Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

du har hvertfall ikke peiling.

Hvorfor så aggressiv? Det er helt greit at du glorifiserer cannabis, men om vi skal tro deg er det absolutt ingen bivirkninger ved bruk. Cannabis er et av de mildeste rudsmidlene vi finner på markedet, men du sammenligner det jo nærmest med vann hva skadelighet angår.

Så kan du jo stoppe hersketeknikkene dine. Det setter bare deg selv i et dårlig lys.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål til Drhawkings, hvorfor gir man personer med ADHD ritalin som regnes som en "upper" som forårsaker hyper-aktivitet, når du sikkert heller ville gitt dem et beroligende middel?

Alltid lurt på dette.

du stiller et veldig bra spørsmål og jeg har lurt på det samme selv men det som skjer er rett og slett at amfetaminen virker stikk motsatt på mennesker med adhd enne de uten.

og det er pga mage regionen (et organ nedi der :p ) ikke klarer å produsere visse surstoffer som kroppen trenger.

når amfetaminen kommer inn så reagerer kroppen stikk motsatt enn det den gjør hos vanlige folk

slik at hvis du tar amfetamin, da blir du slik jeg er hver dag når jeg ikke har tatt medisin eller røykt hasj

hvis jeg tar amfetamin så blir jeg slik dere er hver eneste dag nøktern og edru

det er hovedårsaken til at ritalinen er så effektiv fordi den kommer med Xmg amfetamin

kokain virker også andereledes på meg enn på andre.

ellers så virker de aller aller fleste stoffer helt likt på meg som på andre.

surstoffer er nøkkelordet til det, det er et type surstoff som min kropp ikke klarer å lage selv men som deres kropp klarer å lage

Lenke til kommentar

Hvorfor så aggressiv? Det er helt greit at du glorifiserer cannabis, men om vi skal tro deg er det absolutt ingen bivirkninger ved bruk. Cannabis er et av de mildeste rudsmidlene vi finner på markedet, men du sammenligner det jo nærmest med vann hva skadelighet angår.

Så kan du jo stoppe hersketeknikkene dine. Det setter bare deg selv i et dårlig lys.

Ikke sammenlikn cannabis med vann, flere titals tusen dør av vann hvert år

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY
Det er det som er det største problemet med cannabis, at misbrukerpotensialet er mye større enn alkohol. Altså at det er mye lettere å røyke hver dag enn å drikke hver dag,

men med alkohol blir du like full etter 10øl etter du har holdt på i flere mnd i strekk som det du gjorde da du starta

men med cannabis blir virkningen bare mindre og mindre: etter noen måneder så får du ikke 10% av den virkninga du hadde de første ukene engang, i tillegg er det IKKE den samme rusen engang

alkohol og cannabis kan ikke sammenlignes en eneste plass

alkohol og heroin kan sammenlignes bittelitt

Og det ender med enten sterkere stoffer eller alkohol. Ettersom rusen "forsvinner".

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til Drhawkings, hvorfor gir man personer med ADHD ritalin som regnes som en "upper" som forårsaker hyper-aktivitet, når du sikkert heller ville gitt dem et beroligende middel?

Alltid lurt på dette.

du stiller et veldig bra spørsmål og jeg har lurt på det samme selv men det som skjer er rett og slett at amfetaminen virker stikk motsatt på mennesker med adhd enne de uten.

og det er pga mage regionen (et organ nedi der :p ) ikke klarer å produsere visse surstoffer som kroppen trenger.

når amfetaminen kommer inn så reagerer kroppen stikk motsatt enn det den gjør hos vanlige folk

slik at hvis du tar amfetamin, da blir du slik jeg er hver dag når jeg ikke har tatt medisin eller røykt hasj

det er hovedårsaken til at ritalinen er så effektiv fordi den kommer med Xmg amfetamin

surstoffer er nøkkelordet til det, det er et type surstoff som min kropp ikke klarer å lage selv men som deres kropp klarer å lage

Okei, interessant! Skal innrømme at jeg ikke vet så mye om ADHD, så nå lærte jeg noe nytt

