Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Grunnen til at det er så mange heroin misbrukere er at cannabis er ulovlig. De hadde sannsynligvis store problemer rundt seg og med seg selv da de begynte på hardere stoffer og til slutt det sterkeste og farligste stoffet heroin fordi det fantes ikke noe cannabis eller andre typer narkotika å oppdrive. Men dette er en helt annen gruppe enn de som bruker cannabis for å kose seg. Grunnen til at denne gruppen er så stor i Norge har jeg ikke mye peiling på men ser på ingen måte at det er forbudet og tilgangen til narkotiske stoffer og de kriminelle og hva smuglerne tar med seg som har påvirket dette mye.

Å legalisere cannabis vil ikke bidra til at noen som "har problemer med seg selv" får den hjelpen de bør ha.

Utover det så sier du også at ulovligheten til cannabis fører til rekruttering til hardere stoffer. Noe som i enkelte tilfeller sikkert er sant, men langt i fra noen universal sannhet. Uansett må cannabisbrukerne komme fra et sted dem også, hvilket stoff rekrutterer til cannabis i dag?. Jointen lader ikke i fanget ditt den dagen du "får problemer med deg selv" akkurat, forsåvidt ikke den dagen et friskt menneske har lyst å prøve det heller.

Dessverre finnes det ikke så mye data på akkurat dette, da det stort sett kun er et land som har de-facto legalisert cannabis, og noen få som har avkriminalisert det delvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å legalisere cannabis vil ikke bidra til at noen som "har problemer med seg selv" får den hjelpen de bør ha.
Jo, for da vil stigmaet forsvinne. I dag får man ikke hjelp for å bruke cannabis, men straff. Det er mange med psykiske eller fysiske problemer som bruker cannabis som medisinering eller rekreasjon. Som for eksempel denne mannen.

Utover det så sier du også at ulovligheten til cannabis fører til rekruttering til hardere stoffer. Noe som i enkelte tilfeller sikkert er sant, men langt i fra noen universal sannhet. Uansett må cannabisbrukerne komme fra et sted dem også, hvilket stoff rekrutterer til cannabis i dag?
Det er ikke en universal sannhet, fordi en liten (men likevel altfor stor) andel av cannabisbrukerne prøver tyngre stoffer. Cannabis er det første ulovlige rusmiddelet de fleste prøver seg på, fordi det er trygt nok til å eksperimentere med. Det er etter dette at man ledes inn på tyngre stoffer.

Dessverre finnes det ikke så mye data på akkurat dette, da det stort sett kun er et land som har de-facto legalisert cannabis, og noen få som har avkriminalisert det delvis.

Nederland vs USA

Portugal

Og så over til et land som gjenspeiler forbudspolitikken greit: Mexico.

Lenke til kommentar
Jo, for da vil stigmaet forsvinne. I dag får man ikke hjelp for å bruke cannabis, men straff. Det er mange med psykiske eller fysiske problemer som bruker cannabis som medisinering eller rekreasjon. Som for eksempel denne mannen.

Stigmaet rundt normal bruk kan nok forsvinne med legalisering. Men stigmatisering av missbrukere tipper jeg blir sittende. Bare se på alkoholikere og missbrukere/avhengige av andre stoffer som er lovlig. Uansett så får man hjelp om man trenger hjelp i dag, det er ikke slik at straff har substituert hjelp, ikke her i Norge.

Jeg er helt for å bruke cannabis, eller stoffene i cannabis til medisin der det er hensiktsmessig. Når jeg snakker om legalisering mener jeg kjøp, salg og bruk for rekreasjon.

Det er ikke en universal sannhet, fordi en liten (men likevel altfor stor) andel av cannabisbrukerne prøver tyngre stoffer. Cannabis er det første ulovlige rusmiddelet de fleste prøver seg på, fordi det er trygt nok til å eksperimentere med. Det er etter dette at man ledes inn på tyngre stoffer.

Det er uansett ingen ting som indikerer at rekruttering til verre stoffer vil stoppe ved legalisering. Dette sett i lys av at Sverige kommer marginalt dårligere ut enn Nederland på div. statistikker viser at legalisering ikke nødvendigvis er så effektivt på dette området likevel.

Nederland vs USA

Portugal

Og så over til et land som gjenspeiler forbudspolitikken greit: Mexico.

Jeg vet hva dataen om Portugal og Nederland sier, men det er fortsatt lite data. Viste du forresten at det er færre cannabisbrukere pr. 100 innbyggere i Sverige enn i mange andre europeiske land?. Sverige ligger omtrent på nivå med Nederland på samtlige statistikker. http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_120104_NO_EMCDDA_AR2010_NO.pdf

Situasjonen i Mexico har ikke oppstått bare pga. forbud. Denne ekstreme volden er noe som er stort sett forbeholdt Sør-Amerika. Det sier mer om den sosialøkonomiske situasjonen der nede, enn det sier om effekten av forbud.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cannabis, kaffe, øl, vin ? er vi virkelig alle syndere fordi vi inntar slike stoffer? eller er det rett og slett noe man burde velge selv?

