Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Joda, det kan faktisk helbrede hjernesvulst.

Kilder

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/03/01/196410.html

http://www.aftenposten.no/viten/article3010733.ece

http://www.labnews.co.uk/news_archive.php/987/5/cannabis-destroys-cancer-cells/

NB; dette er ikke noen konklusiv forskning, vi vet i dag for lite om cannabis til å si noe helt sikkert. Mange mener at cannabis gir kreft, mens i nyere tid menes det at det motvirker kreft.

Dette er et forsøk som fungerte, som er forsåvidt flott for kreftforskning. :thumbup:

Å generalisere dette og skrive at Cannabis generelt kan helbrede kreft er derimot helt feil.

Det er snakk om en svært sjelden kreftsvulst i hjernen på en rotte.

Det ble sprøytet inn en cannabis væske rett i hjernen som har lite med Cannabis å gjøre som et rusmiddel.

Tuller du? Om cannabis hadde en helbrende effekt på rotter, vil den sannsynligvis ha det på mennesker i tillegg. Om du virkelig skal være så kritisk til denne studien, kom gjerne med kilder. Men å si den er helt feil, er tåpelig. Ordet du leter etter heter kontroversiell.

Jeg er overhodet ikke kritisk til forsøket, men å skrive at Cannabis er krefthelbredene er feil, med mindre du snakket om rotter.

Jeg håper at dette vil fungere på mennesker og jeg er absolutt for bruk av marihuana i medisinsk sammenheng, men dette forsøket har ikke blitt testet på mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser denne kilden, den gir meg jo dessverre ikke helt svar på det jeg ønsket, jeg kunne tenkt meg noen tall som pekte på rus relaterte psykoser i forhold til rusmidler, slik at jeg kan sjekke tallmateriale opp mot statistikken.

Ah, du tenker på om forekomsten av lidelsene øker i takt med den økte bruken av rusmidler? Jeg har sett litt på det selv og det er veldig mye ulike tall ute og går der. Det har vært en oppgang i forekomsten av bla. schizofreni (kilde), men også her er det veldig mange variabler ute og går. Feks. er man blitt mye bedre til å oppdage lidelsene, men man er også blitt veldig mye bedre til å behandle dem. Tidligere var schizofreni regnet som en tilnærmet kronisk tilstand, mens nå er det 25-33% som faktisk blir helt friske. Så her er det vanskelig å si hva som har forårsaket hva gitt...

Joda, det er interessant å se hvordan man forbinder psykose med cannabis, jeg er godt klar over at det har vært flere studier som viser at cannabis kan frembringe schizofreni, de aller fleste er dessverre inkonklusive og derfor blir det vanskelig å bevise noe som helst rundt tema, tingen er nok som nevnt tidligere at siden det er så mange kontroversielle og inkonklusive studier rundt emnet kan man vell argumentere i begge retninger, og ikke komme noen vei. Man blir vell nødt til å akseptere at det kan være en "alvorlig" risiko ved å røyke?

Off topic; du nevnte tidligere vi leger ... stemmer det at du har en utdannelse innen emnet, eller er husken min feil?

Lenke til kommentar

så ser dere alle selv at cannabis psykose er IKKE folk som dreper andre eller tar selvmord

Hvor i ditt innlegg er det du mener å ha bevist dette?

der kan dere lese alt selv om hva en psykose virkelig er og og hva cannabis gjør til et lite mindretall.

Jo takk, jeg begynner å kjenne de diagnostiske kriteriene for psykoselidelsene ganske godt nå. Poenget ditt er?

så NEI hugo, cannabis fører ikke til selvmord eller drap
Vel, det var i grunnen heller ikke det jeg kommenterte ved din post. Jeg kommenterte dine utspill hvor du bagatelliserer psykoselidelsene.

les den forskjellen mellom psykose og psykopat (og gjerne les om cannabis psychiosis)

Jeg vet godt forskjellen, men jeg lurer veldig på hvorfor du begynner å trekke psykopati inn i denne diskusjonen. For øvrig benyttes ikke betegnelsen psykopat lenger - lidelsen heter nå antisosial personlighetsforstyrrelse ;)

@Notelitten: Nei, jeg er ikke lege, er psykolog.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Joda, det kan faktisk helbrede hjernesvulst.