Lenke til kommentar

jeg har aldri sakt at det er helt ufarlig og at det ikke finnes bivirkninger

men jeg sier at det er BIVIRKNINGER

dere sier DET ER FARLIG

det er en veldig stor forskjell på de to der og det er den forskjellen som jeg prøver å forklare, det blir litt avsoring her men hovedpointet går fortsatt i det.

jeg har også sakt at bivirkningene er så bagatell at det er så og si ufarlig men det er ikke det samme som ingen bivirkninger og 100% harmløst

men jeg sier gjerne 90% harmløst

utav flere milliarder mennesker som har røykt cannabis/hasj så er det ekstremt liten andel av disse som virkelig har fått noe sykdommer eller psykiske lidelser

Lenke til kommentar

og som sakt IGJEN

JEG SNAKKER IKKE OM Å KURERE MEN Å MEDISINERE OG BEHANDLE

DET ER STOR FORSKJELL PÅ DET VETTU

absolutt alle sykdommene som finnes i verden er shitvanskelige å kurere og de aller aller fleste går det ikke ann i det hele tatt

det gjør ikke schizofreni til noe spesielt. det gjør det bare blant en viss gruppe.

Det litt vanskelig å forholde seg til slike agrumenter når du tidligere har skrevet totalt motsigende argumenter som:

Med cannabis så blir man litt psykotisk også tar man et par timer hos psykologen også er alt i orden igjen, til og med uten bruk av medisiner

Og nei, absolutt alle sykdommer i verden som du beskriver er ikke like vanskelige å kurere eller behandle som schitzofreni.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Og det ender med enten sterkere stoffer eller alkohol. Ettersom rusen "forsvinner".

Dette kan aldri være sant ettersom alle starter med alkohol. Men som du ser på nivået av noen poster her, så skjønner jeg hvilke tanker du gjør deg opp. Du skal røyke ganske mye før du ikke merker noe til rusen, faktiskt er dette helt umulig. Graden av hvor påvirket du føler deg minker selvfølgelig, men ikke i så nevneverdig grad som Drhawkins gir uttrykk for, hva ville isåfall motivasjonen til å røyke være. For en misbruker ville det kanskje bare være å komme opp på det nivået som med tiden bare har blitt den normale, daglige tilstanden hvor man ikke klarer å fungere uten rusmiddelet.

Lenke til kommentar
Det er det som er det største problemet med cannabis, at misbrukerpotensialet er mye større enn alkohol. Altså at det er mye lettere å røyke hver dag enn å drikke hver dag,

men med alkohol blir du like full etter 10øl etter du har holdt på i flere mnd i strekk som det du gjorde da du starta

men med cannabis blir virkningen bare mindre og mindre: etter noen måneder så får du ikke 10% av den virkninga du hadde de første ukene engang, i tillegg er det IKKE den samme rusen engang

ikke nødvendigvis og langt i fra sant

det kan ende opp med andre ttyper stoffer som heroin

eller det kan bare være det at folk er sterke nok til å ta seg selv i skinnet

hvis de har trådd over på kriminal sida når de røyker hasj/cannabis så er det lettere å ta steget videre

mens hvis cannabis/hasj er lovlig så vil det steget bli veldig veldig mye vanskeligere for veldig mange personer pga da har man lov til cannabis men ikke det andre og folk vil helst holde seg på lovens side (but you gotta do what you gotta do)

slik virker det.

se på amsterdam for eksempel ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Alltid lurt på dette.

Har selv ADHD, og vil si at jeg fikk ingen bedre virkning av å røyke, selv ikke i lengre perioder. Tvert om. Men ritalin fungerte heller ikke, så jeg har rett og slett lært meg å leve med det og dra nytte av diagnosen. Struktur og rutine er stikkord for meg og ikke minst jobben min.

Jeg mener å ha lest at det er mangel på dopamin i hjernen som forusaker ADHD. Det er derfor man gir medisiner som er sentralstimmulerende til de som har ADHD.

