Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi bør ikke legalisere cannabis, fordi:

Tenk hvor tilgjengelig dette vil bli, og hvor mange flere som vil starte i ung alder. Og ikke fortell meg at ikke andre narkotiske stoffer skal prøves ut i samme slengen, kjenner flere som røyker hasj daglig, de fleste har holdt seg borte fra sprøyter i følge dem selv, men alt annet er prøvd.

Og ingen får tydeligvis nok av sterke piller som kun fåes på resept??!

Leser også på noen av kommentarene her, og mye tyder på at flere ønsker det legalisert fordi dem vil røyke hvor og når det passer dem, og ikke fordi det kan redusere rus-avhengigheten blant folk eller senke kriminaliteten.

For ikke å snakke om dumme disse hasjmisbrukerne blir. IQen synker noe helt jævlig, dette kan jeg si fordi jeg ikke røyker selv, men er stadig hos folk som gjør det, og ser på nært hold hvor lite hjernekapasitet som er igjen. Og disse har såvidt passert 30, har ikke jobb, og tapper dermed samfunnet for penger.

Dog mener jeg at det bør fokuseres mer på de som selger enn de som kjøper. Det blir overhodet ikke bedre av å bøtelegge og fengsle brukerne, men det er dessverre ikke alltid like lett å skille disse to..

Lenke til kommentar

Disse kjenningene dine er irrelevante da de ikke representerer den gjennomsnittlige poffer. Skrekkeksempler der personene og hvordan de bruker rusmiddelet er problemstillingen man bør ta tak i, der ikke selve rusmiddelet får dem til å ende opp sånn. Selvsagt spiller rusmiddelet en rolle, men folk som bare sitter inne og røyker mens de venter på bedre dager har sannsynligvis hatt problemer tidligere i livet og havnet i miljøer som bare har forverret ting, og slik har de havnet i onde sirkler hvor stigma rundt cannabis fungerer som spikeren i kista.

Menneskene du beskriver kan på mange måter sammenlignes med alkoholikere. Det er altså et worst case scenario.

Ved å bygge en mer liberal holdning til cannabis, blir det blant annet lettere å hjelpe slike som de du beskriver. Færre fordommer og mer korrekt informasjon, bedre tilgang til stoffet, bedre kvalitet på stoffet, effektiv eliminering av kriminelle organisasjoner (forutsatt at disse ikke kan konkurrere med statens priser på stoffet).

"Leser også på noen av kommentarene her, og mye tyder på at flere ønsker det legalisert fordi dem vil røyke hvor og når det passer dem, og ikke fordi det kan redusere rus-avhengigheten blant folk eller senke kriminaliteten."

Det vil alltid finnes slike som ikke bryr seg om det store bildet, og dessverre er det disse som oftest kommer frem i media. Bare se på hasjparadene i Norge; patetiske mennesker som intetanende egentlig bare gir folk flere grunner til å være mot cannabis. Men på nettforum og i det politiske landskapet finnes det seriøse aktører. Men frankly, så har de rett: man bør ha i sin fulle rett å kunne bruke cannabis hvor og når man vil, så lenge det ikke fysisk forstyrrer andre folk. Eksempler kan være hjemme i sin egen stue eller mens man er på fisketur med kompiser. Å røyke på t-banen eller på kjøpesentre er eksempler på uaktuelle situasjoner.

"Dog mener jeg at det bør fokuseres mer på de som selger enn de som kjøper."

Det er jo da akkurat slik det fungerer. Uansett hvilken "alvorlig" kriminalitet det gjelder vil myndighetene alltid ha rota til problemet som det ideelle målet.

Endret av Bunnskrap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alkohol dreper hjerneceller mye fortere enn det hasjbruk gjør, så det holder ikke. Det holder egentlig heller ikke vann å sidestille en person som kanskje tar seg en fyllekule en gang i uken med en person som misbruker hasj. For å gjøre sammenligningen relevant må du sidestille en hasjmisbruker med en alkoholmisbruker, og begge to vil være nyttesløse i samfunnet.

