoffet, og disse er jeg overbevist om at det vil bli mange flere av ved en legalisering.

 

Jeg ønsker også full frihet, så lenge det ikke innskrenker andres frihet, men noen ganger må også sunn fornuft brukes. Husk at jeg ønsker et forbud for å hjelpe mennesker ut av misbruket. Jeg bruker det ikke, så for min egen del så kunne dem legalisert hele narkolista. Det ville ikke påvirket meg.

Lenke til kommentar

Det kan godt være. Men jeg ser fortsatt ikke problemet ved at cannabis tar over for noe av alkoholen disse personene benytter. Alkohol er jo faktisk mer skadelig hvis man ser på rusmiddelet alene (mye av skadevirkningene knyttet til Cannabis kommer av at stoffet er illegalt).

 

Jeg sier ikke at det er bra at personer under 18 år røyker cannabis hvis det blir legalisert, bare at det er mindre ille enn at de drikker alkohol.

 

Når jeg snakker om sløve mennesker uten fremtid så snakker jeg om mennesker som misbruker stoffet, og disse er jeg overbevist om at det vil bli mange flere av ved en legalisering.

Du kan være så overbevist som du bare vil, men tallene fra landene som har avkriminalisert viser at dette ikke skjer.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Mat kan også bli misbrukt, men det er allikevel en nødvendighet viss en ønsker å overleve. Det er ikke Cannabis. Det fører ikke med seg noe positivt, bare sløve mennesker som ikke gidder å jobbe Men klage på dagpengene, det kan dem.

Du vet virkelig ingen ting om det du snakker om, du.

 

Kan ikke du begynne å komme med kilder? Det gjelder forsåvidt Gavekort også. Jeg venter på at dere skal pushe på oss massevis av kilder som tilbakeviser våre argumenter som spesielt du nekter å ta til deg. Du er akkurat like fundamental som de kristne skrullingene som kommer på døra mi og formidler Guds egne ord for å rekruttere meg til sekta si.

 

For øvrig morsomt at du har et sitat av Benjamin Franklin i signaturen din. Vet du, jeg har et annet sitat av Franklin, som du kanskje vil høre:

tonight is a great night to sit in my chair watch the sunset and enjoy my cannabis pipe
Franklin røkte cannabis frekventativt. Like fullt er du sannsynligvis samstemt i det at han utrettet ting. Men det passer vel kanskje ikke helt inn med kommentaren du hadde ovenfor?
Det fører ikke med seg noe positivt, bare sløve mennesker som ikke gidder å jobbe

 

:) :) :)

Jeg er enig i Benjamin Franklins ene sitat, ikke alt mannen sto for. Han levde forøvrig i en helt annen tid. Når jeg snakker om sløve mennesker uten fremtid så snakker jeg om mennesker som misbruker stoffet, og disse er jeg overbevist om at det vil bli mange flere av ved en legalisering.

 

Jeg ønsker også full frihet, så lenge det ikke innskrenker andres frihet, men noen ganger må også sunn fornuft brukes. Husk at jeg ønsker et forbud for å hjelpe mennesker ut av misbruket. Jeg bruker det ikke, så for min egen del så kunne dem legalisert hele narkolista. Det ville ikke påvirket meg.

Husk at jeg ønsker et forbud for å hjelpe mennesker ut av misbruket.

 

Og der avslutter jeg min diskusjon med deg og oppfordrer andre til også gjøre det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det han nok sikter til er at vi allerede i denne tråden har diskutert hvorvidt forbudet hjelper misbrukere. De av oss som er for legalisering vil argumentere med at det nettopp ikke gjør det, fordi forbudet medfører at cannabisbrukere stigmatiseres og trues med represalier hvis de står frem. Det gjør at terskelen for å oppsøke hjelpeapparatet blir betydelig høyere enn hvis en ikke hadde forbudet, og således oppnår man faktisk det motsatte av "å hjelpe mennesker ut av misbruket".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Jeg er enig i Benjamin Franklins ene sitat, ikke alt mannen sto for. Han levde forøvrig i en helt annen tid. Når jeg snakker om sløve mennesker uten fremtid så snakker jeg om mennesker som misbruker stoffet, og disse er jeg overbevist om at det vil bli mange flere av ved en legalisering.
Kom gjerne med forskning, statistikker eller gode begrunnelser for dette. Det er nemlig ingenting jeg har hørt om som tyder på at vi vil få flere misbrukere ved en legalisering av cannabis.

 

Jeg ønsker også full frihet, så lenge det ikke innskrenker andres frihet, men noen ganger må også sunn fornuft brukes. Husk at jeg ønsker et forbud for å hjelpe mennesker ut av misbruket. Jeg bruker det ikke, så for min egen del så kunne dem legalisert hele narkolista. Det ville ikke påvirket meg.

Nei, du ønsker ikke full frihet. Du ønsker frihet på dine egne premisser, altså heller du de facto mer mot fascisme. Og et forbud kan ikke hjelpe mennesker ut av et misbruk, fordi forbudet stigmatiserer, mobber og ikke minst fengsler cannabisbrukere. Hvordan disse tingene skal bidra til mer åpenhet rundt et eventuelt misbruk, og ikke minst økt medisinsk hjelp, er det sikkert bare du i hele verden som kan forstå.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...