Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Legaliser cannabis, så kurerer vi AIDS og stopper global oppvarming!

Mount Sinai-forskere.

Mount Sinai School of Medicine researchers have discovered that marijuana-like chemicals trigger receptors on human immune cells that can directly inhibit a type of human immunodeficiency virus (HIV) found in late-stage AIDS, according to new findings published online in the journal PLoS ONE.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legalisering av cannabis vedtatt på FPUs landsmøte. Da har to ungdomspartier dette på programmet.

http://www.liberaler...fpu/#more-17037

Og det tok ikke lang tid før de fikk svar på tiltale fra moderpartiet:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8048912

Jeg liker i grunn mer av politikken til FRP enn Venstre, men samtidig er det vanskelig for meg å stemme på et parti som fronter nulltoleranse når jeg vet at det er en urealistisk og samfunnsskadelig politikk.

Endret av Spartapus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja til legalisering!

Men for og ikke skape trøbbel og sånnt så syns jeg vi kan ha noen regler som minner om de vi har for alkohol :p Hadde jo funka at du ikke får røyke på jobb og greier.. Men syns det burde være lovlig og røyke offentlig. Men kan ikke bli for strenge regler på det heller, det ekke no gøy!

:thumbs:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dani46: Vel - det må vel være legalisert i en viss forstand ettersom man kan kjøpe det på coffeeshops. Hvordan du juridisk definerer legalisering er ikke veldig interessant for meg. Det jeg ønsker er en forskningsrapport på hvordan Nederland har reagert på innføringen av cannabis. ;)

Endret av Autzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dani46: Vel - det må vel være legalisert i en viss forstand ettersom man kan kjøpe det på coffeeshops. Hvordan du juridisk definerer legalisering er ikke veldig interessant for meg. Det jeg ønsker er en forskningsrapport på hvordan Nederland har reagert på innføringen av cannabis. ;)

http://drugwarfacts.org/cms/?q=node/67

Punkt 12, nærmere bestemt. Denne siden har blitt brukt av 60 Minutes som kilde, antar den er legitim å linke til.

Ellers kan jeg jo sitere Wikipedia:

"Results of the drug policy

Cannabis use among adults in Europe

In the Netherlands 9.5% of young adults (aged 15–34) consume soft drugs once a month, comparable to the level of Finland (8%), Latvia (9,7%) and Norway (9.6%) and less than in the UK (13.8%), Germany (11,9%), Czech Republic (19,3%), Denmark (13,3%), Spain (18.8%), France (16,7%), Slovakia (14,7%) and Italy (20,9%) but higher than in Bulgaria (4,4%), Sweden (4,8%), Poland (5,3%) or Greece (3,2%). The monthly prevalence of drugs other than cannabis among young people (15-24) was 4% in 2004, that was above the average (3%) of 15 compared countries in EU. However, seemingly few transcend to becoming problem drug users (0.30%), well below the average (0.52%) of the same compared countries.

The reported number of deaths linked to the use of drugs in the Netherlands, as a proportion of the entire population, is together with Poland, France, Slovakia, Hungary and the Czech Republic the lowest of the EU. The Dutch government is able to support approximately 90% of help-seeking addicts with detoxification programs. Treatment demand is rising.

Criminal investigations into more serious forms of organized crime mainly involve drugs (72%). Most of these are investigations of hard drug crime (specifically cocaine and synthetic drugs) although the number of soft drug cases is rising and currently accounts for 69% of criminal investigations."

• Liker 5
Lenke til kommentar

noe som heter avkriminalisering, det er noe helt annet en legalisering.

jeg har en tråd om avkriminalisering av narkotika på forumet..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sier ikke at denne artikkelen er mer fakta enn den hippiesvadaen dere linker til, men her er ihvertfall en artikkel fra den kontroversielle siden, som ihvertfall er verdt å lese gjennom.

For man har jo så lyst til å diskutere med noen etter en slik start..

Forsåvidt greit nok, litt biased åpenbart men bringer frem noen av de potensielle negative sidene som jeg gjerne skulle sett så altfor mye mer forskning på. Spesielt dette som har vært i lyset ganske mye siste tiden, at Cannabis kan ha en forsterkende effekt på skadene tobakk forårsaker. Jeg stiller meg dog tvilende til denne forsikning, da ingen så langt har gjort rede for om dette kommer fra Cannabis-røyken i seg selv eller tobakken det blandes med. Denne tobakken i motsetning til det meste annet røykes da uten filter, antageligvis i vesentlig økt konsentrasjon og gjerne gjennom brønn/hooga/kall-det-hva-du-vil.

