Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Er litt vanskelig å definere det imo. Men slik jeg ser det er å bruke det fordi du ikke har noe annet å finne på, ingen jobb, ingen venner osv. Røyke for å få tiden til å gå for eksempel. Har ikke noe grunnlag, bare baserer dette på folkets stereotypi.

edit: Ikke vær så raske da :p Har gått glipp av mange sider av denne tråden nå!

Endret av michael691
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt vanskelig å definere det imo. Men slik jeg ser det er å bruke det fordi du ikke har noe annet å finne på, ingen jobb, ingen venner osv. Røyke for å få tiden til å gå for eksempel. Har ikke noe grunnlag, bare baserer dette på folkets stereotypi.

edit: Ikke vær så raske da :p Har gått glipp av mange sider av denne tråden nå!

Cannabis er et rusmiddel på lik linje med alkohol, du gjør det for å ruse deg. Om de som røykte hasj ikke hadde jobb, hadde 75% av California vært arbeidsløs.

Jeg røyker på fest, fordi jeg ikke er noen tilhenger av alkohol (jeg drikker i ny og ne), cannabis gir meg en koselig rus, og jeg forblir med mine fulle fem, på den måten at jeg ikke gjør dumme ting.

Har aldri opplevd å våkne med hun jenten som så "så pen ut" i går, etter en kveld på cannabis, alkohol er en annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg. Men det at folk ''ikke bryr seg'' kan lede til missbruk, av rusmidler (ikke bare cannabis) men for å utelukke skadevirksomheten bruker de cannabis fordi det er minimalt farlig.

I dag finnes det hovedsaklig to typer mennesker, anti-cannabis og pro-cannabis.

Motstandere vil argumentere med at det er ganske avhengighetsskapende og farlig og kan lett misbrukes, blant annet at det gir kreft, og dreper hjerneceller, og blant annet gjør deg lat, dum og ubrukelig

Tilhengere vil argumentere med at det er ufarlig, og at det er sunt for deg, blant annet at det ikke overhodet er avhengighetsskapende.

Begge sidene er forsåvidt full av propaganda, sannheten ligger imellom disse to, om man ikke innser at det er en fare for at cannabis kan skade kroppen, skal man være ganske spesiell. Selv om dagens rusmidler sannsynligvis er mye verre enn cannabis.

Grunnen til at vi er der vi er, er fordi skolen i dag ikke lærer deg noe annet enn at "drugs are bad", det samme får man sannsynligvis fra foreldrene, og resten av staten. Cannabisbrukere har prøvd stoffet og opplevd at det de har blitt fortalt er løgn, og går derfor totalt på offensiven mot statlig propaganda.

At cannabis kan missbrukes stemmer, det kan også tobakk, jeg tror at cannabis hadde blitt et godt alternativ til alkohol, og muligens tobakk, selv om kjøring i cannabis rus burde være totalt ulovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

for det første så regner jeg med du ønsker å snakke om cannabis og ikke hamp da hamp er en annen plante som det ikke er noe rus i ;) det ligger i samme familie men er 2 forskjellige planter. hamp har 5 blader mens cannabis har 7 blader og hamp inneholder ikke thc.

jeg ønsker veldig veldig gjerne å se disse kildene dine og mest av alt så hvorfor i huleste slengte du de ikke med der da???

jeg og hele tråden snakker om cannabis her så det er det jeg skriver om, ikke hamp...

det er ikke farlig å miusbruke fordi det er bare et LITE MINDRETALL som KAN få psykose.

det er akkurat det samme som noen andre sa et par sider tilbake:

vi kan dø av ei billulykke, skal vi stoppe å kjøre bil da?

vi kan dø av mobiltelefonen sin kreftfremkallende stråling, skal vi stoppe å bruke mobil au?

skal vi lage forbud på disse tingene bare fordi at NOEN FÅ KAN få disse tingene?

nei vi skal ikke det, vet du hvorfor?

FORDI vi lever i en fri verden og verden er demokratisk

se på piratvirksomheten, se på stemmer til president/statsminister/regjering, se på bensinavgiften, se på alt.

piratvirksomheten:

denne begynte for leeeenge siden med at ting var gratis ja, men film/musikk/spill produsentene hang seg oppi ting de ikke hadde noe med og blåste dette her mer og mer opp (DRM f.eks.) og dermed gikk piratfolkene mer og mer til angrep mot disse bransjene, og til slutt så har bransjene gitt seg og kommer nå ut med spotify og wimp, steam, MS games on demand for pc, Zune, +++++ og det er nøyaktig det piratene ønsker: et mye bedre tilbud av ting som kan fåes som direkte download og ikke er stappfull av intro reklame og piracy bullshit og må¨sitte å trykke milevis bare for å sette på en film pga all dritten.

