Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Noen mener at det ikke er farlig å røyke cannabis hver eneste dag, i lengre perioder. Og da er misbruk av cannabis ett "ikke-tema". Jeg på min side mener det ER skadlig å røyke canabis hver dag i lengre perioder, og derfor så blir den problemstillingen jeg kommer med relevant.

Det er overhodet ingen tvil i at cannabis utgjør en risiko om du bruker det én gang, og også om du bruker det daglig. Men hvorfor legge så mye mer trykk på det enn andre ting? En McDonald's hamburger er skadelig, men mer skadelig om du spiser en daglig. Samme går jo forsåvidt for alt.

Med mindre du har noen bevis som sier at cannabis er direkte helseskadelig på et høyt nivå så forstår jeg ikke hvorfor nøyaktig dette er et problem, vi er mennesker, vi klarer å begrense oss, se gjerne på Nederland som et eksempel, hvorfor er ikke hele landet bundet til cannabis, siden det er lovlig? -Cannabis tar ikke over livet ditt, men blir heller en del av det, på samme måte som alkohol.

Hvordan gjøre cannabis til ett rusmiddel som IKKE re lett å misbruke?

EDIT: Eller hvordan gjøre cannabis til ett rusmiddel som ikke er attraktivt å bruke hver dag?

Hvorfor skal vi gjøre en hamburger vanskeligere å missbruke? Skal vi kanskje spraye dem med noe som smaker dårlig for å forhindre at nordmenn blir feite? Skal vi gjøre det slik at man får en hangover av hamburgere? skal vi også gjøre det samme med tobakk og sjokolade? Jeg forstår ikke problemstillingen din, hvorfor vil du kontrollere de norske folks liv på denne måten, vi kan kontrollere oss fint selv, de som ikke kan det, hadde mest sannsynligvis blitt cannabis-misbrukere selv om det var ulovlig.

edit; leif

Det svaret du kommer med her, er ett eksempel på det motstandere vil høre. Du bagatelliserer skadene du får ved missbruk av cannabis. Så fort du klarer å innse at cannabis ikke er en superurt, så har du mye å vinne.

Jeg bagatelliserer ikke skadene, jeg viser at de er der, men de er ikke på langt nær skader du får av andre daglige ting, som for eksempel den ekstremt farlige McDonalds hamburgeren.

Dette ender med en ny runde med kilder, argumenter og meninger om cannabis er skadlig å misbruke (røyke hver dag over lengre periode) over lengre tid.

Du kan komme med kilder til du blir gul og blå, det er ikke nok studier på helsefarene ved cannabis til å bevise noe annet enn at det er skadelig for lungene.

Hvorfor kan vi ikke heller løse denne problemstillingen isteden for å sammenligne den med fastfood??

Jeg beklager, jeg var litt ignorant rett der, fastfood er jo utrolig mye farligere enn cannabis, har du noe annet jeg kan sammenlikne det med?

For uansett hvordan forkjempere vrir og vender på det, så vil politikere uansett konkludere med at cannabis er lett å misbruke og at det er farlig å røyke canabis hver dag i lengre perioder. uansett!!

Og fordi noe er lett å misbruke, skal det da være ulovlig? Alkohol og tobakk er meget lett å missbruke, men har forblitt lovlig, jeg forstår ikke hvordan du kan gå rundt å si at noen må passe på at vi ikke misbruker stoffer. Om jeg hadde potensial for å bli hasj-misbruker, hadde jeg fortsatt hatt det om det var ulovlig, argumentet ditt er ubrukelig.

Å da er det vel like greit å ha tatt stilling til denne problematikken på forhånd, slik at vi finner en løsning på det. Når alle problemene ang. dette med å legalisere cannabis er eliminert, så er tiden inne for legalisering.

Som sagt, dette er ikke noe valid problem, misbruk kan skje av alt, faktum er at det faktisk er lettere å slutte cannabis misbruk i forhold til andre stoffer. Vis meg gjerne hvor mange som misbruker cannabis i Nederland i forhold til USA.

Et alternativ er vel å skatte det til himmels slik som med alkohol. :ph34r:

Da tillater vi jo et svart marked, slik som med alkohol.