Endret av Vizla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis røyken ifra Cannabis er ille noe jeg sterkt betviler, så vil legalisering føre med seg ny type produkter der man kan spise det, spray under tungen, CBD rik cannabis som ikke har THC.

Ikke minst HEMP dyrking vil føre med seg masse gode bi produkter som man kan bruke til å lage klær,bygge material for hus,papir,mat produksjon..

Et tre inneholder 30% cellulose så man må bruke MYE kjemikalier for å kunne framstile papir ut av det, HEMP inneholder 80% , og HEMP tar ikke 70år før man kan høste det igjen..

Forbudspolitikk er kun negativt.

Lenke til kommentar

Hvis røyken ifra Cannabis er ille noe jeg sterkt betviler, så vil legalisering føre med seg ny type produkter der man kan spise det, spray under tungen, CBD rik cannabis som ikke har THC.

Ikke minst HEMP dyrking vil føre med seg masse gode bi produkter som man kan bruke til å lage klær,bygge material for hus,papir,mat produksjon..

Et tre inneholder 30% cellulose så man må bruke MYE kjemikalier for å kunne framstile papir ut av det, HEMP inneholder 80% , og HEMP tar ikke 70år før man kan høste det igjen..

Papirindustrien er et bakdørsargument. Det er derfor ingen gidder å ta pro-legaliserings forkjempere seriøst. Først og fremst har hemp aldri vært ulovlig å dyrke (i de aller fleste land), og for det andre så har du aldri gitt en flyvende faen i papirindustrien og hvordan man kan effektivisere den.

Jeg sier ikke at denne artikkelen er mer fakta enn den hippiesvadaen dere linker til, men her er ihvertfall en artikkel fra den kontroversielle siden, som ihvertfall er verdt å lese gjennom.

http://hasjavvenning...d-fastlegeoyne/

"Har siden 1997 hatt kontakt med ca 330 mennesker med rusproblemer, for tiden er 228 av dem på min pasientliste"

Stoppet å lese der..

Da er ikke jeg interessert i å ha en debatt med deg.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Papirindustrien er et bakdørsargument. Det er derfor ingen gidder å ta pro-legaliserings forkjempere seriøst. Først og fremst har hemp aldri vært ulovlig å dyrke (i de aller fleste land), og for det andre så har du aldri gitt en flyvende faen i papirindustrien og hvordan man kan effektivisere den.

http://hasjavvenning...d-fastlegeoyne/

"Har siden 1997 hatt kontakt med ca 330 mennesker med rusproblemer, for tiden er 228 av dem på min pasientliste"

Stoppet å lese der..

Hva vet du om min interesse for produksjon av papir? Jeg er imot avskoging så sier seg selv jeg har en interesse i det.

Dine argumenter er lavmål det er også måten du debatterer på..

Dagfinn Haarr: Cannbis sett med fastlegeøyne

Viktig for meg har vært å se hvor alvorlige skader en del av mine pasienter har fått av cannabisbruk, selvsagt stort sett i kombinasjon med andre rusmidler og nikotin.

Derfor må pasientene være forberedt på fysisk ubehag når de slutter med cannabis, og vi kan hjelpe dem med medisiner på samme måte som når de slutter med heroin.

Humm, hva slags medisin ? Valium,Metadon, SSRI?

Det er åpenbart at lege industrien samt farmasøytiske industrien vil tape trillioner hvis cannabis legaliseres og deres krampe trekninger i et iver for et fortsatt forbud er åpenbart nettopp tape av penger..De lever av at mennesker er syke, det er ikke noe man kan nekte for, samme som at politiet lever for at det finnes kriminelle som bryter loven, uten cannabis forbud vil politiet plutselig ikke ha muligheten til å skrike etter mer penger, flere ansatte osv i mange år framover, vi vil heller se at de må la folk gå fordi de kan ikke ta sine daglige rassia runder mot "hasj" miljøene rundt i Norges land..