Kilder

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/03/01/196410.html

http://www.aftenposten.no/viten/article3010733.ece

http://www.labnews.co.uk/news_archive.php/987/5/cannabis-destroys-cancer-cells/

NB; dette er ikke noen konklusiv forskning, vi vet i dag for lite om cannabis til å si noe helt sikkert. Mange mener at cannabis gir kreft, mens i nyere tid menes det at det motvirker kreft.

Dette er et forsøk som fungerte, som er forsåvidt flott for kreftforskning. :thumbup:

Å generalisere dette og skrive at Cannabis generelt kan helbrede kreft er derimot helt feil.

Det er snakk om en svært sjelden kreftsvulst i hjernen på en rotte.

Det ble sprøytet inn en cannabis væske rett i hjernen som har lite med Cannabis å gjøre som et rusmiddel.

Tuller du? Om cannabis hadde en helbrende effekt på rotter, vil den sannsynligvis ha det på mennesker i tillegg. Om du virkelig skal være så kritisk til denne studien, kom gjerne med kilder. Men å si den er helt feil, er tåpelig. Ordet du leter etter heter kontroversiell.

Jeg er overhodet ikke kritisk til forsøket, men å skrive at Cannabis er krefthelbredene er feil, med mindre du snakket om rotter.

Her kommer du med en bastant påstand, mulig du burde ta det med ro angående å dømme drhawkins når du på en mild grad bruker samme argumentasjon selv?

Jeg håper at dette vil fungere på mennesker og jeg er absolutt for bruk av marihuana i medisinsk sammenheng, men dette forsøket har ikke blitt testet på mennesker.

Det fungerte på kreft i rotter, noe som sier at det har en effekt på kreft. Å ta det videre til et menneskelig plan er jeg enig i at er relevant, men data er data, og her sier data at cannabis helbredet kreft i denne studien.

Lenke til kommentar

det eneste som er connected til marijuana er psykose

men ja manisk depressiv har selvfølgelig større risiko for det ja men det betyr ikke nødvendigvis at han gjør det.

den maniske deppen kan fort bli behandlet av en psykolog ;)

men manisk depressiv er ikke noe som er direkte connecta til cannabis, psykose og manisk depressiv er ikke det samme.

Personer som er manisk depressive kan godt være psykotiske. Det samme kan personer med en unipolar depressiv lidelse. Personer som har en lidelse innenfor kategorien F20-F29 har alle psykotiske symptomer.

Lenke til kommentar

Det fungerte på kreft i rotter, noe som sier at det har en effekt på kreft. Å ta det videre til et menneskelig plan er jeg enig i at er relevant, men data er data, og her sier data at cannabis helbredet kreft i denne studien.

Jeg er da absolutt enig at studien burde tas videre til menneskelig testing, men du kan da ikke påstå at Cannabis er krefthelbredende for mennesker basert på dette forsøket.

At det er lovende er jeg absolutt enig i, og for guds skyld, kjør på med menneskelig testing.

Jeg beklager hvis jeg har missforstått, men uttalelsen din "Joda, det kan faktisk helbrede hjernesvulst." med tilhørende linker, trodde jeg handlet om mennesker.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Her kommer du med en bastant påstand, mulig du burde ta det med ro angående å dømme drhawkins når du på en mild grad bruker samme argumentasjon selv?

Jeg er da absolutt enig at studien burde tas videre til menneskelig testing, men du kan da ikke påstå at Cannabis er krefthelbredende for mennesker basert på dette forsøket.

Jeg kan påstå at det kan taes til mennesker jo, det kan visst de også. Studien viser at cannabis helbreder kreft blant rotter. Da er konklusjonen "cannabis er krefhelbredende" det er en kontroversiell studie, men fakta er fakta. Vi begår i dag mye testing på dyr, bl.a griser, er disse studiene også ubrukelige? Hvorfor er de det, kan du komme med en god grunn, en som ikke du kom på selv?

At det er lovende er jeg absolutt enig i og for guds skyld, kjøp på med menneskelig testing.

