Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Det virker ut som du bagatelliserer psykiske lidelser og ikke forstår omfanget og hvor alvorlig dette er.

Visste du at personlighetsforstyrrelser er svært vanlig blant serie drapsmenn?

(Jeg vet eksempelet er satt på spissen, men det gjøres for å få frem et poeng)

om du får en sykdom som gjør at du dreper en person så er ikke det din feil, det er litt din feil for at du ikke tok sikkerheten først og gikk å sjekket deg med lege eller psykolog før du begynte med for eksempel cannabis for å finne ut om du tålte det eller ikke (snakker om hvis det da hadde vært lovlig selv om det kan gjøre nå au)

jeg sier bare at å få hjerneskade er vanvittig mye emr alvorlig enn å brekke armen = schisofreni kan behandles lett og alt slikt men en død kan ikke..

Schizofreni kan overhodet ikke behandles lett og det er faktisk ikke etablert en sikkert behandling av schizofreni.

Igjen så bagatelliserer du psykiske lidelser.

i tillegg så hjelper hasj/cannabis MOT schisofreni

Paradoksalt nok tyder ny forskning på at hasjbrukere som utvikler schizofreni har bedre evne til å tenke abstrakt, bedre læringsevne og bedre konsentrasjonsevne enn andre som utvikler sykdommen.

Så fordelen ved å bruke cannabis hvis du er schizofren er at du mer abstrakt, har bedre læringsevne og bedre konsentrasjon enn andre schizofrene.

Det nytter lite når du allerede har fått schizofreni.

det har blitt gjort ordentlige research på stråling av mobilen men alikavel er det et diskusjonemne som går om igjen og om igjen om det faktiskt er sant

Om mobil stråling er virklighet eller ikke er det ingen tvil om.

Hvor store konsekvensene er for oss mennesker er derimot et diskusjonstema og under forskning.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

DrHawkins

Du skrev:

hasj/cannabis er ikke skadelig uansett om du bruker eller misbruker men det er mer skadelig for en bruker enn en misbruker

Det er akkurat dette vi er uenig om. Jeg mener det er det, du mener det ikke er det.

Du har dine kilder sier du har rett, jeg har mine.

Det er derfor jeg sier at dine argumenter er like bra/dårlig/troverdig/lite-troverdig som mine. Å det handler ikke om å være en fjortis eller ingen erfaring. Det handler om at vi er uendig om noe.

Lenke til kommentar
Vel, som nevnt før så er det en vesentlig forskjell på psykoser og allergier.

før jeg i det hele tatt gidder å lese resten av posten din så skal vi til bunns her...

å ikke tåle hasj er IKKE psykose, det ER allergi.

psykose skjer IKKE hos alle og IKKE hos mange

det vil si at det er hos enkelte som ikke tålerer det og da blir det til? nettopp ja, allergi

det er ikke en eneste person som tåler hasj som blir psykotisk syk

er du enig?

Nei, jeg er ikke enig. Å ikke tåle hasj er ikke det samme som allergi. Allergi er en uhensiktsmessig reaksjon fra kroppens immunsystem på normale, uskadelige stoffer. Symptomer er utslett/eksem/kløe, økt slimproduksjon, lavt blodtrykk (i alvorlige tilfeller sjokk), pusteproblemer osv. http://no.wikipedia.org/wiki/Allergi

Det er flere måter å ikke tåle cannabis på, og at enkelte faktisk er allergiske mot stoffet i ordets rette forstand tviler jeg ikke på. Men at alle som ikke tåler cannabis er allergiske er ikke riktig.

Man har heller ingen garantier for at en person som tåler cannabis ikke kan bli psykotisk. Hva med de som blir psykotiske som aldri har prøvd cannabis? Vi vet ingenting om disse tåler cannabis eller ei.

Edit: Da venter jeg i spenning på at du besvarer resten av posten min.

Edit2: Ble en del leif gitt.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Hadde det vært lovlig så kunne jeg dratt i en butikk og kjøpt dette nå, istedenfor må jeg ringe de samme sopphuene av noen kriminelle rasshøl som uansett bare har dritt hasj og alltid snylter på mengden.

