Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pedofili er ikke ulovlig. Voldtekt skader ikke bare deg selv. Dårlig sammenligning.

Pedofili er ulovlig, jo? Hørt om seksuell lavalder?

Lenke til kommentar

Ved en legalisering vil det være mye lettere for misbrukere å få hjelp. Nå er jeg ikke sikker på hvordan dagens lovverk er, men det hjelper i alle fall ikke å straffe de. Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis får flere misbrukere ved å legalisere.

Skal man da legalisere voldtekt eller pedofili også for at det blir lettere å få hjelp med det?

Det hjelper kanskje ikke å straffe de for enkeltpersonen, men at noen får straff gjør at andre holder seg unna. Det er jo halve poenget med straff.

Er dette virkelig en logisk tankegang for deg? Å kriminalisere noe må være fordi vi ikke ønsker at folk skal benytte seg av det.

Følger du en slik tankegang må det da være mye mer ønskelig å virkelig jobbe hardt for å straffeforfølge brukere av alkohol, da alkohol medfører mye større utgifter og skader på samfunnet gjennom konstant vold ved bruk av alkohol, i motsettning til cannabis der brukerene stort sett holder seg for seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ved en legalisering vil det være mye lettere for misbrukere å få hjelp. Nå er jeg ikke sikker på hvordan dagens lovverk er, men det hjelper i alle fall ikke å straffe de. Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis får flere misbrukere ved å legalisere.

Skal man da legalisere voldtekt eller pedofili også for at det blir lettere å få hjelp med det?

Det hjelper kanskje ikke å straffe de for enkeltpersonen, men at noen får straff gjør at andre holder seg unna. Det er jo halve poenget med straff.

Voldtekt og pedofili går ut over andre mennesker. Det gjør ikke cannabisbruk.

Og strafferammer forhindrer ikke bruk. Da hadde ingen røkt hasj, og i hvert fall ikke så mange som gjør det i dag.

Og om vi snakker om belastninger for samfunnet, til den som nevnte det: Finnes det en større belastning for samfunnet enn å gjøre harmløse mennesker til fengselsfugler, og siden sosialklienter? Dette er betydelig mer skadelig enn å røyke en tjall i ny og ne.

Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den stereotypiske cannabisbrukeren er jo en lat slubbert som aldri gjør noe produktivt. Det ville jo ikke akkurat vært bra for sammfunnet om mange folk ble slik.

Men som sagt, det er jo bare en stereotype. Det blir som å si at alle som nyter alkohol blir alkoholikere, og det stemmer jo ikke.

Enig, og den stereotypiske cannabisbrukeren er..? Det er jo de du legger merke til, dermed de som lar seg bli lagt merke til også, og som oftest har dette å gjøre med blandt annet mindreårige som er påvirket av en utvendig faktor, eller brukere av andre stoffer i tillegg og som har problemer med sin livssituasjon og sitt miljø. Dette er ikke brukere, det er misbrukere.

De aller fleste jeg kjenner har en jobb og utdannelse. Dette er ikke personer som reklamerer for at de røyker cannabis. De bruker det på samme måte som en annen ville brukt alkohol. Skulle man lagt til alle de som er synlige og har store problemer, sammen med de som er oppegående, som ingen vet om, som f.eks planter selv, så tror jeg folk ville blitt overrasket over hvor mange det egentlig er som røyker cannabis.

Nå nylig var det jo en proff fotballspiller i Tippeligaen som ble arrestert i et hus i Sarpsborg hvor det ble dyrket cannabis. Det sier litt. Tenk deg da alle du ikke vet om, det er MANGE. Det er personer du aldri kunne trodd slikt om. Nå har jeg vært på kanten av loven tidligere, men det har skjedd at jeg har røyket sammen med personer ansatt i Politiet. Jeg har også røyket med personer som sitter i byrådsstyret i kommunen. Det handler mye om miljø. Det er misbrukerene som stort sett blir oppdaget og straffet, totalt unødvendig og lite preventivt. Positivt at de blir lagt merke til, men hadde de bare fått hjelp. dessuten kunne misbruket vært forhindret før det startet. Yngre har ikke den livserfaringen.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

^Tror du virkelig at legalisering av cannabis ville ført til at færre røykte det fordi det var kult? Vi hadde nok sett flere røykere - og flere som gjorde det bare for "å være kul". Selv om jeg ikke helt forstår hvorfor det i seg selv gjør røykingen mer eller mindre legitim.

