Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Jeg bor faktisk og jobber i Bergen. Jeg sitter i skrivende stund rundt 2 minutter gange fra Nygårdsparken (nord) som er Bergens svar på plata.

Og da vil du fremdeles påstå at det har vært et lykketreff med forbudslinjen? Og forbudet er det eneste som hindrer deg at du selv står der?

Nei.

Det var et svar til denne påstanden fra deg, hverken mer eller mindre:

For i byene og tettstedene kan du virkelig ikkke oppholde deg.

Selvsagt. Du ville ikke gjort det. Mens alle andre hadde gjort det. Fordi en selv er ren. Imponert over din egen selvinnsikt og opphøyelse av denne.

Ikke legg ord i munnen på meg, jeg tror hverken jeg eller alle andre hadde drept jøder eller muslimer, men jeg tror drapstallene hadde forverret seg om drap var legalisert.

Jeg ser at du tydligvis er dypt preget (og sint?)over diskusjonen og det er tydlig at du ikke kommer til å holde diskusjonen saklig.

Hvis du ikke tåler at noen andre har andre meninger om temaet, forslår jeg et annet forum enn diskusjon.no.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dagbladet.no/2011/12/06/kultur/debatt/kronikk/narkotika/legalisering/19304277/

Edit: Forøvrig er denne linken relevant ;O

"Alkohol - Vårt farligste rusmiddel"

Det er vel ingen tvil om hvilket rusmiddel som er det mest destruktive for samfunnet i dag, men at vi har vært så idiotiske og legalisert et så destruktivt rusmiddel, gjør det ikke OK å legalisere enda ett. Tvert om, vi burde lære av feilene vi har gjort.

Jeg er hverken interessert i å bruke cannabis eller betale for belastningen misbruk fører på samfunnet.

Enn så lenge Norge er et sosialdemokrati er du med på å betale for den belastningen rusmisbruk påfører samfunnet uansett, samme om vi snakker legalisering eller ikke.

Så spørsmålet må bli hvordan denne belastningen blir minst mulig. Ja, det er på tide vi lærer av feilene vi har gjort tidligere. All erfaring viser at kriminalisering øker graden av problemer knyttet til bruk av rusmidler, mens legalisering og regulering minsker dem. Derfor strider dagens forbud mot all fornuft.

Lenke til kommentar

Jeg er hverken interessert i å bruke cannabis […]

Og ingen andre er interessert i å gjøre alt du gjør. Skal folk bare ha de frihetene du ønsker å benytte deg av?

[…] eller betale for belastningen misbruk fører på samfunnet.

Du betaler allerede denne belastningen; utgiftene til helsevesenet i tillegg til politi, rettsvesen og fengselsvesen.

Lenke til kommentar

Kan ikke legaliseringsmotstanderne liste opp de helsemessige konsekvensene av cannabisbruk, samt andre konsekvenser cannabisbruk har for samfunnet? Dette er jo åpenbart fanesaken deres i denne debatten.

Ser helst at ingen forkjempere for legalisering svarer på denne.

Endret av Magnusjs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke legaliseringsmotstanderne liste opp de helsemessige konsekvensene av cannabisbruk, samt andre konsekvenser cannabisbruk har for samfunnet? Dette er jo åpenbart fanesaken deres i denne debatten.

+ Vil gjerne at de leser posten min om Sativex på forrige side, den sier mer om hvorfor det - nå til dags dato- er ulovlig enn det meste tbh...

Lenke til kommentar

Så langt i løpet av denne siden er jeg blitt kalt repressiv, sannsynligvis psykopatisk, mangel på empati i tillegg til hint om drap på jøder.

Er det virkelig det nivået dere vil diskusjonen skal ligge på?

Ja, i tilegg til at dem er lovlydige mennesker som bryter loven.

Men nei, legalisering av Cannabis vil ikkje føre til at narkohirarkiet forsvinner.

Det er mange andre stoffer, blant annent kokain som er umåtelig lønnsomt.

Lenke til kommentar

Så langt i løpet av denne siden er jeg blitt kalt repressiv, sannsynligvis psykopatisk, mangel på empati i tillegg til hint om drap på jøder.