Alle burde får velge selv, men det er viktig å huske at noen kan misbruke ting, og misbruk burde man aldri egentlig akseptere.

Alkoholikere misbruker jo alkohol... og slik er det med alt mulig annet som overkonsumeres..

Lenke til kommentar

Er du motstander av cannabis, men tar en kopp kaffe hver dag?

Er du motstander av kaffe, men tar deg ett blås hver dag?

Om du dømmer andre fordi DU SELV ikke liker det ene eller det andre, ja da burde du nok heller se inn i deg selv og vurdere hvorfor du er slik..

Ingen har rett til dømme noen for slike ubetydelige ting!

Jeg antar at du sikter til meg her.

Jeg dømmer ingen på grunnlag av hva de putter i kroppen sin. Jeg påpeker bare at enkelte av argumentene som blir brukt for legalisering er like tynne som enkelte av argumentene i mot.

For øvrig handler ikke legaliseringensdebatten om hva et individ bør ha rett til, eller at alle straffes for handlinger utført av en minoritet. Dette vet vi svaret på. Det store spørsmålet er hva konsekvensene for samfunnet som helhet blir som følge av legalisering. Dessverre vil man vel aldri finne ut av konsekvensene uten å prøve legalisering.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig tankegangen til noen av dere, og jeg forstår at svært mange har en viss frykt mot det man ikke vet, uvitenhet er ofte det som fører til en naiv tankegang, til og med arroganse kan dukke opp i dette bildet. Frykten for det man ikke vet nok om, eller frykten for noe nytt, er å være menneske. MEN, om man tenker på det samfunnet man lever under i dag, og om man tenker på hvilken tid man lever i, så handler faktisk alt om hva man har rettigheter til. Ingen har den rett til å bestemme hvilke rettigheter vært individ har, ingen altså. Man forstår jo hva forskjellen på rett og galt er, og man forstår hva man burde og hva man må selv. Alle har hver sine veier å gå i livet, og om man ser på alle man har vokst opp med, så ja, da ser man at de fleste gikk hver sine veier. Disse veier, hvor dine kjære rundt deg tok, de kan du nok ikke bestemme, men du kan bestemme dine egne veier, det er ditt valg alene. Om du ikke vil ha noe med by-livet å gjøre, eller om du ikke kan fordra cannabis, ja da får du rett og slett gå en annen vei, en vei hvor du hører til, men ikke døm de som gikk motsatt vei av deg. For den veien du tok i forhold til den veien din nabo tok, jo den veien valgte du helt selv akkurat som din nabo gjorde, og skal du dømmes for det av din nabo?

Om du ser på det som negativt å legalisere cannabis, og er en motstander av ett slikt samfunn, da sier vel det mer om deg, og om dine krav til hvordan du vil bestemme hvilken vei de andre i ditt samfunn skal gå. Du kan se at andre fyrer en sigarett, og du kan se at andre fyrer en joint, hva er forskjellen? Det er nok ingen forskjell her, den eneste forskjellen er nemlig ditt DITT synspunkt på saken, og intet mer. Hadde du sett at noen fyrte en joint, men du trodde at det var en sigarett, da hadde du nok ikke brydd deg no særlig, men om du hadde vist at det var en joint med cannabis, da hadde du plutselig brydd deg?

Om alt dette ikke handler om cannabis brukerens rettigheter, hvorfor skal du da ha krav på dine rettigheter å holde det ulovlig?

Se for deg at stortingen hadde vedtatt ett forbud mot alkhol, kaffe, eller noe DU satt pris på, ville du da følt deg snytt for dine rettigheter og følt urettferdighet, eller vile du bare sett bort og levd videre uten noen form for anger? Om en av de tingene du kan føle deg tilfreds med sammen med dine venner i sosiale sammenhenger blir satt på narkotika listen, er det da narkotika i dine øyne?

En stor del av samfunnet er imot legalisering av cannabis fordi de ser på det som narkotika, de fleste av disse vet ikke en gang hva cannabis er, men de har en frykt og ett vist hat mot denne planten fordi den har relasjoner med narkotika i vårt samfunn. Om kaffe hadde blitt satt på denne listen over narkotiske stoffer, ja da ville nok svært mange gradvis fått negative syn på dette stoffet som heter koffein, og det ville nok også blitt svært mange motstandere som ville fått dette legalisert igjen, akkurat som vi cannabis brukere kjemper for å nå få cannabis legalisert.

Om dette ikke handler om hvert individs rettigheter, men heller ett spørsmål om hva som er rett og galt, da vet ikke jeg. Du bestemmer selv hva du synes er rett og galt, og mest sannsynlig er det mange som mener det motsatte enn deg innenfor mange emner, vi mennesker er rett og slett veldig forskjellige, vi har hver vår kultur og hver våre liv å leve. Lev ditt liv, ett godt liv, men vær så snill å la meg leve mitt liv som jeg vil også. Vi skader da vel ingen uansett hvem, hva og hvor vi er fra. Vi skader hverandre ved å være motstandere av hverandres synspunkter. Lev i ett samfunn i harmoni, lev ved din sidemann, la dine egne valg råde deg veien videre. Vold, drap, voldtekt er uungåelig i ett så stort samfunn vi lever i nå, uansett hvilke synspunkter man har. Dette får vi ikke gjort noe med, uansett hva som er lovlig og hva som er ulovlig. Dette velger disse forbryterne selv, om de er sprøytenarkoman, barnehage tanter, røykere, prester, stortingsrepresentanter, osv, spiller ingen rolle. De er dem de er, og de trenger hjelp på mye høyere nivåer enn vi kan forstå.

