Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare legge ved at kun SP og Høyre svarte på E-postene mine om marihuana legalisering. Må nesten si jeg føler at de andre partiene ikke tar meg seriøs. Har nå gått 3 dager.

Men steike for ein respons frå SP. Nesten så eg vurdere å melda meg ut igjen.

Hvorfor det, det betyr at SP er et av de få partiene med baller nok til å faktisk svare på meldinger de får. Har selv vært medlem av demokratene før, de brukte om lag 1 uke på å svare en mail, noe jeg tok som ekstremt useriøst, nå som jeg forbinder meg selv med DLF, opplever jeg at de svarer før klokken 9 neste morgen, noe jeg ser på som meget profesjonelt.

Svaret jeg fikk av SP på den andre siden er jo mye mindre ubrukelig, de siterer jo bare sine egne vedtekter uten å gi noen direkte grunn på hvorfor.

Hva var responsen deres?

Hei!

Her er det som står i Senterpartiets stortingsvalprogram for perioden 2009 – 2013 om narkotika, inkludert Cannabis:

8.2.3. Narkotika

Narkotikamisbruk er et stort samfunnsproblem i Norge. Narkotika rammer både brukere, pårørende og lokalsamfunn hardt. Senterpartiet vil ikke liberalisere narkotikalovgivningen. Forbudet mot import, omsetning, oppbevaring og bruk av narkotika skal opprettholdes. Innsatsen må målrettes for å hindre produksjon, innførsel og omsetning. Tilgangen på ulovlige narkotiske stoffer må reduseres for å hindre nyrekruttering og økt bruk. Tollvesenets og politiets innsats i det narkotikaforebyggende arbeidet må styrkes. Målet med stoffavhengighetsbehandling i Norge bør fortsatt være stoffrihet, mens LAR (legemiddelassistert rehabilitering) skal være et supplement.

Senterpartiet vil:

• Videreføre strenge straffer ved narkotikalovbrudd, og opprettholde lovforbudet mot cannabis.

• Forby bruk og besittelse av anabole steroider, styrke arbeidet mot doping i idrettsmiljøene og blant tenåringer.

• Øke innsatsen mot bruk av sentralstimulerende midler som amfetamin og kokain.

• Krav om dokumentasjon ved resept må gjelde for alle legemidler som er reseptpliktig i Norge også ved privatimport ved forsendelse.

• Øke antallet institusjonsplasser i alle helseregioner.

• At behandlingsinnsats innenfor spesialisthelsetjenesten må følges opp av ettervern og tilbud om bolig, sysselsetting, skolegang og nettverksbyggende tiltak.

• Etablere polikliniske behandlingstilbud for cannabisavhengige i de største byene, i tråd med erfaringer fra forsøk i Oslo, Kristiansand, Stavanger og Tromsø.

• Øke ressursbruken på lavterskeltiltak slik som feltpleiestasjoner eller andre lavterskel helsetilbud knyttet for eksempel til dagsentra, varmestuer eller boligtilbud.

• Sette inn økte ressurser for å redusere tilgang på narkotika i fengslene.

• At flere domfelte med avhengighetsproblemer får sone i behandlingsinstitusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok då, formuleringsfeil, meinte svaret. :p

Det er nok bare fordi Cannabis er tabu i dag. Vent 2-5 år (tipper jeg) så skal du se at de aller fleste, norske partier stiller seg mer positiv/åpen til cannabis legalisering.

Cannabis er nok på vei ut av skapet, vil jeg tro, og California blir korsbæreren.

Lenke til kommentar

for det første så regner jeg med du ønsker å snakke om cannabis og ikke hamp da hamp er en annen plante som det ikke er noe rus i ;) det ligger i samme familie men er 2 forskjellige planter. hamp har 5 blader mens cannabis har 7 blader og hamp inneholder ikke thc.

Hamp er det norske navnet på cannabis-planten. Sjekk bokmålsordboka eller wikipedia..

Hamp (Cannabis sativa L) er en plante i hampfamilien, og eneste art i gruppen Cannabis.
Cannabis (Cán-na-bis) is a genus of flowering plants that includes three putative species, Cannabis sativa,[1] Cannabis indica,[1] and Cannabis ruderalis.

klarer du å spotte den L`en som utgjør forskjellen?

du finner ikke den L`en på engelske ordentlige cannabis

Hampfamilien (latin: Cannabaceae) er en plantefamilie i roseordenen (Rosales). Den omfatter 170 arter fordelt på 9-14 planteslekter - deriblant hampeslekten og humleslekten.