Det er langhelg for meg og jeg er sliten etter arbeidsuka og har lyst til å sette meg ned og rulle en feit en med goood pot og lage en deilig middag og se på 10 filmer på rad.

Hvorfor skal jeg ikke få lov til det!?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hadde det vært lovlig så kunne jeg dratt i en butikk og kjøpt dette nå, istedenfor må jeg ringe de samme sopphuene av noen kriminelle rasshøl som uansett bare har dritt hasj og alltid snylter på mengden.

Det er langhelg for meg og jeg er sliten etter arbeidsuka og har lyst til å sette meg ned og rulle en feit en med goood pot og lage en deilig middag og se på 10 filmer på rad.

Er helt enig med deg. Men hvis du leser litt om de siste diskusjonene så fortsår du hvorfor du ikke skal få lov til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Jeg mener fortsatt har burde ha fått lov til det, forutsatt at han er gammel nok, holder seg til mild/moderat bruk og er klar over risikoen det innebærer. For det er jo faktisk mindre skadelig enn at han tar seg en fyllekule.

Å det er akkurat dette jeg har prøvd å sagt siden jeg deltok i denne debatten! mild/moderat bruk (1-2ggr. pr. uke)

Men min problemstilling går ut på hvor enkelt det er å misbruke hamp.

Lenke til kommentar

Det er det som er det største problemet med cannabis, at misbrukerpotensialet er mye større enn alkohol. Altså at det er mye lettere å røyke hver dag enn å drikke hver dag, både når det gjelder mengde du trenger og bivirkninger. Cannabis er rett og slett bare knall. Men om man er i jobb og har rutiner som skal følges så ender man ikke opp med å røyke hele tiden, det handler mer om personen som inntar rusmidler enn rusmiddelet i seg selv og som med alt annet man unner seg fra tid til annen, ville det ikke blitt det samme om du fikk det hver dag. Man gleder seg alltid til helga for da har du fri, men hadde du hatt fri hver dag så ville ikke helga blitt noe å se fram til, for å si det slik.

Man kan ikke sammenligne en normal og oppegående voksen person med en 16 åring som sitter på rommet sitt hver eneste dag døgnet rundt og spiller og røyker seg stein flere ganger om dagen. Bare livsstilen uten cannabisen her ville jo ført til psykiske lidelser etterhvert. Slike situasjoner kunne faktiskt vært unngått hvis det ikke lønte seg for kriminelle å selge cannabis ved en legalisering. Det er jo tross alt lettere for en umyndig person å skaffe seg heroin enn alkohol også.

Det er rett og slett ikke argumenter for en fortsatt kriminalisering av cannabisnytere. Om ikke det skal selges åpenlyst burde man i det minste ikke risikere høye bøter og fengsel i opptil 6 år om du skulle bli tatt for å gro denne planten i ditt eget hjem. Heller ikke sitte på glattcelle i 24 timer, få svertet rullebladet og få over 3000 kroner i bot hvis du skulle bli tatt med et gram i lomma.

EDIT: Alt jeg har nevnt har garantert blitt nevnt før i denne tråden, men det sier litt om hva som skjer her. Cannabisnytere har vunnet dette slaget for lenge siden, men fortsatt må vi sitte bak en busk som noen drittunger som gjør noe de vet de ikke får lov til.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at grunnen til at hasj innehar et ganske stort misbrukspotensiale har mer med de sosiale rammene og sanksjonene dette rusmiddelet rammes av enn selve stoffets egenskaper. Willy Pedersen og Sveinung Sandberg peker på dette i sin nye bok "Cannabiskultur". Det er ikke selve stoffet som har et misbrukspotensiale, men subkluturen og dens avstand fra storsammfunnet skaper en livsstil sentrert rundt et rusmiddel, noe som igjen gjør at subkulturen selv bestemmer hva som er forsvarlig bruk. I mangel på informasjon og impulser utenfra (som jo heller ikke har tilgang til informasjon) kan det lett bli et overfokus på rusmiddelet i en sånn kultur, og dermed misbruk.