Hasj er ikke noe mer 'gateway drug' enn det alkohol er til hasj og andre stoffer. Alkohol er strengt talt en gift som man inntar, på lik linje med andre rusmidler. Forskjellen er at alkohol har vært en del av vår kultur veldig lenge. Hadde alkohol blitt introdusert til samfunnet anno 2012 så hadde det blitt sidestilt med all annen narkotika.

Man burde også bite merke i seg at de fleste misbrukere av hasj som regel har det vanskelig og er mer tilbøyelig til å bli avhengig av slike stoffer. Hadde det ikke vært hasj så hadde det vært noe annet de hadde misbrukt.

Ordet som går igjen er altså misbruk, og er ikke positivt uansett hva det er du misbruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alkohol dreper hjerneceller mye fortere enn det hasjbruk gjør, så det holder ikke. Det holder egentlig heller ikke vann å sidestille en person som kanskje tar seg en fyllekule en gang i uken med en person som misbruker hasj. For å gjøre sammenligningen relevant må du sidestille en hasjmisbruker med en alkoholmisbruker, og begge to vil være nyttesløse i samfunnet.

Vanlig alkohol-forbruk dreper ikke hjerneceller, det er en myte.

http://www.theatlant...in-cells/70082/

http://www.nytimes.com/2004/11/23/health/23real.html?_r=2

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om dumme disse hasjmisbrukerne blir. IQen synker noe helt jævlig, dette kan jeg si fordi jeg ikke røyker selv, men er stadig hos folk som gjør det, og ser på nært hold hvor lite hjernekapasitet som er igjen. Og disse har såvidt passert 30, har ikke jobb, og tapper dermed samfunnet for penger.

Hva er det med folk og det å finne på egne argumenter for å legitimere påstanden sin??
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenk hvor tilgjengelig dette vil bli, og hvor mange flere som vil starte i ung alder. Og ikke fortell meg at ikke andre narkotiske stoffer skal prøves ut i samme slengen, kjenner flere som røyker hasj daglig, de fleste har holdt seg borte fra sprøyter i følge dem selv, men alt annet er prøvd.

Leser også på noen av kommentarene her, og mye tyder på at flere ønsker det legalisert fordi dem vil røyke hvor og når det passer dem, og ikke fordi det kan redusere rus-avhengigheten blant folk eller senke kriminaliteten.

Dog mener jeg at det bør fokuseres mer på de som selger enn de som kjøper. Det blir overhodet ikke bedre av å bøtelegge og fengsle brukerne, men det er dessverre ikke alltid like lett å skille disse to..

Folk dumme fordi de røyker? de fleste jeg kjenner som røyker jobber, 1 har egent musikk firma som lager events samt han legger musikk selv.

Kjenner nesten ingen som bare bruker cannabis som ikke jobber fast..

Alt med måte..

Dette handler ikke om hva som skader, dette handler om at forbud politikk IKKE funker, det er en fortapt logikk som gikk ut på dato dagen krigen mot narkotika startet.

Vi snakker om en verdens del som vil bort ifra denne krigen nå

http://www.dagbladet...erika/21021664/

Hva vinner man på sette folk i fengsel for å bruke noe naturlig som gror i naturen ?

Å straffe folk for å utforske bevissthet sin er et ekstremt overgrep mot mennesker..

Endret av Dani46
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde vært fint om du hadde kunnet vist til noen vitenskapelige kilder angående personer som har blitt 'dummere' av hasj-røyking. Kjenner flere personer som røyker hasj og/eller marihuana - men som er fullstendig oppegående, er ute i arbeidslivet og fungerer som enhver "vanlig" borger fungerer. De er ikke blitt dummere og de er fortsatt en 'inntekts-kilde' for staten.

Angående det du skrev om at de du kjenner som har røykt hasj/marihuana, har prøvd alt annet enn det som er i sprøyte. Det er grunnet at i veldig mange tilfeller er at det i større eller mindre grad er en tilgjengelighet på andre stoffer samtidig som man kjøper hasj/marihuana. Jeg snuser fast og røyker tobakk fra tid til annen. Det er ikke derav sagt at jeg røyker sigaretter på grunn av snusen - men på grunn av at noe annet som virker fristende i tillegg til snusen er tilgjengelig. Noen er mer tilbøyelig for å falle for fristelser enn andre når de først dukker opp! That's how it works, uansett hva det skulle gjelde.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snuser fast og røyker tobakk fra tid til annen. Det er ikke derav sagt at jeg røyker sigaretter på grunn av snusen - men på grunn av at noe annet som virker fristende i tillegg til snusen er tilgjengelig. Noen er mer tilbøyelig for å falle for fristelser enn andre når de først dukker opp! That's how it works, uansett hva det skulle gjelde.

