Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

jeg har nok problemer til at jeg kan få div sterke stoffer på resept,men cannabis får jeg ikke...

Og alle de bivirkningene du kan få av disse stoffene i motsetning til cannabis.

Hvis man trenger behandling - da er det smart å la behandleren bestemme behandlingen.

Lenke til kommentar

jeg har nok problemer til at jeg kan få div sterke stoffer på resept,men cannabis får jeg ikke...

Bivirkningene i cannabis (som en røyker og kjøper på gata) har ikke blitt studert like godt som andre legemiddel så det kan du ikke si veldig nøyaktig. Det du kjøper på gata varierer mye i sine innhold og måten du bruker den også gir stor variasjoner i forhold til et legemidel hvor innholdene har blitt målet veldig nøyaktig sammen med bivirkningene, selv om de kan bli ganske store og mange. Hver gang en pasient får alvorlige bivirkninger eller klagelser blir det rapportert til myndighetene, noe som ikke hender med cannabis, så detter er ikke like kjent. Uten flere store kliniske prøver hvor tusenvis pasienter får kjente mengder cannabis og de blir observert av leger i flere måneder så vet vi ikke nøyaktig virkninger eller bivirkninger eller hvor helseskadelig det er.

Lenke til kommentar
Atter igjen bevises det at legaliseringsmotstanderne har rett i at legaliseringstilhengerne bruker medisinsk cannabis og syke mennesker som et skalkeskjul og en unskyldning.

Temmelig umoralsk, uansett hva man måtte mene om cannabis.

At det var? Hvor leste du at dette ikke var for medisinsk bruk?
Lenke til kommentar

Runinho: Jeg vet ikke hvordan du har kommet frem til denne konklusjonen om at brukere av cannabis bruker syke mennesker som et skalkeskjul og en unnskyldning, men hvilken unnskyldning bruker du for å straffe fredlige og uskyldige mennesker og i tillegg frata syke mennesker et medikament(eller snarere muligheten til å innta det uten straff, for tilgjengelig er det som aldri før) som kan lindre deres smerter og øke livskvalitet og dermed produktivitet?

Å argumentere for gode medisinske egenskaper samtidig som man selv er en bruker er på ingen måte et forsøk på å rettferdiggjøre sin egen bruk, men alles bruk, slik jeg ser det. Er man sosialist så er det ikke et krav om å være ren for ideologi for å kunne fremme den, men det burde kanskje være det? Men i motsetning til sosialister så ønsker ikke jeg å tvinge min moral over på andre gjennom vold, annet enn den naturrett man har, til å bestemme over eget liv i den grad man er fredlig.

Endret av 004
Lenke til kommentar

Bivirkningene i cannabis (som en røyker og kjøper på gata) har ikke blitt studert like godt som andre legemiddel så det kan du ikke si veldig nøyaktig. Det du kjøper på gata varierer mye i sine innhold og måten du bruker den også gir stor variasjoner i forhold til et legemidel hvor innholdene har blitt målet veldig nøyaktig sammen med bivirkningene, selv om de kan bli ganske store og mange. Hver gang en pasient får alvorlige bivirkninger eller klagelser blir det rapportert til myndighetene, noe som ikke hender med cannabis, så detter er ikke like kjent. Uten flere store kliniske prøver hvor tusenvis pasienter får kjente mengder cannabis og de blir observert av leger i flere måneder så vet vi ikke nøyaktig virkninger eller bivirkninger eller hvor helseskadelig det er.

Det er jo en av de største grunnene til at jeg vil ha det legalisert! Ikke fordi pasienter skal være forsøkskaniner, men fordi man skal forske på det, samt vite at man får noe reint.

Hvorfor i det hele tatt Cannabis er tabu er helt ulogisk for meg. For meg er det kultur. Blir litt som med whisky, sigar eller kaffe for min del. Det handler om smaker og forskjellige typer, land, virkninger. Er jo en hel religion :p

Lenke til kommentar

Jeg tror nok alle de personene som bruker det faktisk kan fortelle litt om eventuelle bivirkninger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil tro det har blitt gjort en del forskning på dette, siden det brukes som legemiddel i flere land.

Bare stoffene Thc og cbd ikke Alle andre utallige stoff som planten imnholder når en brenner det og får det fra alle slags kilder og varierer mye pga klima, behandlingen osv...

Sativex bare innholdet Thc og cbd og har følgende bivirkninger. En må også vite at det er et legemiddel for de som har kreft ikke for de som er i god helse og trenger ikke å ta farlige legemiddler

http://chealth.canoe.ca/drug_info_details.asp?channel_id=0&relation_id=0&brand_name_id=2000&page_no=2

Lenke til kommentar
Bare stoffene Thc og cbd ikke Alle andre utallige stoff som planten imnholder når en brenner det og får det fra alle slags kilder og varierer mye pga klima, behandlingen osv...

Vel nå er det hovedsakelig bare THC som er direkte psykoaktivt, da. De andre stoffene regulerer psykoaktiviteten til THC, men er ikke noe psykoaktive selv. E.G. CBD har ingen psykoaktiv egenskap på egenhånd.

