Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

latterlig av politikere de er så langt ifra hva folket vil som man kommer, indoktrinert demokrati.

Tja, nå er det vell ingen som helt vet hva flertallet vil. Vil tro at det er mange som vil holde det forbudt, mye pga holdningene de har vokst opp med.

KRF #1

Sitat:

Hei

En legalisering av Cannabis ville være et helt feil signal å gi bla til ungdommer. Man vet at det i mange tilfeller er et start-stoff ift rusmisbruk. Dessuten er de medisinske risikoene betydelige.

Med vennlig hilsen

Kristelig Folkeparti

Mer info: www.krf.no

FRP #1

Sitat:

Takk for din henvendelse.

Vi ønsker ikke å legalisere cannabis. De siste 5 år har det vært en økning blant ungdom som har prøvd cannabis og lettere narkotiske stoffer.

Vi ønsker ikke på det nåværende tidspunkt å legalisere. Terskelen for at man går fra lette narkotiske stoffer over på tyngre stoffer er betraktelig.

Vi ønsker deg en fin dag.

Med vennlig hilsen

Fremskrittspartiet

Høyre #1

Sitat:

Takk for din henvendelse.

Høyre mener at Norge ikke trenger et nytt rusmiddel i lovlig omsetning. Det er historiske og kulturelt forankrede grunner til at alkohol og nikotin distribueres fritt, det er ikke rusmidlenes egne skadevirkninger som alene er begrunnelse. At cannabis og heroin plasseres i samme kategori, ”narkotika”, skyldes ikke at man tror stoffene er like, men at de begge har det felles at de er uønskede rusmidler for legal distribusjon i Norge. At skadevirkninger, avhengighetsrisiko, osv. er helt forskjellig mellom ulike stoffer, er klart for alle.

Høyre mener det er viktig å opprettholde en kriminalisering av bruk og besittelse, men mener dette må sees i en bredere justispolitisk sammenheng, og ikke betyr at politiet skal prioritere å jage og arrestere misbrukere i en vanskelig situasjon. At det koster penger å kjempe mot narkotika er riktig, slik all bekjempelse av lovbrudd koster. Høyre mener at alternativet er verre.

En legalisering av cannabis unilateralt er ikke hensiktsmessig, noe Nederlands innstramninger fra 1.1.2012 overfor distribusjon til besøkende, indikerer at er en lærdom. Det ville for et lite land som Norge, om man deler agendaen, være mest hensiktsmessig å jobbe globalt for en legalisering. Det er foreløpig ikke en farbar vei, både fordi det mangler støtte til det og fordi det på lang vei mangler gode analyser av konsekvenser, distribusjonsmodeller, mv.

Alle som følger med må være villige til å anerkjenne at det er negative sideeffekter av narkotikaforbudet og den globale krigen mot narkotika. Det betyr ikke at alt er håpløst, eller at alternativet vil være så mye bedre. Integrering av en illegal økonomi i den legale industrien er heller ikke uproblematisk.

Det er fra rusforskningen kjent at antallet brukere vil øke om narkotika blir legalisert, prisene dempet m.m. Det er noen kulturelle dynamikker som kan endres, men diskusjon om disse og effekt på stoffenes attraktivitet er ytterst spekulative – og uansett høyst usikre. Høyre mener at økningen i antall brukere er et viktig argument mot en liberalisering.

På mange måter er narkotikapolitikken blitt mer liberal de siste 20 årene. En de facto avkriminalisering for flere grupper, skadereduserende tiltak (som sprøyterom og –utdeling, lavterskel tiltak), innføring av metadonbehandling, m.m. De negative effektene av forbudet på brukerne er anerkjent, og forsøkt bøtet på innenfor dagens regime – og taler ikke alene for noen legalisering.

I Europa, så vidt jeg kan se, er det en jevn trend at bruk av stoffer enten synker eller er stabilt. Det er positivt og viser at man kan begrense skade innenfor et forbudsregime, om det avdempes av humane virkemidler for å redusere skadde, forebygge effektivt, m.m.

Dette er argumentene bak den politikk som Høyre har vedtatt på sine landsmøter, partiets øverste organ.

Tatt ifra denne tråden. http://freak.no/forum/showthread.php?t=213530

De fleste er ganske fastlåste, og mener forbud er rette veien når de ser på forskning og ikke minst moral. Ikke minst påstander som ikke henger helt på greip.

Vi ønsker ikke å legalisere cannabis. De siste 5 år har det vært en økning blant ungdom som har prøvd cannabis og lettere narkotiske stoffer.

Vi ønsker ikke på det nåværende tidspunkt å legalisere. Terskelen for at man går fra lette narkotiske stoffer over på tyngre stoffer er betraktelig.

Vi ønsker deg en fin dag.