Du kan ikke sammenligne snus og vanlig røyk med cannabis eller andre rusmidler. Du blir ikke ruset på noen måte av å røyke sigaretter eller snuse.

Å sitte fjern hele dagen gjør at denne personen ikke gidder å tilføre seg selv kunnskap, og tilførselen av kunnskap stopper dermed opp. Ellers er det jo bare å ta en titt på flere av disse menneskene, de mister barna sine, mister jobben, mister familien, havner på nav and so on.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne snus og vanlig røyk med cannabis eller andre rusmidler. Du blir ikke ruset på noen måte av å røyke sigaretter eller snuse.

Å sitte fjern hele dagen gjør at denne personen ikke gidder å tilføre seg selv kunnskap, og tilførselen av kunnskap stopper dermed opp. Ellers er det jo bare å ta en titt på flere av disse menneskene, de mister barna sine, mister jobben, mister familien, havner på nav and so on.

Jo du blir ruset av å røyke sigaretter eller snuse. Ikke i samme grad som en joint vil, men påstanden er feil.

Rart, stort sett alle de jeg kjenner blir mer kreative og derav også oppsøker ny kunnskap med iver og glede. At man ved stort inntak blir sløvet ned og tiltaksløs er godt kjent, men nå har det seg slik at hvis man faktisk daglig ligger på et slikt nivå at det går utover livskvalitet i negativ forstand(Slik disse du beskriver) så er det misbruk. Det er nå desverre disse som er hva folk gjenkjenner som den gjennomsnitlige stoner, dog den gjennomsnitlige stoner er i realiteten mannen i gata.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har blitt bedt om å backe opp med noe annet enn "en jeg kjenner", vennligst gjør det eller slutt å spytt ut stereotyper du har hørt på skolen.

Jeg har ikke behov for å komme med kilder til noe som helst, da min påstanden er lik denne påstanden:

"Du kan dø i trafikken ved altfor høy hastighet". Den kan nødvendigvis ikke bevises, men alle vet at den er sann.

Googlet allikevel etter kilder, fant kilder i haugevis, her er en:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15204&Itemid=68

Jo du blir ruset av å røyke sigaretter eller snuser. Ikke i samme grad som en joint vil, men påstanden er feil.

En røyker blir ikke ruset og hjernen fungerer på lik linje med en ikke-røyker. Det blir som å si at du blir ruset av å spise en pose med potetgull eller drikke en kopp kaffe. Røyken inneholder nikotin, Potetgullet inneholder salt og kaffeen inneholder Koffein, ingen av disse stoffene kan sammenlignes med cannabis eller andre rusmidler. Eller skal vi forby kjøring i "nikotin påvirket" tilstand? :lol:

Lenke til kommentar

Du har blitt bedt om å backe opp med noe annet enn "en jeg kjenner", vennligst gjør det eller slutt å spytt ut stereotyper du har hørt på skolen.

Jeg har ikke behov for å komme med kilder til noe som helst, da min påstanden er lik denne påstanden:

"Du kan dø i trafikken ved altfor høy hastighet". Den kan nødvendigvis ikke bevises, men alle vet at den er sann.

Googlet allikevel etter kilder, fant kilder i haugevis, her er en:

http://www.helsenett...15204&Itemid=68

Jo du blir ruset av å røyke sigaretter eller snuser. Ikke i samme grad som en joint vil, men påstanden er feil.

En røyker blir ikke ruset og hjernen fungerer på lik linje med en ikke-røyker. Det blir som å si at du blir ruset av å spise en pose med potetgull eller drikke en kopp kaffe. Røyken inneholder nikotin, Potetgullet inneholder salt og kaffeen inneholder Koffein, ingen av disse stoffene kan sammenlignes med cannabis eller andre rusmidler. Eller skal vi forby kjøring i "nikotin påvirket" tilstand? :lol:

13 til de var 18 år gamle, med et omfang på opp til seks ”jointer” om dagen det siste året før de sluttet.

