Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Nei uff, vi kan ikke la staten kontrollere alt, Cannabis burde kunne bli solgt på dagligvare butikker.

Det sender kun signal ut om at det er tilnærmet harmløst og helt akseptert, samt veldig lett tilgjengelig. Designerte utsalgssteder lik vinmonopol er jeg for selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er tilgjengelig betyr ikke det at folk kommer til å bryte loven for å få det. Det er nok mange mennesker som er interessert i å røyke cannabis, men velger å ikke gjøre det ettersom man da må gå inn i miljøer som ofte er tilknyttet sterkere rusmidler og kriminalitet. Om det hadde vært lovlig ville vi nok sett en stor økning av rusmisbrukere på landsbasis. Det må du vel da være enig i? Derfor er det ikke et elendig argument.

Statistikker fra Nederland har motbevist dette. I USA rapporteres det lettere tilgang på cannabis enn på alkohol blant ungdom under 21 (aldersgrensen på kjøp av alkohol, om noen skulle lure på dét).

 

Hvis cannabismiljø er det mest harmløse miljøet du kjenner til så lever du et mye røffere liv enn meg! Poenget mitt - som jeg har fra å ha lest en artikkel Willy Pedersen skrev i klassekampen ved lanseringen av boken Cannabiskultur - er at cannabiskultur er farlig når det er snakk om den 16år gamle jenta som begynner å eksperimentere med rusmidler og ender opp i et nettverk knyttet til hardere rusmidler. Det er ikke det samme som for eksempel universitetsprofessoren som tar seg en joint og diskuterer politikk med andre akademikere. Jeg nevnte tidligere at legalisering kunne fjerne den farlige kulturen. Dette ble bekreftet når en person nevnte at cannabis var et gateway drug når dealeren kunne by på hardere rusmidler. Jeg sier med andre ord ikke at alle cannabisbrukere henger i farlige miljøer, men jeg sier at de er nærmere knyttet til det enn andre.
Godt poeng, og derfor må man legalisere (noe sosiologen Willy Pedersen også har funnet ut etter hvert). Ved en legalisering kapper man føtter og ben av det kriminelle narkotikamiljøet, og overlater distribusjon og salg til statlige (og eventuelt andre legitime) institusjoner som kan kvalitetssjekke og sikre stoffet. I dag har cannabis en hjemmebrentstatus, og fortsatt er det ytterst få skader som forårsakes av stoffet. Tenk om all drukket alkohol i Norge var hjemmeprodusert. Jeg tenker vi hadde dødd som fluer.

 

De sosiale problemene jeg prater om er de samme man opplever med misbruk av alle typer rusmidler. Mennesker som ødelegger liv (ikke bare sitt eget, men også familie) gjennom harde, men også myke rusmidler. Jeg har ikke noe problem at mennesker vil nyte cannabis eller alkohol. Problemet ligger med misbruket. Og legalisering av cannabis vil ikke senke misbruket, men øke det. Det vil koste samfunnet økonomisk, men verre kunne ødelegge familier og liv.
Her stigmatiserer du alle brukerne selv om du ikke tror det selv. Det er et knøttlite antall cannabiskonsumenter som blir tunge misbrukere. Likevel skal samtlige straffes for bruken sin, om man følger resonnementet ditt. Og om det er noe som ødelegger barnefamilier, er det å kaste grunnpilaren i fengsel eller tvinge h*n inn på et behandlingstilbud personen ikke er motivert til å gjennomgå. Endret av Magnusjs
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei uff, vi kan ikke la staten kontrollere alt, Cannabis burde kunne bli solgt på dagligvare butikker.

Det sender kun signal ut om at det er tilnærmet harmløst og helt akseptert, samt veldig lett tilgjengelig. Designerte utsalgssteder lik vinmonopol er jeg for selv.

 

Si meg hvorfor man kan kjøpe alkohol på butikker da? Rus er ikke dagligvare!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan "Rus er ikke dagligvare!" har høy relevans til alkohol som selges i butikker.

 

Jeg har da opp til flere ganger sett folk kjøpe en sekspakning øl midt i uken.

 

Det selges kun øl i butikker, sterkere alkohol må du på vinmonopolet for å få tak i.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Men øl er jo mye farligere enn cannabis?

 

Jeg synes vi skal få dyrke selv, så vi slipper å bli avhengige av den skitne bomullsindustrien i like stor grad. Spørsmålet om legalisering av industriell hamp kommer til å blåse opp snart, ettersom flere og flere milliardærer rapporteres å være interessert i dette.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at øl er mindre farlig en cannabis...

