Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kan du dyrke din egen da? Det er en plante som er veldig lett å dyrke, samt høste i forhold til tobakksplanten:)

Å høste cannabis er per min forståelse ikke enkelt det heller, det er slik at dersom "blomstene" ikke tørkes korrekt, risikerer du å få sopp eller andre ting i den, noe som gjør den farligere å røyke.

Det kreves en del manuelt håndarbeid når man skal henge det opp til tørking, samt fjerning av alt av dritt som ikke kan røykes/ødelegger smaken etterpå. Men alt i alt ikke vanskelig, bare følg en oppskrift slavisk så får man et helt akseptabelt resultat.

 

Du kan ikke tvile på det, polonium brukes i dag på salat og tomater, bananer og alt som dyrkes, masse farlige kjemikalier brukes også under denne prosessen. At dette også vil skje med cannabis er et selvsagt faktum, men at økologisk cannabis vil bli et alternativ er jo en selvfølge.

Cannabis er VELDIG flink på å suge til seg smak fra det som tilsettes, så jeg ville vært ytterst forsiktig med å bruke standard insektsdrepende midler som eksisterer(De siste ukene før høsting skal helst ingenting benyttes). Besides, det finnes godt etablerte teknikker og metoder for å kvitte seg med det meste, ser ikke behovet for annet.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Legaliserer man dyrking, hvorfor ikke da legalisere stoffet?

Jeg er for legalisering av stoffet. Sa jeg noen gang noe annet?

Nei, jeg må nok ha misforstått poenget ditt. Jeg regnet med at du ønsket en lovlig dyrking (noe alá opium i dag). Men det er nok bare en liten misforståelse fra min side.

Lenke til kommentar

Synd man har en kriminalisering, som fører heroin og cannabis sammen.

 

Hvor stor er egentlig forskjellen? Heroin er avhengighetsskapende og moderat helseskadelig; cannabis er vanedannede og lettere helseskadelig.

 

Begge er jo forsåvidt "kriminalitet uten offer"; personlig ser jeg ikke mye av en forskjell.

Lenke til kommentar

Man har ikke et rusproblem før man begynner å misbruke stoffet.

Heroin er veldig lett å misbruke, og nordmenn dør av overdoser av det.

 

Nå sier ikke jeg at heroin bør holdes kriminelt, for på sikt er det den aller mest skadelige løsningen. Like fullt bør det separeres fra cannabis, så man er klar over forskjellene, og så ikke cannabisbruk leder deg inn på heroin.

Lenke til kommentar

Heroin er veldig lett å misbruke, og nordmenn dør av overdoser av det.

Nå skal det sies at dødeligheten ikke er i nærheten av alkohol. Derimot, Paracet og Ibux dreper omtrent like mange i året som Heroin.

 

Dødeligheaten på heroin er meget lav.

 

Nå sier ikke jeg at heroin bør holdes kriminelt, for på sikt er det den aller mest skadelige løsningen. Like fullt bør det separeres fra cannabis, så man er klar over forskjellene, og så ikke cannabisbruk leder deg inn på heroin.

 

Her er jeg helt enig med deg på det at alle rusmidler burde være godt separert, samt ha klar informasjon på pakken de skulle kommet i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at dødeligheten ikke er i nærheten av alkohol. Derimot, Paracet og Ibux dreper omtrent like mange i året som Heroin.

 

Dødeligheaten på heroin er meget lav.

Litt av årsaken er jo mengden av brukere, men også kriminaliseringen, som driver heroinmisbrukere mot dårlig heroin.

 

At det ikke er i nærheten av alkohol er selvsagt sant. Mye av grunnen til dette er, etter hva jeg har hørt, at alkohol skader veldig mange deler av kroppen din, og gjør dermed en større andel brukere sårbare.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at dødeligheten ikke er i nærheten av alkohol. Derimot, Paracet og Ibux dreper omtrent like mange i året som Heroin.

Dødeligheaten på heroin er meget lav.

Litt av årsaken er jo mengden av brukere, men også kriminaliseringen, som driver heroinmisbrukere mot dårlig heroin.

 

Tja, en legalisering ville ført til renere heroin samt økt "sikkerhet". Jeg har enda ikke hørt om dødsfall i sprøyterom som følger av overdose.