Det er ikke så enkelt, hvilken stat ønsker å begå en studie som ender med resultater som peker mot positive bi-virkninger av cannabis? Det tviler jeg på at mange ønsker. Flere forskere har jo sagt at staten legger et visst press på dem for å få frem saken de ønsker.

Jeg beklager hvis jeg har missforstått, men uttalelsen din "Joda, det kan faktisk helbrede hjernesvulst." med tilhørende linker, trodde jeg handlet om mennesker.

Jeg mente ikke mennesker, jeg sa heller ikke AT det helbreder hjernesvulst men KAN, forsåvidt kan den kurere hjernesvulst, om dette kan lenkes til mennesker vet vi rett og slett ikke, jeg bare løftet et potensiale.

Meget fascinerende, da har du god bakgrunn innen dette emnet. Flott å få litt profesjonell bakgrunn i diskusjonen!

Lenke til kommentar

psykotiske symptomer og psykose er ikke alltid det samme

folk som har psykose KAN bli psykotiske som det står i det jeg har quotet opp.

og slutt med den bloody kilde masinga di.

du har ikke vist kilde selv, jeg har vist kilde til lignende tester og forklart godt hvordan det går seg til.

det at DU ikke gidder å innse dette men skal pirke og mase viser mer om deg enn om meg.

tror du de legger ut slik info om en ting som i utganspunktet er ulovlig? (altså cannabis i seg selv, ikke testen)

gå til legen din å snakk med han eller er du redd?

@itspersonal

greit nok at du sier slik til et forsøk med rotter, det skal jeg ikke si så mye på men hva med det jeg quota opp?

du har ikke svart på det enda.

@notelitten

vi har for lenge siden sakt at å røyka hasj KAN føre til psykose

men å si at denne psykjosen er farlig for personen eller andre blir helt feil da den type psykose man får ikke er noe form for psykopat eller lignende

Andre samtidige lidelser Pasienter med en schizofrenidiagnose oppfyller ofte de diagnostiske kravene på andre psykiatriske lidelser. Nær halvparten av schizofrene pasienter har en eller flere andre psykiatriske tilstander. Vanligst er tvangslidelser (29%), depresjoner (27%) og panikklidelser (10%). Om lag halvparten av de med førstegangpsykoser oppfyller også kriteriene for posttraumatisk stresslidelse.

Avhengighetsskapende stoffmisbruk er påvist hos ca. 20% av pasienter med førstegangspsykose. Det er også påvist økt forekomst av kroppslige sykdommer som ulcerøs kolitt, hjerte- og karlidelser og diabetes.

dette tilsier ikke at cannabis kan gjøre deg til schizofren men at avhengighetskapende rusmiddler kan påføre psykose.

Experts estimate that between 8% and 13% of all schizophrenia cases are linked to marijuna / cannabis use during teen years.

estimate.. husk det...

her kommer det fram at det KAN føre til schizofreni men langt langt i fra alle. og 8-13% igjen av de 8-13% tilfellene så KAN de ta selvmord eller lignende

det er ikke mange prosent det.

jeg selv har aldri sagt at det ikke finnes noe negativt med cannabis.

jeg sier det at det er hos så få folk at det kan regnes som bivirkninger og er mindre farlig enn å kjøre i bil eller noen av de andre eksemplene vi har dratt opp.

det kan ha en alvorlig slutt på det hele ja og det har jeg ikke sagt noe på men det er hos så få folk at man kan ikke sitte å bekymre seg om det.

da har vi større bekymringsproblem: alle alkohlikerne, pedofile, morderne, kreft, og lignende.

det er større antal folk som er allergisk mot peanøtter enn det er folk som tipper over på cannabis, det sier veldig mye

selv kona mi sier det at den psykosen som kommer av cannabis er langt i fra farlig, men hos et lite mindre tall så KAN det være farlig.

men det er ikke dermed sakt at vi skal bruke dette som et fastslående argument for å ikke legalisere cannabis.

vi har så sinnsykt mange gode ting som er ved cannabis i forhold til negative ting

motstanderne henger seg oppi denne lille tingen fordi det er det eneste de har å komme med, vi som støtter cannabis har veldig masse positive ting å komme med ;)

Causes

Causes of symptoms of mental illness were customarily classified as "organic" or "functional". Organic conditions are primarily medical or pathophysiological, whereas, functional conditions are primarily psychiatric or psychological. The DSM-IV-TR no longer classifies psychotic disorders as functional or organic. Rather it lists traditional psychotic illnesses, psychosis due to General Medical conditions, and Substance induced psychosis.