Lenke til kommentar

@itspersonal

ja link meg til posten hvor jeg skrev det

hvis du ikke gjør det så tar jeg deg for å redigere min egen tekst i din quote (lyge med andre ord, forfalske)

@notelitten

ja det er ikke enkelt å holde styr på alt på ei gang :p

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

men jeg sier at det er BIVIRKNINGER

dere sier DET ER FARLIG

Ingen jeg har sett her i tråden har sagt at Cannabis er farlig.

Forskjellen er at du bortforklarer birvirkningene med ord som dette:

forskerne sier selv at det er helt harmløst

wikipedia sier det

så og si alle sier det som har noe kunnskap om det

cannabis er trygt, det er harmløst og det skader INGEN

enkelte som ikke TÅLER det men slik er det med alt, utenom det er det så harmløst som det kan få blitt

og igjen, dette:

Med cannabis så blir man litt psykotisk også tar man et par timer hos psykologen også er alt i orden igjen, til og med uten bruk av medisiner

@itspersonal

ja link meg til posten hvor jeg skrev det

hvis du ikke gjør det så tar jeg deg for å redigere min egen tekst i din quote (lyge med andre ord, forfalske)

Før du begynner å peke og påstå i hytt og gevær igjen så bør du bruke et snev av fornuft og sjekke dine egne innlegg. Du kan ta deg selv på ikke selv ha kontroll på det du har sagt.

Det er du selv som fyrer løs med selvmotsigende kommentarer og linker til informasjon som sier nettopp det vi prøver å fortelle deg.

Det er bare synd du ikke forstår det selv.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Alltid lurt på dette.

Har selv ADHD, og vil si at jeg fikk ingen bedre virkning av å røyke, selv ikke i lengre perioder. Tvert om. Men ritalin fungerte heller ikke, så jeg har rett og slett lært meg å leve med det og dra nytte av diagnosen. Struktur og rutine er stikkord for meg og ikke minst jobben min.

Jeg mener å ha lest at det er mangel på dopamin i hjernen som forusaker ADHD. Det er derfor man gir medisiner som er sentralstimmulerende til de som har ADHD.

det siste du skriver her er faktiskt riktig.

jeg har lært det for lenge lenge siden men husker aldri navnet på surstoffet og sånt :p

men det første: hva da ikke få noe bedre virkning med å røyke? jeg har aldri sakt at du får det...

hvis ikke ritaling fungerer så kan du prøve concerter eller strattera ;) (inneholder ikke amfetamin)

å røyke hasj er den aller aller beste adhd medisinen som fins og det kan veldig mange med adhd bekrefte

adhd går i 3 grupper

1: rastløshet

2: konsentrasjonsvansker

3: jævla kort lunte (sinnatagg)

jeg er sterkt nr 3 og litt de 2 første

alle er alle 3 men hver eneste person har kun 1 av tingene sterkest

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

ikke nødvendigvis og langt i fra sant

det kan ende opp med andre ttyper stoffer som heroin

eller det kan bare være det at folk er sterke nok til å ta seg selv i skinnet

hvis de har trådd over på kriminal sida når de røyker hasj/cannabis så er det lettere å ta steget videre

mens hvis cannabis/hasj er lovlig så vil det steget bli veldig veldig mye vanskeligere for veldig mange personer pga da har man lov til cannabis men ikke det andre og folk vil helst holde seg på lovens side (but you gotta do what you gotta do)

slik virker det.

se på amsterdam for eksempel ;)

Skal vi ta sjansen på at potensielle misbrukere som begynner å misbruke hamp ikke går over til alkohol (eller narkotiske stoffer) når de "blir vant" til rusen?

