Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

og etter jeg leste den laaaaaange lista med bivirkinginger så ble jeg ganske nervøs. at leger skriver ut slikt for søvnproblemer er meg en jævla gåte.

 

Leger er livredde for å skrive ut noe som kan gi rus. B-preperater generelt kan gi rus.

Sett bort ifra dette så vet jeg ikke hvorfor systemet har blitt slik.

Har du prøvd melatonin?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og etter jeg leste den laaaaaange lista med bivirkinginger så ble jeg ganske nervøs. at leger skriver ut slikt for søvnproblemer er meg en jævla gåte.

 

Leger er livredde for å skrive ut noe som kan gi rus. B-preperater generelt kan gi rus.

Sett bort ifra dette så vet jeg ikke hvorfor systemet har blitt slik.

Har du prøvd melatonin?

yess. funker dårlig

Lenke til kommentar

Folk godtar ikke cannabis da det er i lang tid regnet for et narkotisk stoff. Folk liker det ikke og vil ikke akseptere det, det vil nok bli nedstemt i massiv skala.

 

Cannabis er narkotika, fordi narkotika betyr "ulovlig stoff". Dersom tobakk og alkohol ble ulovlig, ville dette også være narkotika.

 

Folk generelt er splittet i debatten om cannabis; omtrent to millioner har prøvd cannabis, og dersom folket fikk bestemme; kunne det fort gått begge veier.

 

Grunnen til at legalisering ikke kommer noen vei, er moralister, eller dobbeltmoralister som Henning Warloe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Narkotika er det folk vil det skal være, da alt er narkotika utenom alkohol osv.

Stoffer som er lovlige blir betegnet som narkotika, så legal status har ikke noe og si slik denne sammlebetegnelsen blir sputtet ut i hytt og pine.

Tror at narkotika blir mye brukt blant medier\politikere pga det skaper ett bilde blant folk flest som i stor grad har florert siden forbudet..

Helse spiller ingen rolle, risikoer spiller ingen rolle, legal status spiller ingen rolle, den vitenskaplige betegnelsen spiller ingen rolle.

Så hva kvalikasjoner må ett rusmiddel ha for å ikke bli forbudt eller i det hele tatt havne under sammlebetegnelsen er ett godt spørsmål. Kultur spiller sikkert en stor rolle.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

skriver ut alt mulig så lenge det er kjemisk, noe naturlig forbyr man :roll:

Nå foretrekker nok de fleste at virkestoffene er tatt ut av planten slik at den kan inntas i en form som gir deg en kjent dose hver gang. Oppbevaring blir også enklere. Det virker som du mener det er noe ondt over ting som selges i tablettform/mikstur. Hvordan mener du en plante har noen fordeler over en mikstur dersom vi ser bort fra at i dette tilfellet har vist seg at røyking oftest er gunstigst*? Hva om det kommer en e-sigarett-variant? Vil du fortsatt mene planten er overlegen?

 

* Edit: Eller blander jeg nå med Marinol vs. røyking?

Endret av Loff1
Lenke til kommentar

Nå foretrekker nok de fleste at virkestoffene er tatt ut av planten slik at den kan inntas i en form som gir deg en kjent dose hver gang.

Dette kan gjøres med bruk av likt utstyr, automatisk tilførsel av vann/næring og bruk av kun kjente gener. Hvis jeg husker rett var det en variasjon på 0.2% THC(Hadde ikke mulighet til å måle andre virkestoffer) på totalt 14 planter. Ekstraksjon er en prosess som er veldig resurskrevende, se på kostnaden av Cannabis-preparater den dag i dag. Med det sagt er det helt klart det beste for deg, da du slipper å innta klorofyll og lignende bi-stoffer i Cannabis.

 

Hva om det kommer en e-sigarett-variant?

Finnes forsåvidt i dag, dog litt større variant: Vaporizer. Anbefales på det sterkeste til alle de som benytter seg av Cannabis jevnlig, du slipper tobakk og at en høy prosentandel av virkestoffene forbrennes før de i det hele tatt har nådd lungene dine.

 

 

@supercz: Er du under 20 år vil jeg ikke anbefale det.

Lenke til kommentar

Grunnen til at marinol ikke kan ta fullstendig over for planten, er at røyking gir en nærmest direkte effekt, i motsetning kan marinol bruke opp til en time.

 

 

http://www.druglibrary.org/schaffer/hemp/medical/marinol1.htm

 

After oral administration, dronabinol has an onset of action of approximately 0.5 to 1 hours and peak effect at 2 to 4 hours.

 

 

Røyking:

duration_chart_cannabis.gif

 

 

EDIT:

Her er en sammenlikning av oralt inntak og røyking

smokevsedible_thumb.gif

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

skriver ut alt mulig så lenge det er kjemisk, noe naturlig forbyr man :roll:

Nå foretrekker nok de fleste at virkestoffene er tatt ut av planten slik at den kan inntas i en form som gir deg en kjent dose hver gang. Oppbevaring blir også enklere. Det virker som du mener det er noe ondt over ting som selges i tablettform/mikstur. Hvordan mener du en plante har noen fordeler over en mikstur dersom vi ser bort fra at i dette tilfellet har vist seg at røyking oftest er gunstigst*? Hva om det kommer en e-sigarett-variant? Vil du fortsatt mene planten er overlegen?

