Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

det kan være noen som får psykose av det ja men ingen farlig psykose (man går ikke å dreper noen elelr lignende)

hva skal det bety?

selvom du ikke nødvendigvis dør av en psykisk lidelse, så betyr ikke det at det ikke er farlig.

Psykiske lidelser ødelegger veldig mange liv, selvom de fysisk ikke dør av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det kan være noen som får psykose av det ja men ingen farlig psykose (man går ikke å dreper noen elelr lignende)

hva skal det bety?

selvom du ikke nødvendigvis dør av en psykisk lidelse, så betyr ikke det at det ikke er farlig.

Psykoselidelsene har faktisk en selvmordsrate på ca. 10%, samt at mellom 25-50% gjennomfører et eller flere suicidalforsøk (har linket til kilde på dette tidligere i tråden).

Har forsøkt å forklare fyren dette flere ganger tidligere uten at det ser ut til å ha gått inn. Kanskje han leser debattinnleggene på samme måte som han leser kildene sine, altså ikke overhodet :roll:

man kan gå til legen og psykologen og finne ut hvordan hasjen kommer til å påvirke deg eller andre...

KILDE!!

Lenke til kommentar

hva skal det bety?

Psykoselidelsene har faktisk en selvmordsrate på ca. 10%, samt at mellom 25-50% gjennomfører et eller flere suicidalforsøk (har linket til kilde på dette tidligere i tråden).

Har forsøkt å forklare fyren dette flere ganger tidligere uten at det ser ut til å ha gått inn. Kanskje han leser debattinnleggene på samme måte som han leser kildene sine, altså ikke overhodet :roll:

Interessant, hvor mange er det som er påstått å få psykoselidelsene? En kilde på dette hadde vært kjempebra!

Videre, regner med at minst 10% av den norske befolkning på ett punkt i livet har vurdert selvmord (påstand, har ingen fakta bak denne)

Lenke til kommentar

Har lest litt om cannabis og THC og ser at det blandt annet har en positiv virkning på kreftceller og kan til og med virke veksthemmende på disse.

Noen som har litt mer dokumentasjon på akkurat dette alla pubmed?

Joda, det kan faktisk helbrede hjernesvulst.

Kilder

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/03/01/196410.html

http://www.aftenposten.no/viten/article3010733.ece

http://www.labnews.co.uk/news_archive.php/987/5/cannabis-destroys-cancer-cells/

NB; dette er ikke noen konklusiv forskning, vi vet i dag for lite om cannabis til å si noe helt sikkert. Mange mener at cannabis gir kreft, mens i nyere tid menes det at det motvirker kreft.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

hva skal det bety?

man kan gå til legen og psykologen og finne ut hvordan hasjen kommer til å påvirke deg eller andre...

KILDE!!

som du selv har sagt mange ganger og linket til så er det veldig veldig mange forskjellige psykolidelser.

vis oss 1 eneste kilde på at cannabis psykolidelser gjør at man dreper folk eller tar selvmord..

ikke det inlegget med avisa som linket til tidligere for han hadde annen psykose i tillegg så det trenger ikke å være noe med cannabis å gjøre

og du har fått alt du trenger å vite til det andre spørsmålet ditt

@kammizez

det jeg sier er at det er mange forskjellige psykoser man kan få og de som får cannabis psykoser

og 1 psykose er ikke nødvendigvis farlig:

Psykose (fra det greske ψυχή "psyke", for sinnet / sjelen, og-ωσις "-osis", for unormal tilstand) betyr unormal tilstand av sinnet, og er en generell psykiatrisk betegnelse på en mental tilstand som ofte beskrives som "tap av kontakt med virkeligheten". Personer som lider av psykose, kan bli beskrevet som psykotiske .

Mennesker som opplever psykose, kan rapportere hallusinasjoner eller vrangforestillinger, og kan vise personlighetsforandringer og tankeforstyrrelser. Avhengig av alvorlighetsgrad kan dette ledsages av uvanlig eller bisarr oppførsel, samt vansker med sosial interaksjon og gjennomføring av daglige aktiviteter.

En rekke tilstander som eksternt tilførte substanser og fysiologisk sykdom kan gi symptomer på psykose.

Mange mennesker har imidlertid uvanlige og udelte (distinkte) erfaringer av hva de oppfatter å være forskjellige virkeligheter, uten at de omfattes av den kliniske definisjonen av psykose. For eksempel har en del mennesker opplevd hallusinasjoner knyttet til religiøse eller paranormale erfaringer. [1] [2] Som et resultat av dette, har det vært argumentert for at psykose rett og slett er en ekstrem tilstand av bevissthet som faller utenfor normene for hva som oppleves av de fleste. [3] Ifølge dette synet vil mennesker som er klinisk betraktet som å være psykotiske, kun gjennomgå særlig intense eller plagsomme opplevelser.

kan = ikke alle, langt i fra alle...

http://en.wikipedia....oural_disorders

her finner du liste over veldig veldig mange forskjellige psykoser.