[edit] Psychiatric

Functional causes of psychosis include the following:

Psychoactive drug use

Main article: Substance-induced psychosis Various psychoactive substances (both legal and illegal) have been implicated in causing, exacerbating, and/or precipitating psychotic states and/or disorders in users.

[edit] Prescription medication

Some medications such as bromocriptine and phenylpropanolamine may also cause or worsen psychotic symptoms.[54][55][56]

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Meget fascinerende, da har du god bakgrunn innen dette emnet. Flott å få litt profesjonell bakgrunn i diskusjonen!

klikk deg inn på kildene han legger ut så kan du lese hvert eneste ord han bruker i kildene bare satt sammen anderledes ;)

det sier litt mer om kunnskapene hans ;)

uansett hva han har skrevet så kan jeg lese de nøyaktige samme ordene på begge plasser bare forskjellig satt sammen.

hva sier det deg?

at han har så sinnsykt med kunnskaper?

langt derifra

jeg tror ikke han er psykolog før han beviser det ordentlig med dataskjermen i bakgrunnen som viser at han er hugo (inni profilen elelr noe sånt) med bildet av fagbrevet

@hugo

psykopati og antisosial personlighetsforstyrrelse er 2 forskjellige ting

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychopathy

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Jeg kan påstå at det kan taes til mennesker jo, det kan visst de også. Studien viser at cannabis helbreder kreft blant rotter. Da er konklusjonen "cannabis er krefhelbredende" det er en kontroversiell studie, men fakta er fakta. Vi begår i dag mye testing på dyr, bl.a griser, er disse studiene også ubrukelige? Hvorfor er de det, kan du komme med en god grunn, en som ikke du kom på selv?

Jeg har aldri påstått at det ikke kan tas til mennesker, men vært enig i at testingen bør tas videre til mennesker.

Jeg har heller aldri antydet at testing på dyr er ubrukelig, men testing på rotter gir kun en pekepinn.

At cannabis er krefthelbredende på en sjelden type kreft for rotter er derimot riktig.

At det er lovende er jeg absolutt enig i og for guds skyld, kjøp på med menneskelig testing.

Det er ikke så enkelt, hvilken stat ønsker å begå en studie som ender med resultater som peker mot positive bi-virkninger av cannabis? Det tviler jeg på at mange ønsker. Flere forskere har jo sagt at staten legger et visst press på dem for å få frem saken de ønsker.

Norske forskere undersøker faktisk på positive sider av cannabis. Blant annet så forskes det på schizofreni og bruk av cannabis som behandlingsmiddel på universitetet jeg jobber på.

Universitetet har også hatt foredrag om positive sider av cannabisbruk og legalisering.

Jeg har stor tro på at Cannabis som legemiddel vil bli legalisert.

Jeg mente ikke mennesker, jeg sa heller ikke AT det helbreder hjernesvulst men KAN, forsåvidt kan den kurere hjernesvulst, om dette kan lenkes til mennesker vet vi rett og slett ikke, jeg bare løftet et potensiale.

Da beklager jeg at jeg antok at du mente mennesker, men kan du se hvorfor jeg missforstod uttalelsen "Joda, det kan faktisk helbrede hjernesvulst."?

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

klikk deg inn på kildene han legger ut så kan du lese hvert eneste ord han bruker i kildene bare satt sammen anderledes ;)

Sjekker nesten alle kilder jeg. Han har mange interessante kilder, og i motsetning til meg har han en utdannelse å skryte av, som er relatert til emnet, har lite jeg skulle sagt egentlig, all min kunnskap om cannabis kommer fra internett. Han kjenner til hvordan hjernen fungerer, jeg vet selv hva en hjernerystelse er, og der slutter det.

Lenke til kommentar

Norske forskere forsker faktisk på positive sider av cannabis. Blant annet så forskes det på schizofreni og bruk cannabis som behandling på universitetet jeg jobber på.

