Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Det er åpenbart lettere å skaffe seg marijuana, som ikke krever legitimasjon, enn alkohol og sigaretter i USA. Så det vil sannsynligvis ikke ha en negativ innvirkning på ungdommen om marijuana legaliseres (ikke at jeg ser problemet med at en sekstenåring tar en joint iblant uansett da, men...).

Men her snakker du om USA, ikke Norge. Både å røyke og drikke før du er myndig blir i USA sett mye verre på enn i Norge. En kulturgreie ;)

... men å bruke cannabis gjør ikke det?

Poenget var at selv om det er lettere å skaffe seg marijuana i USA, så betyr ikke det at det er det samme i Norge.

 

Det vil også bli enda lettere å skaffe seg marijuana som 16 åring om det blir legalisert. Jeg hadde ihvertfall ikke problem med å skaffe meg hverken alkohol eller røyk før jeg var gammel nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har legalisert alkohol og tobakk, så hvorfor ikke Cannabis? Jeg tror det hadde hatt en positiv innflytelse på samfunnet om en del av de som drikker hadde begynt å røyke Cannabis istedenfor.

 

I tillegg er det bedre at Cannabis selges på vin(+cana)monopolet og er beskattet enn at det selges av kriminelle og privatepersoner. Jeg tror det hadde vært bedre om produksjonen av Cannabis hadde vært kontrollert av selskaper enn individer og kriminelle grupper.

 

I tillegg kunne vi da fokusert disse resursene i politiet osv mot andre dopmidler, eller harde dopmidler slik som kokain og heroin. Jeg synes ikke det skal være kriminelt å være bruker, men jeg synes brukere skal bli tvangsbehandlet for avhenngighet av harde dopmidler.

Lenke til kommentar
Det vil også bli enda lettere å skaffe seg marijuana som 16 åring om det blir legalisert. Jeg hadde ihvertfall ikke problem med å skaffe meg hverken alkohol eller røyk før jeg var gammel nok.

Så det spiller altså ingen rolle om det er kriminalisert eller legalisert hva tilgang angår. Det er like lett å få tak i uansett. :)

 

Men igjen: La heller 16-åringene røyke litt weed enn å pushe på dem alkohol, som tross alt er mye farligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det vil også bli enda lettere å skaffe seg marijuana som 16 åring om det blir legalisert. Jeg hadde ihvertfall ikke problem med å skaffe meg hverken alkohol eller røyk før jeg var gammel nok.

Så det spiller altså ingen rolle om det er kriminalisert eller legalisert hva tilgang angår. Det er like lett å få tak i uansett. :)

Der er jeg uenig. Jeg mener det er vanskeligere å få tak i Cannabis for en under 18 i dag enn det vil være viss det blir legalisert.

 

Det vil også bli enda lettere å skaffe seg marijuana som 16 åring om det blir legalisert.

Hvorfor?

Vær så snill, begrunn påstandene dine, det gjør det så mye lettere.

"Jeg hadde ihvertfall ikke problem med å skaffe meg hverken alkohol eller røyk før jeg var gammel nok" derfor. Les alt neste gang!

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

fordi..?

Fordi ingen har nytte av å vite at du hadde lett tilgang til alkohol og røyk da du var under 18. Det er ubetydelig. For det første er du 1 av 5 000 000 i Norge, for det andre sier det ingenting om at det vil bli lettere å skaffe marijuana om det blir legalisert, du sier bare at det var lett. Du vet tydeligvis ikke at det allerede er ganske lett å skaffe marijuana per i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

fordi..?

Fordi ingen har nytte av å vite at du hadde lett tilgang til alkohol og røyk da du var under 18. Det er ubetydelig. For det første er du 1 av 5 000 000 i Norge, for det andre sier det ingenting om at det vil bli lettere å skaffe marijuana om det blir legalisert, du sier bare at det var lett. Du vet tydeligvis ikke at det allerede er ganske lett å skaffe marijuana per i dag.

Det gjelder alle, ikke bare meg. Men det burde du skjønt!

 

men det har altså ikke betydning om det var lett for meg å skaffe alkohol, men det har betydning at det er lett for deg å skaffe marijuana? Ser du dobbeltmoralen her eller?

Lenke til kommentar

Det gjelder alle, ikke bare meg. Men det burde du skjønt!

 

men det har altså ikke betydning om det var lett for meg å skaffe alkohol, men det har betydning at det er lett for deg å skaffe marijuana? Ser du dobbeltmoralen her eller?

Som sagt tidligere, du har ikke grunnlag til å si at det gjelder alle.