Often the combination of symptoms makes one suspicious that schizophrenia is present but at the same time there is an affective component. There may be the suspicion that the condition, either in part of whole, is feigned for reasons that are unclear because the pattern of symptoms do not fall easily into the usual criteria for psychosis

The International Classification of Disease indicates the following symptoms due to Cannabis.

There must be dysfunctional behaviour, as evidenced by at least one at of the following:

(1) Apathy and sedation

(2) Disinhibition

(3) Psychomotor retardation

(4) Impaired attention

(5) Impaired judgement

(6) Interference with personal functioning.

C. At least one of the following signs must be present:

(1) Drowsiness

(2) Slurred speech

(3) Pupillary constriction (except in anoxia from severe overdose, when pupillary dilatation occurs)

(4) Decreased level of consciousness (e.g. Stupor, coma)

http://priory.com/psych/cannabis.htm

CHRONIC SYMPTOMS OF CANNABIS PSYCHOSIS

Patients are left with the well-recognised and permanent symptoms of memory loss, apathy, loss of motivation and, paranoid ideation.

høres dette ut som folk som går rundt å dreper andre?? (jack the ripper for eksempel, ja veit men det er fortsatt et eksempel)

jeg tror ikke det nei, dette er en mild og grei psykose som man ikke blir helt psykopat utav

Psykopati (fra gresk psyche "sjel", "liv" og pathos "lidende") er en personlighetsforstyrrelse som karakteriseres av en svikt eller total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Personer som lider av psykopati er utpreget egoistiske.

Psykopat (av psykopati, også kjent som sosiopat) er en diagnostisk betegnelse på et syndrom av abnormale personlighetstrekk. Vanlige kjennetegn er at personer med en slik lidelse kan ved første inntrykk virke sympatiske, intelligente og sjarmerende, men som ved nærmere kontakt viser seg å være manipulerende, løgnerske og impulsive. Utad kan en psykopat være vellykket, med en godt betalt jobb og godt rykte etc, mens en innad viser seg å ha en utiltalende oppførsel. Det er ofte de nærmeste, familie/nære venner som merker det og får oppleve psykopatens virkelige personlighet.

Det kan ta lang tid, før de viser sitt "virkelige jeg", og det kan skje fortløpende. De er drevet av sterk trang til å tilfredsstille egne behov og lyster og viser nedsatt evne til å føle empati og frykt. Dette kommer til uttrykk gjennom manglende hemninger i å utnytte andre personer og til å involvere seg i risikabel adferd. Andre vanlige symptomer er aggresjonsproblemer, manglende evne til langsiktig planlegging, nedsatt forståelse for ansvar og moral, logiske brister, patologisk løgnaktighet med mer.

Man legger til grunne både sosiale og psykobiologiske faktorer for utvikling av psykopati. Omsorg- og oppdragelsessvikt i barndom så vel som nedsatte nevrale funksjoner i forbindelse med impulskontroll og opplevelse av frykt er blant de fremste forklaringer på lidelsen.

For bruk av diagnosen psykopati kreves det at man oppnår 25 poeng på en skala, av 40 mulige. Manglende forståelse for lidelsen hos pasienten selv og dermed motvilje gjør behandling vanskelig. Det finnes ingen effektiv behandling spesifikt for lidelsen, men gruppeterapi og adferdsterapi har hatt en viss effekt. Enkelte medikamenter kan hjelpe mot eventuelle generelle aggressive symptomer.

der har du folk som springer rundt å dreper folk

sjekk forskjellene mellom psykose og psykopat ;)

http://www.google.no/search?num=100&hl=en&pwst=1&rlz=1G1GGLQ_ENNO357&&sa=X&ei=CTTYTOapAsifOq7f0YQK&ved=0CBIQvwUoAQ&q=cannabis+psychopath&spell=1

ingen connection mellom psykopat og cannabis ;)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

hva skal det bety?

Interessant, hvor mange er det som er påstått å få psykoselidelsene? En kilde på dette hadde vært kjempebra!

Videre, regner med at minst 10% av den norske befolkning på ett punkt i livet har vurdert selvmord (påstand, har ingen fakta bak denne)

Varierende tall siden psykoser inngår i flere ulike lidelser (schizofreni, depresjon og bipolar lidelser bla.) og man stort sett kartlegger forekomsten av de ulike diagnosene hver for seg. Men fant en kilde som sier 1-2% når man ikke regner med de rusutløste psykosene. http://www.lommelegen.no/322719/psykoser-hva-er-det

Skal man tro undersøkelsene som peker på opptil 40% økt risiko blant cannabisbrukere, så er vel regnestykket ganske enkelt.

