Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Ser ikke sammenhengen med et harmløst stoff (Marijuana) og farlige våpen (bomber, kniver og nervegasser).

Det handler om perspektiv mener jeg, det hendler om å se andres synspungter.

Man synest kanskje ikke noe om at individer drikker seg helseløs og sanseløs av alkohol. Men likevel er det helt ånsvakt meningsløst å kriminalisere alkohol.(les: kriminalisering av alkohol på midten av 1900 tallet.)

Dere må forstå at noen personer ikke bare ønsker å nyte dette stoffet, men trenger marijuana for å kunne bekjempe/holde i sjakk sykdommer som AIDS, Kols, grønn stær og andre sykdommer.

Selvfølgelig er ikke dette mange, men er ikke dette et spørsmål om en menneskerett? Kunne holde seg i live hved hjelp av middler som ikke går ut over andre individer?

Jeg sier at om ikke en full legalisering, så la nå de som sliter med alvårlige livstruende sykdommer få en sjanse uten å ta medikament som er mye farligere enn marijuana.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det rareste motargumentet jeg har vært borti.. Jeg greier ikke med beste vilje å se en sammenheng mellom våpen og rekreasjonell rusmiddelbruk.

Hvis jeg velger å berike mitt liv med rusmidler er det opp til meg. Hvorfor skal vi har et rusfritt samfunn? Jeg tror ikke på noe rett og galt i form av religion eller lignende; jeg vil bare gjøre min tilværelse på jorden så bra som mulig, uten å gjøre galt mot andre. Altså, jeg tror ikke på noen helligre regler som mener ditt og datt om hatt og fnatt.

Største problemet i Norge er f. eks kulturen man ser i Oslos gater. Folk tror det er representativ for allmennheten. Var senest i sted på Oslo S. Er ikke rart folk har et negativt syn på cannabis. Fullt av utlendinger(ikke rasistisk ment på noen måte) som skal selge deg hasj, speed, kokain og diverse piller. Andre land har en helt annen kultur en oss og har derfor et annet syn.

Det verste som kan skje hvis man legaliserer er at cannabisbruken øker, og hva så? Mennesker liker å tilføre livet sitt noe i den slitsomme verden vi lever i. Hvis folk går på jobb, bidrar til samfunnet og er snille kan de gjøre hva de vil for min del. Whatever makes your day. Heller cannabis enn alkohol!

herezt: Jeg skammer meg som menneske over at medisinsk cannabis ikke har kommet lenger.

Lenke til kommentar

I forhold til spørsmål om automatvåpen.. Cannabislegalisering er snakk om et personlig valg som ikke skader noen. Om noen røyker, mekker, stjeler, kjøper, selger, svelger en joint eller til og med kjører den opp i anus er sannsynlighetene for at den vil påføre helseskade minimale.

Om en tar samme rekka med våpen, enten det er kniv, pistol, automatvåpen etc. er saken naturligvis en helt annen.. :no:

Der er jeg totalt uenig. Cannabis kan være akkurat like dødelig som et automatvåpen. Dersom jeg dumper noen hundre kilo cannabis på nakken på en person, eller kveler ham med cannabis buds.

Faktum er at et våpen ikke er et drapsvåpen før DU har drept. Et askebeger er også et drapsvåpen, men å ulovliggjøre det er totalt latterlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er det rareste motargumentet jeg har vært borti.. Jeg greier ikke med beste vilje å se en sammenheng mellom våpen og rekreasjonell rusmiddelbruk.

Da skal jeg hjelpe deg med å se noen sammenhenger:

* Begge omhandler personlig frihet.

* Begge KAN være farlige.

* Begge er ulovlige i Norge.

* Begge er i dag involvert i det svarte markedet.

Osv.

Lenke til kommentar

Cannabis og våpen er nesten like farlige. Vi snakker om den sterkeste naturligere fiberen som finnes. Skulle greid å dreppe Hulk Hogen med en stor og fin Hamp-plante. Tipper man kan henge seg med planten også. Kanskje den er så sterk at du kan kaste planten på noen og så dør de?! Skaden blir også like stor av å putte i seg cannabis som å putte i seg en kule. Tipper man likesågodt kan røyke cannabis istedenfor å skyte seg(eller lage en kule av cannabis?).

Men ey, blir cannabis lovlig får jeg friheten til å gjøre alt dette. Hva skal jeg med våpen hvis jeg vil drepe noen? Kan bare ta frem planten min, fyre den opp som en lightabre og klikke menalt. SVOSJ, så har alle mistet noen kroppsdeler + at de som overlever får psykose. 3. verdenskrig kommer til å bli utkjempet med Hamb-sabres og hydrogenbomber fylt med THC.

Neja.

Lenke til kommentar

herezt: Jeg skammer meg som menneske over at medisinsk cannabis ikke har kommet lenger.

Enig:) For meg er det et under at ikke lederene i verden vil det beste for folket sitt:P

liker også tankegangen om et fritt liv, gjøre hva man vil... ect...ect og eneste begrensningen er selvfølgelig at man ikke skal plage, skade eller såre andre. Jeg mener at eneste gangene mennesket ikke gjør dette er når de er påvirket av cannabis:) Det går jo ikke en dag i livet uten at noen slenger dritt om andre:)

Cannabis er løsningen på mange av verdensomspennende problem!

