Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke nederland driver med storstilt import av hasj og cannabis, produksjonen skjer i landet. De har massive dyrkehus for cannabis, og hasjen lager de også selv.

 

Har de ikke et lisens system for produksjon der nede ?

hasj blir nok for det meste importert inn til Holland..

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke nederland driver med storstilt import av hasj og cannabis, produksjonen skjer i landet. De har massive dyrkehus for cannabis, og hasjen lager de også selv.

 

Har de ikke et lisens system for produksjon der nede ?

hasj blir nok for det meste importert inn til Holland..

 

 

Og det vet du på bakgrunn av hva?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke nederland driver med storstilt import av hasj og cannabis, produksjonen skjer i landet. De har massive dyrkehus for cannabis, og hasjen lager de også selv.

 

Har de ikke et lisens system for produksjon der nede ?

hasj blir nok for det meste importert inn til Holland..

 

 

Og det vet du på bakgrunn av hva?

et eks

nesten all hasj er importert inn til Holland, hvis du ikke veit det så er du ganske kunnskapsløs når det kommer til Hollands coffeshop politikk samt toleranse grensene i Holland.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke nederland driver med storstilt import av hasj og cannabis, produksjonen skjer i landet. De har massive dyrkehus for cannabis, og hasjen lager de også selv.

 

Har de ikke et lisens system for produksjon der nede ?

hasj blir nok for det meste importert inn til Holland..

 

 

Og det vet du på bakgrunn av hva?

et eks

nesten all hasj er importert inn til Holland, hvis du ikke veit det så er du ganske kunnskapsløs når det kommer til Hollands coffeshop politikk samt toleranse grensene i Holland.

 

 

Det var bare et spørsmål siden det pr. nederlansk lov er forbudt.

Får ikke sett youtube her, dessverre. Skal se når jeg kommer hjem.

 

Utdyp gjerne om politikken og toleranse grensene

Lenke til kommentar

Er for total legalisering! Ikke på bakgrunn at det nødvendigvis er bra med enda et russtoff på markedet - men hvis folk virkelig vil ha noe, så vil de få tak i det uansett. Hadde staten nå bestemt seg for å ulovliggjøre alkohol og tobakk fullstendig kan du banne på at folk fortsatt hadde fått tak i det på en eller annen måte. Det eneste som hadde skjedd var at sjansene hadde økt drastisk for at et kriminelt miljø i større eller mindre grad ville vokst rundt de to.

 

Så er det jo de som mener at cannabis kan være et gateway-drug til tyngre stoffer. Det er som man med en gang er borti cannabis, som at man automatisk får lyst til å starte med tyngre stoffer. Vel, mitt 'drug-of-choice' er alkohol - og jeg kunne sagt at det hele begynte når jeg begynte å drikke melk. Det er miljøet rundt cannabis som åpner for at noen/mange gjerne prøver tyngre stoffer. Hvis dealeren selger andre narkotiske stoffer i tillegg til cannabis så er noen gjerne mer åpen for å kunne forsøke andre stoffer i tillegg.

 

For cannabis, så er det ikke de som "bare-har-lyst-å-prøve-for-å-ha-gjort-det" som ender opp som narkomane - det ligger oftere noe dypere bak hos de som havner på kjøret. Ser man på Nederland, som noen steder 'tillater' salg av cannabis, så kan man se at bruket av tyngre stoffer er lavere enn andre land hvor cannabis er ulovlig på lik linje som andre narkotiske stoffer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tenkte på noe mens jeg pussa tenna i dag tidlig.

 

Noen argumenterer med at hasj midlertidig hemmer noen slags celler (right?), og at alkohol dreper dem. Hvorfor blir da hasj forsøkt for å bli kvitt kreft? Må ikke da celler drepes, og ikke midlertidig hemmes (på en eller annen måte)?

Lenke til kommentar

Kreft rammer så tilfeldig at selv om Cannabis evt kan hindre noe celle skader så betyr nok det lite iforhold til om du får kreft..

 

Kraftig antioksidkanter samt godt økologisk kosthold er nok nøkkelen til å unngå kreft best mulig samt redusere kjøtt inntak.

 

Derimot hjelper cannabis folk som lider av kreft til å få i seg næring noe som igjen vil føre til at de blir raskere friske eller føler seg bedre da cellegift som man dessverre fortsatt holder som "beste" kur mot kreft dreper alt av næring i kroppen..