 

Det er de samme milliardærene som fikk Cannabis og industriell hamp illegalisert. Når man fant ut at man kan lage papir ut av treverk gikk de til aksjon for å illegalisere hamp, fordi treverk-papir kostet for mye å produsere i forhold til hamp-industrien.

 

Begrunnelsen deres var at hamp var helseskadelig og folk røykte dette, som i senere tid har blitt motbevist.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Si meg hvorfor man kan kjøpe alkohol på butikker da? Rus er ikke dagligvare!

Hva hadde det å gjøre med meg? Jeg er ei heller for at alkohol selges som dagligvare, men det er en helt annen diskusjon.

 

egentlig så er den veldig bra i dette temaet da alkoholen som egentlig er mye farligere enn cannbis selges på dagligvarebutikk og er et godtatt rusmiddel framfor cannbis som er ganske ufarlig.

alkoholen skulle vært langt langt vekke fra butikkene og gjerne vært erstattet med cannbis.

 

jeg er imot total legisering på alt men cannabis som gjør så mye godt i denne verden og gjør så lite skade bør deffintivt bli total legalisert

 

og når det er prat om alkohol som scorer nesten like farlig og gjør nesten like mye skade som heroin så burde det ringe en alarm hos folk

spesielt når cannbis scorer så lavt på alt negativt at det burde ikke kategoriseres som narkotika engang.

 

tobakk er egentlig det samme som cannabis bare mye mye mildere. for de som røyker vet det at hvis de slutter så øker energi nivået og stresset og alt slikt mens når man tar seg en røyk etter 3-4timer siden sist så merker de spesielt godt at de blir roligere og bedre og alt slikt.

akkurat samme effekter har cannabisen når det er snakk om lengre bruk. forskjellen er at tobakken er så mild at den gir ikke den kick rusen, det gir en mer avslappet nesten umerkbar rus men over lengre tid er det godt merkbar hvis man ikek tar seg en røyk også plutselig tar seg en røyk igjen.

 

kaffi har samme effekter som amfetamin bare kaffi er så mildt at det gir ikke den kick rusen men man blir våken og klar og alt slikt og red bull ar vært ulovlig i norge nettopp pga koffeinen akkurat som finnes i kaffien.

 

amfetamin bør ikke legaliseres pga det er såpass heftig at det gjør 10x mer skade på seg selv og andre enn det cannabis gjør.

 

hvis du skal småpirke så kan man si at tobakk og kaffi (koffein) også er 2 rusmidler. eneste forskjell er bare at de er mildere. akkurat som forskjellen på sprit og øl, spriten er mye sterkere og trenger ikke flere liter i seg for å bli full

 

spriten er narkotika mens ølen er tobakk og kaffi hvis du skal sammenligne det selv om det ikke blir helt rett.

 

skjønner du/dere hva jeg mener her?

Lenke til kommentar

35 år gammel barnefar dømt til livstid grunnet marijuana distribusjon.

Cornell Hood II got off with probation after three marijuana convictions in New Orleans.

 

He didn't fare too well after moving to St. Tammany Parish, however. A single such conviction on the north shore landed the 35-year-old in prison for the rest of his life.

 

Greit nok at han burde ha lært av feilene sine de tre første gangene, men å gi en barnefar livsstid over noe som ikke skader noen er bare kvalmt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg skulle tro en legalisering kunne medføre at folk ser på staten som ærligere og åpnere rundt dette spørsmålet, noe som igjen kan gjøre dem mer lydhøre overfor den informasjonen makthaverne faktisk prøver å formidle. Jeg klarer ikke å ta noen alvorlig som snakker om et helt alminnelig og relativt veldig harmløst rusmiddel som om det var noe av det farligste i hele verden, og derfor går jeg kanskje glipp av bruddstykkene med ordentlig, nyttig opplysning oppi alt gnålet.

 

Sitatet er fra 2007 og like relevant i dag.

 

Den der HASJ DREPER! UGGABUGGABUGGA! -linja våre folkevalgte legger seg på når de blir spurt direkte om dette, vitner om hvilken klam generasjon som desverre har fullstendig råderett over landet vårt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ved en legalisering vil det være mye lettere for misbrukere å få hjelp. Nå er jeg ikke sikker på hvordan dagens lovverk er, men det hjelper i alle fall ikke å straffe de. Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis får flere misbrukere ved å legalisere.