Det interessante i boken er at den peker på at grunnen til at subkulturen består og har en slik avstand til storsamfunnet er forbudet. Hvis forbudet fjernes, vil subkulturen svekkes, rusmidellbruken vil bli sosialt moderert slik alkoholbruk blir og avstanden fra storsamfunnet minke. Det ble sammenliknet med Quebec-separatistenes identitetbygging, der hele deres identitet går ut på å ønske frigjørelse fra den kanadiske staten. Hvis da disse separatistene fikk sitt ønske oppfylt, ville hele deres identitet være meningsløs, og derfor ønsker de egentlig ikke frigjørelse. Kanskje dette er grunnen til at Prop 19 ikke gikk igjennom (veldig spekulativt)?

Uansett, det ser ut til at den usunne kulturen i hasj-subkulturen består, næres av og eksisterer på grunn av forbudet. Derfor er jeg for at man skal gå til det steget å legalisere hasj for å utrydde den usunne kulturen som vokser fram i dag.

Lenke til kommentar

@itspersonal

http://mentalhealth.about.com/od/schizophrenia/a/sz3.htm

enkelt og greit.

du tror ikke du overdramatiserer det hele litt?

jeg har ei kone som holder på med disse folkene til daglig (og andre typer sykdommer) og det er walk in the park å behandle disse personene, klart det er ikke enkelt å kurere schisofreni helt men å medisinere og behandle personen snakker jeg om.

@troe

Det er akkurat dette vi er uenig om. Jeg mener det er det, du mener det ikke er det.

Du har dine kilder sier du har rett, jeg har mine.

jeg har ikke sett en eneste kilde ifra deg, du har ikke kommet med noen linker eller quotes eller noe. du bare prater i vei og skrivemåten tilsier at du har bittelitt peiling men ikke mye

Er helt enig med deg. Men hvis du leser litt om de siste diskusjonene så fortsår du hvorfor du ikke skal få lov til det.

hvis du er helt enig i dette så hvorfor er du imot legalisering som du har skrevet mange ganger?

leser litt om de siste diskusjonene?

nei vettu hva

lese fakta om stoffet og lære av erfarne mennesker som har brukt det i mange mange år allerede (langt i fra bare meg)

da finner du ut hvorfor du skal få lov til det og hva det gjør mot deg og omverden ;)

1-2gr per uke? damn, 1-2 gram går på 2-3 dager når du er nyrøyka og veldig mange havner på ca 5 gram om dagen etter ca 1 mnds tid.

1-2gram er vanvittig lite, spesielt hvis du ikke skal ha tobakk i, blander du ikke med tobakk så går 1 grqam på ca 3-4trekk og du har det iløpet av noen få timer.

igjen viser du hvordan du ikke har så mye kunnskaper innenfor dette feltet men kommenterer akkurat som du har sett lyset

@hugo_hardnuts

Man har heller ingen garantier for at en person som tåler cannabis ikke kan bli psykotisk. Hva med de som blir psykotiske som aldri har prøvd cannabis? Vi vet ingenting om disse tåler cannabis eller ei.

nei man har ingen garantier men man har ikke disse garantiene fordi det ikke har blitt gjort nok research på cannabis enda til å kunne besvare det..

dei psykotiske som aldri har prøvd cannabis:

altså folk blir jo psykotiske av andre ting au som jeg forklarte med brannen hos mi mor og sånt eller voldtekstmenn og sånne folk.

hvordan tror du ei jente uansett alder har det etter ho har blitt voldtatt???

tror du ikke det trigger mye i systemet?

i tillegg har man LSD og alkohol som også trigger en del psykotiske ting (psychoactive drugs)

den andelen som bruker cannabis som får psykotiske anfall eller hva du vil kalle det er så minimalistisk.