Universitetet har også hatt foredrag om positive sider av cannabisbruk og legalisering.

Stilig! Kan du henvise meg til en norsk studie som har funnet noe positivt?

Når det kommer til schizofreni tror jeg at de aller fleste studiene peker til at cannabis fremkaller det, om jeg ikke tar feil, har sett noen få som sier at det hemmer schizofreni, men egentlig så peker det bare i en negativ retning om husken min er korrekt.

Lenke til kommentar

les denne veldig veldig nøye ;)

http://en.wikipedia....duced_psychosis

Substances

Psychotic states may occur after ingesting a variety of substances both legal and illegal and both prescription and non-prescription. Usually such states are temporary and not irreversible, with fluoroquinolone-induced psychosis being a notable exception. Drugs whose use, abuse or withdrawal are implicated include the following:

[edit] ICD-10

• F10.5 alcohol:[1][2][3] Alcohol is a common risk of causing psychotic disorders or episodes, which may occur through acute intoxication, chronic alcoholism, withdrawal, exacerbation of existing disorders, or acute idiosyncratic reactions.[4] Research has shown that alcohol abuse causes an 8-fold increased risk of psychotic disorders in men and a 3 fold increased risk of psychotic disorders in women.[5][6] While the vast majority of cases are acute and resolve fairly quickly upon treatment and/or abstinence, they can occasionally become chronic and persistent.[4] Alcoholic psychosis is sometimes misdiagnosed as another mental illness such as schizophrenia.[7]

• F12.5 cannabinoid: Some studies indicate that cannabis, especially certain strains containing large proportions of THC and low proportions of CBD,[8][9] may lower the threshold for psychosis, and thus help to trigger full-blown psychosis in some people.[10] Early studies have been criticized for failing to consider other drugs (such as LSD) that the participants may have used before or during the study, as well as other factors such as pre-existing ("comorbid") mental illness. However, more recent studies with better controls have still found an increase in risk for psychosis in cannabis users, albeit a more modest one.[11] It is still not clear whether this is a causal link, and it is possible that cannabis use only increases the chance of psychosis in people already predisposed to it; or that people with developing psychosis use cannabis to provide temporary relief of their mental discomfort. Cannabis use has increased dramatically over past few decades but declined in the last decade, whereas the rate of psychosis has not increased. This suggests that a direct causal link is unlikely for all users.[12]

• F16.5 hallucinogens (LSD and others)

The code F11.5 is reserved for opioid-induced psychosis, and F17.5 is reserved for tobacco-induced psychosis, but neither substance is traditionally associated with the induction of psychosis.

The code F15.5 also includes caffeine-induced psychosis, despite not being specifically listed in the DSM-IV. However, there is evidence that caffeine, in extreme acute doses or when severely abused for long periods of time, may induce psychosis.[25][26]

om kaffi: betyr det at kaffi er alvorlig farlig og at vi bør forby det? nei

@notelitten

gjerne les min edit på den posten

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Når det kommer til schizofreni tror jeg at de aller fleste studiene peker til at cannabis fremkaller det, om jeg ikke tar feil, har sett noen få som sier at det hemmer schizofreni, men egentlig så peker det bare i en negativ retning om husken min er korrekt.

Sveinung Sandberg som er tidligere stipendiat ved Sosiologisk institutt ved UiB har forsket på dette og har både hatt foredrag og forskningsseminar om legalisering av Cannabis.

http://nyheter.uib.no/?modus=vis_nyhet&id=47407

Else-Marie Løberg som er førsteamanuensis ved UiB har forsket forsker på bruk av Cannabis for schizofrene og har hatt positive resultater.

http://www.forskning.no/artikler/2009/desember/237323

Begge disse kan googles for langt flere linker.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Sveinung Sandberg som er tidligere stipendiat ved Sosiologisk institutt ved UiB har forsket på dette og har både hatt foredrag og forskningsseminar om legalisering av Cannabis.

http://nyheter.uib.no/?modus=vis_nyhet&id=47407

Else-Marie Løberg som er førsteamanuensis ved UiB har forsket på bruk av Cannabis for schizofrene og har hatt positive resultater.

http://www.forskning.no/artikler/2009/desember/237323

Begge disse kan googles for langt flere linker.