Å hvis det er alternativet så....?

(Det vil uansett skje, hvis det blir legalisert)

Da kan du forvente det svarte markedet til å fortsette, og vi frem til det blir billigere å kjøpe over disken enn under, vil støtte terrorisme med kjøpet vårt.

edit; feil spoiler tag

Endret av Notelitten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan vi ikke heller løse denne problemstillingen isteden for å sammenligne den med fastfood??

Jeg beklager, jeg var litt ignorant rett der, fastfood er jo utrolig mye farligere enn cannabis, har du noe annet jeg kan sammenlikne det med?

Mat (fastfood eller ikke) er en nødvendig næringskide, mens Cannabis er en ren luksusvare og er overhodet ikke en nødvendighet for mennesker.

At noen velger å misbruke kroppen og dytte i seg en dårlig nødvendighet er ikke et argument for å legalisere et rusmiddel.

For uansett hvordan forkjempere vrir og vender på det, så vil politikere uansett konkludere med at cannabis er lett å misbruke og at det er farlig å røyke canabis hver dag i lengre perioder. uansett!!

Og fordi noe er lett å misbruke, skal det da være ulovlig? Alkohol og tobakk er meget lett å missbruke, men har forblitt lovlig, jeg forstår ikke hvordan du kan gå rundt å si at noen må passe på at vi ikke misbruker stoffer. Om jeg hadde potensial for å bli hasj-misbruker, hadde jeg fortsatt hatt det om det var ulovlig, argumentet ditt er ubrukelig.

Dere bruker stadig argumentet om at alkohol og tobakk er lovlig, men ikke Cannabis.

Fordi to destruktive rusmiddler er lovlig, er det ikke logisk at vi skal legalisere enda ett.

Jeg vil si tvert om, så tilsier erfaringene våre med andre rusmiddler at Cannabis burde forbli ulovlig.

Dere har selv linket til skadene og omfanget av alkoholmisbruk og hvor mye dette koster samfunnet årlig.

Hva er da poenget med å dytte enda et rusmiddel ut på markedet?

Lenke til kommentar

Noen mener at det ikke er farlig å røyke cannabis hver eneste dag, i lengre perioder. Og da er misbruk av cannabis ett "ikke-tema". Jeg på min side mener det ER skadlig å røyke canabis hver dag i lengre perioder, og derfor så blir den problemstillingen jeg kommer med relevant.

Det er overhodet ingen tvil i at cannabis utgjør en risiko om du bruker det én gang, og også om du bruker det daglig. Men hvorfor legge så mye mer trykk på det enn andre ting? En McDonald's hamburger er skadelig, men mer skadelig om du spiser en daglig. Samme går jo forsåvidt for alt.

Med mindre du har noen bevis som sier at cannabis er direkte helseskadelig på et høyt nivå så forstår jeg ikke hvorfor nøyaktig dette er et problem, vi er mennesker, vi klarer å begrense oss, se gjerne på Nederland som et eksempel, hvorfor er ikke hele landet bundet til cannabis, siden det er lovlig? -Cannabis tar ikke over livet ditt, men blir heller en del av det, på samme måte som alkohol.

Hvordan gjøre cannabis til ett rusmiddel som IKKE re lett å misbruke?

EDIT: Eller hvordan gjøre cannabis til ett rusmiddel som ikke er attraktivt å bruke hver dag?

Hvorfor skal vi gjøre en hamburger vanskeligere å missbruke? Skal vi kanskje spraye dem med noe som smaker dårlig for å forhindre at nordmenn blir feite? Skal vi gjøre det slik at man får en hangover av hamburgere? skal vi også gjøre det samme med tobakk og sjokolade? Jeg forstår ikke problemstillingen din, hvorfor vil du kontrollere de norske folks liv på denne måten, vi kan kontrollere oss fint selv, de som ikke kan det, hadde mest sannsynligvis blitt cannabis-misbrukere selv om det var ulovlig.

edit; leif

Det svaret du kommer med her, er ett eksempel på det motstandere vil høre. Du bagatelliserer skadene du får ved missbruk av cannabis. Så fort du klarer å innse at cannabis ikke er en superurt, så har du mye å vinne.