Skal man da legalisere voldtekt eller pedofili også for at det blir lettere å få hjelp med det?

 

Det hjelper kanskje ikke å straffe de for enkeltpersonen, men at noen får straff gjør at andre holder seg unna. Det er jo halve poenget med straff.

 

Interessant perspektiv. Jeg må si at før jeg selv ble liberalist tenkte jeg likt. Senere innså jeg gjo selvfølgelig at det ikke er noen likhet mellom pedofili eller voldtekt og cannabis/narkotika. Fordi, ved pedofili snakker vi om to enheter, ett av dem er et offer, mens den andre er en voldsyter.

 

Nå i en narkosak, eksisterer det ikke offer, du gjør med kroppen din det du ønsker. - ja det er mulig å ende opp med et kraftig rusproblem dersom du benytter deg av sterke stoffer. Men slike problemer finnes jo i dag med koffein, fast-food, alkohol og nikotin. Faktum er at staten ikke har noe som helst med hva som kommer inn i kroppen vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si meg hvorfor man kan kjøpe alkohol på butikker da? Rus er ikke dagligvare!

Hva hadde det å gjøre med meg? Jeg er ei heller for at alkohol selges som dagligvare, men det er en helt annen diskusjon.

 

egentlig så er den veldig bra i dette temaet da alkoholen som egentlig er mye farligere enn cannbis selges på dagligvarebutikk og er et godtatt rusmiddel framfor cannbis som er ganske ufarlig.

alkoholen skulle vært langt langt vekke fra butikkene og gjerne vært erstattet med cannbis.

 

jeg er imot total legisering på alt men cannabis som gjør så mye godt i denne verden og gjør så lite skade bør deffintivt bli total legalisert

Jeg forstår da ikke helt hva du mener med dette, det virker som om du er negativ til alle andre rusmiddel enn cannabis. Forresten så kan jeg jo fortelle deg at butikken i dag selger bord-salt, hvor omlag en spiseskje er nok til å drepe en voksen mann.

 

Det som er, er at rus er og burde være dagligvare, et samfunn kan ikke fungere uten rus. Mennesker generelt har et sterkt behov for å kunne ruse seg i ny og ne, for avkopling eller for morro.

 

Selv ruser jeg meg når jeg ønsker å slappe litt av, og da er det ønskelig å velge det rusmiddelet som passer meg best; om det er nikotin, alokohol, cannabis, opium eller LSD.

 

og når det er prat om alkohol som scorer nesten like farlig og gjør nesten like mye skade som heroin så burde det ringe en alarm hos folk

spesielt når cannbis scorer så lavt på alt negativt at det burde ikke kategoriseres som narkotika engang.

Psilocybin, LSD, khat, og MDMA scorer lavere enn Cannabis, men er langt sterkere rusmidler. Forøvrig er alkohol per britisk forskning, mer skadelig enn heroin.

 

tobakk er egentlig det samme som cannabis bare mye mye mildere. for de som røyker vet det at hvis de slutter så øker energi nivået og stresset og alt slikt mens når man tar seg en røyk etter 3-4timer siden sist så merker de spesielt godt at de blir roligere og bedre og alt slikt.

 

Tobakk og cannabis kan sammenliknes med salt og sukker, begge kan spises, og begge har en effekt på deg. Men å si at de er "egentlig det samme, bare mildere" er totalt på trynet.

 

Tobakk har nikotin som aktivt virkestoff, dette har den effekten at du føler mindre stress, en metthetsfølelse samt at du blir litt glad. Tobakk forårsaker også kreft, noe cannabis ikke har blitt bekreftet å gjøre.

 

Cannabis derimot har CBD og THC som aktive virkestoffer; disse fungerer psykoaktivt, samt at det hemmer enkelte fysiske aksjoner der og da. Ingen fungerer optimalt i forhold til udøvelse når de er ruset på cannabis.

 

 

akkurat samme effekter har cannabisen når det er snakk om lengre bruk. forskjellen er at tobakken er så mild at den gir ikke den kick rusen, det gir en mer avslappet nesten umerkbar rus men over lengre tid er det godt merkbar hvis man ikek tar seg en røyk også plutselig tar seg en røyk igjen.

 

Du sammenlikner to forskjellige rusmidler, som fungerer på totalt forskjellige måter.

 

amfetamin bør ikke legaliseres pga det er såpass heftig at det gjør 10x mer skade på seg selv og andre enn det cannabis gjør.