Jeg tok visst feil. Jeg står ved min originale påstand i at staten ikke ønsker en positiv forskning på cannabis. Men noe har åpenbart hendt, og dette skjer. Det er jo nesten synd at dette ikke er media-overskrifter i alle aviser, på lik linje med annen forskning.

Lenke til kommentar

Jeg tok visst feil. Jeg står ved min originale påstand i at staten ikke ønsker en positiv forskning på cannabis. Men noe har åpenbart hendt, og dette skjer. Det er jo nesten synd at dette ikke er media-overskrifter i alle aviser, på lik linje med annen forskning.

Resultatene til Else-Marie Løberg har fått oppmerksomhet i form av egne artikler i både VG, Dagbladet og en rekke andre aviser.

Sant skal sies at jeg har kun sett dette på nettaviser og ikke på trykk.

Jeg er usikker på om noe har blitt trykket i aviser.

Lenke til kommentar

uansett hva han har skrevet så kan jeg lese de nøyaktige samme ordene på begge plasser bare forskjellig satt sammen.

hva sier det deg?

at han har så sinnsykt med kunnskaper?

langt derifra

jeg tror ikke han er psykolog før han beviser det ordentlig med dataskjermen i bakgrunnen som viser at han er hugo (inni profilen elelr noe sånt) med bildet av fagbrevet

@hugo

psykopati og antisosial personlighetsforstyrrelse er 2 forskjellige ting

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychopathy

Jeg skulle gjerne sendt deg en kopi av autorisasjonsbeviset mitt hadde det ikke vært for at jeg vil være anonym pga. at mine holdninger ift. cannabis ikke er forenlige med min arbeidsgivers synspunkt.

Om du tror meg eller ikke er dog ravende likegyldig ift. argumentene jeg legger frem her. Jeg har tidligere bedt deg eksemplifisere dine påstander om at jeg kun copy-paster fra div. kilder, men dette har du ikke klart å gjøre ennå. Inntil du gjør dette er det du kommer med kun nok en ubegrunnet påstand. Det begynner å bli en del av dem...

Og uansett vil jeg hevde at det er langt bedre argumentasjonsteknikk å copy-paste relevant fakta med bakgrunn i forskning, enn det er å dra påstander ut av det blå og underbygge dem med kilder som faktisk motsier det en selv skriver. La oss feks. ta den siste kilden din her som du benytter som bevis for at psykopati og antisosial personlighetsforstyrrelse er to ulike ting:

Psychopathy (...) was, until 1980, the term used for a personality disorder characterized by an abnormal lack of empathy combined with strongly amoral conduct but masked by an ability to appear outwardly normal. The publication of DSM-III changed the name of this mental disorder to Antisocial Personality Disorder and also broadened the diagnostic criteria considerably by shifting from clinical inferences to behavioral diagnostic criteria.[3] However, the DSM-V working party is recommending a revision of Antisocial Personality Disorder to "Antisocial/Psychopathic Type", with the diagnostic criteria having a greater emphasis on character than on behavior.[4] The ICD-10 diagnostic criteria of the World Health Organization also lacks psychopathy as a personality disorder, its 1992 manual including Dissocial (Antisocial) Personality Disorder, which encompasses amoral, antisocial, asocial, psychopathic, and sociopathic personalities.[5]

Som du ser er psykopati den gamle betegnelsen for det man nå kaller for antisosial personlighetsforstyrrelse. Psykopati forsvant sammen med DSM-II. DSM er forøvrig det amerikanske diagnosesystemet, nåværende versjon heter DSM-IV, mens man i Europa benytter ICD, nåværende versjon heter ICD-10. Dog inneholder heller ikke ICD-10 noen diagnose som heter psykopati eller noe liknende - også her heter det antisosial personlighetsforstyrrelse.

Har du forresten noen kommentarer til det jeg skrev ift. at du mente at multipel personlighetslidelse og schizofreni er det samme?

It is still not clear whether this is a causal link, and it is possible that cannabis use only increases the chance of psychosis in people already predisposed to it; or that people with developing psychosis use cannabis to provide temporary relief of their mental discomfort. Cannabis use has increased dramatically over past few decades but declined in the last decade, whereas the rate of psychosis has not increased. This suggests that a direct causal link is unlikely for all users.