Dette ender med en ny runde med kilder, argumenter og meninger om cannabis er skadlig å misbruke (røyke hver dag over lengre periode) over lengre tid.

Å da er det vel like greit å ha tatt stilling til denne problematikken på forhånd, slik at vi finner en løsning på det. Når alle problemene ang. dette med å legalisere cannabis er eliminert, så er tiden inne for legalisering.

Et alternativ er vel å skatte det til himmels slik som med alkohol. :ph34r:

Da tillater vi jo et svart marked, slik som med alkohol.

Å hvis det er alternativet så....?

(Det vil uansett skje, hvis det blir legalisert)

Just like i said before:

du er ikke interesert i svaret engang..

og btw: det er du som overdramatiserer cannabis farene noe vanvittig. det er en RISIKO, det er ikke farlig men er en risiko. det er vanvittig stor forskjell på de 2.

å få en liten psykose sammenlignet med fedme eller kreft som kan drepe deg så er cannabis ingenting i forhold til sola, mobilen, junkfood, godteri eller hva enn du måtte ønske.

vi sammenligner det med ting for å sette det oppmot andre lovlige ting som ikke er farlige i det hele tatt men som hele verden bruker hver eneste dag, men du skal overdramatisere det hele og drite i hva alle sier og kjøre di ega lille linje.

det er akkurat som om du hadde vært frelst:

prøv å snakk en kristen som har sett lyset til å ikke være kristen lengre, h*n kommer til å være ignorant, sta, ikke gidde å høre på noenting som helst fordi han har tatt valget for lenge siden og forblir med det.

der er du angående cannabis, hvis du ikke er interesert i å lære hvor lite farlig det er, hvor mye positive ting det gjør eller lære noe annet så er det ikke vitsi at du diskuterer i det hele tatt

dette er ikke personangrep men sakt rett ut på ordinær metode som kanskje kan få deg til å forstå hvordan det er å diskutere med deg.

rusmisbruk innen cannabis er ikke et problem i det hele tatt, misbruk innenfor alkohol er et stort problem, men å sammenligne alkohol og cannabis er til og med verre enn å sammenligne cannabis og heroin.

derfor bruker vi sjokolade, junkfood, kreftfremkallende ting til sammenligning for å sette det på LIK LINJE med cannabis

skal du sammenligne 2 biler så ta du ikke en lada og lamborghini men du tar et marke og model som måler seg oppmot den bilen.

F1 kjørere eller Rally eller noen anna sport så kjører de ikke en 20 000kr bil mot en 5 mill kr bil. de kjører nemlig 5 mill kr bil mot en 5 mill kr bil.

derfor bruker vi sjokolade og junkfood og lignende for å sette cannabis opppmot like ting slik at det blir en rettferdig sammenligning som er veldig relevant og mer sikker enn å sammenligne det med alkohol.

misbruk innenfor cannabis er INGENTING som misbruk av andre stoffer (uansett om det er sjokolade eller heroin eller hva du måtte ønske)

cannabis har noen spesielle egenskaper som du ikke ønsker å lære om som gjør det nemlig slik at det ikke er farlig selv ved misbruk. og at det blir ikke noe problem for samfunnet heller fordi rusen er ikke den samme etter 1000 trekk som den er på første trekket.

hadde du tatt til deg noen av tingene som vi sier så hadde ikke du hatt en døyt å komme med.

første posten du kom med tok du opp MANGE forskjellige ting men alle blei blåst rett ned og du nå sitter igjen med den ene linja di der.

HVORFOR?????????

@notelitten

+1

@itspersonal

Mat (fastfood eller ikke) er en nødvendig næringskide, mens Cannabis er en ren luksusvare og er overhodet ikke en nødvendighet for mennesker.

så det å helbrede hiv og aids, kreft og masse andre alvorlige ting er ikke en nødvendighet altså?

cannabis er ikke noe luksusvare nei, det er en stor nødvendighet til en voldelig og grusom verden som vi sitter i per i dag

hvor mange blir drept per dag bare i usa? (1 hvert 20sekund)

hvor mange av disse tror du er cannabis røykere ONLY???

hvordan tror du verden blir dersom cannabis blir lovlig? (mer rolig og avbalansert og MYE mindre vold og faenskap)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

At noen velger å misbruke kroppen og dytte i seg en dårlig nødvendighet er ikke et argument for å legalisere et rusmiddel.