Men så var det alle de andre variablene da...

10% har kanskje vurdert det, men nå er det ganske lang vei mellom å vurdere og å gjennomføre. At 25-50% gjennomfører ett eller flere forsøk er også ganske så mye hyppigere enn blant resten av befolkningen.

@DrHawkins: Tallene jeg har funnet ser kun på selvmord ved psykoselidelsene som helhet. De ser altså ikke på rusutløste psykoser for seg selv og dermed blir det vanskelig å si om det er noen forskjell mellom disse.

Og grunnen til at det står at personer med psykoser kan utvikle de ulike symptomene er at de er forskjellig hvilke symptomer som utvikles. Men for å få en psykosediagnose må du selvfølgelig ha noen av symptomene, hvis ikke er du jo ikke psykotisk. Så alle som er psykotiske får noen av symptomene.

her finner du liste over veldig veldig mange forskjellige psykoser.
Eeeh, ja? Du linker til hele ICD-10 kapittel 5, altså oversikten over alle de psykiatriske diagnosene. Noen av disse er psykoselidelser ja, men langt fra alle.

Often the combination of symptoms makes one suspicious that schizophrenia is present but at the same time there is an affective component. There may be the suspicion that the condition, either in part of whole, is feigned for reasons that are unclear because the pattern of symptoms do not fall easily into the usual criteria for psychosis

Og hva vil du med dette sitatet...?

CHRONIC SYMPTOMS OF CANNABIS PSYCHOSIS

Patients are left with the well-recognised and permanent symptoms of memory loss, apathy, loss of motivation and, paranoid ideation.

høres dette ut som folk som går rundt å dreper andre (jack the ripper for eksempel, ja veit men det er fortsatt et eksempel)

Paranoid psykose er blant de vanligere diagnosene blant psykisk syke personer som begår drap.

Av 132 drap begått de siste fem årene ble 93 av dem, eller 71 prosent, begått av personer som hadde en eller annen form for psykisk lidelse. De vanligste lidelsene var rusrelaterte diagnoser, personlighetsforstyrrelser, schizofreni og paranoid psykose.
Kilde

og du har fått alt du trenger å vite til det andre spørsmålet ditt

Det jeg har fått vite er at du sier at du ikke kan underbygge dette og at jeg må ta ditt ord for god fisk. Skjønner du at dette ikke holder som argument?

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

les editen og hele den posten hugo.

så ser dere alle selv at cannabis psykose er IKKE folk som dreper andre eller tar selvmord

så hvor farlig er virkelig cannabis? ikke farlig i det hele tatt.

der kan dere lese alt selv om hva en psykose virkelig er og og hva cannabis gjør til et lite mindretall.

så NEI hugo, cannabis fører ikke til selvmord eller drap

les den forskjellen mellom psykose og psykopat (og gjerne les om cannabis psychiosis)

Lenke til kommentar

er vel heller ingen her som har sagt at folk med en psykose går rundt å dreper folk.

Og la oss si at vi har 2 personer. Person nr. 1 lever normalt, uten noen form for psykose. Også har vi person nr 2, som f.eks er manisk depressiv, som er en psykisk lidelse.

Hvem tror du har størst sansynlighet for å ta selvmord?

Lenke til kommentar

Såg endeleg The Union som blei snakka om tidligare i tråden, og eg må sei at det var ein fantastisk dokumentar!

Skulle ønske fleire rundt meg var informerte. :(

Du har jo løsningen rett der! Jeg har informert alle vennene mine om cannabis, og har fått 3 av dem til å innse at legalisering er eneste løsning. Fikk til og med moren min som regnet cannabis som heroin, til å støtte medisinsk legalisering. (fikk henne også til å prøve pot :blush: )

Jeg vil anbefale deg å bli en aktivist, om du ikke er redd for din egen fremtid.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Såg endeleg The Union som blei snakka om tidligare i tråden, og eg må sei at det var ein fantastisk dokumentar!

Vil anbefale Super High Me også, ikke like vitenskapelig retta, men den er veldig fin også.

Jeg vil anbefale deg å bli en aktivist, om du ikke er redd for din egen fremtid.

Er litt uenig her, selv om man er aktivist, så trenger man ikke å bruke cannabis regelmessig (eller bare droppe å si at man bruker det). Hvordan man blir tatt kommer vel veldig ann på hvor trangsynte personene er.

Lenke til kommentar

Kilder

NB; dette er ikke noen konklusiv forskning, vi vet i dag for lite om cannabis til å si noe helt sikkert. Mange mener at cannabis gir kreft, mens i nyere tid menes det at det motvirker kreft.