Listen over de fleste effekter er som følger:

POSITIVE

mood lift, euphoria

increased giggling and laughing

relaxation, stress reduction

creative, philosophical, abstract, or deep thinking : ideas flow more easily

increased appreciation or awareness of music; deeper connection to music; increased emotional impact of music

increased awareness of senses (eating, drinking, smell)

change in experience of muscle fatigue; pleasant body feel; increase in body/mind connection

pain relief (headaches, cramps)

reduced nausea, increased appetite (used medically for this)

boring tasks or entertainment can become more interesting or funny

NEUTRAL

general change in consciousness

increased appetite, snacky-ness

slowness (slow driving, talking)

change in vision, such as sharpened colors or lights

closed-eye visuals (somewhat uncommon)

tiredness, sleepiness, lethargy

stimulation, inability to sleep (less common)

blood-shot eyes (more common with certain varieties of cannabis and inexperienced users)

mouth dryness, sticky-mouth (varies with strain)

interruption of linear memory; difficulty following a train of thought

cheek, jaw, facial tension / numbness (less commonly reported)

racing thoughts (especially at high doses)

time sense altered (for example, cars seem like they are moving too fast); time dilation and compression are common at higher doses

NEGATIVE

nausea, especially in combination with alcohol, some pharmaceuticals, or other psychoactives

coughing, asthma, upper respiratory problems

difficulty with short-term memory during effects and during periods of frequent use (Ranganathan M, D'Souza DC, Psychopharmacology, 2006)

racing heart, agitation, feeling tense

mild to severe anxiety

panic attacks in sensitive users or with very high doses (oral use increases risk of getting too much)

headaches

dizziness, confusion

lightheadedness or fainting (in cases of lowered blood pressure)

paranoid & anxious thoughts more frequent

possible psychological dependence on cannabis

clumsiness, loss of coordination at high doses

can precipitate or exacerbate latent or existing mental disorders

HANGOVER / DAY(S) AFTER

dry mouth

tired, red, dry, or itchy eyes

joint stiffness

fatigue, drowsiness, foggy or slow thinking

reduced memory skills, slower speed of recall

WITHDRAWAL SYMPTOMS (after stopping heavy use)

mild to moderate, non-life-threatening withdrawal symptoms occur after daily use in some users.

Withdrawal symptoms normally last 2-4 days, up to six weeks with long term use. Severity of symptoms is related to frequency and duration of use and individual sensitivity.

anhedonia (reduced experience of pleasure)

headaches, general unease/discomfort

difficulty sleeping

desire to smoke cannabis

slight loss of appetite

finding non-stoned life a bit dull, increased boredom

fatigue, lethargy

slow thinking, talking

stoned-like abstract thinking, impatience with or annoyance at linear thinking

Lenke til kommentar

Bør Canabis legaliseres?

alt burde legaliseres enten for medisin/terapi eller rett ut 100% lovlig, krigen mot Narkotika er helt latterlig og et tegn på hvor dumme vi mennesker er.

http://no.wikipedia.org/wiki/Clusterhodepine

Noe av det verste av smerte et menneske kan oppleve, ofte kan smerten kureres ved å ta en dose Psilocybinsopper 6-8ganger i året..

Cannabis kan dempe smerte, øke matlyst, gi livsglede, stressdempende, hjelpe mot søvnvansker ++

Lsd hjelper i terapi samme gjør MDMA,

DMT kan rett ut forandre livet og tankene dine..

Iboga er bevist kurerer folk som er avhengig av narkotika eller annet

http://en.wikipedia.org/wiki/Tabernanthe_iboga

Og alt dette forbyr vi og heller utdeler metadon,valium,kodein,morfin samt selger alkohol på butikkene..

VI ER NOE SMARTE MENNESKER!!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt en del tid på å sette meg inn i debatten. Det jeg helt klart ser er at de som støtter en legalisering skal bevise hvor ufarlig det er, mens de som ønsker et forbud skal bevise hvor farlig det er. Slik jeg ser det, så er cannabis et av de tryggeste rusmidlene menneske vet om. det betyr ikke at det er ufarlig. cannabis kan for enkelte mennesker føre med seg seg viss fare.

For å sette en ny vinkling på legaliseringssiden, så vil jeg at vi skal få en legalisering, nettopp fordi det har noen faremomenter med seg, slik som avhengighet og psykoser. Jeg mener vi bør legalisere det, slik at vi etterlater salget til staten framfor et forbud hvor tenåringer løper rundt i gaten å senger det. Kampen mot narkotika bør kjempes med riktig informasjon og holdningskampanjer. Cannabis har kommet til Norge for å bli. spørsmålet er hvor mye skader vi vil la stoffet gi samfunnet.

Jeg ønkser å finne ut hvordan folk reagerer på dette argumentet.

Viktig å merke seg i dette debatten er at Nederland, som selger cannabis lovlig, har ferre cannabis brukere enn Norge(i prosent) hvor vi har en null toleranse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt en del tid på å sette meg inn i debatten. Det jeg helt klart ser er at de som støtter en legalisering skal bevise hvor ufarlig det er, mens de som ønsker et forbud skal bevise hvor farlig det er.

Problemet er at en stor del av de som skal bevise hvor farlig cannabis er ofte belager seg på informasjon som ikke har rot i virkeligheten. :thumbup:

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...