Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Bevis det da, jajamensen. Finn en slåsskamp på YouTube eller break. Bevis så at de er full. Kan ikke. Hvordan skal jeg bevise at noen er på hasj da?

Trenger ikke bevise at de er full for noen, da alle som selv har drukket har enten blitt aggressive selv( i andres syn) eller sett andre bli aggressive.

Du har all forskning mot deg, så da er det du som må bevise at hasj gjør deg voldelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt inne ved en sak, i tinghuset. Saken omhandlet en mann som hadde brukt direkte blind vold mot en annen i alkoholpåvirket tilstand, noe som hadde gitt denne andre mannen traumer, alvorlig hjernerystelse, et alvorlig kutt ved leppen, og en skadet kjeve.

Nå, denne mannen gjorde dette etter å ha drukket en halv flaske rom (husker ikke hva slags type) og 9-12 drinker.

Når han skulle forsvare seg i retten, kom han med beskyldninger om at noen hadde dopet ham, fordi han ikke ble voldelig når han brukte alkohol. - Jeg tror jeg lo meg ihjel når jeg skulle observere!

EDIT; vil legge ved at han beskrev seg selv som en STERK motstander mot narkotika. Ironien var ekstrem.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Fant noen mord, blant annet ett i Yorkshire, da en dame drepte svigermora si etter å ha dusja med klærne på.

Negative effects can include paranoia, dry mouth, respiratory problems and nervousness/racing heart. Other effects may be negative or inconvenient in certain settings or situations including reduced ability to concentrate, impaired memory, tiredness, and confusion.

En paranoid person tolker gjerne tilfeldige og ofte uvesentlige hendelser i sin omverden inn i en opplevd sammenheng, noe som kan føre til feilslutninger om egen persons betydning eller andres hensikter

Erowid og WIkipedia (norsk, da engelsk WIkipedia om medisinske artikler har en tendens til å gå over i mye rart.

Altså, en som røyker hasj kan bli paranoid mens ruset. Og paranoia kan lett føre til vold.

Dermed utfallet på Shell jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Altså, en som røyker hasj kan bli paranoid mens ruset. Og paranoia kan lett føre til vold.

Dermed utfallet på Shell jeg nevnte.

en studie som blir publisert i januarutgaven

av tidsskriftet Addiction, fremholder forskeren

at risikoen for å utøve vold er langt mindre

ved inntak av cannabis, amfetamin og

såkalte benzodiazepiner, som Rohypnol og

Valium. Studien baserer seg på intervjuer av

133 svensker, de aller fleste dømt for vold.

- Risikoen for å utøve vold stiger kraftig

dersom man har drukket alkohol i løpet av de

siste 24 timene. Sannsynligheten for å utøve

vold er 13 ganger høyere enn om man ikke

har drukket alkohol, sier dr. med. Ulrika

Haggård-Grann ved Karolinska Institutet i

Stockholm.

http://www.cvp.se/publications/other_publ/aftonposten051230_alkohol_och_vald.pdf

Lenke til kommentar

Faen, jeg trodde jeg posta, men jeg glemte å trykke. Uansett, du har ikke link til den første, og da anser ikke jeg det som en kilde. Og ved en slik sak som dette vil jeg påstå at en kilde ikke er nok, da dette er et ulovlig stoff, og det blir ofte små undersøkelser som likeså kan være avvik som normen.

Og alkohol vet jeg at folk blir aggresiv av. Det nekter jeg ikke for heller. Men ikke alle. Er det da enten eller?

Jeg har aldri sagt at ALLE blir aggresiv av cannabis, men noen. Som at noen blir aggresiv av alkohol og noen blir ikke.

Aggressiv med to s'er -.-

Lenke til kommentar

Faen, jeg trodde jeg posta, men jeg glemte å trykke. Uansett, du har ikke link til den første, og da anser ikke jeg det som en kilde. Og ved en slik sak som dette vil jeg påstå at en kilde ikke er nok, da dette er et ulovlig stoff, og det blir ofte små undersøkelser som likeså kan være avvik som normen.