Ja, ta amsterdam for eksempel.

http://www.dinside.no/797142/vil-stenge-halvparten-av-bordeller-og-coffee-shops

Kanskje ikke beste eksemplet, men her ser vi jo at det ikke fungerer som det helt burde. Hvorfor er det fortsatt kriminalitet på disse plassene, og enda mere kriminalitet i de områdene bodellene og coffee shops ligger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Alltid lurt på dette.

det siste du skriver her er faktiskt riktig.

jeg har lært det for lenge lenge siden men husker aldri navnet på surstoffet og sånt :p

men det første: hva da ikke få noe bedre virkning med å røyke? jeg har aldri sakt at du får det...

hvis ikke ritaling fungerer så kan du prøve concerter eller strattera ;) (inneholder ikke amfetamin)

å røyke hasj er den aller aller beste adhd medisinen som fins og det kan veldig mange med adhd bekrefte

adhd går i 3 grupper

1: rastløshet

2: konsentrasjonsvansker

3: jævla kort lunte (sinnatagg)

jeg er sterkt nr 3 og litt de 2 første

alle er alle 3 men hver eneste person har kun 1 av tingene sterkest

dine punkt nr. 1 og 3 funket bra med røyking. Men det var fordi jeg ikke giddet noe annet enn å se film eller gå i skogen å filosofere.

Men det virket ikke på impusivitet, konsenstrasjonsvansker(kanskje til en viss grad), skolevansker, si ting før jeg tenker, synet (fordi om det ikke har noe med adhd og gjøre. har -3 nærsynhet), slitasje av klær. Eller dette med at jeg bare MÅ ha noe i fingrene å holde på med, f.eks binders, penn, tråd og etter en stund har jeg ødelagt det.

Faktisk, eneste formen for "medisin" som fungerte var høy dose av efalex (mye omega3 bl.a)

Lenke til kommentar

Fordi mennesker er sinnsyke dyr Troe hvis største interesse ligger i å leke snill gutt/jente mens de jobber man-fre og så drikker og puler de mest mulig i helgene og denne hungeren synes aldri å mettes. Prøv å røyke og ta deg en tur på byen og observer alle, jeg elsker å filosofere på den måten for alle inntrykk gjøres så utrolig mye sterkere og klarere. Ikke at det er noe negativt i å ha seksuelt samleie, men det er bare måten folk ser på dette, som om ingenting annet betyr noe, annet enn inn og ut bare det blir et nummer, men selvfølgelig må de drikke seg dritings før de tør å oppføre seg så udregelig, som om de tror at de trår inn i en annen verden som igjen blir glemt dagen etter, som om ingenting har skjedd og alt er som før.

Jeg så på nokas filmen mens jeg hadde røyket og det var litt fasinerende. Det som virkelig gjorde inntrykk var scenen hvor ranerne står på domkirkeplassen i Stavanger og skyter fram og tilbake mellom de og Politiet. Menneskene som gikk rundt der var helt i sin egne normale og daglidagse verden, de gikk rolig forbi mellom ranerne og Politiet. De spurte t.o.m ranerne om de "kunne gå forbi her", eller rolig "Er det øvelse eller?" Så naive og selvopptatte er nordmenn tenkte jeg bekreftende for meg selv atter en gang. Noe slikt kan jo aldri skje i Norge.

Vel, det er ikke i alles interesse å traske rundt for seg selv og observere verden og filosofere om den, men det er hvertfall ikke i min interesse å fly på byen og drikke meg dritings i håp om å få meg et knull heller. Det er ikke alle som gjør dette, men det er fler enn det burde, nok til å skremme meg. Når man da filosoferer om hva som egentlig betyr noe her i verden, så er det svært lite om man skal tro den nye generasjonen, ikke at jeg ikke er en del av den, men. Alle er konstant i søken på det perfekte, har du det ene så er alltid det andre best, får du det andre så skal du alltid ha mer og helst noe annet og mer av det. Ingen blir førnøyde og ingen klarer å sette pris på hva de allerede har. Dette kan du sette i kontekst med hva du vil. Har kjærsten din slått opp? Vel du var ikke bra nok. Er kona de utro? Vel, du var ikke bra nok.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på dette:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10042325

"Sjømannskirken: - Barn frykter ferien

Stadig flere nordmenn må ha fylle-hjelp i utlandet"

1247653267666_813.jpg

Les gjerne mitt forrige innlegg også, at jeg støtet på denne artikkelen i VG nå etter å ha skrevet det forundret meg egentlig ikke.

"* 3-åringer som overlates til seg selv.

* Foreldre som ligger døddrukne på hotellrommet.