Personlig er jeg imot legalisering av cannabis. Ikke fordi jeg tror det er noe farligere enn andre rusmidler slik som alkohol, men fordi vi trenger ikke enda et nytt rusmiddel som nok vil føre til sosiale problemer. Cannabis er ikke farlig i seg selv, så jeg skjønner at mange ønsker å legalisere det. Slik at den farlige kulturen som er tilknyttet cannabis forsvinner. Likevel ignoreres det store bildet; det er fortsatt et rusmiddel, og det vil skade samfunnet. Politisk ønsker jeg også strengere lovgivning rundt alkohol, og rusmidler generelt. Selv om jeg ikke har noe imot stoffene personlig. Men føler man bør tenke på samfunnet i en kollektiv ånd, og jeg kan gjerne begrense min frihet til rusmidler hvis det betyr et samfunn med mindre sosiale problemer.

At vi ikke trenger et "nytt" rusmiddel er et elendig argument. Rusmiddelet er fullt tilgjengelig for de som vil bruke det, og dette vil ikke endre seg. Vi skaper ikke et nytt rusmiddel ved en legalisering, derimot slipper vi å straffe mange oppegående mennesker i samfunnet vårt.

Per dags dato belaster en kriminalisering samfunnet i LANGT større grad enn en legalisering ville gjort. Har ingen Norske tall å henvise til her, men dette er uten tvil tilfellet i USA, hvor det er bevist gjentatte ganger.

Hvilken farlig kultur prater du om? Cannabisrøykere er innenfor de mest harmløse miljøene jeg noensinne har sett. Ikke sett oss i bås med speed og pillebrukere.

Hvilke sosiale problemer henviser du til, som cannabis direkte skaper? Økte salgstall for nidar og en generelt mindre stresset andel av befolkningen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var et veldig godt poeng, og fant akkurat frem et 10års studie som bekreftet dette i Amsterdam. Likevel så er det dessverre ikke godt nok for meg for å legalisere et rusmiddel. Ettersom jeg ideologisk ønsker et samfunn preget av mindre rusmidler. Om det så er lettere rusmidler som alkohol og cannabis - det er likevel stoffer som står bak flere sosiale problemer.

Det er vel det alle ønsker? Et samfunn uten nødvendigheter for rusmidler, men hjelper det da å skjule de og straffe de? Kommunene vet ikke engang hvor stort problemet er. Politet ser dette hver dag og de sier selv at de tror kommunene ville blitt sjokkert om de bare visste hvordan ting egentlig er og det selvfølgelig til tross for at de allerede har fortalt om tilstandene. Man må se det selv. Hjelpearbeidere oppsøker også rusmisbrukere, men de sier at de har store problemer med å finne de fordi miljøet er så skjult.

Rusforskningssenteret i Bergen kan ikke si offentlig akkuratt hva de mener, men ved et intervju med Brennpunkt ang. rusmisbrukere i Kongsvinger, så er det veldig lett å lese mellom linjene at de ønsker en avkriminalisering.

Hvis du ideologisk sett ønsker et samfunn uten rusmidler, så burde du stå for en legalisering. Det er nettopp det det handler om. Rusmidler er hvertfall ikke sundt, men jeg personlig bruker cannabis fremfor alkohol når jeg først skal ruse meg. Jeg liker ikke det alkohol gjør med mennesker, hadde de bare klart å begrense inntaket, men det er jo ikke slik når målet er å miste alle hemninger. Jeg er heller ikke for en legalisering kun fordi jeg selv nyter cannabis, men jeg står for en legalisering, både når det gjelder prostitusjon og narkotika. Man må ta over markedet og kontrollere det. Veldig enkelt forklart, men hvis du ønsker å vite alt om dette så anbefaler jeg nok en gang å lese "Den gode fiende" fra universitetsforlaget.

Nei, jeg vil ikke at man skal skjule misbruk. Det bør komme frem i lyset, slik at man i større grad kan tilby hjelp til misbrukere og begynne med preventivt arbeid for å unngå fremtidlige misbrukere. Det er viktig at det kommer frem i samfunnsdebatten at det er et skjult, men stort problem. Hvis det du sier om politiet og kommunen er sant. Jeg er helt uenig med deg når du vil løse problemet med legalisering. Man får ikke mindre misbrukere med å legalisere rusmiddelet. Så ja, jeg vil straffe lovbrudd. Ettersom jeg ikke ønsker rusmisbruk i samfunnet. På samme måte som jeg vil straffe tyveri og mord. Ville du også ha løst tyveri med å legaliserie stjeling? Du ønsker å ta over markedet, jeg ønsker å eliminere det. Virker som det er her vi er forskjellige. Det at du ønsker legalisering av harde rusmidler og prostitusjon er jeg - ganske åpenbart - også uenig i. Men av nysgjerrighet, hvordan ville du ha sett markedet styrt? Statsregulert prostitusjon eller et helt fritt liberalt markedet?