Dere bruker stadig argumentet om at alkohol og tobakk er lovlig, men ikke Cannabis.

Fordi to destruktive rusmiddler er lovlig, er det ikke logisk at vi skal legalisere enda ett.

Jeg vil si tvert om, så tilsier erfaringene våre med andre rusmiddler at Cannabis burde forbli ulovlig.

Dere har selv linket til skadene og omfanget av alkoholmisbruk og hvor mye dette koster samfunnet årlig.

For å minske kriminaliteten, fjerne det svarte markedet, bygge opp økonomien(?).

Det er så mye penger i dette at du ikke har peiling. Men det bryr jeg meg ikke om. Det jeg bryr meg om er at vanlige folk ikke skal bli stemplet som en farlig narkoman for noe så harmløst som definitivt aldri vil bli fjerna fra denne jorda. It's here, and here to stay.

Forresten: http://www.youtube.com/watch?v=RbwSwvUaRqc

Endret av michael691
Lenke til kommentar

For å minske kriminaliteten, fjerne det svarte markedet, bygge opp økonomien(?).

Det er så mye penger i dette at du ikke har peiling. Men det bryr jeg meg ikke om. Det jeg bryr meg om er at vanlige folk ikke skal bli stemplet som en farlig narkoman for noe så harmløst som definitivt aldri vil bli fjerna fra denne jorda. It's here, and here to stay.

Det er sant det du sier. Vi kaller jo ikke alkoholikere og tobakk-misbrukere narkomane, fordi narkotika defineres som et ulovlig stoff. Cannabis vil miste Narko-stempelet når det er legalisert.

Lenke til kommentar

Jeg tror på avgifter som en måte å regluere forbruket på.

Jeg tviler sterkt på at det sorte markedet vil opprettholdes ved en legalisering, selv om cannabis blir ilagt store avgifter. Det er et ganske lite mindretall som tyr til smuglersprit på tross av høye polpriser. Folk ser generelt ut til å like regulerte utsalgssteder, mislike kontakt med småkriminelle miljøer, og til å like å vite hva de får kjøpt. Hjemmebrenning er dog relativt utbredt i visse områder, og i tilsvarende grad vil vi kanskje se en del "hjemmegroing"?

Ift. sammenlikningen mellom div. usunne ting og cannabis, så må jeg si meg enig Troe som mener det blir lite konstruktivt, fremstår som useriøst og faktisk heller skader pro-siden (skjønt jeg kan se logikken bak argumentet). Vi bør heller anerkjenne de negative sidene og diskutere løsningsforslag, for det er en langt mer konstruktiv måte å argumentere på en den skyttergravsdebatten som "burger vs. cannabis" medfører.

Ideelt sett så burde ikke noen rusmidler være i bruk, men verden og mennesket er nå en gang skrudd sammen slik at rusmidler finnes og benyttes. Dermed mener jeg man heller må se på om man best er tjent med et forbud eller en legalisering. På tross av at jeg helt klart kan se negative aspekter ved cannabisbruk - noe jeg tror fremgår ganske klart av min deltakelse her - så mener jeg at forbudet faktisk skaper flere problemer enn det en legalisering ville gjøre. Avkriminalisering er dog heller ikke en holdbar løsnings spør du meg, fordi det forutsetter en opprettholdelse av det sorte markedet med alle de negative miljøfaktorene det drar med seg. Få cannabisdistribusjonen inn under de samme formene som alkohol og tobakk er mitt ståsted.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Det er sant det du sier. Vi kaller jo ikke alkoholikere og tobakk-misbrukere narkomane, fordi narkotika defineres som et ulovlig stoff. Cannabis vil miste Narko-stempelet når det er legalisert.

