Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen var jo veldig relevant til tråden, interessant å lese. Nesten 70% ja er overraskende å se, lurer på hva pollen hadde vist hvis den hadde blitt lagt ut på aftenposten.

Det har den da blitt gjort flere ganger.

 

Den viser 55-65% ja til legalisering, og maksimalt svar antall jeg har sett er omkring 40,000

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At det er et totalforbud mot marijuana. Hvorfor kan ikke jeg få resept på et naturlig stoff som ikke kommer til å ta livet av meg hvis jeg tar for mye?

Jeg har insomnia. Jeg bruker 3-4 timer på å sovne. Hvis jeg vil, så kan jeg få resept på et syntetisk stoff som lammer så og si alle musklene mine, inkl. de som styrer lungene. Tar jeg for mye, så vil jeg slutte å puste og dermed dø.

Røyker/spiser jeg THC, så vil de områdene i hjernen min som styrer søvn bli lurt til å la meg sovne, uten fare for at musklene mine takker for seg.

 

Eller hva med som går på chemo? Kreftpasienter for eksempel. En velkjent bieffekt av chemo, er kvalme. THC har en dokumentert effekt mot kvalme i chemo-pasienter. Men får de lov til å bruke THC? Nei. De må ta syntetiske stoffer som har enda flere negative bieffekter.

 

Jeg har lov til å helle i meg gift. Denne giften selges over disk til de som er over 18. Ja, alkohol er gift. En ganske dødelig gift også. Men dette har vi lov til å drikke. Ikke noe galt i det. Faktisk, så blir man sett rart på når man sier at man ikke drikker. Eller hva med tobakk? Man blir jo nesten slått ned hvis man tar seg en røyk mens man venter på bussen i disse dager. Også kan man jo lungekreft! Og testikkelkreft! Og stortåkreft! Huff og huff.

Men å ta seg .3 gram marijuana, DET er ulovlig det. Marijuana i seg selv har ikke noen kreftfremkallende stoffer. Ikke tar du livet av levra eller nyrene ved å ta seg en joint heller. Kreftfaren blir jo selvfølgelig høyere ved å røyke splif (blandet med tobakk), men røyker du ikke tobakk til vanlig så er det farligere å gå en tur langs veien.

 

Ikke slår jeg ned folk når jeg er rusa heller. Vil heller sove, jeg.

 

Men jeg skal i fengsel. Og bøtelegges. Jeg er jo fanden selv når jeg tar meg en splif.

 

Norge det her ja, ett "fritt" land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen var jo veldig relevant til tråden, interessant å lese. Nesten 70% ja er overraskende å se, lurer på hva pollen hadde vist hvis den hadde blitt lagt ut på aftenposten.

Det har den da blitt gjort flere ganger.

 

Den viser 55-65% ja til legalisering, og maksimalt svar antall jeg har sett er omkring 40,000

Oldiser er dessverre ikke på internett. :/

Lenke til kommentar

Stemte "ja, til bruk som medisin".

 

Jeg har ulcerøs colitt, og marihuana skal visstnok ha meget god effekt på denne sykdommen for veldig mange. For tiden klarer jeg meg fint med medisinen jeg får hos legen, men hvis det en gang skulle gå så langt at jeg står uten andre alternativer, er det ikke tvil om at jeg kommer til å prøve marihuana, lovlig eller ei.

 

For meg er det helt utrolig at noe som kan hjelpe og bedre livssituasjonen til så mange, fortsatt er ulovlig (til medisinsk bruk). Jeg hadde blitt/blir rasende, hvis den dagen en gang kommer for meg. Dette gjelder jo selvfølgelig med mange andre sykdommer også.

 

Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg ikke stemte "total legalisering". Kan godt hende jeg tar feil, men innbiller meg at det fort kunne kommet litt ut av kontroll.

Lenke til kommentar

Stemte "ja, til bruk som medisin".

 

Hvorfor bare til medisin?

 

Jeg hadde blitt/blir rasende, hvis den dagen en gang kommer for meg.

 

Du fortjener ikke bedre hvis du støtter et forbud (ja, du støtter kanskje legalisering for akkurat deg og din sykdomsgruppe, men så lenge du er mot full legalisering så fortjener du ikke å få bruke stoffet)

 

Hvis du har respekt for andre mennesker sine valg så endrer du stemmen din.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Hvorfor bare til medisin?

 

Fordi det er det jeg kunne komme til å trenge det til.

 

Jeg er ikke homofil, så jeg stemmer ja til sex, men bare for heterofile. Jeg trenger jo ikke homosex.

 

Er det noe galt med det?

 

Ja, når du har muligheten til å stemme for mer frihet bør du gjøre det. Hvis ikke fortjener du ikke frihet. Da fortjener du å merke konsekvensene av forbudet på kroppen.

Endret av ape i båt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor bare til medisin?

 

Fordi det er det jeg kunne komme til å trenge det til.

 

Andre må gjerne kjempe for total legalisering, hvis de ønsker det. Det er ikke så viktig for meg, men jeg skal heller ikke være en motstander.

 

Er det noe galt med det?

 

Nei, men du burde stå for en legalisering ettersom det egentlig betyr at man vil få kontroll over det kriminelle markedet og dermed vil hindre mange nye misbrukere. Det er hele poenget, ikke at ungdommer skal få ruse seg ned i avgrunnen i fred uten at folk skal bry seg om det. Når det gjelder Cannabis så er det noe annet, men man behøver hvertfall ikke å måtte oppsøke folk som har harde stoffer å selge i tillegg.

 

Det som er et KRAV, som det ikke burde være noen debatt rundt engang i mine øyne, det er at folk skal få lov til å dyrke en plante som vokser ellers i naturen, hjemme i sitt eget hus, også om planten kalles for cannabis, hvis noen har lyst til det. Det er ekstremt å tenke på at Politiet kan slå inn dører, endevende hele boligen etter søk på bevis, beslaglegge dine eiendeler som brukes til produksjon, grisearrestere deg, hive deg på glattcelle, anklage deg for å produsere narkotika, ordne til en rettsak og dermed bure deg inne i fengsel i opptil flere år, og alt dette for en stakkars grønn plante som har vokst fordi du puttet et frø i jord og aldri har gjort noen som helst noe galt.

 

Ikke minst burde bønder få lov til å dyrke hamp for alt det denne planten er godt for. Det ville blitt en helt ny industri.

Lenke til kommentar

Man må skille mellom tro og politikk.

 

Det var jo bare et eksempel. Men er enig med deg også, for hvis man er FOR legalisering, så kan man ikke IKKE ha noe imot at andre er MOT, hvordan skal man da kunne få til en nødvendig løsning. Altså det er ikke like nødvendig at folk på død og liv skal tro på Gud, som at det er viktig at folk tror på en legalisering. Forskjellen her er Gud og Satan, ikke Gud og Ateist(For å bruke det eksempelet)

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...