Det er det én kilde sier ja. Andre igjen viser til at det er en klar økning i forekomsten av psykosertilstander, noe jeg bla. skrev om i et svar til Notelitten. Jeg nøyer meg med å foreløbig konkludere med at tallene er usikre, det er svært mange ukjente variabler, og at det derfor er for tidlig å trekke noen endelige konklusjoner.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

det er greit hugo, du har rett angående psykopati og antisosial personlighetsforstyrrelse

men det tar ikke vekk den enorme forskjellen til psykose ;)

jeg forstår også at du vil holdes anonym og det er ikke noe problem, photoshop ;) (blurr ut navnet og slike ting, jeg trenger ikke vite det ekte navnet ditt, bare at du hugo virkelig har fagbrevet som psykolog)

når det kommer til å bevise copy/ pasten din så skal jeg finne dette fram

og angående det siste der:

det er det wikipedia sier = det flere plasser tilsier, ikke nødvendigvis alle men mange fler enn 1.

wikipedia bygger ikke opp på hva 1 mann sier men de bygger opp på virkelige research som flere er enige i som blir ansett som en fakta.

så å komme med wikipedia quote vil egentlig si det samme som om jeg hadde lagt fram de researchane det gjelder fordi det står som følger:

However, more recent studies with better controls have still found an increase in risk for psychosis in cannabis users, albeit a more modest one.

studies i flertall ;)

så kommer det du selv har quotet opp...

Lenke til kommentar

Se der ja, nå begynner du å moderere deg og da er det plutselig mye lettere å få til en konstruktiv diskusjon :thumbup:

Skal se hva jeg får til ift. autorisasjonsbeviset.

Jeg er klar over at wikipedia søker å være et sammendrag av forskningsbasert konsensus, men her spriker forskningen til alle kanter og det skjer veldig mye fryktlig fort, så det er vanskelig å holde overblikket. Og som du selv demonstrerer så er heller ikke wikipedia entydig. Mitt ståsted gjennom tråden har hele tiden vært at det er veldig mye vi ikke vet ennå, og dette usikkerhetsmomentet er det viktig at vi ikke avfeier i tilfelle det skulle vise seg at worst-case stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg ser denne kilden, den gir meg jo dessverre ikke helt svar på det jeg ønsket, jeg kunne tenkt meg noen tall som pekte på rus relaterte psykoser i forhold til rusmidler, slik at jeg kan sjekke tallmateriale opp mot statistikken.

Ah, du tenker på om forekomsten av lidelsene øker i takt med den økte bruken av rusmidler? Jeg har sett litt på det selv og det er veldig mye ulike tall ute og går der. Det har vært en oppgang i forekomsten av bla. schizofreni (kilde), men også her er det veldig mange variabler ute og går. Feks. er man blitt mye bedre til å oppdage lidelsene, men man er også blitt veldig mye bedre til å behandle dem. Tidligere var schizofreni regnet som en tilnærmet kronisk tilstand, mens nå er det 25-33% som faktisk blir helt friske. Så her er det vanskelig å si hva som har forårsaket hva gitt...

Om lag 25% har kun én sykdomsepisode,

Hvorvidt forekomsten av schizofreni er stigende, stabil eller synkende er omdiskutert.

Nyere undersøkelser fra blant annet England, Sverige og Nederland viser en tydelig økt forekomst av psykoser generelt og schizofreni spesielt hos annengenerasjons innvandrere.

Historisk har de diagnostiske kravene (kriterier) for schizofreni variert. Dette påvirker nøyaktigheten og sammenliknbarheten i de ulike studiene.

_________________________________________________________________________________

og i din første post om dette (som jeg ikke finner nå) så kommer du med helt nøyaktige tall som det denne artikkelen sier

så har du en del sider tilbake da vi pratet om noe helt annet (nemlig cannabis eller noe sånt)

der var det også helt nøyaktig sakt bare satt sammen ordene anderledes.

jeg kan finne den og men den må jeg lete og dille lenge etter så vil helst slippe, men det er ikke dermed sakt at jeg ikke kan bevise den..

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...