Er du 13år å spiser 6 cheesburgere om dagen til du er 18år er det stor risiko at de vil lide av fedme når de blir eldre, spesielt hvis det ligger latent i dem..

Og nei, en røyker føler en rus samt en sterk avhengighet til det å ta seg en røyk noe som kan skape aggressivitet samt rastløshet.Ikke minst det er rett ut giftig, ikke bare for den som røyker men for de rundt den som røyker også..

Endret av Dani46
  • Liker 1
Lenke til kommentar

13 til de var 18 år gamle, med et omfang på opp til seks ”jointer” om dagen det siste året før de sluttet.

Det er jo ikke til å legge skjul på at de fleste starter i ung alder, og dermed også røyker mer enn en langtidsbruker. Det er også da det utgjør størst skade fordi hjernen er under en utvikling. Det står dog opp til 6 jointer om dagen, noe som betyr at de fleste røykte mindre. Kanskje lese igjen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke bør legaliseres på bakgrunn av at det påvirker folks tankegang og handlingsevne. Dette rusmidlet kan med andre ord være en fare for dem selv og andre individer dersom forbruket ikke er kontrollert - noe som resulterer i rusmisbruk.

Endret av Symmetrical
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke bør legaliseres på bakgrunn av at det påvirker folks tankegang og handlingsevne. Dette rusmidlet kan med andre ord være en fare for dem selv og andre individer dersom forbruket ikke er kontrollert - noe som resulterer i rusmisbruk.

My point exactly :)

Er du 13år å spiser 6 cheesburgere om dagen til du er 18år er det stor risiko at de vil lide av fedme når de blir eldre, spesielt hvis det ligger latent i dem..

Men ikke hjerneskade! Fedme kan ordnes på, Ikke skade på hjerne!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra siden du lenker til:

Forskerne presiserer at resultatene er foreløpige, antall forskningsobjekter var og at flere av de 14 tidligere misbrukerne hadde i tillegg vært alkoholmisbrukere.

Det er også mulig at det synlige avviket i hjernen til de 14 tidligere misbrukerne på forhånd hadde gjort dem mer disponert for stoffavhengighet, fremfor å være en følge av den.

Min utheving. Altså kan man ikke konkludere med en dritt basert på den ene undersøkelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra siden du lenker til:

Forskerne presiserer at resultatene er foreløpige, antall forskningsobjekter var og at flere av de 14 tidligere misbrukerne hadde i tillegg vært alkoholmisbrukere.

Det er også mulig at det synlige avviket i hjernen til de 14 tidligere misbrukerne på forhånd hadde gjort dem mer disponert for stoffavhengighet, fremfor å være en følge av den.

Min utheving. Altså kan man ikke konkludere med en dritt basert på den ene undersøkelsen.

Forskning vil alltid være usikker, i mindre eller større grad. Det betyr ikke at vi kan avskrive den totalt. Da hadde alle forsking vært forgjeves, og ingenting kunne blitt brukt til å skape et bedre samfunn.

Det er også umulig å sammenligne Alkohol med Cannabis eller noe annet narkotisk stoff, fordi:

Alkohol kan nytes for smakens del, uten å bli full. Ingen nyter en joint for smakens skyld, og ihverfall ingen nyter en joint uten å bli fjern. Jeg tar meg ofte bare en øl for smakens skyld, uten å kjenne virkningen av alkohol. Det finnes også flere øl og vintyper uten alkohol.

Lenke til kommentar

Og nei, en røyker føler en rus samt en sterk avhengighet til det å ta seg en røyk noe som kan skape aggressivitet samt rastløshet.Ikke minst det er rett ut giftig, ikke bare for den som røyker men for de rundt den som røyker også..

Jeg er røyker, og blir ikke ruset i noen som helst grad. Jeg blir også det stikk motsatte av Aggressiv når jeg tar meg en røyk. En person er enten rastløs eller ikke rastløs. Du kan ikke bli mer rastløs av røyk, men dette blir uansett en avsporing fra debatten.

Avhengigheten er der akkurat som avhengigheten av Cannabis, men den skaper i seg selv ikke rus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...