Er det virkelig det nivået dere vil diskusjonen skal ligge på?

Men nei, legalisering av Cannabis vil ikkje føre til at narkohirarkiet forsvinner.

Men det tar tid å bytte til andre stoffer, samt er det lavere interesse for andre stoffer enn cannabis så det er mindre penger å tjene. Samt er ikke cocaplanten(som kokain kommer fra) like lett å dyrke. Det er lite som er så lett å fremstille/dyrke som hasj/cannabis.

Lenke til kommentar
Cannabisbrukerne kan bryte loven så mye de vil for min del. Hverken du eller jeg tar skade av dette. Ingen bryr seg.

Helt enig (sånn bortsett fra at cannabis brukes som en sosial inngangsport til misbrukerhelvetet i dag), og derfor bør også kokain legaliseres. Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt ønsker å støtte en politikk som fengsler mennesker som velger bort alkoholen til fordel for et mildere, sunnere og anti-aggressivitetsskapende rusmiddel, så er det i hvert fall ikke langt unna sannheten. Du sier i så tilfelle indirekte at du ikke ønsker at mennesker skal få gjøre hva de vil med seg selv, og det er represjon.

At Godwin's law blir blandet inn, er derimot beklagelig.

Dessverre er det sånn at når man gjennom 300 sider i denne tråden har forsøkt å forklare godene med legalisering, og gang på gang blir sendt rett tilbake til utgangspunktet igjen fordi noen ikke vil høre, vil man komme til et punkt der nivået ikke er like høyt lengre. Om du mener jeg la meg på et altfor lavt nivå i denne debatten, tar jeg det til meg, og vil forsøke å unngå det i fremtiden.

Startet jo i den tråden her på søkend etter gode argumenter for legalisering, for mange mange månder siden, skrev lite, leste bare for det meste.

Det som var gjengangere var:

Personlig frihet

Avkriminalisering

Mindre statlig regulering

Og det er minder farlig en andre stoffer.

Medisinsk har aldri vært et særlig stort tema, siden dei fleste som deltar aktivt i debatten ønsker total legalisering.

Etter å ha funnet argumenter som rett og slett bare peiker en vei, mot personlinge interreser så forandret eg ikkje standpunkt i at vi ikkje burde legalisere det.

Det med at "War on drugs" er et faktum kan jo folk diskutere fram og tilbake.

Men ringvirkningen av at vi legaliserer cannabis har meir en et utfall, det er alt etter dei som i dag distribuerer stoffet. Det kan jo hende dem begynne og importere heroin, kokain eller andre stoffer, der det er større fare for innblanding, dette vil også bli tyngrekriminelle. Så samfunnet kan jo ende opp med et enda større problem en vi alerede har.

Skulle eg ha argumentert for en legalisering så hadde eg nok ikkje slitt lenge med å finne gode argumenter, gjerne for medisisnk legalisering, total legalisering handler jo om å ha et moderne samfunn, som mange gjerne er et ord mange ville ha valgt å bruke.

Det store spørsmålet for meg er:

Er det å legalisere cananbis noe vi egentlig har et behov for? kommer det til å gjøre oss til et bedre land å bo i?

For forbrukere så vil det jo muligens det, kanskje til og med for dei som lider av sykdommer.

Men vi har alerede store problemer med rus i Norge, å det er jo faktisk dem som støtter en kriminalisering av alkohol, men alkohol er såpass lett og framstille, du trenger et varmelement, en koker, kjøling sukker og vann, då har du plutselig hjemmebrent.

Det er staten klar over, hadde vi kunne lagt inn forbud om alkohol og tobakk, så trur eg faktisk det hadde blitt gjort.

Eg tror personlig at en legalisering av cannabis vil ha så lite positiv effekt på ting som påvirker oss dirkete, narkohirarkiet går andre veier lager farligere stoffer, vi får flere missbrukere i et samfunn som enkelt er overfylt.

Enkelte vil få glede utav en total legalisering, enkelte vil få smerter utav det.

Mange ville fått nytte utav en medisibasert legalisering.

Men total legalisering? nei.

Lenke til kommentar
Cannabisbrukerne kan bryte loven så mye de vil for min del. Hverken du eller jeg tar skade av dette. Ingen bryr seg.