Det er rett og slett det å være menneske, desverre. Ingen konsumering av diverse produkter, planting av planter, drikking av væske kan styre dette. Det er ondskap av natur som styrer slike handlinger, skummelt nok.

Samfunnet og alle som er en del av dette samfunnet styrer selv hvilke konsekvenser hvert valg vil få.

Vi er mennesker du, og jeg. Vi velger hva vi skal hate og hva vi skal elske. Og alle er forskjellige.

Endret av antillum
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du dømmer andre fordi DU SELV ikke liker det ene eller det andre, ja da burde du nok heller se inn i deg selv og vurdere hvorfor du er slik..

For øvrig handler ikke legaliseringensdebatten om hva et individ bør ha rett til

Hva begrunner du det med? Individuelle rettigheter står veldig sentralt i legaliseringsdebatten i de fleste land her i verden.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

For øvrig handler ikke legaliseringensdebatten om hva et individ bør ha rett til

Hva begrunner du det med? Individuelle rettigheter står veldig sentralt i legaliseringsdebatten i de fleste land her i verden.

Hadde du lest linjene under det du siterte hadde du sett begrunnelsen min.

Sagt på en annen måte: At man har rett til å gjøre som man vil betyr ikke at det er til det beste for samfunnet som helhet, selv om det er det beste for individet.

Om ikke annet bør man i alle fall ha en veldig klar plan for hva man skal gjøre om det viser seg at legalisering får negative konsekvenser for samfunnet. Egentlig burde man på forhånd vite om hva konsekvensene av legalisering i Norge kommer til å bli slik at man unngår negative konsekvenser i størst mulig grad.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Sagt på en annen måte: At man har rett til å gjøre som man vil betyr ikke at det er til det beste for samfunnet som helhet, selv om det er det beste for individet.

I hvilket samfunn er ikke rettigheter bra? Du må også gjerne opplyse meg hvilke skader en legalisering hadde gjort på samfunnet i en helhet.

Med den holdningen kunne vi gjerne hatt slaver i dag (satt veldig på spissen) og ikke tillatt annen religion enn kristendom i norge, det er jo det beste for samfunnets helhet?

Endret av DMN
Lenke til kommentar

I hvilket samfunn er ikke rettigheter bra? Du må også gjerne opplyse meg hvilke skader en legalisering hadde gjort på samfunnet i en helhet.

Med den holdningen kunne vi gjerne hatt slaver i dag (satt veldig på spissen) og ikke tillatt annen religion enn kristendom i norge, det er jo det beste for samfunnets helhet?

Ta vekk psiken og sett inn penger så har du den dag i dag = fortsatt slaver

Rettigheter? hvilke rettigheter? man har snart ikke en eneste rettighet igjen

Lenke til kommentar

Skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? Eller later du bare som?

Jeg snakker forresten ikke om rettighetER, jeg snakker om retten til å røyke cannabis. Fortell meg hva rekerasjonell cannabisbruk tilfører samfunnet som vi ikke klarer oss uten. Jeg ser det virkelig ikke.

Jeg sier at det er ingen som vet hva konsekvensene av legalisering i Norge kommer til å bli. Vi har ikke noe grunnlag for å si hverken det ene eller det andre i Norge.

Lenke til kommentar

I mine øyne handler det ikke om hvilke positive egenskaper cannabis tilfører samfunnet. Det tilfører absolutt ingenting annet enn individuelle rettigheter, men hvorfor skal ikke det være vesentlig, når det ikke skader noen?

Dersom du tenker slik kan du jo kriminalisere brus, potetgull osv? Tilfører jo ingenting? Klart det tilfører jobber og markedet noe, men det ville legalisering av cannabis gjort i stor grad også.

Lenke til kommentar

I mine øyne handler det ikke om hvilke positive egenskaper cannabis tilfører samfunnet. Det tilfører absolutt ingenting annet enn individuelle rettigheter, men hvorfor skal ikke det være vesentlig, når det ikke skader noen?

At det ikke skader noen passer rett og slett ikke. For det første er det bare å ta en titt på plata. For det andre så bodde jeg i sin tid på kollegie med flere studenter som var hasjbrukere og de gik nesten alle som en på ræva og klarte ikke å fuldføre videregående engang. Tenk på deres hasjbruk koster samfunnet i dag ved at de aldri fik utdannelse utover grunnskolen og antakelig ikke er i jobb?

Jeg kunne godt være villig til å legalisere hasj for de over 25, men ikke før, og da helst også med den betingelse at samfunnets kostnader til eventuel behandling og støtte som følge av et eventuelt misbruk må dekkes av personen selv, ikke samfunnet. Det hedder frihet under ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...