ER DET NOEN SOM HELST SOM LESER DENNE TRÅDEN SOM VET OM FOLK SOM HAR TIPPA OVER PÅ HASJ/CANNABIS???????

problemet er så enkelt: noen tåler det og andre tåler det ikke.... de som tipper over tåler det rett og slett ikke, hadde de tålt stoffet så hadde de ikke tippa over.

det er akkurat det samme som bivirkninger på medisiner:

jeg gikk 2.5mnd på strattera (adhd medisin) og jeg hadde kun bivirkninger, ingen virknoing what so ever, legen sa at jeg burde prøve i ca 2mnd før jeg ga de helt opp og jeg gjorde det men da fikk jeg til beskjed at min kropp ikke ville ha den type medisiner i det hele tatt = jeg ikke tålte de

det er kanskje ikke akkurat det samme som allergi det jeg skriver her nå, det er jeg totalt enig i men å ikke tåle cannabis blir på en måte en allergisk reaksjon da du ikke tåler stoffets innhold

PS: jeg skal svare på den andre posten din au ja

Lenke til kommentar
Det er det som er det største problemet med cannabis, at misbrukerpotensialet er mye større enn alkohol. Altså at det er mye lettere å røyke hver dag enn å drikke hver dag,

men med alkohol blir du like full etter 10øl etter du har holdt på i flere mnd i strekk som det du gjorde da du starta

men med cannabis blir virkningen bare mindre og mindre: etter noen måneder så får du ikke 10% av den virkninga du hadde de første ukene engang, i tillegg er det IKKE den samme rusen engang

alkohol og cannabis kan ikke sammenlignes en eneste plass

alkohol og heroin kan sammenlignes bittelitt

Lenke til kommentar

@itspersonal

http://mentalhealth.about.com/od/schizophrenia/a/sz3.htm

enkelt og greit.

du tror ikke du overdramatiserer det hele litt?

jeg har ei kone som holder på med disse folkene til daglig (og andre typer sykdommer) og det er walk in the park å behandle disse personene, klart det er ikke enkelt å kurere schisofreni helt men å medisinere og behandle personen snakker jeg om.

Med cannabis så blir man litt psykotisk også tar man et par timer hos psykologen også er alt i orden igjen, til og med uten bruk av medisiner

Hvis konen holder på med schitzofrene daglig vet hun hvor omfattende slike sykdommer er og du bør nok ta en lang prat med henne om dette.

Jeg quoter fra linken du gav meg:

Antipsychotics medications reduce the psychotic symptoms of schizophrenia and usually allow the patient to function more effectively and appropriately. Antipsychotic drugs are the best treatment now available, but they do not “cure” schizophrenia or ensure that there will be no further psychotic episodes. The large majority of people with schizophrenia show substantial improvement when treated with antipsychotic drugs.

Sometimes when people with schizophrenia become depressed, other symptoms can appear to worsen. The symptoms may improve with the addition of an antidepressant medication.

og videre:

The long-term side effects of antipsychotic drugs may pose a considerably more serious problem. Tardive dyskinesia (TD) is a disorder characterized by involuntary movements most often affecting the mouth, lips, and tongue, and sometimes the trunk or other parts of the body such as arms and legs. It occurs in about 15 to 20 percent of patients who have been receiving the older, “typical” antipsychotic drugs for many years, but TD can also develop in patients who have been treated with these drugs for shorter periods of time. In most cases, the symptoms of TD are mild, and the patient may be unaware of the movements.

I teksten du linket til står det på svart og hvitt at den beste medisinen ikke kurerer schitzofreni. I tillegg står det at schizofrene har en tendenes til å utvikle dype depresjoner i tillegg til en rekke alvorlige bivirkninger av medisinene.

Hvis du overhodet klarer å se hva skriver i teksten bør du også innse at det er litt mer omfattende enn "et par timer hos psykologen også er alt i orden igjen".