Hvorfor legalisere stoffer ved å sammenlikne dem med et ulovlig stoff? Det er jo bare tull!

 

Forresten så kan jeg fortelle deg at de 10x mer skade har jeg aldri lest noe om, og ikke har jeg funnet kilder på dem heller, så jeg er villig til å gå så langt som å si at det er et tilfeldig oppdiktet tall for å få amfetamin til å se farlig ut; noe det samme staten gjør med cannabis.

 

hvis du skal småpirke så kan man si at tobakk og kaffi (koffein) også er 2 rusmidler. eneste forskjell er bare at de er mildere. akkurat som forskjellen på sprit og øl, spriten er mye sterkere og trenger ikke flere liter i seg for å bli full

Sprit og øl blir som å sammenlikne kaffe og koffein-piller, ikke kaffe og amfetamin.

Forøvrig, det er ikke småpirking, både tobakk, kaffe og sukker er rusmidler.

 

spriten er narkotika mens ølen er tobakk og kaffi hvis du skal sammenligne det selv om det ikke blir helt rett.

Narkotika er et ord som betyr "ulovlig rusmiddel", så med mindre du henviser til alkohol med mer en 60% sprit, er det ikke narkotika, og forøvrig kan øl/sprit ikke sammenliknes med kaffe/amfetamin.

 

Forskjellige virkestoffer, og forskjellige effekter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei uff, vi kan ikke la staten kontrollere alt, Cannabis burde kunne bli solgt på dagligvare butikker.

Det sender kun signal ut om at det er tilnærmet harmløst og helt akseptert, samt veldig lett tilgjengelig. Designerte utsalgssteder lik vinmonopol er jeg for selv.

 

Si meg hvorfor man kan kjøpe alkohol på butikker da? Rus er ikke dagligvare!

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Dagligvare

 

Dagligvare er produkter som i norsk lov er definert som «matvarer og andre nærings- og nytelsesmidler, dyremat, vaske- og rengjøringsmidler, toalettartikler, husholdningsvarer av papir og plast, bone-, rense- og pussemidler». Definisjonen er gitt i Lov om handelsvirksomhet av 6. juni 1980 nr. 21 (Handelsloven).

 

la oss nå sjekke nytelsesmidler:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Nytelsesmiddel_(andre_betydninger)

 

Nytelsesmiddel er stoff som virker stimulerende på smaks- og luktesansen, og gir nytelse for brukeren. Nytelsesmidler inbefatter også en del rusmiddel, og skilles vanligvis fra næringsmidler, men med unntak.

 

Eksempler på nytelsesmidler er:

Kaffe

Narkotika

Rusmiddel

Røyking

Te

Tobakk

Øl

 

Neste gang, gjør litt research, kanskje?

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar
amfetamin bør ikke legaliseres pga det er såpass heftig at det gjør 10x mer skade på seg selv og andre enn det cannabis gjør.

Hvorfor legalisere stoffer ved å sammenlikne dem med et ulovlig stoff? Det er jo bare tull!

 

Forresten så kan jeg fortelle deg at de 10x mer skade har jeg aldri lest noe om, og ikke har jeg funnet kilder på dem heller, så jeg er villig til å gå så langt som å si at det er et tilfeldig oppdiktet tall for å få amfetamin til å se farlig ut; noe det samme staten gjør med cannabis.

Nå er ikke jeg sikker på mine kilder, men jeg har lest flere plasser at amfetamin (ofte, ikke alltid) er tungt løselig i vann, og kan føre til blodpropp, som igjen kan forårsake hjerteinfarkt. Amfetaminbruk er ikke bra for hjertet. Og nei, dette er ikke propagandasider, men stort sett de samme sidene som man får tak i korrekt informasjon om cannabis fra. Ellers har jeg også lest noe om nyreskader ved amfetaminbruk.
Lenke til kommentar

Ved en legalisering vil det være mye lettere for misbrukere å få hjelp. Nå er jeg ikke sikker på hvordan dagens lovverk er, men det hjelper i alle fall ikke å straffe de. Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis får flere misbrukere ved å legalisere.

Skal man da legalisere voldtekt eller pedofili også for at det blir lettere å få hjelp med det?

 

Det hjelper kanskje ikke å straffe de for enkeltpersonen, men at noen får straff gjør at andre holder seg unna. Det er jo halve poenget med straff.

Pedofili er da ikke illegalt? Overgrep, derimot. Det blir noe annet på så mange nivåer. Spesielt ved at det er et offer på andre enden i en overgrepssak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...