 

Du ser virkelig ikke logikken her? Neivel. Jeg prøvde å få fram et poeng. Jeg skal prøve å forklare det enda nøyere.

Lettere og lett har to forskjellige betydninger. Å si at noe er lett, betyr ikke at noe annet er mindre/mer lett av den grunn.

Endret av Kammizez
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det gjelder alle, ikke bare meg. Men det burde du skjønt!

 

men det har altså ikke betydning om det var lett for meg å skaffe alkohol, men det har betydning at det er lett for deg å skaffe marijuana? Ser du dobbeltmoralen her eller?

Som sagt tidligere, du har ikke grunnlag til å si at det gjelder alle.

Det gjelder ikke alle, men det gjelder mange. Akkurat som tilgangen på Cannabis i Norge i dag. Langt ifra alle har tilgang, men mange har, men ikke alle.

Lenke til kommentar

Unngår du konsekvent å svare på noe av det jeg skriver?

Ja, fordi du angriper person i hvert innlegg, istedenfor å motsi det du eventuelt er uenig i.

Men det er ikke noe poeng å diskutere med deg. Du har null kunnskap om det som blir diskutert.

 

Jeg går ikke på deg som person. Jeg påpeker at du i utgangspunktet ikke har nok kunnskap om emne til å komme med uttalelser. Når det er sagt svarer du heller ikke på noe av det jeg skriver, men strør rundt deg med stråmenn og ubegrunnede påstander som ikke har rot i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så at stoffet er lovlig gjør at det er større sjans for å gå over til hardere stoffer? Hva skjer da viss Cannabis blir lovlig? ;)

 

Ikke legg ord i munnen på meg, det har jeg ikke sagt overhode. Det jeg sier er at alkohol er den største synderen, ikke cannabis. Alkohol er gjerne det første rusmidlet (sammen med røyk) som man begynner å bruke. Men man kan fremdeles ikke kalle det gateway-drug. Alkohol er i tillegg langt skadeligere enn det cannabis er, og du ser ikke stonere gå rundt å slå hverandre i rus, og hører heller ikke om karen som stakk på byen, tok seg noen joints for så å dra hjem og banke dritten ut av kona.

 

Hvis cannabis blir lovliggjort så får vi det bort fra gata! Og DET i seg selv vil gjøre det mye vanskeligere å få tak i. Trust me, hasj er MYE ENKLERE å få tak i for en 15 åring sammenlignet med det å få tak i alkohol og røyk. Alle slike varer vil bli solgt ''under disken'' noen steder, det kan vi ikke komme bort fra, men hvis du drar til oslo sentrum vil du gjentatte ganger bli spurt om du vil ha hasj, amfetamin, heroin eller kokain! Ingen av dem står der å selger røyk eller alkohol! Det er disse dealerne som gjør at det er så enkelt! De sjekker for faen meg ikke ID heller! Istedet for å få BRA cannabis solgt over DISK helt LOVLIG så lar vi dealerne selge dritten sin til våre barn! Det er mye mindre sannsynlig at man får kjøpt øl eller røyk enn det å få tak i hardere stoffer. Har du lyst på hard narko så stikker man bare til byen.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg var yngre bodde jeg på en liten plass som heter Løten, midt mellom Hamar og Elverum. Der var det også enkelt å få tak i hasj og enda tyngre stoffer. Det var dog enklere å få tak i alkohol, men det var hjembrent, som igjen er like ulovlig som det hasj er. Røyk derimot, det var litt vanskeligere husker jeg, førte til noen desperate øyeblikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, de fleste narkomane har nok debutert med alkohol. Gjennomsnittlig debutalder for alkohol var i 2010 15 1/2 år, mens den for cannabis var 17 1/2 år, og heroin 18 år. Gjør det alkohol til et "gateway-drug"?

At noen debuterer med alkohol før de er 18 er fordi stoffet er lovlig. Hva vil da skje med en legalisering av Cannabis?

I værste fall så blir vel Cannabis ca. like tilgjengelig for de under 18 som alkohol er for dem i dag.

 

Cannabis er allerede svært lett tilgjengelig for ungdommer. I Oslo, Bergen, og sikkert flere av de andre større byene i Norge, så blir man tilbudt det på gata av folk som gir en lang F i hvor gammel kjøperen er. Faktisk, når jeg tenker over det, så har jeg blitt tilbudt cannabis et par ganger tilfeldig på gata i småbyen jeg vokste opp i. I tillegg til dette kommer alle selgerne som folk "vet om". Jeg tørr påstå at du som 16-17åring ikke trenger ta lange spørrerunden på en videregående skole før du vet hvor du får tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...