Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Hahaha, Fy faen, rev av ballene og hev dem ut vinduet.

 

Når cannabisbruk over lengre tid kan føre til psykose (eller direkte tilkoblet en enkelt høy dose), psykiske lidelser osv, så er det cannabisen's skyld, ikke psykosen sin skyld.

 

Dette er bevis på at det skjer vold i cannabis-rus, men da avfeier dere det som psykose. Jeg kan si det samme om alle mord i alkohol-rus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok feil ved min påstand.

 

Når cannabisbruk over lengre tid kan føre til psykose (eller direkte tilkoblet en enkelt høy dose), psykiske lidelser osv, så er det cannabisen's skyld, ikke psykosen sin skyld.

 

Dette er bevis på at det skjer vold i cannabis-rus, men da avfeier dere det som psykose. Jeg kan si det samme om alle mord i alkohol-rus.

Dette er da overhodet ikke bevist i konklusive studier.

Lenke til kommentar

Men da er jo hele min diskusjon over :( Var moro med skikkelig diskusjon igjen :D Jeg har fått bevist min påstand om at cannabis kan føre til vold, selv om det ikke er normen ved cannabisbruk.

 

Motsatt av alkohol kanskje, men det finns de :)

 

At folk utvikler underliggende psykiske lidelser ved bruk av cannabis har lenge vært forsket på, og det sier vel at det er veldig trolig. Men man kan ikke bevise noe 100% før man får forsket nok på det.

 

Nå skal jeg stenge på jobb jeg :) Vi hørs @ Diskusjon.no

 

Btw nøtteliten, få meg på kartet på det kompasset i siggen din :D Vilse hvor jeg ligger i forhold til alle andre.

Lenke til kommentar

Det er lovlig i Nederland, Portugal, og deler av USA (er ikke sikker på hvordan det går der, men i så fall, regn med medisinsk, det er også cannabis).

Er ikke lovlig i portugal, det er dekriminalisert.

 

Er vel forsåvidt ikke lovlig i Nederland heller, men avkriminalisert...

Nei, er offisielt ulovlig i nederland, men det aksepteres igjennom coffeeshops.

Wikipedia:

Cannabis remains a controlled substance in the Netherlands and both possession and production for personal use are still misdemeanors, punishable by fine. Coffee shops are also technically illegal according to the statutes but, as has been said, are flourishing nonetheless.

Men ja, en kan regne det som en dekriminalisering.

Lenke til kommentar

 

Du ser at de prøver å få mildere straff fordi de var "utilregnelige i gjerningsøyeblikket" på grunn av psykiske årsaker. Det at de tilfeldigvis hadde thc i blodet trenger absolutt ikke å ha noe med sammenhengen å gjøre. Jeg tror selv du ville satset på en bløff i det minste om du risikerte 21 års forvaring.

 

Når det gjelder den andre saken så er det ikke rart om det skjer noen ørsmå forandringer i hjernen om du påstår at du nesten ikke har sovet noe på 3,5mnd. Sikkert en overdrivelse fra siktedes side, men om han har en problem med søvnløshet så har han helt sikkert problemer med mye annet også. Dessuten misbruker eller ei, du får veldig fint sove etter å ha røyket cannabis. Har også vanskelig for å tro at de kunne gjøre slike handlinger i påvirket tilstand.

 

Dessuten må man ikke glemme at THC kan påvises i blodet eller hår i flere uker etter siste inntak. Det som man får servert står ikke i stil med hva en cannabisrus representerer i det heletatt på noe sted.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Vel, det betyr iallefall at du ikke blir hunta ned og spist om du sitter på en coffeeshop og koser deg. Hadde du sitti på en kafe i Norge og røyka rev så hadde antakelig hele politistyrken kommet etter deg.

 

For å gjøre meg klarere: Jeg er imot legalisering, men jeg synes politiet og lovene kan bli mildere enn de er. Å sende folk i fengsel for alt over 28.5g (om jeg har skjønt det), er helt feil imo. Dette er et såpass sensitivt tema også. Å aktivt ta folk som bruker det blir feil, å ta de som sitter med større mengder (typen kilo, klart videresalg) kan tas for min del. (ala smugling for videresalg over grensen)

 

The End.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Legalisering vil kanskje føre til det samme bruket det allerede er i første omgang, kanskje noen som aldri har prøvd tester det ut, men aller viktigst, man blir kvitt de kriminelle og dermed kan man selge dette under restriksjoner som igjen vil spare ungdommen fra å bli utsatt for det. Selvfølgelig er det kanskje ikke heldig for de som er misbrukere, men så snart de får erfaringen og ser at dette bare gjør vondt verre, så vil de også forsvinne. Det er etter det man vil se at en legalisering faktiskt virker for nå har man tatt tak i problemet ved roten.