Lenke til kommentar

Enig:) For meg er det et under at ikke lederene i verden vil det beste for folket sitt:P

Egentlig ikke, det er allmenn kunnskap at alle verdens ledere alltid vil ha en form for egeninteresse innenfor samfunnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

jeg mener cannabis burde bli legalisert i Norge. Forstår ikke helt hvordan dere tenker når dere sammenligner cannabis med atombomber. cannabis kan drepe både deg og andre ja, men i langt mindre skala enn atombomber.

Det er faktisk mulig og nyte cannabis, og røyke den i stabile forhold. en kompis av meg bruker cannabis 1 gang i helgen hver 2. uke.

At Norge legaliserer cannabis, betyr ikke at alle blir narkomane.

her i Norge får vi fengsel for ett gram, det brukes som medisin i mange andre land. skammelig.

EDIT: jeg har ikke så mye kunnskap om dette, jeg sier bare hva JEG mener / tenker.

Endret av Aksel114
Lenke til kommentar

Jeg hadde et sarkastisk utbrudd. Poenget blir uansett: cannabis i seg selv er ikke dødlig. Hvis du skal dø av cannabis må du få deg f.eks. over 1 kilo hasj. Du kan alltids kvele noen med en hamp-plante. Våpen er laget for å skade, cannabis er en plante fra naturen som kan gjøre de utroligste ting. Å sammenligne våpen og cannabis mener jeg bare blir ødelggende og fordummende for diskusjonen.

Det er faktisk mulig og nyte cannabis, og røyke den i stabile forhold. en kompis av meg bruker cannabis 1 gang i helgen hver 2. uke.

At Norge legaliserer cannabis, betyr ikke at alle blir narkomane.

Dette er jeg veldig enig i, men det er noen som nekter å se sannheten i dette. Verden er ikke perfekt!

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, det er allmenn kunnskap at alle verdens ledere alltid vil ha en form for egeninteresse innenfor samfunnet.

Jau:) er sant de:) men det er lov å ha en drømXD

Lenke til kommentar

Faktum er at et våpen ikke er et drapsvåpen før DU har drept. Et askebeger er også et drapsvåpen, men å ulovliggjøre det er totalt latterlig.

Vel, våpen har én primærfunksjon, askebeger har en annen.

Jeg synes våpenlovgivningen vi har her i landet er akkurat så streng som den burde være.

E: slått av tezlon :(

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Våpenlovene er strengere i USA, bare de kan kjøpe med et litt større utvalg og kan kjøpe til selvforsvar.

Det er lettere for meg å få våpen nå, enn en attenåring i USA

Våpenlovene er langt i fra strengere i USA, å tro noe slikt er bare idioti.

Men ja, det er lettere for deg å få et våpen som attenåring i Norge enn det er i USA, men bare fordi de fleste statene har en 21 års grense på å bære våpen.

Lenke til kommentar

siden jeg har jegerprøven, så kan jeg faktisk gå inn på sport 1 vise beviset mitt og attest fra Lensmann, så får jeg hagla min.

I USA så sjekker de deg(Noe som tar ca 4 uker) Du må skrive under på mye, registrere deg hos Politiet med DNA, fingeravtrykk osv.

Så hva er lettest

Inn med to papirer og ut med våpen eller vente fire uker, fingeravtrykk, dna og full sjekk av livet?

Lenke til kommentar

siden jeg har jegerprøven, så kan jeg faktisk gå inn på sport 1 vise beviset mitt og attest fra Lensmann, så får jeg hagla min.

I USA så sjekker de deg(Noe som tar ca 4 uker) Du må skrive under på mye, registrere deg hos Politiet med DNA, fingeravtrykk osv.

Så hva er lettest

Inn med to papirer og ut med våpen eller vente fire uker, fingeravtrykk, dna og full sjekk av livet?

....

Hva er lettest?

1 - Norge.

- Studerer til jegerprøven. Og har du null forkunnskaper her så kan det kreve veldig mye tid å studere frem mot, hvert fall hvis du gjør det ved siden av annen skolegang eller arbeid.

- Ta jegerprøven.

- Ha over 80% riktig blant 50 ulike spørsmål.

- Det koster penger.

eller,

2 - USA.

- Være over 21 år.

- Få våpenbutikken til å ta en bakgrunnssjekk, og har du rent mel i posen så får du tilgang på et veldig bredt arsenal av ulike våpen.

Hva er lettest?

Veldig off topic samtale uansett..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Semi hagle med 7 skudd virker veldig nyttig om det skulle skje et utbrudd som gjorde folk til zombier :D

Jegerprøva er forresten lett

har aldri jakta eller blitt lært noe slikt. tok kurset og prøva og bestod lett!

USA har selvfølgelig mer liberale lover rundt våpen, men det å skaffe det lovlig er ikke bare å gå i butikk og rett ut, som i Norge om du har grunn (Jakt/konkurranse).

Det er sent juleaften og jeg tenker bare på hvor mye bedre det hadde vært med cannabis i stedet for alkohol i selskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...