Helt enig. Det er viktig å forstå at straff fungerer preventivt mot kriminalitet.

Lenke til kommentar

Kan dere(Dvs. de som er mot en legalisering) slutte å dra inn sammenliger som voldtekt, stjeling o.l. i diskusjonen? Dette skader direkte en uskyldig part, noe eventuel bruk/misbruk av Cannabis ikke gjør ergo en gal sammenligning.

Forøvrig lykke til i din lille drømmeverden Autzen, mennesker trenger rus som et outlet enten du liker det eller ei.

Helt enig. Det er viktig å forstå at straff fungerer preventivt mot kriminalitet.

Det fungerer så lenge personen selv innser at handlingen berettiger straff. Finnes nok av eksempler på lover et stort antall mennesker ser bort fra fordet de ikke ser poenget med den, da må loven endres pga. den er innefektiv. Selvfølgelig med ett unntak: Hvis uskyldig part rammes.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det var et veldig godt poeng, og fant akkurat frem et 10års studie som bekreftet dette i Amsterdam. Likevel så er det dessverre ikke godt nok for meg for å legalisere et rusmiddel. Ettersom jeg ideologisk ønsker et samfunn preget av mindre rusmidler. Om det så er lettere rusmidler som alkohol og cannabis - det er likevel stoffer som står bak flere sosiale problemer.

Det er vel det alle ønsker? Et samfunn uten nødvendigheter for rusmidler, men hjelper det da å skjule de og straffe de? Kommunene vet ikke engang hvor stort problemet er. Politet ser dette hver dag og de sier selv at de tror kommunene ville blitt sjokkert om de bare visste hvordan ting egentlig er og det selvfølgelig til tross for at de allerede har fortalt om tilstandene. Man må se det selv. Hjelpearbeidere oppsøker også rusmisbrukere, men de sier at de har store problemer med å finne de fordi miljøet er så skjult.

Rusforskningssenteret i Bergen kan ikke si offentlig akkuratt hva de mener, men ved et intervju med Brennpunkt ang. rusmisbrukere i Kongsvinger, så er det veldig lett å lese mellom linjene at de ønsker en avkriminalisering.

Hvis du ideologisk sett ønsker et samfunn uten rusmidler, så burde du stå for en legalisering. Det er nettopp det det handler om. Rusmidler er hvertfall ikke sundt, men jeg personlig bruker cannabis fremfor alkohol når jeg først skal ruse meg. Jeg liker ikke det alkohol gjør med mennesker, hadde de bare klart å begrense inntaket, men det er jo ikke slik når målet er å miste alle hemninger. Jeg er heller ikke for en legalisering kun fordi jeg selv nyter cannabis, men jeg står for en legalisering, både når det gjelder prostitusjon og narkotika. Man må ta over markedet og kontrollere det. Veldig enkelt forklart, men hvis du ønsker å vite alt om dette så anbefaler jeg nok en gang å lese "Den gode fiende" fra universitetsforlaget.

Nei, jeg vil ikke at man skal skjule misbruk. Det bør komme frem i lyset, slik at man i større grad kan tilby hjelp til misbrukere og begynne med preventivt arbeid for å unngå fremtidlige misbrukere. Det er viktig at det kommer frem i samfunnsdebatten at det er et skjult, men stort problem. Hvis det du sier om politiet og kommunen er sant. Jeg er helt uenig med deg når du vil løse problemet med legalisering. Man får ikke mindre misbrukere med å legalisere rusmiddelet. Så ja, jeg vil straffe lovbrudd. Ettersom jeg ikke ønsker rusmisbruk i samfunnet. På samme måte som jeg vil straffe tyveri og mord. Ville du også ha løst tyveri med å legaliserie stjeling? Du ønsker å ta over markedet, jeg ønsker å eliminere det. Virker som det er her vi er forskjellige. Det at du ønsker legalisering av harde rusmidler og prostitusjon er jeg - ganske åpenbart - også uenig i. Men av nysgjerrighet, hvordan ville du ha sett markedet styrt? Statsregulert prostitusjon eller et helt fritt liberalt markedet?

