Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

@itspersonal

jeg kan og finne massevis av research som er gjort i 2005 2001 2007 2008 etc etc som viser at det fører til schisofreni, men faktum er det at man MÅ se på nyeste ordentlige researcher pga som germy legger til at antallet har økt, og ikke bare det men at teknologien har blitt bedre, det har blitt mer utbredt og gjort mye mer research i det siste enn tidligere

de har vanvittig mye mer research kandidater nå enn før i tillegg

600 000 stk undersøkt, det er ikke godt nok for deg?

du må dra opp gamle research som tydeligvis tar feil fordi nyere og større research viser at det ikke er noe connection

Fordi de ikke klarer å finne ut hvorfor betyr ikke at statestikken er feil.

Undersøkelsen Lancet publiserte er den største sammenligningen av statistikk og flere undersøkelser til dags dato.

Hvordan i alle dager skal ny teknologi forandre bruk av innhenting av data gjennom undersøkelser og statistikk?

Den siste artikkelen jeg linket til er fra 30 juli 2010 (av nyere tid?!?) der de som tidligere nevnt, beskriver dette:

Pasientene har i utgangspunktet en rusavhengighet som ikke er blitt behandlet og som har ført til alvorlig psykisk sykdom som må behandles.

og dette:

Det som er nytt er at misbruket ofte har foregått i mange år, forut for utvikling av symptomer på schizofreni.

Tidligere har de ment at Cannabis kan ha en utløsende effekt på psykoser hos mennesker med psykiske lidelser, mens som artikkelen nå beskriver, har misbruket foregått i mange år forut utviklingen av symptomer.

http://www.lommelegen.no/847531/cannabisavhengighet-og-psykiske-lidelser

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan i alle dager skal ny teknologi forandre bruk av innhenting av data gjennom undersøkelser og statistikk?

hvor mange ganger har mobilen fått nyheter om at den skaper kreft, åsså neste år blir dette avbekreftet, åsså året etter blir det bevist igjen og slik har det holdt på helt siden mobilen kiom på markedet

melk er farlig viser studier

absolutt alt er farlig viser studier

hva er det som får deg til å tro at cannabis er noe farligere enn melk/kanel/støv/dyr/mobil/tobakk eller hva som helst?

Dette tyder på at misbruket som oftest skaper de psykiske problemene og ikke omvendt - altså rusmidler som selvmedisinering for å takle alvorlige psykiske symptomer.

Hva med de som lider av alvorlige psykiske lidelser som affektive psykoser og schizofreni, vil kanskje mange si. Disse gruppene har jo også det høyeste misbruket av for eksempel cannabis og alkohol. Er ikke dette selvmedisinering? Fordi var ikke disse menneskene syke før misbruket startet?

Dette har nok vært en rådende oppfatning, men nyere undersøkelser tyder på at dette synet må nyanseres betraktelig.

Vi har i mange år visst at misbruk av cannabis har vært det mest misbrukte ulovlige stoffet blant schizofrene pasienter. Det som er nytt er at misbruket ofte har foregått i mange år, forut for utvikling av symptomer på schizofreni.

så de blei syke først åsså selvmedisinerte de seg selv med cannabis ergo Cannabis hjelper MOT schisofreni, det forårsaker ikke schisofreni

så du har tatt helt feil retning der itspersonal...

her ser du selv i din egen link at cannabis IKKE forårsaker schisofreni men heller hjelper mot schisofreni

det sies for eksempel:

En har for eksempel vitenskapelig grunnlag for å si at mennesker med risiko for psykose eller som er på vei til å gli inn i en psykose bør holde seg unna cannabis, sier Løberg.

javel greit det, ingen problem

men folk som ikke tåler peanøtter bør ikke de holde seg unna peanøtter? eller ikke tåler gluten, støv, dyrehår, laktose?

hva er det da som gjør cannabis NOE SOM HELST farligere enn disse tingene? (ingenting)

troe:

HVOR I ALL VERDEN HAR DU HENTET DISSE TALLENE IFRA??

har endel erfaring med salg av cannabis, så jeg har hentet det fra erfaring og logikk.

bli cannabis lovlig så kan du ta deg faen på at de skattelegger og avgiftslegger det, og hvordan tror DU salget går?

100kr grammet i gamle dager

150kr grammet i dag

dette er svartemarkedet

så la oss ta utganspunktet på 100kr grammet

28.5gram per salg per person (ifølge prop 19)

4.8 mill mennesker

=

13 680 000 000 kr på 1 salg til hver eneste nordmann

= noe til staten og noe til purken = mellom 5-10mrd til purken (ca)

tror du jeg tok kraftig i tidligere?

hvor mye tror du dette blir på års basis?