All misbruk uansett stoff vil føre med seg negative virkinger, forbudpolitikk fører med seg enda mer negativitet, som eks har det vist seg ved legalisering vil produkter videreutvikle seg som i USA der en del av cannabisen nå er CBD rik og ikke rik på THC..

Det finnes ingen tvil at cannabis vil alltid brukes og blitt brukt i 1000hvis av år, et forbud mot en naturlig plante er et overgrep mot et åpent samfunn der voksne skal kunne stå for egne valg ikke minst ta sine egne valg..

Lenke til kommentar
Hva vet du om min interesse for produksjon av papir? Jeg er imot avskoging så sier seg selv jeg har en interesse i det.

Dine argumenter er lavmål det er også måten du debatterer på..

Jeg vet ingenting om din interesse for papirindustrien, men jeg vet at papirindustrien kan antas som å være et bakdørsargument, derav er det usannsynlig mange personer som vet hvordan de skal redde verden med cannabis, men ikke gidder å resirkulere melkekatrongene sine.

Har ikke du noen gang lurt på hvorfor pro-legaliserings aktivister aldri bli tatt seriøst? Det er fordi det består av sleipe folk som ikke kan se på saken seriøst, og ikke debattere seriøst.

Dagfinn Haarr: Cannbis sett med fastlegeøyne

Sitat

Viktig for meg har vært å se hvor alvorlige skader en del av mine pasienter har fått av cannabisbruk, selvsagt stort sett i kombinasjon med andre rusmidler og nikotin.

Sitat

Derfor må pasientene være forberedt på fysisk ubehag når de slutter med cannabis, og vi kan hjelpe dem med medisiner på samme måte som når de slutter med heroin.

Humm, hva slags medisin ? Valium,Metadon, SSRI?

Det er åpenbart at lege industrien samt farmasøytiske industrien vil tape trillioner hvis cannabis legaliseres og deres krampe trekninger i et iver for et fortsatt forbud er åpenbart nettopp tape av penger..De lever av at mennesker er syke, det er ikke noe man kan nekte for, samme som at politiet lever for at det finnes kriminelle som bryter loven, uten cannabis forbud vil politiet plutselig ikke ha muligheten til å skrike etter mer penger, flere ansatte osv i mange år framover, vi vil heller se at de må la folk gå fordi de kan ikke ta sine daglige rassia runder mot "hasj" miljøene rundt i Norges land..

All misbruk uansett stoff vil føre med seg negative virkinger, forbudpolitikk fører med seg enda mer negativitet, som eks har det vist seg ved legalisering vil produkter videreutvikle seg som i USA der en del av cannabisen nå er CBD rik og ikke rik på THC..

Det finnes ingen tvil at cannabis vil alltid brukes og blitt brukt i 1000hvis av år, et forbud mot en naturlig plante er et overgrep mot et åpent samfunn der voksne skal kunne stå for egne valg ikke minst ta sine egne valg..

Bare fyr løs, jeg leser jeg.

Tingen er at jeg aldri har påstått at jeg var enig med artikkelen, men at det kanskje oppfører noen gode poeng fra fagutdannede personer som har peiling på helse og ikke kilder fra døgenikter med internett-blogger, uten at jeg skal påpeke noe.

Lenke til kommentar

Du innser, at det er ikke et tall å skryte av?

'Har siden 1997 hatt kontakt med ca 330 mennesker med rusproblemer, for tiden er 228 av dem på min pasientliste'

Siden 1997? Come on?! Blir han betalt for å ha folk så lenge som mulig i behandling?

Endret av Sulfuric
Lenke til kommentar

At de fortsatt står på pasientlisten trenger vell ikke bety annet enn at de er til oppfølging og er ferdig med evt. behandling? Ei heller vet vi hvilke rusmidler det er prat om, tipper dog tyngre..

Sant, men alle kan slutte, bare de vil.

(også en liten ninja; det er mulig, fordi jeg har gjort det selv, uten lege eller avrusning eller noen form for statling hjelp)

Endret av Sulfuric
Lenke til kommentar

[...]At de fortsatt står på pasientlisten trenger vell ikke bety annet enn at de er til oppfølging og er ferdig med evt. behandling? [...]

Siden fyren er fastlege så er det vel også godt mulig at de er på pasientlisten helt uavhengig av eventuelle rusproblemer.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...