 

Rusmidler er negativt! Det er hvertfall ikke sunt.. Men man må likevel kunne si ja til en legalisering når det faktiskt er det eneste som vil fungere. Cannabis er kommet for å bli, og da er alle tjent med at det foregår under strenge og kontrollerte former, slik at ungdommen ikke får tak i det og dermed ender opp som misbrukere, fordi de ikke har den samme fornuften og erfaringen som et voksent menneske har.

 

Når man ikke klarer å tenke lengre enn at det bare skal være kriminalisert og skal slåes hardt ned på ved bruk av tvang og vold, så løser det ingen problemer, snarere skaper det utallige andre problemer.Det er en liten pris å betale, at de som allerede røyker får røyke i fred enn så lenge, men at man samtidig hindrer at ENDA en ny generasjon med slike holdninger vokser opp, slik som har foregått i flere tiår, hvor vi har hatt samme narkotikapolitikk som nå.

 

Så lenge politikere og andre nekter å innse dette, så begynner jeg virkelig å tvile sterkt på hva deres egentlige intensjoner og mål er!

Lenke til kommentar

 

Du ser at de prøver å få mildere straff fordi de var "utilregnelige i gjerningsøyeblikket" på grunn av psykiske årsaker. Det at de tilfeldigvis hadde thc i blodet trenger absolutt ikke å ha noe med sammenhengen å gjøre. Jeg tror selv du ville satset på en bløff i det minste om du risikerte 21 års forvaring.

 

Når det gjelder den andre saken så er det ikke rart om det skjer noen ørsmå forandringer i hjernen om du påstår at du nesten ikke har sovet noe på 3,5mnd. Sikkert en overdrivelse fra siktedes side, men om han har en problem med søvnløshet så har han helt sikkert problemer med mye annet også. Dessuten misbruker eller ei, du får veldig fint sove etter å ha røyket cannabis. Har også vanskelig for å tro at de kunne gjøre slike handlinger i påvirket tilstand.

 

Dessuten må man ikke glemme at THC kan påvises i blodet eller hår i flere uker etter siste inntak. Det som man får servert står ikke i stil med hva en cannabisrus representerer i det heletatt på noe sted.

 

Advokat Christian Wiig, som sammen med advokat Anniken Mellegaard er forsvarere for tiltalte, vil forsøke å bevise at tiltalte også hadde en dypereliggende psykose i tillegg til den rusutløste psykosen som de psykiatrisk sakkyndige har konkludert med.

 

Stoler mer på psykiatrisk sakkyndige enn deg i akkurat denne saken...dessuten synes jeg det blir litt for lett å avfeie alt som sleipe triks for å få lavere straff.

 

Som jeg har sagt før, så tror jeg dere gjør saken en bjørnetjeneste ved å være så ensidige som dere fremstår. Det nytter ikke å fremstille hasj som helt ufarlig helsekost som kan redde samfunnet fra fæle kong Alkohol...

Lenke til kommentar

Stoler mer på psykiatrisk sakkyndige enn deg i akkurat denne saken...dessuten synes jeg det blir litt for lett å avfeie alt som sleipe triks for å få lavere straff.

 

Som jeg har sagt før, så tror jeg dere gjør saken en bjørnetjeneste ved å være så ensidige som dere fremstår. Det nytter ikke å fremstille hasj som helt ufarlig helsekost som kan redde samfunnet fra fæle kong Alkohol...

 

Jeg kan forklare det på en lettere måte..

 

La oss si at staten hadde kjøpt opp rettighetene til å selge cannabis fra de kriminelle. Selvsagt går ikke det, men man kan fjerne de kriminelle ved å selge MYE billigere enn de kan klare og tilby en MYE bedre kvalitet, samtidig som man fortsatt prøver å stoppe smuglingen og ulovlig salg. Staten har heller ikke noen motstander i dette. Verken de kriminelle som er uten muligheter og evner uansett, eller Politiet/Tollvesenet.