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Dette forklarte jeg deg forøvrig tidligere i forbindelse med at du kom med ganske drøye påstander knyttet til hva leger og psykologer enkelt kan avdekke med tester, men etter det ble det stille fra deg en god stund og du svarte aldri på dette.

leger og psykologer kan enkelt avdekke disse problemene/sykdommene og tåleransen

eneste er at cannabis er ikke lovlig så derfor er det nesten ingen som møter opp til det engang

jeg har vært å snakka med både lege og psykolog om alt jeg har prøvd og sånt, cannabis/hasj all type medikamenter, amfetamin, kokain, LSD, GHB, extasy, crack...

jeg har forklart mine opplevelser om det og slike ting og har fått vite hvordan min kropp takler det og hvorfor jeg gjerne sitter i litt annen rus enn andre på amfetamin for eksempel.

legene kan iløpet av 5 minutter finne ut nøyaktig hvor mye cannabis du har røykt = de vet nøyaktig hva de skal lete etter = de vet nøyaktig hvordan å finne ut om den og den personen tåler det

du tar cannabis genene

+

personens forklaringer på visse områder og kroppens gener

=

om personen tåler det eller ikke

2

+

2

=

4

meninga med det var at hvis du vet 2 faktorer så kan du lett finne utav den tredje faktoren

OHMS LOV ;)

det er ikke det samme som multippel personlighetsforstyrrelse som er en lidelse hvor en person har flere personligheter. (ICD-10, kapittel V, F20)

schisofreni ER multi personligheter... nothing more nothing less...

så kommer du innom den linken din men jeg har en anna:

http://no.wikipedia....dsforstyrrelser

her kan du se lista ordentlig

jeg har følgende diagnose fra psykologen:

ADHD

F60.9 – Uspesifisert personlighetsforstyrrelse

psykologen har forklart meg nøya og godt og det står i papirene også hva denne er for noe:

det er at jeg har visse trekk i meg som gjør det vanskelig for meg i livet (for eksempel tale/skrivemetode)

det har ingenting med psykiske lidelser å gjøre, det er noe som ligger i mine gener, det er meg..

det er ingenting psykiskt med uspesifisert personlighetforstyrrelse... det høres farlig og jævlig men er ingenting som det låter.

det kan være mange årsaker til denne men den betyr at personen er ikke psykisk syk eller noe som helst men at den personen har visse trekk som gjør det vanskelig for h*n i livet

F20 – Schizofreni [rediger]

F20.0 – Paranoid schizofreni

F20.1 – Hebefren schizofreni

F20.2 – Kataton schizofreni

F20.3 – Udifferensiert schizofreni

F20.4 – Post-schizofren depresjon

F20.5 – Residual schizofreni

F20.6 – Enkel schizofreni

F20.8 – Andre spesifiserte typer schizofreni

her ser du ulike schizofrenier

F20 er multi personligheter

alle er enkelt fortalt splittet personlighet (multiple)

haha leser på wikipedia nå og ser at du har klart å kopiere hvert eneste ord som wikipedia slengte ut så når det kommer til det pointet i å si at jeg ikke har peiling og sånt så må du se deg selv i speilet heller fordi da ser du på riktig person det gjelder

jeg bladde opp wikipedia på schizofreni først nå jeg.

uansett så er ikke schizofreni alvorlig i den fortsand (ja den regnes som alvorlig pga for lite kunnskaper om den) pga det at du kan ikke dø av den og det er lette behandlingsmetoder både for legen og for de rundt denne personen

de som er rundt personen (gjerne familie og sånt) får ord i fra legen hvordan de skal snakke med personen, hvordan de skal gjøre sånn og sånn og diverse, også får pasienten medisiner, så er saken løst (så og si pga det ikke blir kurert men bare medisinert og som vist så kan det medisineres med cannabis mot schizofreni)

Schizofrenibehandling koster samfunnet årlig mer enn behandling av alle kreftlidelser til sammen.

for det første så blander du kreft inn i bildet med schizofreni???

for det andre så koster det ikke så forbanna mye nei fordi medisinene er ikke spesial laga til schizofreni, de bruker helt vanlige anti-psycho medisiner som brukes til mange andre ting

det har jeg og dokumentert til itspersonal

hvet du hva hugo_hardnuts:

ta å snakk uti fra din egen kjeft så skal vi se hvor langt du kommer.