valg stemmer:

her vet alle det er fullt demokratiskt så trenger jeg virkelig å forklare den?

bensinavgiften:

jeg husker når jeg hadde 125cc sykkel, da var bensinprisen under 10kr, men så kom det da et år der bensinprisen spratt opp i skyene og folk blei sure, bensinprisen havna helt oppe i 15 kr og vel så det, hele norge raste, avisene raste, alle var dritsure og slo hardt ned på regjering og vips bensinprisen røyk rett ned til 11 kroner = demokratiskt

my point:

skal det ikke da være demokratisk valg om å få lov til å røyke noe marijuana? vi har fastlått at vi ikke skal utelukke dette da det er farligere å kjøre bil eller ringe i mobilen og vi ønsker ikke å stoppe med det.

så dermed: er det ikke opp til hvert enkelt menneske om de ønskerr det fritt valg for seg selv om h*n vil røyke hasj eller ikke?

det skader ikke deg eller mine kamerater at jeg røyker. det gjør dem bare godt isåfall om det skulle være noe

VI LEVER I EN FRI VERDEN DER VI HAR MENNESKERETTIGHETER TIL Å KUNNE VELGE SELV ;)

hasj/cannabis er langt i fra farlig, det har jeg fastlått til og med med quotes som du finner på side 217 eller noe sånt, direkte fra marijuanamyter.com eller hva det var for noe...

så hvorfor i det grønne og det blå skal vi ikke legalisere? du har sett lista over positive ting som kommer til å skje, du har sett hva det gjør på medisin fronten, du har sett at det har ikke kommet 1 eneste godt mot argument som folk er enige (ikke bare meg men alle) så hvorfor skal du være med på å ødelegge en super god ting for denne verden?

er ikke din oppgave som menneske i denne verden per i dag og hjelpe til til en bedre framtid?

hvis nei: hvorfor jobber du da? du kan få peng på sosialen.

så vennligst svar meg rett uti fra hjertet ditt fordi du har ikke kommet med en dønn shit, du har sotte der og sagt nei og kommet med det argumentet for så sinnsykt mange sider nå, så nå har du bare med å komme med utfyldende og ordentlig meninger om hvorfor du henger deg fast på den og de spørsmålene jeg har skrevet her

Du klarte ikke å svar på det jeg ville ha svar på. At du ror bort spørsmålet mitt med mye tull, viser at det rett og slett er umulig å diskutere med deg.

Hvorfor er det så vanskelig for det å svare på ett enkelt spørsmål? Kan vi ikke heller SAMMEN finne ut en god løsning på dette med at hasj/cannabis er så lett å misbruke.

Nå har faktisk de som er for legalisering en unik mulighet til å løse de problemstillingene legalisering vil medføre, da det blir ett mer og mer relevant tema i verden.

Men isteden for så tuller du bort de relevante problemstillingene jeg kommer med. F.eks: Blander inn industriell hamp, fordeler med hamp/cannabis, og at det er mye annet som er farligere.

Jeg stiller deg noen enkle spørsmål her:

Mener du at hasj/cannabis er ett rusmiddel som er lett å misbruke? (LES: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609&st=4060 inlegget jeg kom med.)

Hvis ja:

Hvordan løse dette?

Hvilke tiltak bør gjøres til potensielle rusmisbrukere og rusmisbrukere?

Hvis nei:

Da har vi ikke noe å diskutere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Jeg er enig med deg. Men det at folk ''ikke bryr seg'' kan lede til missbruk, av rusmidler (ikke bare cannabis) men for å utelukke skadevirksomheten bruker de cannabis fordi det er minimalt farlig.

I dag finnes det hovedsaklig to typer mennesker, anti-cannabis og pro-cannabis.

Motstandere vil argumentere med at det er ganske avhengighetsskapende og farlig og kan lett misbrukes, blant annet at det gir kreft, og dreper hjerneceller, og blant annet gjør deg lat, dum og ubrukelig

Tilhengere vil argumentere med at det er ufarlig, og at det er sunt for deg, blant annet at det ikke overhodet er avhengighetsskapende.

Begge sidene er forsåvidt full av propaganda, sannheten ligger imellom disse to, om man ikke innser at det er en fare for at cannabis kan skade kroppen, skal man være ganske spesiell. Selv om dagens rusmidler sannsynligvis er mye verre enn cannabis.

Grunnen til at vi er der vi er, er fordi skolen i dag ikke lærer deg noe annet enn at "drugs are bad", det samme får man sannsynligvis fra foreldrene, og resten av staten. Cannabisbrukere har prøvd stoffet og opplevd at det de har blitt fortalt er løgn, og går derfor totalt på offensiven mot statlig propaganda.