2 496 600 000 000 kr per år for å selge 28.5gram per dag til KUN halve norge (2.4mill mennesker)

så purken vill nok få oppe i 500mrd kroner ekstra per år pluss de sparer allerede mye på å ikke gå etter hver eneste person som finnes i landet som de gjør i dag

så tenk deg veldig godt om nå. tror du jeg tok kraftig i tidligere?

tror du kanskje at det er noe i det?

nå skal det sies at jeg tok 100kr grammet til staten og det blir ikke riktig pga det skal være skatt pluss avgift så la oss si 30% av det beløpet jeg satt opp. man sitter alikavel igjen med et betraktelig stort beløp. (30% = 748 980 000 000kr)

tror du 5-10bøter i året vil måle seg med dette beløpet?

At kroppen blir imun av hamp på grunn av hyppig bruk er IKKE en løsning på det problemet ang. misbruk. Tvert om egenlig. Da er det lett å gå "TILBAKE" til alkohol eller tyngre stoffer.

jeg har ALDRI sakt at man blir immun, jeg har sakt at man får en helt annen type rus og at man aldri når samme styrke rus når man er innrøyka uansett om du setteer 100gram oppmot 1 gram(ikke innrøykt)

det er vanskelig å forklare og du selv har INGEN anelse før du har prøvd selv

Endret av DrHawkins
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY
har endel erfaring med salg av cannabis, så jeg har hentet det fra erfaring og logikk.

bli cannabis lovlig så kan du ta deg faen på at de skattelegger og avgiftslegger det, og hvordan tror DU salget går?

100kr grammet i gamle dager

150kr grammet i dag

dette er svartemarkedet

så la oss ta utganspunktet på 100kr grammet

28.5gram per salg per person (ifølge prop 19)

4.8 mill mennesker

=

13 680 000 000 kr på 1 salg til hver eneste nordmann

= noe til staten og noe til purken = mellom 5-10mrd til purken (ca)

tror du jeg tok kraftig i tidligere?

Så du baserer dine argumenter på erfaringer? Da kan vel jeg også begynne å basere meg på erfaringer, men da blir vi aldri enig. Det er derfor vi trenger sikkelige rapporter på dette.

Regnestykket ditt blir også feil. Kvalitetssikring, produksjon, import(inn til norge), transport(Til butikk), salg (ansatte i "narko-polet) koster penger. Så det blir ikke 100kr ren intekt pr. solgte gram.

jeg har ALDRI sakt at man blir immun, jeg har sakt at man får en helt annen type rus og at man aldri når samme styrke rus når man er innrøyka uansett om du setteer 100gram oppmot 1 gram(ikke innrøykt)

det er vanskelig å forklare og du selv har INGEN anelse før du har prøvd selv

Så du har ett forklaringsproblem? Jeg har aldri vært "inrøyka"(ett ord jeg ikke kjenner til egentlig) Men har god erfaring med tørroc, afganer, pot, libaneser, kasmir, pollen, etc.

Men at kroppen blir vant til rusen er fortsatt IKKE en løsning på problemet med at hamp er lett å misbruke.

Lenke til kommentar

les editen min troe.

du taper stort på det pointet med penger til politi og stat uansett hvordan vrir og vrenger på det.

DU skal komme med erfaringer? latterligste jeg har hørt.

det er ikke import av tobakk til norge, hvorfor skal vi importere cannabis når vi kan gro selv?

Så du har ett forklaringsproblem? Jeg har aldri vært "inrøyka"(ett ord jeg ikke kjenner til egentlig) Men har god erfaring med tørroc, afganer, pot, libaneser, kasmir, pollen, etc.

Men at kroppen blir vant til rusen er fortsatt IKKE en løsning på problemet med at hamp er lett å misbruke.

det er ikke kroppen som blir vant med rusen men toleransen din blir større,

du kjenner til de typene ja men ikke hørt om å være innrøykt, ja du har masse erfaring, ehh nei...

det går ann å finne de typene på wikipedia, enkelt.

jeg har ikke forklaringsproblem, prøv du å forklar kjærlighet eller religion, det er akkurat det samme med å være innrøykt, vanskelig å forklare noe du tydeligvis ikke forstår

så kom igjen, kom med erfaringene dine, kom med alt, så skal vi se ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

les editen min troe.

du taper stort på det pointet med penger til politi og stat uansett hvordan vrir og vrenger på det.