alle klarer å dra opp wikipedia og litt sånt og lese litt kjappt og kopiere med egen skrift

men det betyr ikke at man nødvendigvis selv forstår tekstene og sånt

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

@itspersonal

må du først og fremst klare å ikke redigere teksten min som du quoter.. hvor har jeg skrevet at man blir psykotiskt av cannabis? finner du den så skal jeg rette opp i den med ei einaste gang for det er ikke det som var meninga som skulle stå der

og som sakt IGJEN

JEG SNAKKER IKKE OM Å KURERE MEN Å MEDISINERE OG BEHANDLE

DET ER STOR FORSKJELL PÅ DET VETTU

absolutt alle sykdommene som finnes i verden er shitvanskelige å kurere og de aller aller fleste går det ikke ann i det hele tatt

det gjør ikke schizofreni til noe spesielt. det gjør det bare blant en viss gruppe.

Lenke til kommentar

Du er en misbruker(type) DrHawkins, at du vil få lov til å sitte å ruse deg ned i avgrunnen i fred og ro er det aldri noen som vil godta eller sitte å se på. Ofte er det, som med alkoholikere, at når du først har misbrukt et stoff så er det lite lurt å røre det igjen, nettopp fordi du burde vite selv at du løper en risiko for å havne inn i den gamle selvdestruktive sirkelen igjen fordi du får smaken på det tilbake.

Lenke til kommentar

Nå får du gi deg. Cannabis og alkohol er begge vel kjente nytelsesmiddel som fremkaller en ønsket rus hos konsumenten.

Skadeomfanget er en annen sak.

heroin, LSd, GHB, Extasy, crack, kokain, amfetamin, metaamfetamin, somadril, rohypnol, vival, flunitrazepam, nonsynan, sobril, paralgin forte, temgestick, subitex og absolutt alt annet er også det men det betyr ikke at du kan sammenligne de da vettu

det er så sinnsykt stor forskjell på de at det finnes ikke ord for det engang

du har hvertfall ikke peiling.

cannabis er ingenting som noe annet drugs, dop, rusmiddel i det hele tatt

cannabis er unikt akkurat som heroin, amfetamin, kokain, LSD er også unikt

men medikamenter er ikke noe unikt men det tilhører fortsatt den gruppen du prøver å snakke om

Lenke til kommentar

Du er en misbruker(type) DrHawkins, at du vil få lov til å sitte å ruse deg ned i avgrunnen i fred og ro er det aldri noen som vil godta eller sitte å se på. Ofte er det, som med alkoholikere, at når du først har misbrukt et stoff så er det lite lurt å røre det igjen, nettopp fordi du burde vite selv at du løper en risiko for å havne inn i den gamle selvdestruktive sirkelen igjen fordi du får smaken på det tilbake.

når jeg røyker så røyker jeg på et misbrukers nivå ja men det gjør meg ikke nødvendigvis lett til å gå til andre ting.

jeg har gått på det aller meste som dere har fpått med dere men har i de 5 siste årene kun røyket hasj/cannabis, ingenting anna har jeg rørt

hva sier det?

hmm sterkere enn du trodde ja, kanskje du ikke skal si så mye før du får svaret automatiskt

jeg bruker hasj ofte og røyker mye pga jeg bruker det som MEDISIN til ADHD og til migrene og for å bare få litt fred i kroppen

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Ja, vel, vel..

Jeg leste et sted at mennesker med ADHD er 90% mer utsatt for å ende opp som misbrukere av rusmidler enn folk uten og veldig ofte har de lese og skrivevansker. ADHD trenger ikke være så ille i seg selv, men å røyke cannabis hver dag på grunn av et problem som dette er jo litt å ta i ettersom dette er noe du har konstant og er noe man egentlig må lære seg å leve med, heller bruke de positive sidene ved det å gjøre noe aktivt så du klarer å få utløp. Som migrene har du jo ikke hver dag hele tiden og føler du at det hjelper å røyke når det slår inn, så er det jo selvfølgelig bedre enn å føle at hodet skal dette av, selvom jeg vet på den annen side at det finnes bra medisiner for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...