At cannabis kan missbrukes stemmer, det kan også tobakk, jeg tror at cannabis hadde blitt et godt alternativ til alkohol, og muligens tobakk, selv om kjøring i cannabis rus burde være totalt ulovlig.

Jeg vil si at jeg ligger fint på midten. Men prøver stadig å ta opp en relevant problemstilling. Men da blir jeg bombadert ned med argumenter som til dels er irrelevante. f.eks: Alkohol er skadligere enn cannabis, cannabis kan kurere kreft,

Når tilhengere av hamp/canabis holder på slikt, så vinner motsandere på det. Ville vært mye enklere om tilhengere faktisk holdt seg til realiteten og innser at hamp/cannabis ikke er en forbanna mirakelurte. Dette taper de stoooort på.

La de som har denne "all dop er farlig" holdning kjøre sitt eget tog.

Lenke til kommentar

@troe

jeg gidder ikke engang å bruke min tid på deg når du holder på slik på den måten.

ta å les din nest siste post om igjen og se hvem det er som roter seg vekk ;)

jeg besvarte fint ditt spørsmål og jeg har besvart det spørsmålet ditt på mange foldige side og andre har svart deg hundrevis av ganger på det spørsmålet men fortsatt så kjører du igang

du har derimot ikke klart å besvare 1 eneste spørsmål jeg kom med, spesielt ikke i den posten du quoter opp der.

så før du snakker om at andre roter seg vekk så ta en titt på dine egne svar helt i fra side 204 ;)

når du har klart å besvare noen av mine/våres spørsmål så skal jeg besvare den nest siste posten din der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

@troe

jeg gidder ikke engang å bruke min tid på deg når du holder på slik på den måten.

ta å les din nest siste post om igjen og se hvem det er som roter seg vekk ;)

jeg besvarte fint ditt spørsmål og jeg har besvart det spørsmålet ditt på mange foldige side og andre har svart deg hundrevis av ganger på det spørsmålet men fortsatt så kjører du igang

du har derimot ikke klart å besvare 1 eneste spørsmål jeg kom med, spesielt ikke i den posten du quoter opp der.

så før du snakker om at andre roter seg vekk så ta en titt på dine egne svar helt i fra side 204 ;)

når du har klart å besvare noen av mine/våres spørsmål så skal jeg besvare den nest siste posten din der.

Du klarer det fortsatt ikke. Jeg ga deg enkle og klare spørsmål, men du klarte det ikke. Og det gjorde du ikke på dine tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

hahaha youre a cracker :p

look who`s talking ;)

jeg har gitt deg svar på det siden side 204 og det har veldig mange andre også gjort ;)

men du har ikke klart å komme med svar på noen av våres spørsmål

Det er noen som har kommet med gode innspill. Men det er fortsatt ingen løsning på den problemstillingen jeg har kommet med.

Kanskje du har det..?

Lenke til kommentar

Hva med at du f.eks prøver å komprimere svaret ditt ned til 5-10 linjer, istedenfor å referere til 20 sider med diskusjon, uten et tydelig svar?

Du er nok ikke en retoriker av verdensklasse, for svarene dine er veldig usammenhengende og fulle av historier som egentlig ikke har noe med saken å gjøre... piratkopiering, ditt forhold til opiater, bensinavgifter osv.

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kan du definere missbruke?

Dette er et sentralt spørsmål. Hva er misbruk? Som med det meste annet er det et kontinum mellom normal/ikke-patologisk og unormalt/patologisk, og det blir vanskelig å sette en fast grense. Individuelle forskjeller spiller også klart inn.

Jeg mener definisjonen bør sentrere seg rundt hvorvidt et problem er så stort at man opplever en funksjonsnedsettelse. Hvis du bruker cannabis i et omfang som gjør at det begynner å bli vanskelig for deg å fungere i hverdagen, vil jeg si at du er på vei til å utvikle et misbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

L4r5 og Hugo_Hardnuts

Det er nemlig dette som blir litt problematisk når det kommer med dette ang. misbruk av cannabis.

Noen mener at det ikke er farlig å røyke cannabis hver eneste dag, i lengre perioder. Og da er misbruk av cannabis ett "ikke-tema". Jeg på min side mener det ER skadlig å røyke canabis hver dag i lengre perioder, og derfor så blir den problemstillingen jeg kommer med relevant.

Men Dr.hawking mener at å røyke hver dag ikke skaper noe problem og at det da ikke kan ansees som misbruk.

Men mitt spørsmål lyder følgende:

Hvordan gjøre cannabis til ett rusmiddel som IKKE re lett å misbruke?

EDIT: Eller hvordan gjøre cannabis til ett rusmiddel som ikke er attraktivt å bruke hver dag?