Jepp. Jeg har hørt ordet alkoholmissbruker/alkoholiker, men aldri noe om tobakkmissbruker/sigmissbruker.

Lenke til kommentar

Etter den logikken kan vi legalisere heroin og resten av de narkotiske stoffene også.

Når det kommer til det svarte markedet og kriminaliteten så vet jo alle at det er hverken kriminalitet eller et svart marked for alkohol eller tobakk.

Økonomien til folk flest har også blitt bedre ettersom alkohol og tobakksalg har gått opp.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

@michael691: "Røyker" begynner jo å få en ganske negativ betoning det også da, i takt med at man i større og større grad får belyst helsefarene med røyking og det strammes inn ift. bruken. Mulig er det min vennekrets som avviker fra normalen, men folk som bruker cannabis i ny og ne er det ingen som rynker på nesa over. Folk som helt klart misbruker cannabis blir dog ofte omtalt som "dophuer"

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Mat er en nødvendig næringskilde, fastfood er en alternativ næringskilde, det er litt forskjell der. Forsåvidt kan jeg bevise ovenfor deg at cannabis kan spises (uten at man blir særlig høy/ikke høy i det hele tatt) blir cannabis da en nødvendig næringskilde? Cannabisfrøet er jo ett av de næringsrike frøene som eksisterer!

At noen velger å misbruke kroppen ved å dytte i seg en dårlig alternativ nødvendighet er et godt argument for at folk skal få innhalere/spise et rusmiddel som ikke er noen nødvendighet. Jorden hadde ikke stoppet i dag om fastfood ble ulovlig.

Stadig brukes argumentet om alkohol og tobakk, og stadig blir det avfeid fordi anti-legalistene nekter å sammenlikne det med noe som eksisterer i dag, mulig fordi de frykter at de da må gi tapt dagens rusmidler, noe jeg regner med kan ende opp med noe "prohibition" liknende problem.

Erfaringene våre med cannabis peker alle i én retning, og det er legalisering, det eneste hinderet er at enkelte kan misbruke det, for ytterst få stemmer nok dette, men ellers er nok Nederland et godt eksempel på at denne teorien ikke bærer vann.

Kritiserte ikke du meg nettopp for å bruke alkohol som et argument?

Mot argumentet ditt her kan jeg si at alkohol øker sannsynligheten for å begå voldelige handlinger, og er registrert til å gjøre større skade for omgivelsene dine, forhåpentligvis vil cannabis ta plassen til alkohol, noe som vil fjerne all volden. Vi kan jo også håpe at cannabis blir det nye primær-rusmiddelet i Norge, vi hadde da sluppet å måtte behandle så mange for alkohol-relaterte sykdommer, som bl.a. skrumpelever.

Etter den logikken kan vi legalisere heroin og resten av de narkotiske stoffene også.

Når det kommer til det svarte markedet og kriminaliteten så vet jo alle at det er hverken kriminalitet eller et svart marked for alkohol eller tobakk.

Økonomien til folk flest har også blitt bedre ettersom alkohol og tobakksalg har gått opp.

Mulig vi faktisk burde legalisert heroin og andre stoffer også? Antall overdoser hadde gått ned dramatisk!

Lenke til kommentar

Hvor mye koster det ikke samfunnet slik loven og behandlingen er i dag?

Mye mer..

Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

WHAT?!

Har du bodd i en hule hele ditt liv?!

EDIT; må bare legge til at jeg fniser av denne enda, du tror ikke på din egen løgn her, gjør du?

Viste seg at det var sarkasme.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Jeg kritiserte argumentet ditt, ikke fordi det inneholdt alkohol...

For å klare opp: Ett destruktiv rusmiddel (samme om det er alkohol eller heroin) er ikke en god grunn til å legalisere enda ett.

WHAT?!

Har du bodd i en hule hele ditt liv?!

Jeg ser at sarkasmen ikke var tydelig nok. Beklager dette, det er nok ikke rette sammenhen å bruk sarkasme.

Hvis du leser quoten på innlegget og svaret mitt igjen, så forstår du helt sikkert hva jeg egentlig mente.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg kritiserte argumentet ditt, ikke fordi det inneholdt alkohol...