Hei

En legalisering av Cannabis ville være et helt feil signal å gi bla til ungdommer. Man vet at det i mange tilfeller er et start-stoff ift rusmisbruk. Dessuten er de medisinske risikoene betydelige.

Endret av WaterMarked
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter flere argumenter for legalisering av cannabis for å krydre opp diskusjonene mine. Så kan noen hjelpe meg med å sette sammen argumenter for (og gjerne imot) legalisering? Dette er argumentene (i hovedtrekk) jeg vanligvis bruker:

- Cannabis er ikke farligere enn alkohol. Hyklerisk at et stoff er lov, men et annet ikke.

- Personligfrihet til å velge hvilke stoffer man vil ta selv.

- Det sorte cannabis markedet gir enorme summer til organisert kriminalitet.

- Cannabis fungerer ikke som et gateway-drug hvis man fjernet stoffet fra (det kriminelle) miljøet.

- Staten kan tjene økonomisk på det, slik at vi kan styrke sosiale tiltak for å hjelpe mennesker.

Har dere noen flere gode argumenter, eller ønsker å utdype på disse punktene?

Motargumentet som jeg alltid møter - som også var mitt sterkeste argument når jeg var mot legalisering - er at samfunnet har nok rusmidler fra før av, og vi burde altså ikke introdusere enda et nytt rusmiddel. Noen av dere som har noen sterke argumenter mot dette?

Lenke til kommentar

Å legalisere et rusmiddel vil ikke nødvendigvis bety å introdusere det. Et godt eksempel er jo cannabis; mange har prøvd det, mange bruker det og det er en del av samfunnet.

En annen ting er at de som bruker argumentet, setter cannabis i samme bås som alkohol, heroin med flere. Rusmidler er forskjellige og da bør man også vurdere de forskjellig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pros:

- unngår å støtte terrorisme/organisert kriminalitet.

- slipper å måtte oppsøke undermiljøer for å annskaffe cannabis.

- Sannsynligheten for å få forurenset/"penslet" hasj.

- Det er ikke bevist at antall brukere har noen signifikant økning dersom det legaliseres. (ref. Nederland).

- Ingen overdose-dødsfall som direkte følger av cannabis.

- Sannsynligvis eneste bærekraftige plante vi kan dyrke i Norge, med dagens lønningssystem.

Motargumentet som jeg alltid møter - som også var mitt sterkeste argument når jeg var mot legalisering - er at samfunnet har nok rusmidler fra før av, og vi burde altså ikke introdusere enda et nytt rusmiddel. Noen av dere som har noen sterke argumenter mot dette?

Vi får ikke flere rusmidler av å legalisere Hasj, 50% av dagens ungdom har allerede prøvd det. Det eneste vi gjør, er å ta en handel som forekommer UNDER bordet, og kjører det OVER bordet.

Rusmiddelet er der, om det er lovlig eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

50% av dagens ungdom har allerede prøvd det.

Utbrodering av dette utsagnet trengs føler jeg. Sirus-rapporten gjort i 2006 (publisert 2008 tror jeg) viste at ca. 50 % av unge mellom 20-30 år i Oslo-området har prøvd cannabis minst en gang. Oslo-området var det stedet der andelen var høyest. Altså blir det riktigere å si at opptil 50% av unge har prøvd cannabis og kan risikere de negative konsekvenser en krimminalisering medfølger mtp. straffeforfølgelse, fremtidige jobber, ytterlige eksponering for krimminelle miljøer osv.

/my 2 cents

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter flere argumenter for legalisering av cannabis for å krydre opp diskusjonene mine. Så kan noen hjelpe meg med å sette sammen argumenter for (og gjerne imot) legalisering? Dette er argumentene (i hovedtrekk) jeg vanligvis bruker:

Politiet kan fokusere på langt mer viktigere ting (som f eks overfall og korrupte rikfolk), dersom det relativt harmløse cannabis legaliseres eller avkriminaliseres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror at de som er imot legalisering er enten uopplyste/konservative, eller som kan tape penger på legalisering (organisert kriminalitet, politifolk, politikere som kan miste troverdighet).

Anbefaler dere til å se filmen The Union (finnes på google videos), alle argumenter hvertfall jeg kunne tenke på imot legalisering blir fullstendig knust.

Lenke til kommentar

Tror at de som er imot legalisering er enten uopplyste/konservative, eller som kan tape penger på legalisering (organisert kriminalitet, politifolk, politikere som kan miste troverdighet).

Anbefaler dere til å se filmen The Union (finnes på google videos), alle argumenter hvertfall jeg kunne tenke på imot legalisering blir fullstendig knust.

Uoppplyste er de nok ikke. Men som du påpeker i din neste del. Man tjener på å opprettholde en repressiv politikk. Særlig politiet, "hjelpeindustrien" og politikere. Om man skyver barn og ungdom foran seg oppstår det et merkelig fenomen i et samfunn; man kan gjøre hva som helst så lenge man begrunner det med barn&ungdom.