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

Noen mener at det ikke er farlig å røyke cannabis hver eneste dag, i lengre perioder. Og da er misbruk av cannabis ett "ikke-tema". Jeg på min side mener det ER skadlig å røyke canabis hver dag i lengre perioder, og derfor så blir den problemstillingen jeg kommer med relevant.

Det er overhodet ingen tvil i at cannabis utgjør en risiko om du bruker det én gang, og også om du bruker det daglig. Men hvorfor legge så mye mer trykk på det enn andre ting? En McDonald's hamburger er skadelig, men mer skadelig om du spiser en daglig. Samme går jo forsåvidt for alt.

Med mindre du har noen bevis som sier at cannabis er direkte helseskadelig på et høyt nivå så forstår jeg ikke hvorfor nøyaktig dette er et problem, vi er mennesker, vi klarer å begrense oss, se gjerne på Nederland som et eksempel, hvorfor er ikke hele landet bundet til cannabis, siden det er lovlig? -Cannabis tar ikke over livet ditt, men blir heller en del av det, på samme måte som alkohol.

EDIT: Eller hvordan gjøre cannabis til ett rusmiddel som ikke er attraktivt å bruke hver dag?

Hvorfor skal vi gjøre en hamburger vanskeligere å missbruke? Skal vi kanskje spraye dem med noe som smaker dårlig for å forhindre at nordmenn blir feite? Skal vi gjøre det slik at man får en hangover av hamburgere? skal vi også gjøre det samme med tobakk og sjokolade? Jeg forstår ikke problemstillingen din, hvorfor vil du kontrollere de norske folks liv på denne måten, vi kan kontrollere oss fint selv, de som ikke kan det, hadde mest sannsynligvis blitt cannabis-misbrukere selv om det var ulovlig.

edit; leif

Endret av Notelitten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Det er overhodet ingen tvil i at cannabis utgjør en risiko om du bruker det én gang, og også om du bruker det daglig. Men hvorfor legge så mye mer trykk på det enn andre ting? En McDonald's hamburger er skadelig, men mer skadelig om du spiser en daglig. Samme går jo forsåvidt for alt.

Med mindre du har noen bevis som sier at cannabis er direkte helseskadelig på et høyt nivå så forstår jeg ikke hvorfor nøyaktig dette er et problem, vi er mennesker, vi klarer å begrense oss, se gjerne på Nederland som et eksempel, hvorfor er ikke hele landet bundet til cannabis, siden det er lovlig? -Cannabis tar ikke over livet ditt, men blir heller en del av det, på samme måte som alkohol.

Hvorfor skal vi gjøre en hamburger vanskeligere å missbruke? Skal vi kanskje spraye dem med noe som smaker dårlig for å forhindre at nordmenn blir feite? Skal vi gjøre det slik at man får en hangover av hamburgere? skal vi også gjøre det samme med tobakk og sjokolade? Jeg forstår ikke problemstillingen din, hvorfor vil du kontrollere de norske folks liv på denne måten, vi kan kontrollere oss fint selv, de som ikke kan det, hadde mest sannsynligvis blitt cannabis-misbrukere selv om det var ulovlig.

edit; leif

Det svaret du kommer med her, er ett eksempel på det motstandere vil høre. Du bagatelliserer skadene du får ved missbruk av cannabis. Så fort du klarer å innse at cannabis ikke er en superurt, så har du mye å vinne.

Dette ender med en ny runde med kilder, argumenter og meninger om cannabis er skadlig å misbruke (røyke hver dag over lengre periode) over lengre tid.

Hvorfor kan vi ikke heller løse denne problemstillingen isteden for å sammenligne den med fastfood??

For uansett hvordan forkjempere vrir og vender på det, så vil politikere uansett konkludere med at cannabis er lett å misbruke og at det er farlig å røyke canabis hver dag i lengre perioder. uansett!!

Å da er det vel like greit å ha tatt stilling til denne problematikken på forhånd, slik at vi finner en løsning på det. Når alle problemene ang. dette med å legalisere cannabis er eliminert, så er tiden inne for legalisering.

Et alternativ er vel å skatte det til himmels slik som med alkohol. :ph34r:

Da tillater vi jo et svart marked, slik som med alkohol.

Å hvis det er alternativet så....?

(Det vil uansett skje, hvis det blir legalisert)

Lenke til kommentar

Poenget er vel at alt som er for mye er giftig. Er ikke det et gyldig argument da? Det er sikkert ikke alle som har tenkt å bruke cannabis hver dag heller eller spesielt ofte.

Nå er det jo også slik at mange tåler et hyppig bruk av cannabis mens andre ikke gjør det, så hva er vitsen med å generalisere det sånn? Jeg har ikke inntrykk av at det er andre unntatt kanskje en her som mener at cannabis er harmløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...