Helt enig (sånn bortsett fra at cannabis brukes som en sosial inngangsport til misbrukerhelvetet i dag), og derfor bør også kokain legaliseres.

Alså, om eg hadde hatt utgangspunktet at cannabis skulle legaliserast så tror eg nok at eg hadde vært enig i at alt burde legaliserast. For alt kan vell forsvarest med argumentet at det er i utgangspunktet ikkje skadelig for andre en den som bruker det, å det blir et valg en tar, men eg har i grunn ikkje det utgangspunktet.

Lenke til kommentar

tillegg kan man merke:

•Svekket kontroll over bevegelser

•Svekket reaksjonsevne

•Engstelse

•Panikk og forfølgelsesvanvidd

•Svekket oppmerksomhet og hukommelse så lenge rusen varer

•Svekkede kjøreferdigheter med økt risiko for å forårsake trafikkulykker

•Hasjpsykose, det vil si sinnsforvirring. Denne psykosen kan være vanskelig å behandle

Kilder NHI.no

Lenke til kommentar
Etter å ha funnet argumenter som rett og slett bare peiker en vei, mot personlinge interreser så forandret eg ikkje standpunkt i at vi ikkje burde legalisere det.
Vel, om du klarte å tolke det dithen, så ok:

- Skatteinntekter i form av avgifter ved hasjsalg

- Færre mennesker i fengsel

- Færre ressurser brukt på politi

- Om noen skifter ut alkoholen med cannabis (noe som vil skje), vil vi få mindre helgevold

- Økt kollektiv kunnskap rundt stoffet gjennom seriøs forskning

- Færre misbrukere av sterkere stoffer

KOLLEKTIVE goder.

"War on drugs" er et faktum. Det er ikke noe å diskutere.

Men ringvirkningen av at vi legaliserer cannabis har meir en et utfall, det er alt etter dei som i dag distribuerer stoffet. Det kan jo hende dem begynne og importere heroin, kokain eller andre stoffer, der det er større fare for innblanding, dette vil også bli tyngrekriminelle. Så samfunnet kan jo ende opp med et enda større problem en vi alerede har.
Dette importeres i tonnevis i dag, så du trenger ikke tenke på det. Men for all del, legalisér alt.

Skulle eg ha argumentert for en legalisering så hadde eg nok ikkje slitt lenge med å finne gode argumenter, gjerne for medisisnk legalisering, total legalisering handler jo om å ha et moderne samfunn, som mange gjerne er et ord mange ville ha valgt å bruke.
Neida, cannabis har vært lovlig før i tida. Det er i det moderne samfunnet, der næringslivet og statens propaganda styrer, at cannabis er forbudt.

Men vi har alerede store problemer med rus i Norge, å det er jo faktisk dem som støtter en kriminalisering av alkohol, men alkohol er såpass lett og framstille, du trenger et varmelement, en koker, kjøling sukker og vann, då har du plutselig hjemmebrent.
Det er ikke vanskelig å dyrke cannabis heller, om det er det du tror.

Det er staten klar over, hadde vi kunne lagt inn forbud om alkohol og tobakk, så trur eg faktisk det hadde blitt gjort.
Alcohol prohibition was a failure. Selv ikke dagens politikere er så dumme at de gjør dette igjen. Og alkohol utgjør ingen stor trussel mot næringslivet. Endret av Magnusjs
  • Liker 3
Lenke til kommentar

tillegg kan man merke:

•Svekket reaksjonsevne

•Engstelse

•Hasjpsykose, det vil si sinnsforvirring. Denne psykosen kan være vanskelig å behandle

Kilder NHI.no

Dette er ingen argumentasjon, dette er potensielle skader etter langvarig misbruk av cannabis.
Lenke til kommentar
Vel, om du klarte å tolke det dithen, så ok:

- Skatteinntekter i form av avgifter ved hasjsalg

- Færre mennesker i fengsel

- Færre ressurser brukt på politi

- Om noen skifter ut alkoholen med cannabis (noe som vil skje), vil vi få mindre helgevold

- Økt kollektiv kunnskap rundt stoffet gjennom seriøs forskning

- Færre misbrukere av sterkere stoffer

KOLLEKTIVE goder.