Og alkohol vet jeg at folk blir aggresiv av. Det nekter jeg ikke for heller. Men ikke alle. Er det da enten eller?

Jeg har aldri sagt at ALLE blir aggresiv av cannabis, men noen. Som at noen blir aggresiv av alkohol og noen blir ikke.

Aggressiv med to s'er -.-

Har du noen kilde som sier at mennesker nødvendigvis blir voldelige av cannabis? Om jeg skulle spise en sjokolade, og deretter dreper noen, betyr dette at sjokoladen er grunnen til drapet?

Du trenger kilder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du utvikler underliggende psykiske lidelser som uten cannabis (hvilket så vidt jeg vet er bevist) ikke ville vært der, er det da cannabisen sin feil, eller, hva er det da?

**Dette er irrelevant til det vi diskuterer, spør bare**

Har du kilder på at folk IKKE blir voldelige, og at det gjelder ALLE som tar cannabis uten andre stoffer?

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde blitt bedt meg om å drepe noen mens jeg er høy, så tror jeg at jeg hadde fått totalt latterkick! :!:

"drep ham!"

*fnise*

"jeg tar det etterpå!"

Det hadde jeg gjort i fylla garantert. Jeg har ikke rørt noen i fylla, og jeg har blitt provosert bevisst. Jeg er mer aggressiv i edru tilstand faktisk.

Men igjen, ikke alle reagerer likt.

Nå har ikke jeg vært voldelig i fylla heller. Men det har seg slik at statistikken viser at vold ikke forekommer når man er på hasj. Finn en sak fra media hvor en mann har blitt banket opp av en mann i cannabis-rus

Lenke til kommentar

Statisikk om et ulovlig stoff ja. Kontra et lovlig stoff. Sjansen for at folk er ærlige mindre når det er snakk om ulovligheter fra bunnen av.

Forresten, langtidsvirkninger, det var det jeg skulle fram til for en side siden, det med å vente med evnt. legalisering i Norge til vi vet mer om de. For noen er det, de som er bekrefter er at cannabis aktiverer psykiske lidelser hos de som har disse liggende.

Lenke til kommentar

Statisikk om et ulovlig stoff ja. Kontra et lovlig stoff. Sjansen for at folk er ærlige mindre når det er snakk om ulovligheter fra bunnen av.

Spurte ikke etter statistikk, jeg spurte etter ÉN sak (i media) hvor cannabis var grunnen til vold. Slik tabu cannabis er i dagens samfunn regner jeg med at media hadde vært meget interessert i en slik sak, tror ikke du?

Forresten, langtidsvirkninger, det var det jeg skulle fram til for en side siden, det med å vente med evnt. legalisering i Norge til vi vet mer om de. For noen er det, de som er bekrefter er at cannabis aktiverer psykiske lidelser hos de som har disse liggende.

Det er ikke nok forskning på cannabis til å si noe sikkert. Mange sier det forårsaker schizofreni, mens andre studier sier at det faktisk hjelper mot schizofreni.

Det du sier om at du ikke vil ha det lovlig grunnet dårlig forskning er en ond sirkel. Ikke lovlig = ikke/lite forskning = ikke lovlig

Lenke til kommentar

Det er derfor man har kontrollspørsmål i undersøkelser om slike ting. De legger typisk inn spørsmål som "Har du prøvd jallajokkmokksjokk?" eller "Kan du få tak i jallajokkmokksjokk?".

Nå skriver de ikke jallajokkmokksjokk da. Men de velger et annet ikke-eksisterende stoff. På den måten kan de se hvor mange som skryter på seg ting og dermed også finne en relativt god feilmargin for undersøkelsen.

Det er selvfølgelig alltid noen som både kan få tak i jallajokkmokksjokk og har brukt det til stadighet.

