Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

faen jeg er helt enig i at folk som prøver importerer sånne mengder burde få lengre straff enn en som har drept en eller to stykker! 123 kilo hasj kan føre til maaaange fler som tar overdose av hasj å dør

:!: :!:

Er ikke noe registrerte dødsfall pga av cannabis alene i verden som jeg vet om..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner hvorfor pot og hasj er illegalt. Fordi det kriminelle miljøet tjener penger på det.

Men hva hvis det var skattelagt, legalisert og kontrollert?

Staten hadde tjent mye, man hadde ikke finansiert kriminelle. (tja, du har såkalte "runners" i nederland.. men).

Kriminaliteten har jo synket i nederland, samme med misbruk.

Folk som har 50-talls ideologier stemplet fast i panna.. Jada.

Noen som vet hvordan jeg kan flytte til nederland?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke så rart folk er redde for hva legalisering kan innebære; de fleste av oss er blitt foret med statsstøttet propaganda helt fra barnsben av, og hvis man ikke er interessert nok til å sette seg inn i problemstillingene er det lett å bare holde fast ved det man er blitt fortalt. Vil gjette på at disse kampanjene har forsinket legalisering med flere år, muligens tiår.

• Liker 6
Lenke til kommentar

I believe that the sovereignty of the adult over his or her own body and his or her own mind trumps everything else. We must have the right to make our mistakes. -Graham Hancock

Ditt land styres desverre av en gjeng som helst ser det til at du ikke får lov å gjøre feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvorfor pot og hasj er illegalt. Fordi det kriminelle miljøet tjener penger på det.

Staten hadde tjent mye, man hadde ikke finansiert kriminelle. (tja, du har såkalte "runners" i nederland.. men).

tenk om usa hadde skattelagt og regulert cannabis? kunne sikkert fått kvitta seg med gjelden sin.

skattelegg cannabis og spytt pengene inn i nasa!

• Liker 1
Lenke til kommentar

tenk om usa hadde skattelagt og regulert cannabis? kunne sikkert fått kvitta seg med gjelden sin.

skattelegg cannabis og spytt pengene inn i nasa!

Legaliser cannabis, så kurerer vi AIDS og stopper global oppvarming!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe, men fin tanke :p

Lenke til kommentar

Neppe, men fin tanke :p

er lov å håpe, eller hva? :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er for en avkriminalisering, men ikke helt for en legalisering med statlig regulering.

Det statlige cannabismonopolet vil ikke bare ha et dårligere utvalg enn det illegale markedet. Det finnes flere hundre forskjellige typer cannabis enn "hasj" og "grønt", samt at effekten av de forskjellige kan avhenge direkte av blomstringstiden fordi høsting på forskjellige tider vil gi forskjellig balanse mellom THC/CBN. Det vil også ha dyrere priser, samt at konsesjonene/bevillingene for å kunne dyrke kommersielt vil bevilges enkelte politikerkompiser i senterpartiet på urettferdige premisser. Noen vil tjene seg steinrike, mens hjemmedyrking vil bli like illegalt som det hjemmebrenning er i dag, for å kunne "opprettholde statlig kontroll".

Det er forøvrig leit at politikken bestemmes av personer som ikke kan skille mellom de forskjellige begrepene cannabis, hasj og marihuana. Det er akkurat som å argumentere for/mot alkohol når en ikke kjenner til begrep som brennevin, lettøl og rusbrus.

Endret av Tyrotoxism
Lenke til kommentar

Mnja, jeg tror nok fordelene ved en statlig regulering vil oppveie ulempene. Jeg ser helst at man sørger for å få dette stoffet lengst mulig bort fra de illegale miljøene da jeg mener det først og fremst er der man finner de skadelige aspektene ved cannabisbruken.

Ja, prisene blir nok noe høyere enn produktene man får kjøpt illegalt, men erfaringen fra alkoholpolitikken viser jo at folk i all hovedsak velger å kjøpe fra legale kanaler på tross av høyere prisnivå. Jeg tror heller ikke utvalget ville bli så veldig mye dårligere. Det er jo flere tusen typer vin/sterkøl/sprit også. Dog vil det helt sikkert ta tid å bygge opp et bredt utvalg. Og kanskje vil man ikke få kjøpt de aller sterkeste formene (skunk), noe ala den grensen man har satt for sprit med mer enn 60% alkoholinnhold.

Hjemmedyrking er jeg usikker på hvordan man ville stille seg til. Ja, hjemmebrenning er jo ikke tillatt, mens hjemmebrygging/vinsetting til eget bruk er det fritt frem for. Så vidt jeg vet er vel hjemmedyrking tillatt i de landene som har avkriminalisert til nå, så lenge omfanget er til eget bruk. Ser for meg at vi kan få en slik ordning her også.

Men jeg er ganske sikker på at dersom vi ser en endring mot det mer liberale ift. cannabis, så kommer uansett en avkriminalisering som et steg på veien før en evt. legalisering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...