 

For slik det er nå, så er det de kriminelle som har rettighetene. Det er de som har bestemt at det er riktig å selge narkotika til barn så lenge de får pengene sine.

 

Staten trenger ikke å tjene penger på å selge narkotika, men de kan ta på seg jobben og ansvaret for det samme som de kriminelle nå har full makt over og innføre strenge restriksjoner.

 

Et bevis på at dette fungerer er alkoholpolitikken, da det er SVÆRT vanskelig for en mindreårig å kjøpe alkohol med mindre man får en myndig person til å gjøre det. Igjen, det er her problemene starter og et tenåringsproblem vet alle kan føles ut som verdens undergang mens fra et voksent perspektiv er det kun en bagatell. En så liten til kan føre til misbruk.

 

De aller fleste som havner i trøbbel og blir narkomane har holdt på slik siden de var barn omtrent. Og vet du hva, hvis du er 30-40 år og fortsatt ikke har klart å finne deg en plass her i livet som gjør hverdagen levbar, så fortjener du å kunne rømme fra det for da har du hvertfall hatt muligheten til å prøve og sannsynligvis har du prøvd så godt du kan.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Jeg kan forklare det på en lettere måte..

 

Jeg har sagt flere ganger tidligere i tråden at jeg er for legalisering av cannabis, samt en del av de andre stoffene, som f.eks MDMA.

 

Men hvordan du kan være for en legalisering når du ser på det som en bjørnetjeneste. Eller som en helsekost. Det er et rusmiddel man skal være forsiktig med på lik linje som alkohol, en legalisering har et eneste formål og det er restriksjoner og kontroll, ikke å kunne tilby og reklamere for et nytt rusmiddel på lik linje som et helsekostprodukt eller et tillegg til alkohol.

 

Hvis man gir faen og bare vil røyke i fred så kan man lett plante denne planten hjemme og holde tyst om det uten å bli tatt. Men hvis man bryr seg om at de kriminelle tjener rått med penger på ungdoms naivitet og uerfarenhet, så vil man også at det for en gangs skyld skal gjøres noe med narkotikapolitikken som mest sannsynlig vil fungere noe man kan se beviser på.

 

Men jeg siktet litt til andre kommentarer også så ikke føl deg helt misforstått.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Men hvordan du kan være for en legalisering når du ser på det som en bjørnetjeneste. Eller som en helsekost. Det er et rusmiddel man skal være forsiktig med på lik linje som alkohol, en legalisering har et eneste formål og det er restriksjoner og kontroll, ikke å kunne tilby og reklamere for et nytt rusmiddel på lik linje som et helsekostprodukt eller et tillegg til alkohol.

Forbudet mot reklame av alkohol og legemidler er jo tull, og burde fjernes.

 

Videre må jeg si at det stemmer som du sier at man skal være forsiktig med dette stoffet, ettersom at man faktisk kan misbruke det. Men at en legalisering skal tilby noen restriksjoner (med unntak av alder) tror jeg ikke kommer til å funke, det burde være relativt lave avgifter for å forhindre at det svarte markedet kan selge billigere enn lovlige selgere.

 

Hvis man gir faen og bare vil røyke i fred så kan man lett plante denne planten hjemme og holde tyst om det uten å bli tatt.

 

Planten er ulovlig, man kan jo bli straffet med en saftig fengselsstraff for å ha denne planten hjemme. Holder man tyst, må man også kutte sosiale kontakter, og man kan derfor ende opp meget asosial, og fjernet fra samfunnet, noe de fleste ikke ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan forklare det på en lettere måte..

 

Jeg har sagt flere ganger tidligere i tråden at jeg er for legalisering av cannabis, samt en del av de andre stoffene, som f.eks MDMA.

 

Men hvordan du kan være for en legalisering når du ser på det som en bjørnetjeneste. Eller som en helsekost. Det er et rusmiddel man skal være forsiktig med på lik linje som alkohol, en legalisering har et eneste formål og det er restriksjoner og kontroll, ikke å kunne tilby og reklamere for et nytt rusmiddel på lik linje som et helsekostprodukt eller et tillegg til alkohol.

 

Hvis man gir faen og bare vil røyke i fred så kan man lett plante denne planten hjemme og holde tyst om det uten å bli tatt. Men hvis man bryr seg om at de kriminelle tjener rått med penger på ungdoms naivitet og uerfarenhet, så vil man også at det for en gangs skyld skal gjøres noe med narkotikapolitikken som mest sannsynlig vil fungere noe man kan se beviser på.