* 6-åringer som må ta seg av fulle fedre på byen."

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar
Skal vi ta sjansen på at potensielle misbrukere som begynner å misbruke hamp ikke går over til alkohol (eller narkotiske stoffer) når de "blir vant" til rusen?

hvis du virkelig røyker eller har røykt cannabis/hasj så bør du vite veldig godt hva å være innrøykt er med mindre du såvidt har røyka noe.

fortell litt ;)

hver eneste person som har røyka vet nøyaktig hva å være innrøykt betyr selv de som ikke røyker mye per dag men de må ha holdt på ei lengre stund da enn de som røyker mye per dag

amsterdam har mye mer enn bare cannabis lovlig, sopp for eksempel (syre) er også lovlig der, og du har div medikamenter som er lovlige

men det som har skjedd i amsterdam ifølge wikipedia er rett og slett at det blir mye handling mellom landegrenser på ulovlig basis,

men uansett så er det da bedre å følge kun disse grensene istedenfor å følge hver eneste gate i hele landet/byen

akkurat det samme har jeg sagt tidligere, det er bedre å følge en mye mindre menge mennesker enn å følge absolutt alle

det er vanvittig mange som kommer til å kjøre 100% lovlig basis hvis det blir lovligjort

så er det alltid noen som skal utnytte friheten og "ødelegge" for oss andre

det er bedre å ta de som bare skal utnytte og ødelegge enn de som faktiskt følger loven.

vet du hvor mange rike folk som bruker både cannabis og kokain? det er vanvittig mange

røkke og hele sullamitten bruker.

jeg digger denne her: http://www.release.o.../deck-of-cards/ ;)

spar konge ;)

impulsitiviteten er ikke forårsaket av adhd`en men av genene og dnaet ditt ;)

og i tillegg så er det mange vanlige mennesker som er mer impulsiv enn de med adhd

@nicolasDarvas

+1til den nest siste posten din der...

den siste: ja så det tidligere i dag.

du ser aldri slikt som referer til marijuana

;)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Skal vi ta sjansen på at potensielle misbrukere som begynner å misbruke hamp ikke går over til

amsterdam har mye mer enn bare cannabis lovlig, sopp for eksempel (syre) er også lovlig der, og du har div medikamenter som er lovlige

Sopp er ikke lovlig lengre, ble ulovlig for et par år siden pga mange turister som fikk bad trips. Dette kommer nok pga dårlig kunnskaper, man må vite hvordan et stoff påvirker kroppen så man ikke freaker ut. Nå vet jeg ikke om det kom noe informasjon av soppen de solgte i Nederland.

Lenke til kommentar

Det EKSISTERER ikke en naturvitenskapelig link mellom cannabis og sterkere narkotiske stoffer. Begynner euforien å avta når man røyker, roer man ned på røykingen, noe som er fullt mulig siden cannabis ikke er fysisk avhengighetsskapende.

Ja, ta amsterdam for eksempel.

http://www.dinside.no/797142/vil-stenge-halvparten-av-bordeller-og-coffee-shops

Kanskje ikke beste eksemplet, men her ser vi jo at det ikke fungerer som det helt burde. Hvorfor er det fortsatt kriminalitet på disse plassene, og enda mere kriminalitet i de områdene bodellene og coffee shops ligger.

Fordi disse stedene er herligheten selv for turistene. Det er stort sett turister som skaper trøbbel i Amsterdam.

Sopp er ikke lovlig lengre, ble ulovlig for et par år siden pga mange turister som fikk bad trips. Dette kommer nok pga dårlig kunnskaper, man må vite hvordan et stoff påvirker kroppen så man ikke freaker ut. Nå vet jeg ikke om det kom noe informasjon av soppen de solgte i Nederland.
Sopp kan kjøpes på Smartshops. Forskjellen er derimot at de nå selger fersk fremfor tørket sopp.

Når vi er inne på Amsterdam, anbefaler jeg å lese statistikkene på denne siden:

http://www.drugwarfacts.org/cms/node/67

For øvrig en troverdig side, som har blitt brukt av blant andre 60 Minutes.

Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...