 

* Edit: Eller blander jeg nå med Marinol vs. røyking?

Mente på ingen måte at alt kjemisk i tablett form er ondt eller farlig, det jeg sier er at så lenge de ikke kan patentere hva cannabis planten kan gjøre for mennesker så vil den forbli ulovlig mye pga den vil ta bort ca mellom 50-80% av dagens tablett/medisin bruk samt at alle kan gro den i sitt egent hjem og dermed ta bort en inntekt på flere billioner dollar ifra farmasøytiske selskap som igjen støtter valgkampanjer og politikere, legeindustrien osv i alle land..

 

Mektige krefter som står bak "krigen mot narkotika"

Endret av Dani46
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den grafen blir veldig vanskelig å tolke, da den ikke har lineære akser. Den beskriver heller ikke hva som skal til for å gi en effekt.

Det er ikke "hva som skal til" eller "hvilken effekt" den illustrerer, den illustrerer bare styrken på rusen; og viser at man vil få en sterkere rus innen få minutter fra spising/oralt inntak, i forhold til røyking.

 

I og for seg, er det ganske logisk også; da røyken i lungene går rett i blodet, som igjen går til hjernen i løpet av veldig kort tid; mens oralt inntatt cannabis må fra spytt, til blod, for å så komme til hjernen.

Lenke til kommentar

Mente på ingen måte at alt kjemisk i tablett form er ondt eller farlig, det jeg sier er at så lenge de ikke kan patentere hva cannabis planten kan gjøre for mennesker så vil den forbli ulovlig mye pga den vil ta bort ca mellom 50-80% av dagens tablett/medisin bruk samt at alle kan gro den i sitt egent hjem og dermed ta bort en inntekt på flere billioner dollar ifra farmasøytiske selskap som igjen støtter valgkampanjer og politikere, legeindustrien osv i alle land..

 

Mektige krefter som står bak "krigen mot narkotika"

Tja … Det er mange medisiner i dag som inneholder virkestoff som kommer eller opprinnelig kom fra planter, så jeg er litt usikker på det du sier der.

 

Men fengselsindustrien profitterer nok på forbudet.

Lenke til kommentar

Tja … Det er mange medisiner i dag som inneholder virkestoff som kommer eller opprinnelig kom fra planter, så jeg er litt usikker på det du sier der.

 

Cannabis kan strengt talt ikke kontrolleres, da det er en plante man ikke trenger å streve for å få et "resultat".

 

Altså ved en legalisering, ville pasienter lett kunne ha en cannabis-potteplante i vinduet, eller et par i hagen. - Om ikke ville nok flere bønder gått til produksjon av cannabis.

 

Derfor vil legemiddelselskaper kunne tjene på å forby planten, mens de tillater legemidler med THC (den aktive ingrediensen i cannabis). - Det blir da umulig for Ola Nordmann å få dette til selv, da han ikke har lov til å dyrke planten (noe bare legemiddelselskaper vil ha), samt at han sannsynligvis ikke har ressurser til å ekstraktere THCen fra cannabisen.

 

Ergo: legemiddelselskaper har monopol på cannabis, og dette tjener de grovt på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mente på ingen måte at alt kjemisk i tablett form er ondt eller farlig, det jeg sier er at så lenge de ikke kan patentere hva cannabis planten kan gjøre for mennesker så vil den forbli ulovlig mye pga den vil ta bort ca mellom 50-80% av dagens tablett/medisin bruk samt at alle kan gro den i sitt egent hjem og dermed ta bort en inntekt på flere billioner dollar ifra farmasøytiske selskap som igjen støtter valgkampanjer og politikere, legeindustrien osv i alle land..

 

Mektige krefter som står bak "krigen mot narkotika"

Tja … Det er mange medisiner i dag som inneholder virkestoff som kommer eller opprinnelig kom fra planter, så jeg er litt usikker på det du sier der.

 

Men fengselsindustrien profitterer nok på forbudet.

Ikke mange andre medisinske planter man på 2-3timer kan lære dyrke selv med god suksess og som har så mange bruksområder som cannabis.

 

Farmasøytiske industrien vil tape billioner på legalisering og de igjen styrer en del lobby virksomheter rundt om i verden samt en del innflytelserike mennesker..

 

1+1+1+1=4 :roll:

Endret av Dani46
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10078828

Marokkanere tatt med 123 kilo hasj i bobil

 

- Det er en betydelig mengde, og går under den alvorligste paragrafen når det gjelder narkotika. Den har en strafferamme på 15 år fengsel, men i særtilfeller også opp til 21 års fengsel, så det er klart at dette er en alvorlig sak, sier Kvendseth.

 

Kjekt å vite at drapsmenn slipper unna med mindre straff en dem som importerer hasj. :thumbup:

 

Jeg liker forsåvidt argumentatikken til Kvendseth her, høy straff betyr selvfølgelig at det er alvorlig kriminalitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...