Lenke til kommentar

Kreft rammer så tilfeldig at selv om Cannabis evt kan hindre noe celle skader så betyr nok det lite iforhold til om du får kreft..

 

Kraftig antioksidkanter samt godt økologisk kosthold er nok nøkkelen til å unngå kreft best mulig samt redusere kjøtt inntak.

 

Derimot hjelper cannabis folk som lider av kreft til å få i seg næring noe som igjen vil føre til at de blir raskere friske eller føler seg bedre da cellegift som man dessverre fortsatt holder som "beste" kur mot kreft dreper alt av næring i kroppen..

 

 

Kan du utdype det jeg spør om litt lenger opp?

Lenke til kommentar

Kreft rammer så tilfeldig at selv om Cannabis evt kan hindre noe celle skader så betyr nok det lite iforhold til om du får kreft..

 

Kraftig antioksidkanter samt godt økologisk kosthold er nok nøkkelen til å unngå kreft best mulig samt redusere kjøtt inntak.

 

Derimot hjelper cannabis folk som lider av kreft til å få i seg næring noe som igjen vil føre til at de blir raskere friske eller føler seg bedre da cellegift som man dessverre fortsatt holder som "beste" kur mot kreft dreper alt av næring i kroppen..

 

 

Kan du utdype det jeg spør om litt lenger opp?

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands

Lenke til kommentar

Kreft rammer så tilfeldig at selv om Cannabis evt kan hindre noe celle skader så betyr nok det lite iforhold til om du får kreft..

 

Kraftig antioksidkanter samt godt økologisk kosthold er nok nøkkelen til å unngå kreft best mulig samt redusere kjøtt inntak.

 

Derimot hjelper cannabis folk som lider av kreft til å få i seg næring noe som igjen vil føre til at de blir raskere friske eller føler seg bedre da cellegift som man dessverre fortsatt holder som "beste" kur mot kreft dreper alt av næring i kroppen..

 

 

Kan du utdype det jeg spør om litt lenger opp?

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands

 

 

Mente det med at de importerer hasj.

Lenke til kommentar

Kreft rammer så tilfeldig at selv om Cannabis evt kan hindre noe celle skader så betyr nok det lite iforhold til om du får kreft..

 

Kraftig antioksidkanter samt godt økologisk kosthold er nok nøkkelen til å unngå kreft best mulig samt redusere kjøtt inntak.

 

Derimot hjelper cannabis folk som lider av kreft til å få i seg næring noe som igjen vil føre til at de blir raskere friske eller føler seg bedre da cellegift som man dessverre fortsatt holder som "beste" kur mot kreft dreper alt av næring i kroppen..

 

 

Kan du utdype det jeg spør om litt lenger opp?

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands

 

 

Mente det med at de importerer hasj.

Post ifra Freakforum :

Vel, avkriminalisert, ja, men ikke 100% legalisert...

 

Reglene er så merkelige og kompliserte at de fremstår som verdens mest paradoksale lov. Enkelt sagt så er hoveddøra til coffeeshops lovlig, men bakdøra ulovlig. Har man lisens til å drive coffeeshop kan man til enhver tid sitte på en viss mengde cannabis (lurer på om det er 500 g- sjekk det opp de som gidder) og de kan maksimalt selge 5 gram per kunde per dag. Sistnevnte er vanskelig å håndheve, derfor han endel coffeshops/kommuner innført medlemskort hvor alt salg blir registrert.

 

Dyrking for salg, import etc. er strengt ulovlig, akkurat som i Norge. Dvs. at en personbil med 400 g cannabis på vei til en cofeeshop vil bli tatt og straffet hvis den blir stoppet og tatt av politiet. Får de det derimot inn på coffeeshop`en så er det greit. Det er "freezone". Da er den cannabisen plutselig blitt legal. Innehavere av coffeshops trenger nemlig ikke oppgi hvor de har fått varene ifra. Merkelige greier.

 

Coffeshops betaler skatt, som alle andre virksomheter, men jeg tror ikke de betaler moms på varene, for å si det sånn. Kun skatt av overskuddet.

 

Som privatperson kan du til enhver tid ha 5 gram på deg. Det er ikke straffbart (samme gjelder Belgia). Du kan også ha noen planter hjemme til eget forbruk. Det er ikke lov å røyke offentlig, men røyking av hasj/marijuana skal skje på coffeeshops eller i private hjem. Så har du 10 gram på deg og du røyker på offentlig sted, så kan du bli straffet med f.eks bot, selv om det ikke skjer i praksis.

