Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessverre er cannabis mye mer farlig en folk tror da spesielt for de med latente psykiske problemer, men jeg stemmer fortsatt for medisinsk eller total legalisering mest pga jeg tror på personlig frihet og muligheten til å ta egne valg i live så lenge de valgene ikke skader andre en deg selv..

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Jeg mener det er det motsatte av degenerasjon. Hippiene var imot krig og de var for kjærlighet. De ønsket en bedre verden.

Var nok ikke veldig alvorlig, men hippism (er det i det hele tatt et ord?) fører lite godt med seg. Tiltaksløse boblemennesker som ønsker seg masse uten å gjøre noe. Meh. Finner du egentlig noen som ikke ønsker en bedre verden? Hippienes bedre verden er ikke min bedre verden.

 

Jeg er strengt tatt for legalisering typ Nederland. Frihet <-> ansvar.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Nederland har ikke legalisert noe som helst.

 

Hippier gjorde da noe? Blant de mest aktive og samfunnsengasjerte under peaken sin på sekstitallet. At de ikke involverte seg i multinasjonale selskaper og overvåkningsstaten var et ideologisk spørsmål fremfor noe annet. Det betyr ikke at de ikke gjorde noe.

 

@Dani 46: Cannabis er ikke spesielt farlig, noe all seriøs forskning har vist de siste årene. Psykosemyten har vel så godt som blitt avkreftet ettersom antallet psykosetilfeller har alt annet enn eksplodert parallellt med cannabisbruken.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Psykosemyten er ikke tilbakevist, faktisk er det blitt bevist rimelig godt at for store mengder THC har direkte psykotiske effekter. Det er uansett et argument FOR legalisering, fordi cannabis naturlig har et balansert forhold mellom THC og CBD. Og CBD er direkte antipsykotisk, men gir ingen rus. Og cannabis genmanipuleres for å få mest mulig THC fra dem, fordi THC selger. CBD gjør ikke det siden det ikke gir noen rus. Dermed ender vi opp med hasj og cannabis på gatene som er direkte ustabile rent psykisk sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Psykose utløses som oftest ved enorm stress, ekstremt lite søvn og lite næring

 

Cannabis gjør deg trøtt og du ikke er helt uthvilt, det er stressdempende og du vil bare spise alt!

 

Det er ihvertfall min erfaring.

 

Fordi sjukepleiere skylder all psykose på cannabis så er ikke det tilfellet.

 

Hvem vet hva disse pasientene har drukket, spist eller røykt?

 

bare fordi det er cannabis i fettvevet, så betyr ikke det at den er skyld i all mental sykdom.

Lenke til kommentar

Hmm, her går vi litt i sirkler ser jeg. Sammenhengen mellom psykoser og cannabisbruk er blitt grundig gjennomgått flere ganger i den tråden her ;)

 

Ut fra det jeg har klart å finne frem til konkluderer forskningen med økt forekomst av psykoser blant personer som bruker cannabis, altså at disse korrelerer, men at man ikke pr. dags dato kan forklare en kausal sammenheng. Men man nærmer seg vel en forklaring ala at personer som er genetisk disponible for psykoselidelser kan få utløst lidelsen ved bruk av cannabis.

 

Symptomer for cannabisrus er ellers på mange måter sammenfallende med en del av de positive symptomene for psykoser, eksempelvis sanse- og tankeforvrengning.

Lenke til kommentar

Nederland har ikke legalisert noe som helst.

 

Hippier gjorde da noe? Blant de mest aktive og samfunnsengasjerte under peaken sin på sekstitallet. At de ikke involverte seg i multinasjonale selskaper og overvåkningsstaten var et ideologisk spørsmål fremfor noe annet. Det betyr ikke at de ikke gjorde noe.

Utover litt bilbrenning, hva fikk egentlig hele 68-generasjonen/hippiene gjort? Laget mange trommesirkler og markert seg i historien? Ser ikke helt hva resultatene er. Det er vel egentlig poenget mitt, engasjement uten resultater er egentlig bare, vel, å delta på woodstock. ^_^

Lenke til kommentar

Ut fra det jeg har klart å finne frem til konkluderer forskningen med økt forekomst av psykoser blant personer som bruker cannabis, altså at disse korrelerer, men at man ikke pr. dags dato kan forklare en kausal sammenheng. Men man nærmer seg vel en forklaring ala at personer som er genetisk disponible for psykoselidelser kan få utløst lidelsen ved bruk av cannabis.

Det var den gamle konklusjonen. Den nye handler mest om forholdet mellom THC og CBD, merkelig nok er ikke dette utbredt nok til at folk flest vet at "dette er den nye teorien".

 

 

 

Lenke til kommentar

Hippiene gjorde mer enn å sitte i ring og tromme. Søk på "Chicago 7" og Abbie Hoffman på Wikipedia.

 

Cannabis kan utløse psykose hos noen få og hvis du kombinerer det med at det er mer vanlig å røyke blant folk med psykiske lidelser så har man en teori noen forskere står for. På en annen side har cannabis-røyking gått opp, men det har ikke psykiske lidelser generelt. Det finnes ikke tilstrekkelig bevis for at cannabisrøyking virkelig gir mange psykiske lidelser.

 

Nederland har ikke legalisert, men det er untakstilstand. Uansett, så er det helt akseptert å paffe der.

 

_F-Br_dtekst-1112o_1396002a.jpg

 

 

 

Her kan vi se hvor godt det fungerer i Nederland også. Bekleger for LOL-stort bilde.

 

Kenny Bones kommer med et godt poeng her. Er flere stoffer i cannabis som spiller er rolle. En regulering ville gjort stoffet tryggere. Men, jeg tror fortsatt på forskning som konkluderer med at det bare er de som genetisk har arvet anlegg for psykiske lidelser som utvikler det. Men, ja, THC uten "motstoffet" som naturlig finnes i cannabis er ikke bra.

Lenke til kommentar

 

_F-Br_dtekst-1112o_1396002a.jpg

 

 

 

Her kan vi se hvor godt det fungerer i Nederland også. Bekleger for LOL-stort bilde.

 

 

Den informasjonen er egentlig ganske ubrukelig. Hva hvis narkotikarelaterte dødsfall i Nederland har økt med 200 % siden avkriminaliseringen av cannabis (jeg vet godt at dette ikke er tilfelle)? Da er det plutselig ikke like imponerende å ligge så lavt som Nederland gjør.

 

Samtidig ligger Portugal relativt høyt, men det betyr ikke at vi kan konkludere med at avkriminaliseringen der var en tabbe. Skal man tenke slik er det bare å kopiere politikken til Tyrkia, eventuelt Ungarn eller Tsjekkia, da dette er land som åpenbart gjør noe riktig.

Lenke til kommentar

 

 

@Dani 46: Cannabis er ikke spesielt farlig, noe all seriøs forskning har vist de siste årene. Psykosemyten har vel så godt som blitt avkreftet ettersom antallet psykosetilfeller har alt annet enn eksplodert parallellt med cannabisbruken.

Nå er ca 80% av mine venner cannabis røykere, og jeg ser selv hvor farlig dette stoffet kan være for noe og hvor avhengige man blir..

 

Jeg har uansett ikke noe interesse av å overbevise "bønne røykere" om hvor farlig det kan være da de uansett ikke vil høre det..

 

Og ta seg en joint par ganger i uka er hva som ikke er skadelig, men fakta er at de fleste som røyker i Norge bruker hver dag og gjerne skal bli så steine som mulig mye pga vi har en Hasj kultur i Norge..

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...