 

Men jeg siktet litt til andre kommentarer også så ikke føl deg helt misforstått.

 

What? Jeg har vel aldri sagt at jeg ser på legalisering som en bjørnetjeneste... jeg har sagt at jeg mener at noen av dere gjør saken (legalisering) en bjørnetjeneste når dere fremstiller hasj som fullstendig harmløst. Nå gjelder ikke dette bare deg, men jeg tror man må prøve å være mest mulig ærlig og innrømme at cannabis kan være skadelig både for individ og for samfunn.

 

Fokus bør ligge på, som du er inne på, at cannabis er kommet for å bli, og det er mye bedre om staten får profitten slik at dette kan øremerkes til forebyggende arbeid og behandling, enn at det går til kriminelle.

Lenke til kommentar

Planten er ulovlig, man kan jo bli straffet med en saftig fengselsstraff for å ha denne planten hjemme. Holder man tyst, må man også kutte sosiale kontakter, og man kan derfor ende opp meget asosial, og fjernet fra samfunnet, noe de fleste ikke ønsker.

Har man et lite kott så kan man fint ha sosiale kontakter mens man gror. Du har jo selv tobakksplanter i et lite growskap. Man får ganske lave strains av cannabis. Du hadde klart å gro dette selv uten at noe hadde lagt merke til det. Det er jo folk som gror i PC-kabinett. Det er tilogmed ferdige løsninger for slike stealthgrow.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

 

What? Jeg har vel aldri sagt at jeg ser på legalisering som en bjørnetjeneste... jeg har sagt at jeg mener at noen av dere gjør saken (legalisering) en bjørnetjeneste når dere fremstiller hasj som fullstendig harmløst.

 

Dessverre tror jeg at når man fremstiller hasj som 100% harmløst er man tullete, og man hjelper vell heller anti-legaliserings-siden, fordi mennesker har nok mellom ørene til å vite at det faktisk kan være farer til hasj.

 

Nå gjelder ikke dette bare deg, men jeg tror man må prøve å være mest mulig ærlig og innrømme at cannabis kan være skadelig både for individ og for samfunn.

Det stemmer det du sier, til en viss grad. Men nå kan jo alt være skadelig for individ og samfunn. Hva gjør cannabis noe unntak? En hamburger er jo direkte helseskadelig, bacon er jo reneste ondskapen selv. Når vi snakker om rusmidler er jo tobakk og alkohol noen av verstingene i dagens samfunn når det kommer til skader for individ og samfunn.

 

Fokus bør ligge på, som du er inne på, at cannabis er kommet for å bli, og det er mye bedre om staten får profitten slik at dette kan øremerkes til forebyggende arbeid og behandling, enn at det går til kriminelle.

 

Jeg er helt enig, men det har jo seg slik at staten har spredd skremselspropaganda angående hasj, når de sier at stoffet er direkte helseskadelig og samfunnsskadelig, uten å overhodet sammenlikne det med andre stoffer som alkohol eller tobakk.

 

Planten er ulovlig, man kan jo bli straffet med en saftig fengselsstraff for å ha denne planten hjemme. Holder man tyst, må man også kutte sosiale kontakter, og man kan derfor ende opp meget asosial, og fjernet fra samfunnet, noe de fleste ikke ønsker.

Har man et lite kott så kan man fint ha sosiale kontakter mens man gror. Du har jo selv tobakksplanter i et lite growskap. Man får ganske lave strains av cannabis. Du hadde klart å gro dette selv uten at noe hadde lagt merke til det. Det er jo folk som gror i PC-kabinett. Det er tilogmed ferdige løsninger for slike stealthgrow.

 

Det stemmer nok som du sier. Men er det ikke en ekstrem duft av cannabisplanten?

Lenke til kommentar
Det stemmer nok som du sier. Men er det ikke en ekstrem duft av cannabisplanten?
Kullfilter, min venn. Kullfilter. Det kan du tilogmed lage selv. De selger aktivt kull både på Europris og i dyrebutikker med akvariumsutstyr.

:ph34r: Tror jeg nettopp fikk en idé

regner med at du inviterer oss på en KOPP KAFFE etter en stund Notelitten :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...