Dei som sitt i fengsel pågrunn av Cannabis er gjerne dei som er organiserte med import og salg, alså tekne for større besittelser, dei burde også sitte i fengsel.

Skatteinntektene vil neppe overdøye det som det vi koste helse norge og innføre, skape et system, starte produksjon, rettliggjøre og få alt gjort, det er snakk om en del penger.

Politiet har en egen narkoavdeling, som stort sett fokuserer på narkotika, der dei ikkje har det har som regel politiet ikkje mye annent bedre å ta seg til.

Fighters will keep on fighting. Ser at i Ålesund var det stort sett 10-12 personer som sto for over 75% av volden, disse var også tatt med narkotika.

Kunnskap om stoffet er ikkje et argument for legalisering, det er noke vi skal ha før legalieringen blir et tema.

"War on drugs" er et faktum. Det er ikke noe å diskutere.

Ja, det er et faktum, men vil en legalisering av Cannabis på la oss si verdensbasis gi bukt på problemet med et narkohirarki i en så stor virkningsgrad at det faktisk blir mulig å få bokt på det? var egentlig sånn eg mente det.

Dette importeres i tonnevis i dag, så du trenger ikke tenke på det. Men for all del, legalisér alt.

Ja, er klar over det, men faller da ikkje argumentet bort?

Om en mener det burde legaliseres eller ikkje er i bunn og grunn litt urelevant akkurat der.

Neida, cannabis har vært lovlig før i tida. Det er i det moderne samfunnet, der næringslivet og statens propaganda styrer, at cannabis er forbudt.

Det er desverre sånn i et moderne samfunn at det er en stat og et næringsliv som må styre, det er faktisk et av kjenneteikna på det vi i verden definerer som et modernesamfunn.

Det er ikke vanskelig å dyrke cannabis heller, om det er det du tror.

Nei, men det er vannskligere.

Alcohol prohibition was a failure. Selv ikke dagens politikere er så dumme at de gjør dette igjen. Og alkohol utgjør ingen stor trussel mot næringslivet.

Alkohol utgjør ikkje en trussel for næringslivet, fordi du kan sparke missbrukere.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Dei som sitt i fengsel pågrunn av Cannabis er gjerne dei som er organiserte med import og salg, alså tekne for større besittelser, dei burde også sitte i fengsel.
At man er i besittelse av mer enn femten gram betyr ikke at man skal selge cannabis. Dette er bare noe staten har funnet opp.

Skatteinntektene vil neppe overdøye det som det vi koste helse norge og innføre, skape et system, starte produksjon, rettliggjøre og få alt gjort, det er snakk om en del penger.
Hæ?

Politiet har en egen narkoavdeling, som stort sett fokuserer på narkotika, der dei ikkje har det har som regel politiet ikkje mye annent bedre å ta seg til.
Denne avdelingen burde avvikles. Jeg har ingen interesse av å finansiere dette gjennom skatt.

Fighters will keep on fighting. Ser at i Ålesund var det stort sett 10-12 personer som sto for over 75% av volden, disse var også tatt med narkotika.
... og heldigvis har ikke dette noe med hasj/marijuana å gjøre.

Kunnskap om stoffet er ikkje et argument for legalisering, det er noke vi skal ha før legalieringen blir et tema.
Ja, og det er det vi prøver å formidle til dere, men du er jo bare interessert i å stemple alle cannabisforkjempere som potheads, og mener at narkomane skal råtne i sin egen dritt. Men slapp av, majoriteten av Norges befolkning har et forholdsvis likt syn som deg på dette. Det er jo tross alt kriminelt og "kjempefarlig", og er ingenting å lære bort til uskyldig, norsk ungdom. Fikk avslag om rusforedrag.

Det er desverre sånn i et moderne samfunn at det er en stat og et næringsliv som må styre, det er faktisk et av kjenneteikna på det vi i verden definerer som et modernesamfunn.
Ja, og nå er det på tide å legge denne fascismen bak seg.

Nei, men det er vannskligere.
Nei, men det er sikkert vanskeligere å skjule. Du trenger uansett ikke være hjernekirurg for å dyrke en plante.