Spørsmålet blir hvorvidt det er fornuftig å straffeforfølge folk for alt mulig. Du vil ha vekk rusmisbruk blant befolkningen, men da må du også ta høyde for at hva som er rusmisbruk er høyst subjektivt.

Skal du begynne å kriminalisere substanser på den måten du argumenterer for må du kriminalisere alt annet også.

Alkohol, sigaretter, paracetamol, aspirin, druejuice og lim. Alt må bort.

Om ikke er jeg veldig interessert i å se hvordan du vil forsvare et forbud av kun et par utvalgte substanser og ikke absolutt alt som kan ha en målbar effekt på kroppen.

Endret av Detectable
Lenke til kommentar

At vi ikke trenger et "nytt" rusmiddel er et elendig argument. Rusmiddelet er fullt tilgjengelig for de som vil bruke det, og dette vil ikke endre seg. Vi skaper ikke et nytt rusmiddel ved en legalisering, derimot slipper vi å straffe mange oppegående mennesker i samfunnet vårt.

Per dags dato belaster en kriminalisering samfunnet i LANGT større grad enn en legalisering ville gjort. Har ingen Norske tall å henvise til her, men dette er uten tvil tilfellet i USA, hvor det er bevist gjentatte ganger.

Hvilken farlig kultur prater du om? Cannabisrøykere er innenfor de mest harmløse miljøene jeg noensinne har sett. Ikke sett oss i bås med speed og pillebrukere.

Hvilke sosiale problemer henviser du til, som cannabis direkte skaper? Økte salgstall for nidar og en generelt mindre stresset andel av befolkningen?

Om det er tilgjengelig betyr ikke det at folk kommer til å bryte loven for å få det. Det er nok mange mennesker som er interessert i å røyke cannabis, men velger å ikke gjøre det ettersom man da må gå inn i miljøer som ofte er tilknyttet sterkere rusmidler og kriminalitet. Om det hadde vært lovlig ville vi nok sett en stor økning av rusmisbrukere på landsbasis. Det må du vel da være enig i? Derfor er det ikke et elendig argument.

Det hadde vært kjempe flott om du kunne linke til de tallene, men forstår hvis det er litt bryderi. Jeg er oppriktig intressert i problematikken, og vil gjerne se tall som argumenterer for legalisering. Men er tallene du har sett på sammenlignet med Nederland?

Hvis cannabismiljø er det mest harmløse miljøet du kjenner til så lever du et mye røffere liv enn meg! Poenget mitt - som jeg har fra å ha lest en artikkel Willy Pedersen skrev i klassekampen ved lanseringen av boken Cannabiskultur - er at cannabiskultur er farlig når det er snakk om den 16år gamle jenta som begynner å eksperimentere med rusmidler og ender opp i et nettverk knyttet til hardere rusmidler. Det er ikke det samme som for eksempel universitetsprofessoren som tar seg en joint og diskuterer politikk med andre akademikere. Jeg nevnte tidligere at legalisering kunne fjerne den farlige kulturen. Dette ble bekreftet når en person nevnte at cannabis var et gateway drug når dealeren kunne by på hardere rusmidler. Jeg sier med andre ord ikke at alle cannabisbrukere henger i farlige miljøer, men jeg sier at de er nærmere knyttet til det enn andre. Hvorfor du nevner det jeg skrev om kultur overrasker meg litt. Ettersom jeg har sagt at legalisering ville fjerne det farlige med kulturen.

De sosiale problemene jeg prater om er de samme man opplever med misbruk av alle typer rusmidler. Mennesker som ødelegger liv (ikke bare sitt eget, men også familie) gjennom harde, men også myke rusmidler. Jeg har ikke noe problem at mennesker vil nyte cannabis eller alkohol. Problemet ligger med misbruket. Og legalisering av cannabis vil ikke senke misbruket, men øke det. Det vil koste samfunnet økonomisk, men verre kunne ødelegge familier og liv.

Igjen, må understreke at det er misbruk som er problemet. Ikke bruk. Dog mener jeg at det ikke er verdt å legalisere rusmidler for å få større frihet. Når konsekvensene vil skape sosiale problemer. Men her har alle full rett til å være uenig med meg. Blir fort et spørsmål om vi skal ha frihet til eller frihet fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du definere en rusmisbruker? Om det er en som bruker cannabis eller sterkere stoffer er per definisjon nesten alle norges inbyggere rusmisbrukere.

Edit: Den 16 år gamle jenta har sansynligvis fått tak i stoffet gjennom et miljø der tyngre stoffer er fritt tilgjengelig. Skulle det vært legalisert ville det uansett blitt satt en aldersrense.