Dette er et forsøk som fungerte, som er forsåvidt flott for kreftforskning. :thumbup:

Å generalisere dette og skrive at Cannabis generelt kan helbrede kreft er derimot helt feil.

Det er snakk om en svært sjelden kreftsvulst i hjernen på en rotte. Det er ikke prøvd på mennesker enda, og med mindre du snakker om krefthelbreding på rotter, så er dette feil.

Det ble sprøytet inn en cannabis væske rett i hjernen som har lite med Cannabis å gjøre som et rusmiddel.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg ser denne kilden, den gir meg jo dessverre ikke helt svar på det jeg ønsket, jeg kunne tenkt meg noen tall som pekte på rus relaterte psykoser i forhold til rusmidler, slik at jeg kan sjekke tallmateriale opp mot statistikken.

Ah, du tenker på om forekomsten av lidelsene øker i takt med den økte bruken av rusmidler? Jeg har sett litt på det selv og det er veldig mye ulike tall ute og går der. Det har vært en oppgang i forekomsten av bla. schizofreni (kilde), men også her er det veldig mange variabler ute og går. Feks. er man blitt mye bedre til å oppdage lidelsene, men man er også blitt veldig mye bedre til å behandle dem. Tidligere var schizofreni regnet som en tilnærmet kronisk tilstand, mens nå er det 25-33% som faktisk blir helt friske. Så her er det vanskelig å si hva som har forårsaket hva gitt...

Lenke til kommentar

Kilder

http://www.dagbladet.../01/196410.html

http://www.aftenpost...icle3010733.ece

http://www.labnews.c...s-cancer-cells/

Dette er et forsøk som fungerte, som er forsåvidt flott for kreftforskning. :thumbup:

Å generalisere dette og skrive at Cannabis generelt kan helbrede kreft er derimot helt feil.

Det er snakk om en svært sjelden kreftsvulst i hjernen på en rotte. Det er ikke prøvd på mennesker enda, og med mindre du snakker om krefthelbreding på rotter, så er dette feil.

Det ble sprøytet inn en cannabis væske rett i hjernen som har lite med Cannabis å gjøre som et rusmiddel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Marijuana

Cannabis (drug)

Long-term effects

While a study in New Zealand of 79 lung-cancer patients suggested daily cannabis smokers have a 5.7 times higher risk of lung cancer than non-users,[76] another study of 2252 people in Los Angeles failed to find a correlation between the smoking of cannabis and lung, head or neck cancers.[77] Some studies have also found that moderate cannabis use may protect against head and neck cancers,[78] as well as lung cancer.[79] Some studies have shown that cannabidiol may also be useful in treating breast cancer.[80] These effects have been attributed to the well documented anti-tumoral properties of cannabinoids, specifically tetrahydrocannabinol (THC) and cannabidiol.

hva sier du om den da itspersonal?

Lenke til kommentar

Vil anbefale Super High Me også, ikke like vitenskapelig retta, men den er veldig fin også.

Er litt uenig her, selv om man er aktivist, så trenger man ikke å bruke cannabis regelmessig (eller bare droppe å si at man bruker det). Hvordan man blir tatt kommer vel veldig ann på hvor trangsynte personene er.

Du misforstår meg, jeg har aldri sagt at noen må røyke/bruke cannabis, jeg sier rett og slett at når man blir cannabis aktivist blir man automatisk stemplet som en ekstremist og narko-elsker. Selv måtte jeg ta farvel med en god tredjedel av min vennekrets når jeg ble aktivist (ingen av dem visste om mitt forbruk på dette tidspunktet)

Kilder

Det er snakk om en svært sjelden kreftsvulst i hjernen på en rotte.

Tuller du? Om cannabis hadde en helbrende effekt på rotter, vil den sannsynligvis ha det på mennesker i tillegg. Om du virkelig skal være så kritisk til denne studien, kom gjerne med kilder. Men å si den er helt feil, er tåpelig. Ordet du leter etter heter kontroversiell.

Lenke til kommentar

er vel heller ingen her som har sagt at folk med en psykose går rundt å dreper folk.

Og la oss si at vi har 2 personer. Person nr. 1 lever normalt, uten noen form for psykose. Også har vi person nr 2, som f.eks er manisk depressiv, som er en psykisk lidelse.

Hvem tror du har størst sansynlighet for å ta selvmord?

det eneste som er connected til marijuana er psykose

men ja manisk depressiv har selvfølgelig større risiko for det ja men det betyr ikke nødvendigvis at han gjør det.

den maniske deppen kan fort bli behandlet av en psykolog ;)

men manisk depressiv er ikke noe som er direkte connecta til cannabis, psykose og manisk depressiv er ikke det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...