DU skal komme med erfaringer? latterligste jeg har hørt.

det er ikke import av tobakk til norge, hvorfor skal vi importere cannabis når vi kan gro selv?

det er ikke kroppen som blir vant med rusen men toleransen din blir større,

du kjenner til de typene ja men ikke hørt om å være innrøykt, ja du har masse erfaring, ehh nei...

det går ann å finne de typene på wikipedia, enkelt.

jeg har ikke forklaringsproblem, prøv du å forklar kjærlighet eller religion, det er akkurat det samme med å være innrøykt, vanskelig å forklare noe du tydeligvis ikke forstår

så kom igjen, kom med erfaringene dine, kom med alt, så skal vi se ;)

Hvordan kan jeg tape stort? Mine påstander må da være like gode som dine, med mindre du kan henvise til noe annet. Noe du ikke gjør.

Kall det hva du vil, vant til rusen, innrøyket, imun. Du skjønner uansett hva jeg mener. Det som forundrer meg, er at du sammenligner det å være vant til rusen med kjærlighet og religion.

Erfaring? Tja. Hvordan vet du min bekgrunn? Må jeg egentlig ta en test for å bevise at jeg har god erfaring på dette feltet?

Også god erfaring med vaannbong, vannbipe, flaske, stormshook, bøtte, tea, pizza, brownie, eple, melon, pipe etc.

Du kan se for det en som er skolelei, quitter Videregående og setter seg i kjellerstua si dag inn og dag ut og ikke har noe å gjøre. Hver eneste nedtur er en unnskyldning for å blaze.

Vondt i magen? jaja, en joint gjør susen. Kjedelig? jaja, noen bøttetrekk blir morro. Dårlig film? jaja, en joint piffer vel den opp. Trøtt? jaja, noen trekk fra flaska gjør susen.

Beste er vel å være bakfjern å se film og spise masse søtt.

Altså, uansett situasjon så er det en grunn til å røyke. Etter en stund så blir verden ganske kjedelig å mørk. (bortsett fra når du er skakk) Får en del hæslig oppgulp fra halsen, (bortsett fra når du e skakk, for da er munnen helt tørr), du blir slapp, deprimert og giddaslaus. Legger mange gode planer og har masse gode ideer, for man er jo ganske fokusert når man e fjern. Men ingen ting av det som blir tenkt ut når man er fjern, blir gjort noe med når man ikke er fjern.

Jævla lett å begynne å misbruke, men over tid merke man at det tar på :)

Lenke til kommentar

hvor mange ganger har mobilen fått nyheter om at den skaper kreft, åsså neste år blir dette avbekreftet, åsså året etter blir det bevist igjen og slik har det holdt på helt siden mobilen kiom på markedet

Har dine nyhetsoppdateringer på mobilen overhodet noe med statestikk og undersøkelser å gjøre?

melk er farlig viser studier

absolutt alt er farlig viser studier

hva er det som får deg til å tro at cannabis er noe farligere enn melk/kanel/støv/dyr/mobil/tobakk eller hva som helst?

Så du ønsker å avskrive all forskning som bevismateriale?

D.v.s. at alt av forskningsresultater du linker til også kan avskrives?!?

Jeg har aldri antydet at Cannabis er farligere enn melk,kanel,støv,dyr,mobil eller tobakk og hvor du får de konklusjonene fra fatter og begriper jeg ikke.

Dette tyder på at misbruket som oftest skaper de psykiske problemene og ikke omvendt - altså rusmidler som selvmedisinering for å takle alvorlige psykiske symptomer.

Jeg har uthevet poenget med denne setningen i artikkelen. Jeg forstår du prøver å vri det til noe annet, men poenget med den artikkelen var nettopp at misbruket fører til problemene, men at cannabis i ettertid er igjen brukt som selvmedisinering.

[Hva med de som lider av alvorlige psykiske lidelser som affektive psykoser og schizofreni, vil kanskje mange si. Disse gruppene har jo også det høyeste misbruket av for eksempel cannabis og alkohol. Er ikke dette selvmedisinering? Fordi var ikke disse menneskene syke før misbruket startet?

Dette har nok vært en rådende oppfatning, men nyere undersøkelser tyder på at dette synet må nyanseres betraktelig.

Dette er noen spørsmål som ble tatt opp i artikkelen, og ikke resultater fra undersøkelsen :)

Les gjerne dette en gang til.

Vi har i mange år visst at misbruk av cannabis har vært det mest misbrukte ulovlige stoffet blant schizofrene pasienter. Det som er nytt er at misbruket ofte har foregått i mange år, forut for utvikling av symptomer på schizofreni.

så de blei syke først åsså selvmedisinerte de seg selv med cannabis ergo Cannabis hjelper MOT schisofreni, det forårsaker ikke schisofreni

så du har tatt helt feil retning der itspersonal...