Lenke til kommentar

Det er da generelt ved overdrevent bruk, og det er fortsatt få mennesker ( i forhold til antallet som røyker) som får det.

Samtidig har man også statistikk (tror det var fra sverige) om at de som ble schizophrene av latente grunner av høyt cannabisbruk ville blitt det uansett, dog noe senere i livet.

I tillegg er de som blir psykisk lidende, slik jeg har forstått det, vanligvis mennesker som har røkt lenge og begynte i ung alder.

Lenke til kommentar

Det er lovlig i Nederland, Portugal, og deler av USA (er ikke sikker på hvordan det går der, men i så fall, regn med medisinsk, det er også cannabis).

EDIT: Ja, skulle visst ha et poeng her og? :p Ja, det er land som har det lovlig allerede, la de forske på positive og negative ting ved bruk av cannabis, langvarig og kortvarig.

http://www.yorkshirepost.co.uk/news/Motherinlaw-murdered-in-cannabisfuelled-rage.6300950.jp

Dette er vel mord på cannabis?

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Det er lovlig i Nederland, Portugal, og deler av USA (er ikke sikker på hvordan det går der, men i så fall, regn med medisinsk, det er også cannabis).

http://www.yorkshirepost.co.uk/news/Motherinlaw-murdered-in-cannabisfuelled-rage.6300950.jp

Er ikke lovlig i portugal, det er dekriminalisert.

Ja, men det er ikke cannabis-rus, men en psykose, som er rimelig annerledes. Slik kan forekomme i alkoholutløst psykose også, leste en artikkel i fjor om en psykisk lidende som hadde blitt 'gal' etter å ha intatt store mengder alkohol og rev testiklene av vennen sin.

Poenget er at cannabis er ikke et rusmiddel som promoterer voldelig adferd i seg selv.

Edit: VG er nå en møkkaavis, men-men:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=586313

Han som drepte tre i hasjrus var nå ikke frisk fra før av da, det nevnes til og med at han hadde vært tvangsinlagt flere ganger før, slike personer bør holde seg unna alt av rusmidler enten det er alkohol eller cannabis.

Og han andre, alene er det ikke bra å røke cannabis etter å vært oppe i flere dager i strekk, og når mannen hadde vært oppe i 3,5 måneder, noe som kan skape psykiske lidelser i seg selv, så er det en helt ekstremt dårlig idé. Her tror jeg nok søvnløsheten har vært den store faktoren, da det skaper hallusinasjoner/delirium, paranoia osv alene.

Samt har han vel antakeligvis hatt annet enn thc i kroppen dersom han har vært våken så lenge, da antakeligvis amfetamin, som sammen med cannabis også er en dårlig kombinasjon mtp psyken.

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Feil.

Cannabis er kun tillat utsalg ved coffeshops i Nederland, og er regnet som dekriminalisert heller enn lovlig.

Det er også regnet som dekriminalisert i Portugal vil jeg tro.

I USA er det ulovlig, men tillat for medisinske grunner.

Cannabis er ikke direkte lovlig noen steder i dag.

EDIT: Ja, skulle visst ha et poeng her og? :p Ja, det er land som har det lovlig allerede, la de forske på positive og negative ting ved bruk av cannabis, langvarig og kortvarig.

A WOMAN killed her mother-in-law in a frenzied knife attack while suffering psychotic delusions brought on by cannabis addiction, a court heard.

[...]

She was diagnosed as severely mentally ill and sectioned to hospital, Jonathan Sharp prosecuting told Leeds Crown Court yesterday.

[...]

Hartley, 41, of Knowle Avenue, Huddersfield, admitted manslaughter on the grounds of diminished responsibility. The court heard that, drug-free, she recovered from her mental illness.

[...]

Dette er en latterlig sak, hun brukte det jo som en unnskyldning for drap, for å slippe straff!

Lenke til kommentar

Er ikke lovlig i portugal, det er dekriminalisert.

Er vel forsåvidt ikke lovlig i Nederland heller, men avkriminalisert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...