Et merkelig fenomen, for når man spør den enkelte mener de fleste f.eks ja til å gi heroin til tunge sprøytenarkomane. Allikevel kan f.eks Høie (H) komme unna, og proffitere på slike utalelser som dette;

- Vi har vært imot sprøyterom hele veien - det er feil vei å gå. De samme ressursene kunne vært brukt på noen lavterskeltilbud til de samme brukerne, i stedet for å legge mer til rette for sprøytebruk, mener Høie.

Som utbroderer feil i forhold til den faktiske verden så mange ganger at man ikke har tårer igjen til å le/gråte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

hva hvis cannabis virkelig er kuren mot kreft og mange andre større og mindre ting, og at propagandaen startet hos legemiddelfirmaene for å tjene masse penger. Og så legger de inn bivirkninger på de andre medisinene for å tjene mer penger.

Dagens konspirasjon :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på i slike saker som denne. Når det er veldig tydelig at et flertall av folket er for en eller annen form for legalisering av cannabis (Skyt meg hvis jeg tar helt feil her), hvorfor er det slik at det så og si er null mulighet for legaliseringen? Jeg vet at vi har representativ demokrati osv. Men hvorfor er det slik at folkets mening har så og si null å si i denne saken, og null påvirkning på å få forandret loven?

Edit: Beklager for litt dårlig formulering, men dere skjønner tegninga.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Carlgutt:

Tror at det er fordi meningen til den allminnelige karen i gata egentlig (som du selv skrev) ikke betyr en dritt. Må også legge til at det virker som om de som er imot skriker mye høyere enn de som er for, og at mennesker av natur er redd for det 'ukjente', som da blir narkotika. Jeg tror mange som er imot legalisering forestiller seg at hvis cannabis ble lovliggjort så hadde alle verdier havnet ut vinduet, og alle hadde ligget på gata og ruset seg istedet for å jobbe for samfunnet.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på i slike saker som denne. Når det er veldig tydelig at et flertall av folket er for en eller annen form for legalisering av cannabis (Skyt meg hvis jeg tar helt feil her), hvorfor er det slik at det så og si er null mulighet for legaliseringen? Jeg vet at vi har representativ demokrati osv. Men hvorfor er det slik at folkets mening har så og si null å si i denne saken, og null påvirkning på å få forandret loven?

Edit: Beklager for litt dårlig formulering, men dere skjønner tegninga.

enkelt vi er ført bak lyste med et demokrati som er falskt, og som skal gi oss en følelse av vi bidrar.

finnes ikke noe direkte demokrati i Norge..

• Liker 1
Lenke til kommentar

enkelt vi er ført bak lyste med et demokrati som er falskt, og som skal gi oss en følelse av vi bidrar.

finnes ikke noe direkte demokrati i Norge..

Tenk også at fra da vi begynte på barneskolen så har vi blitt fortalt om hvor fælt cannabis er, og i en årrekke blitt lurt til å tro at cannabis er f.eks det samme som heroin, ved at man setter cannabis i kategorien ''hardcore drugs''.

Lenke til kommentar

litt OT men.

jeg har søvnproblemer og lurer på om cannabis har noen serlig effekt mot dette? jeg har fått utskrevet noen tabletter som egentlig er for skitsoer som heter seroquel. bi effekter av disse er blandt annet sjansen for og utvikle bryster og brystmelk, og som en ung mann så er jeg lite intrisert i det.

Lenke til kommentar

shit ja, den første uka eller så når man har droppa nattings er det stress å få sove^^,

supercz, spør om å få zopiclone eller stilnoct i stedet for seroquel. laaangt mindre bivirkninger selvom jeg ikke sier tabletter i noen form er bra.

men ja cannabis funker kjempebra for å sove, og hvis du alikevel er kommet til det at du tar tabletter, så kan du likegreit ta deg en blås før du legger deg

Endret av mortenbr
Lenke til kommentar

shit ja, den første uka eller så når man har droppa nattings er det stress å få sove^^,

supercz, spør om å få zopiclone eller stilnoct i stedet for seroquel. laaangt mindre bivirkninger selvom jeg ikke sier tabletter i noen form er bra.

men ja cannabis funker kjempebra for å sove, og hvis du alikevel er kommet til det at du tar tabletter, så kan du likegreit ta deg en blås før du legger deg

jeg er ivertfall jævlig skeptisk på tabletter.

og etter jeg leste den laaaaaange lista med bivirkinginger så ble jeg ganske nervøs. at leger skriver ut slikt for søvnproblemer er meg en jævla gåte.

da var det bare og finne en plass/person og kjøpe natur medesin av..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...