Tenkt rettning alkohol. Alle drikker før de er 18, men de færreste ender opp med å senere brukere andre rusmidler. Hvorfor? Jo fordi frem til de er 18 vil de få alkohol av eldre søsken/venner, og trenger ikke gå igjennom en dealer for å tak i det. I det de blir 18 kan de og lovlig kjøpe alkohol selv.

Edit2: Spørsmålet blir vel å finne ut om de økte problemene du skriver om fra legalisering er værre en at masse ungdom hvert år blir arrestert og bøtelagt og får det på rullebladet at de har røkt cannabis. Til det tror jeg svaret er ganske åpenbart.

Endret av Detectable
Lenke til kommentar

Nei, jeg vil ikke at man skal skjule misbruk.

Å kriminalisere gjør at man skjuler det for andre, for å ikke bli straffet.

Det bør komme frem i lyset, slik at man i større grad kan tilby hjelp til misbrukere og begynne med preventivt arbeid for å unngå fremtidlige misbrukere.

Å tilby fengsel er lite hjelpsomt.

På samme måte som jeg vil straffe tyveri og mord. Ville du også ha løst tyveri med å legaliserie stjeling?

Tyveri går utover en uskyldig part, det gjør ikke bruk av cannabis.

Du ønsker å ta over markedet, jeg ønsker å eliminere det.

Det vil alltid være et marked for rusmidler, så det er umulig å eliminere markedet. Kanskje ved å bli en politistat, som noen nevnte tidligere, men er det en grei løsning?

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir hvorvidt det er fornuftig å straffeforfølge folk for alt mulig. Du vil ha vekk rusmisbruk blant befolkningen, men da må du også ta høyde for at hva som er rusmisbruk er høyst subjektivt.

Skal du begynne å kriminalisere substanser på den måten du argumenterer for må du kriminalisere alt annet også.

Alkohol, sigaretter, paracetamol, aspirin, druejuice og lim. Alt må bort.

Om ikke er jeg veldig interessert i å se hvordan du vil forsvare et forbud av kun et par utvalgte substanser og ikke absolutt alt som kan ha en målbar effekt på kroppen.

Jepp, det er veldig sensitivt og subjektivt. Personlig ville jeg gjerne sett alkohol og røyk/snus, etc fra butikkhyllene, men hvor skal man sette grensen? Alt som er vanedannende og ikke sunt for oss? Man skal jo ikke leve i en politistat styrt av helsenazister. Og hvis man skal fjerne nikotin fordi det er avhengighetsdannende og usunt, skal man også da kriminalisere Freia melkesjokolade? Likevel må vi innrømme at alkohol og cannabis er sterkere og farligere enn melkesjokolade.

Det norske lovverket er hyklersk ved å ta avstand fra cannabis, så lenge alkohol er lovlig. Enten bør man legalisere begge deler, eller kriminalisere begge stoffene. Jeg ønsker av ideologiske grunner og heller se dem begge kriminalisert - til tross for at jeg selv nyter alkohol.

Et annet alternativ er å legalisere begge stoffene, men la de begge bli regulert gjennom et statseid monopol med strenge regler for å unngå misbruk.

Edit: Legger det bare til her for å unngå dobbelpost.

@Bozzeye takk for linken! Jeg er mer åpen for legalisering nå enn jeg var før diskusjonen. Dog er dette et så pass alvorlig tema at jeg ikke føler meg tilfreds med forskningen så langt. Det optimale hadde vært forskning på hvordan legalisering ville ha påvirket det norske samfunn. Hvis det viser seg at det ville vært mer gunstig å legalisere cannabis enn å kjempe mot det, så ville jeg kunne akseptert det - så lenge staten holdt monopol på salg av cannabis. Som fulgte strenge retningslinjer for å unngå misbruk av stoffet.

Og når det kommer til definisjon av misbruker. Jeg bruker begrepet om mennesker som misbruker et stoff i så stor grad at det går sterkt negativt ut på andre aspekter ved personens liv. Slik som utdanning, arbeid, sosialt, omsorg etc.

Endret av Autzen
Lenke til kommentar

Et annet alternativ er å legalisere begge stoffene, men la de begge bli regulert gjennom et statseid monopol med strenge regler for å unngå misbruk.

Jeg må spørre, på hvilken måte skulle dette bli regulert?

Cannabismonopolet? Det er jo ikke akkurat et kjempemarked for ulovlig alkoholdistribusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...