Lenke til kommentar

Cannabis er ikke så avhengighetskapende som folk skal ha det til. Det er folk sin selvdisiplin som er problemet. Og selvdisiplin er en egenskap som kan trenes opp og i rike vestlige land så er det ikke mange som har så god selvdisiplin.

 

Dersom vi sammenligner alkoholrus med cannabisrus så er forskjellen at alkoholrus er vond og destruktiv men cannabisrusen er god og konstruktiv.

 

rusen og bivirkningene oppleves og virker forskjellig for hvert enkelt individ.

 

Sett favoritt maten din foran deg når du er skikkelig sulten men ikke spis den. Klarer man ikke å motstå fristelsen så betyr ikke det at man er avhengig men at man har dårlig selv disiplin.

 

Selvdisiplin hadde vel ikke vært så dumt å ha! Hele samfunnet er preget av at folk har dårlig selvdisiplin.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"trespiser" vi i de rike vestlige land har høyere grad av selvdisiplin - det er derfor vi har etterhvert fått mye større frihet enn land som ikke har den samme standarden og som gjerne heller ikke registrere hvor mange narkiser dem har. Cannabis er ikke en "spøk" for dem som mentalt ikke takler stoffet. Hvis man bruker dette "uskyldige" midlet for å "rømme" - fremfor å bruke det som ett middel for å øke den mentale kapasitet - kan Cannabis være like skadelig som Heroin.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om rusen er konstruktiv eller destruktiv avhenger da ikke hovedsakelig av stoffet (i hvert fall ikke ift. cannabis og alkohol), men av sinnstilstanden til brukeren. Bruker du cannabis som selvmedisinering er dette da i høyeste grad destruktivt.

 

Edit: Skrivefeil

 

Retter det til at det KAN VÆRE destruktivt.

 

Jeg sliter med å se hvordan cannabis kan være like skadelig som heroin, til tross for at enkelte personer ikke takler stoffet mentalt (hva det nå egentlig måtte bety).

 

Det er ikke midlet du bruker for å rømme som er viktig - det er det faktumet at du RØMMER som er det.

Lenke til kommentar

Ja helt enig om det med sinnstilstand men jeg mener at alkohol er mer ødeleggende for kropp og sinn enn det cannabis er.

 

Har man dårlig sinnstilstand av en viss grad så går man til legen.

 

De som ruser seg kun for å få en hardest mulig rus som jeg har fått inntrykk av at veldig mange gjør har virkelig store problemer som de burde få hjelp til å takle. Altså blande rusmidlene og bli mest mulig borte og ikke huske noen ting dagen etter.

 

De som lager problemer er de som blir lagt merke til så det er ikke noe rart at de fleste får et negativt syn på hva cannabis egentlig er.

 

Cannabis har både fordeler og ulemper akkurat som alkohol og alt mulig annet i større eller mindre grad.

 

Jeg tviler sterkt på at cannabis er ulovlig fordi det er farlig. Det er ikke farlig med cannabis så det at det er ulovlig har helt andre grunner som jeg har flere teorier på.

 

La oss komme videre slik at vi faktisk kan få cannabis legalisert en dag. Det er bare tull at det ikke er lov.

 

Grunnen til at det er så mange heroin misbrukere er at cannabis er ulovlig. De hadde sannsynligvis store problemer rundt seg og med seg selv da de begynte på hardere stoffer og til slutt det sterkeste og farligste stoffet heroin fordi det fantes ikke noe cannabis eller andre typer narkotika å oppdrive. Men dette er en helt annen gruppe enn de som bruker cannabis for å kose seg. Grunnen til at denne gruppen er så stor i Norge har jeg ikke mye peiling på men ser på ingen måte at det er forbudet og tilgangen til narkotiske stoffer og de kriminelle og hva smuglerne tar med seg som har påvirket dette mye.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Grunnen til at det er så mange heroin misbrukere er at cannabis er ulovlig. De hadde sannsynligvis store problemer rundt seg og med seg selv da de begynte på hardere stoffer og til slutt det sterkeste og farligste stoffet heroin fordi det fantes ikke noe cannabis eller andre typer narkotika å oppdrive. Men dette er en helt annen gruppe enn de som bruker cannabis for å kose seg. Grunnen til at denne gruppen er så stor i Norge har jeg ikke mye peiling på men ser på ingen måte at det er forbudet og tilgangen til narkotiske stoffer og de kriminelle og hva smuglerne tar med seg som har påvirket dette mye.

 

 

 

Har du fått hjelp?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...