Alkohol utgjør ikkje en trussel for næringslivet, fordi du kan sparke missbrukere.

... kan du ikke sparke cannabisbrukere? Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

tillegg kan man merke:

•Svekket reaksjonsevne

•Engstelse

Kilder NHI.no

Vel, bevegelskontroll og reaksjonsevne etc er jo bare ruseffekten mange vil ha. Kall det avslappede muskler du.

Hasjpsykose er det mye usikkerhet om. Det man vet er at om man har latente lidelser kan hasj dra dem frem, noe forøvrig alkohol også kan...

Leste du i det hele tatt det jeg skrev om Sativex på forrige side?...

Edit: Forøvrig, relevant artikkel:Narkotikafreden- Kronikk hos dagbladet.

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

tillegg kan man merke:

•Svekket reaksjonsevne

•Engstelse

Kilder NHI.no

Dette er ingen argumentasjon, dette er potensielle skader etter langvarig misbruk av cannabis.

Det var faktisk ikkje dem som låg under langvarig bruk,

Akutte virkniner:

Det hender at man blir nedstemt isteden for oppstemt ved hasjrøyking. I tillegg kan man merke:

•Svekket reaksjonsevne

•Engstelse

Ved cannabis bruk har man en generelt økt risiko for å utløse psykotiske tilstander (sinnsykdom) som man på forhånd er disponert for.

Langtidsvirkninger

Dette er virkninger som kan oppstå etter lengre tids regelmessig bruk av cannabis. Risikoen for å utvikle denne type skade er knyttet opp mot mengde og styrke på stoffet som brukes. De vanligste langtidsskadene man kan få, er:

•Avhengighet, hvor man ikke klarer å avslutte bruken av stoffet

•Manglende kontroll med bruken, slik at man bruker stadig større mengder

•Luftveissykdommer som kronisk bronkitt og emfysem

•Kreft i munnhule, svelg, luftveier og lunge

•Svekket oppmerksomhet og hukommelse

•Personlighetsendringer

•Økt risiko for utvikling av sinnsykdom (psykose) senere i livet1Moore TH, Zammit S, Lingford-Hughes A, et al. Cannabis use and risk of psychotic or affective mental health outcomes: a systematic review. Lancet 2007; 370: 319-28. PubMed

,2Kuepper R, van Os J, Lieb R, et al. Continued cannabis use and risk of incidence and persistence of psychotic symptoms: 10 year follow-up cohort study. BMJ 2011; 342: d738. BMJ

•Bruk av marihuana under svangerskapet er vist å skade hjernens utvikling og kan føre til svekket intellektuell funksjon og atferdsvansker hos barnet3Berghuis P, Rajnicek AM, Morozov YM, et al. Hardwiring the brain: Endocannabinoids shape neuronal connectivity. Science 2007; 316, 1212-6.

Som med vanlig tobakksrøyking er det forskjell på folk. Noen kan utvikle skader og problemer knyttet til rusmiddelet relativt raskt, mens andre aldri merker noe til dette på tross av utstrakt bruk. Ungdom som starter tidlig med cannabis, kan oppleve store problemer i skolesammenheng. Gravide som ruser seg under svangerskapet, har økt sannsynlighet for å føde for tidlig og å få barn med lav fødselsvekt. Det er også økt forekomst av misdannelser hos barn født av cannabisbrukende mødre.

der er heile innlegget deres.

tillegg kan man merke:

•Svekket reaksjonsevne

•Engstelse

Kilder NHI.no

Vel, bevegelskontroll og reaksjonsevne etc er jo bare ruseffekten mange vil ha. Kall det avslappede muskler du.

Hasjpsykose er det mye usikkerhet om. Det man vet er at om man har latente lidelser kan hasj dra dem frem, noe forøvrig alkohol også kan...

Leste du i det hele tatt det jeg skrev om Sativex på forrige side?...

Edit: Forøvrig, relevant artikkel:Narkotikafreden- Kronikk hos dagbladet.

Kronikker i Dagbladet tar eg ofte med en klype salt, med tanke på at gud og kvarmann får poste sin kronikk der.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...