Nei desverre.

Nok en gang missforstår du eller prøver å vri dette til noe annet enn det der er.

Det som står er enkelt og greit at misbruk av cannabis har vært svært utbredt blant schizofrene pasienter.

Det står også at misbruket kom FØR symptomene og ikke motsatt.

her ser du selv i din egen link at cannabis IKKE forårsaker schisofreni men heller hjelper mot schisofreni

Nei.

Du har tydligvis problemer med å forstå poenget med artikkelen.

Artikkelen antyder det direkte motsatte av det du prøver å vri det til.

det sies for eksempel:

En har for eksempel vitenskapelig grunnlag for å si at mennesker med risiko for psykose eller som er på vei til å gli inn i en psykose bør holde seg unna cannabis, sier Løberg.

javel greit det, ingen problem

men folk som ikke tåler peanøtter bør ikke de holde seg unna peanøtter? eller ikke tåler gluten, støv, dyrehår, laktose?

hva er det da som gjør cannabis NOE SOM HELST farligere enn disse tingene? (ingenting)

Det som er poenget med innlegget jeg hadde tidligere er nettopp at 6-12% av den norske befolkningen lider til enhver tid av psykiske lidelser.

Over 50% (gjennomsnitt kvinner og menn) av befolkningen vil i løpet av livet oppleve depressjoner. Mange av disse vil også få tilbakefall og i noen tilfeller fører dette til kronisk depresjon.

Faktumet er også at f.eks. depresjoner er en av de utløsende årakene til nettopp psykoser.

Sammenligningen din med enkle allergier fungerer ikke spesielt bra da depresjoner og psykiske lidelser er IKKE noe du er født med, men derimot noe som kan uvikles på hvilket som helst tidspunkt i livet, og de som er rammet vet i mange tilfeller ikke om det eller benekter det.

Allergier utvikler seg stort sett fra barndommen og er ikke på langt nær et like stort problem som psykiske lidelser.

Allergi er lett å diagnosere og håndtere nettopp på grunn av at det oppdages lett og du kan i stor grad unngå det som gir deg allergi.

Nøtteallergi er i tillegg ikke på langt nær like vanlig som psykiske lidelser.

En depresjon derimot kan oppstå midt i livet (som ofte er normalt i f.eks. midtlivskrisene).

Edit: Har dere andre også vanskeligheter med å forstå poenget med artikkelen?

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg tape stort? Mine påstander må da være like gode som dine, med mindre du kan henvise til noe annet. Noe du ikke gjør.

du har ikke påstander. du har bare fjortis attitude.

du bare kverrulerer for ingenting.

det du sier faller ikke under påstander engang, det er så lite fornuftig som kommer utav deg at det er ikke ord engang

Erfaring? Tja. Hvordan vet du min bekgrunn? Må jeg egentlig ta en test for å bevise at jeg har god erfaring på dette feltet?

det er ikke så vanskelig å merke at du ikke har noen anelse på dette feltet pga måten du skriver på.

Jævla lett å begynne å misbruke, men over tid merke man at det tar på

med tyngre stoffer som for eksempel amfetamin ja deffinitivt men med cannabis? nei

uansett hvordan du vrir og vrenger på det så er en som bruker verre enn en som misbruker, det jeg har prøvd å forklart hele veien

han som bruker vil være mer fjern og utsatt enn en som er innrøykt ergo så er en bruker verre enn en misbruker

begynn å spis paralgin forte eller noe sånt hver dag flere ganger til dagen i flere måneder, da vil du fort merke at du blir innspist på tablettene = at du får ikke samme rusen og trenger mye mer for å oppnå den rusen

MEN

med cannabis så når du blir innrøykt så er det ikke bare det at du trenger mer men det er det at du klarer aldri å oppnå samme rusen samtidig som du er helt deg selv akkurat som nå bare mer rolig og avbalansert i kroppen, når du ikke er innrøyka så blir du fjern/stein/skikkelig rusa

derfor blir en bruker verre enn en misbruker

og det er ikke noe mer skadelig for misbrukeren enn det er for brukeren

det har jeg bevist allerede via itspersonal sin link og det jeg quota opp der

Lenke til kommentar
Har dine nyhetsoppdateringer på mobilen overhodet noe med statestikk og undersøkelser å gjøre?

HVA???

hva i huleste er det du snakker om nyhetsoppdateringer på mobiler om?

DET ER SNAKK OM RESEARCHER SOM ER GJORT PÅ STRÅLINGEN AV MOBILEN (er ikke det statestikk og undersøkelser?)