For å klare opp: Ett destruktiv rusmiddel (samme om det er alkohol eller heroin) er ikke en god grunn til å legalisere enda ett.

Jo det er det, du vil kvitte deg med det svarte markedet rundt disse stoffene. Om du skulle hinte til at det eksisterer et svart marked for alkohol og tobakk er dette grunnet noe vi kaller "avgifter". En hvilken som helst nordmann som forstår seg på det svarte markedet vil si at avgiftene er skyldig.

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i, men noe sier meg at om Cannabis noen gang skulle bli legalisert i Norge, vil avgifter være like dominerende i forhold til pris som med alkohol.

Noe annet enn det er kun utopisk ønsketekning.

Dette er grunnet en venstrevendt regjering, i første omgang må legalisering gå igjennom, deretter kan du, om du er motstander av det svarte marked vende politikken din mot høyre for å få en lavere rus-avgift.

Lenke til kommentar

Haha, finnes det noen som tror på tallene til Jens og Co angående alkohol?

Hjemmebrent finner du overalt!

Grensehandel går like mye opp som pol handel går ned!

Eneste de skyhøye avgiftene gjør, er at Nordmenn ikke får noe "riktig" kultur til alkohol som et rusmiddel/nytelsesmiddel!

Eneste som hjelper mener jeg er!

Regler for bruk og synlig politi over hele Norge. Ikke bare sitte på et kontor og kjøre ut når noen ringer. Ha alle ledige ute i biler, og lokale sentraler som tar imot anrop fra folk som trenger politi.

Lenke til kommentar

HVORFOR?????????

@notelitten

+1

@itspersonal

så det å helbrede hiv og aids, kreft og masse andre alvorlige ting er ikke en nødvendighet altså?

cannabis er ikke noe luksusvare nei, det er en stor nødvendighet til en voldelig og grusom verden som vi sitter i per i dag

hvor mange blir drept per dag bare i usa? (1 hvert 20sekund)

hvor mange av disse tror du er cannabis røykere ONLY???

hvordan tror du verden blir dersom cannabis blir lovlig? (mer rolig og avbalansert og MYE mindre vold og faenskap)

Djis... helbrede kreft, hiv og aids? Du har åpenbart røyket litt for mye...

Ikke rart folk blir motstandere...

Lenke til kommentar

ja pifler. her ser du hvor riktig jeg har og hvor feil du har:

In the United States, although the Food and Drug Administration (FDA) does acknowledge that "there has been considerable interest in its use for the treatment of a number of conditions, including glaucoma, AIDS wasting, neuropathic pain, treatment of spasticity associated with multiple sclerosis, and chemotherapy-induced nausea," the agency has not approved "medical marijuana". There are currently 2 oral forms of cannabis (cannabinoids) available by prescription in the United States for nausea and vomiting associated with cancer chemotherapy: dronabinol (Marinol) and nabilone (Cesamet). Dronabinol is also approved for the treatment of anorexia associated with AIDS.[90] The FDA does facilitate scientific investigations into the medical uses of cannabinoids.[91]

In a collection of writings on medical marijuana by 45 researchers, a literature review on the medicinal uses of Cannabis and cannabinoids concluded that established uses include easing of nausea and vomiting, anorexia, and weight loss; "well-confirmed effect" was found in the treatment of spasticity, painful conditions (i.e. neurogenic pain), movement disorders, asthma, and glaucoma. Reported but "less-confirmed" effects included treatment of allergies, inflammation, infection, epilepsy, depression, bipolar disorders, anxiety disorder, dependency and withdrawal. Basic level research was being carried out at the time on autoimmune disease, cancer, neuroprotection, fever, disorders of blood pressure.[92]

helbreder eller medisinere = fortsatt medisin selv om det er stor forskjell på å kurere og medisinere

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Det er faktisk VELDIG stor forskjell på å medisinere og å helbrede...men vis meg gjerne en kilde på at man kan helbrede Aids med cannabis...

Edit:

Finner bare at det stimulerer apetitten hos HIV/Aids-pasienter...

Og ja, igjen ser jeg hvor "riktig" du har...listen er endeløs...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...