Humle brukes til brygging av øl. Hamp brukes mye til å lage tauverk, og andre industrielle formål. Cannabis sativa kan brukes for å fremstille rusmidlene hasj og marihuana, og er forbudt å dyrke i mange land, deriblant Norge.

ser du forskjellen eller???

almindelig_hamp.jpg

pakistan-cannabis-plant.jpg

er det noen spesiell forskjell du legger merke til ved disse 2 plantene?

nøkkelord: buds/blomsten ;)

øverste er hamp og nederste er cannabis..

øverste har kun 5 blader og er ikke thc inni

nederste har 7 blader og er veldig thc rik

det er hovedforskjellen ;)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

DrHawkins, den øverste er vell forsåvidt industriell hamp, med mindre THC, en dose som sannsynligvis ikke gjør en høy, men inneholder THC.

Jeg er ikke sikker på den nederste, men det er jo hamp det også, muligens Cannabis Indica?

Edit; må legge ved at jeg har et u-trent øye

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

det som er hovedforskjellen er at hamp ikke får den såkalte budsen som det cannabis får, og det er den som inneholder det aller aller meste av thc`en.

i plantene så dannes det krystaller, disse krystallene er selve thc`en, disse dannes først i blomsten også spres utover planten etterhvert som sol/sterkt varmt lys står på planten.

men hvis planten aldri får skikkelige blomster så blir det aldri produsert noe krystaller altså thc.

hamp er lovlig og brukes til industrielle ting og kan ikke ruses på. cannabis er ulovlig og brukes ikke industrielt og kan meget godt ruses på.

det er store forskjeller på hamp og cannabis.

les alle quotes om igjen og gjerne sjekk med wikipedia eller andre sider selv ;)

selve formen på planten er lik men det er blomsten/budsen som er hovedforskjellen på de.

ingen av de 2 er industrielt, begge er personlig grodd, den øverste i en hage og den nederste i en slags vinfarm rekke greie som de har i tyskland for eksempel.

Lenke til kommentar

klarer du å spotte den L`en som utgjør forskjellen?

du finner ikke den L`en på engelske ordentlige cannabis

:roll:

Når skal du lære? L'en som du har klart å finne betyr bare at den er klassifisert av Carl Von Linné. Som vanlig finner du bare på en egen mening med dette.

Hamp = cannabis.

Jeg fatter ikke at det går an å komme med så mye tøys og tull som du gjør...

Forøvrig har begge plantene du viser bilde av 7 blader...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen på om du blir høy eller ikke er vell forsåvidt kjønnet på planten.

Hunplanten = mye THC

hannplanten = lav THC.

Sant det. Men man kan faktisk finne en hann som du får en tydelig rus effekt av, men ved industriell hamp vil du uansett hvor mye du røyker kun få hodepine.

Lenke til kommentar

http://www.rustelefonen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1754:min-mann-royker-hasj&catid=30:spog-svar&Itemid=12

Her sier en kvinne at fordi mannen bruker hasj er han plutselig en dårligere person. Om jeg har forstått henne riktig.

Jeg blir irritert av å lese på avholdssider, argumentene deres er jo tåpelige.

EDIT;

http://www.rustelefonen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1717:min-tantegutt-er-avhengig-av-hasj&catid=30:spog-svar&Itemid=12

Her er en morsom sak som forklarer hele diskusjonen vi har hatt her på forumet;

http://www.rustelefonen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1590:cannabis-pa-rullebladet&catid=30:spog-svar&Itemid=12

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Jeg svarer ja til medesinsk bruk for det kan hjelpe mennesker:)

Hvorfor ikke ja til rekreasjonelt bruk? Det brukes jo allerede, det skader ingen andre enn de som gjør det selv.

Det skader ikke dem engang, med mindre de er misbrukere, noe som aldri er sunt om det så gjelder sjokolade eller alkohol.

Les forøvrig tråden min om hvordan sosialistene utjevner sosiale avvik https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1273177

Er du avhengig, fysisk eller psykisk, så blir vel det å misbruke. Hva er å misbruke, si heroin, kontra bruk? En som bruker heroin blir regner som en misbruker, uansett mengden.

Så med min tankegang er de som er avhengig av tobakk også i teorien misbrukere.

Og fortsatt er hasj lite forsket på. Se snus, ingen som kan 100% bekrefte hvor farlig det er. Det er etter 100 år på markedet, samt noen gode tiår med forskning. Hasj er ulovlig, dermed er det vanskeligere å få korrekte tall på hvor mye bruken er, blir, og hvor farlig det er.

For min del vil jeg ikke gå ned den veien der det blir lovlig og vi finner ut at OI, det var jo ganske farlig allikevel. La Nederland og USA ta seg av den jobben

Grunnen til at jeg sier ja til kun medesinsk bruker er for jeg har sett folk missbruke hasj, har sett folk gå på en sikkelig psykisk smell av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...