 

http://www.youtube.com/watch?v=U5ZNLnSekTw

 

Nesten all hasj / resin solgt i Holland er import, bare ta en tur da vetu ;) Det som lages i Holland av resin / hasj koster ofte 2x 3x prisen av import hasj / resin..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kreft rammer så tilfeldig at selv om Cannabis evt kan hindre noe celle skader så betyr nok det lite iforhold til om du får kreft..

 

Kraftig antioksidkanter samt godt økologisk kosthold er nok nøkkelen til å unngå kreft best mulig samt redusere kjøtt inntak.

 

Derimot hjelper cannabis folk som lider av kreft til å få i seg næring noe som igjen vil føre til at de blir raskere friske eller føler seg bedre da cellegift som man dessverre fortsatt holder som "beste" kur mot kreft dreper alt av næring i kroppen..

 

 

Kan du utdype det jeg spør om litt lenger opp?

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands

 

 

Mente det med at de importerer hasj.

Post ifra Freakforum :

Vel, avkriminalisert, ja, men ikke 100% legalisert...

 

Reglene er så merkelige og kompliserte at de fremstår som verdens mest paradoksale lov. Enkelt sagt så er hoveddøra til coffeeshops lovlig, men bakdøra ulovlig. Har man lisens til å drive coffeeshop kan man til enhver tid sitte på en viss mengde cannabis (lurer på om det er 500 g- sjekk det opp de som gidder) og de kan maksimalt selge 5 gram per kunde per dag. Sistnevnte er vanskelig å håndheve, derfor han endel coffeshops/kommuner innført medlemskort hvor alt salg blir registrert.

 

Dyrking for salg, import etc. er strengt ulovlig, akkurat som i Norge. Dvs. at en personbil med 400 g cannabis på vei til en cofeeshop vil bli tatt og straffet hvis den blir stoppet og tatt av politiet. Får de det derimot inn på coffeeshop`en så er det greit. Det er "freezone". Da er den cannabisen plutselig blitt legal. Innehavere av coffeshops trenger nemlig ikke oppgi hvor de har fått varene ifra. Merkelige greier.

 

Coffeshops betaler skatt, som alle andre virksomheter, men jeg tror ikke de betaler moms på varene, for å si det sånn. Kun skatt av overskuddet.

 

Som privatperson kan du til enhver tid ha 5 gram på deg. Det er ikke straffbart (samme gjelder Belgia). Du kan også ha noen planter hjemme til eget forbruk. Det er ikke lov å røyke offentlig, men røyking av hasj/marijuana skal skje på coffeeshops eller i private hjem. Så har du 10 gram på deg og du røyker på offentlig sted, så kan du bli straffet med f.eks bot, selv om det ikke skjer i praksis.

 

http://www.youtube.com/watch?v=U5ZNLnSekTw

 

Nesten all hasj / resin solgt i Holland er import, bare ta en tur da vetu ;) Det som lages i Holland av resin / hasj koster ofte 2x 3x prisen av import hasj / resin..

 

 

Takk for oppklaring og fyldig svar :new_woot:

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Hehe, vel om cannabis hemmer kreftceller, og alkohol dreper hjerneceller, vet jeg ikke om de kan sammenliknes helt. :!:

Even in alcoholics, alcohol use doesn't actually result in the death of brain cells. It can, however, damage the ends of neurons, which are called dendrites. This results in problems conveying messages between the neurons. The cell itself isn't damaged, but the way that it communicates with others is altered. According to researchers such as Roberta J. Pentney, professor of anatomy and cell biology at the University at Buffalo, this damage is mostly reversible.

 

Alcoholics can develop a neurological disorder called Wernicke-Korsakoff syndrome, which can result in a loss of neurons in some parts of the brain. This syndrome also causes memory problems, confusion, paralysis of the eyes, lack of muscle coordination and amnesia. It can lead to death. However, the disorder isn't caused by the alcohol itself. It's the result of a deficiency of thiamine, an essential B vitamin. Not only are severe alcoholics often malnourished, extreme alcohol consumption can interfere with the body's absorption of thiamine.

 

So while alcohol doesn't actually kill brain cells, it can still damage your brain if you drink in mass quantities.

http://health.howstuffworks.com/human-body/systems/nervous-system/10-brain-myths9.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...