Sammenligningen din med enkle allergier fungerer ikke spesielt bra da depresjoner og psykiske lidelser er IKKE noe du er født med, men derimot noe som kan uvikles på hvilket som helst tidspunkt i livet, og de som er rammet vet i mange tilfeller ikke om det eller benekter det.

du kan utvikle allergi

du blir ikke nødt til å bli født med det

første personene som eksisterte på jorda, hadde de absolutt alt sammen på en gang da eller?

det er noe som skjer ved utviklingen av livet ditt og kroppen din

de 6-12% dine har absolutt ingenting med cannabis å gjøre

tror du foreldrene til de to unge jentene i baneheia røykte så mye? tror du de sliter psykiskt etterpå?

hele verden er stappfull av mordere og voldtekstmenn, brannstiftere og alt mulig

og jeg vet nøyaktig hvordan det er:

Mamma og samboeren sin leilighet brant og han som gjorde dette har mishandlet mi søster i 4 år og har over 50saker på seg men poilitiet gjør ingenting før nå

hvordan vet jeg at det var han? mamma og typen har det på overvåkningskamera pga han hadde knust vinduer og biler der tidligere. hvordan starta det? han plasserte et spann med noe i under frontbumperen av bilen og det har jeg til og med bilde av selv

jeg bor rett over gata fra der. hvordan tror du jeg/vi har hatt det her? hvordan tror du det er å leve med kone og barn midt oppi dette?

tror du slike ting har en vanvittig stor innspilling på ting? JA det har det

javel så fører det til at de gjør ting som de normalt ikke gjør osv osv

kejkt er det ikke?

Lenke til kommentar
None of the patients described a causal link between the use of cannabis and their schizophrenia.
Patients with schizophrenia did not establish a causal link between schizophrenia and the use of cannabis.

http://www.harmreduc.../content/7/1/22

http://www.goodbadan...is-not-so-fast/

In the face of some research published last year, I think the case for a causal link between smoking pot and developing psychotic symptoms requires some very strong evidence.
This study examined the medical records of 600,000 patients aged between 16 and 44, and failed to find any link between smoking pot and schizophrenia.

http://nyheter.uib.no/?modus=vis_nyhet&id=45202

Kos Dere ;)

Bra du kommer med kilder, det skal du ha kudos for.

Det er dog noen problemer. Den første kilden er et kvalitativt studie hvor man har intervjuet pasienter med schizofreni om hva de mener er bakgrunnen for lidelsen deres. Den belyser godt en rekke andre sårbarhetsfaktorer, men motbeviser allikevel ikke at et kausalitetsforhold mellom cannabis og psykoser kan eksistere. Og det er det jeg hele tiden forsøker å poengtere her: Vi vet ikke og derfor må vi ta forbehold.

Ift. artikkelen fra www.goodbadandbogus.com så mener jeg de drar noen feilkonklusjoner ut fra undersøkelsen de refererer til. Undersøkelsen konkluderte ikke med at det ikke er noen sammenheng mellom cannabis og schizofreni, slik goodbadandbogus hevder. Det undersøkelsen konkluderer med er følgende:

...this study did not find any evidence of increasing schizophrenia or psychoses in the general population from 1996 to 2005.
Man glemmer her å ta i betraktning at det i samme tidsperiode har skjedd svært store fremskritt innenfor forebyggende arbeid og behandling av schizofreni, som like gjerne kan forklare at forekomsten har holdt seg stabil. Faktisk kunne man tenkt at ettersom forebygging og behandling blir bedre, så burde forekomsten faktisk falle. Men en hypotese kan være at pga. mer utbredt bruk av cannabis så stiger antallet rusutløste psykoser? Igjen, vi vet ikke sikkert.

Den siste kilden din er absolutt interessant, men igjen mistenker jeg at du ikke har lest din egen kilde grundig.

Artikkelen beskriver at schizofreni hos pasienter som bruker cannabis har en annen kvalitativ form enn hos pasienter som ikke bruker cannabis. Dette er igjen ikke et bevis mot hypotesen om at cannabis kan utløse psykoser, tvært i mot. Faktisk kan man lese i artikkelen at:

Siden det ser ut som at cannabis gir psykose ut fra en egen rusrelatert svikt, bør hasjbruk anses som en egen risikofaktor og en annerledes vei til schizofreni...
Hypotesen, som jeg også har sett flere andre steder, er at cannabisrusen gir en hjernefunksjon, en kognitiv fungering, som på mange måter har likhetstrekk med hjernefunksjonen hos personer med schizofreni, og at det er derfor enkelte som har en grunnleggende sårbarhet fanges i rusen/psykosen. Fjernhet, endrede sanseinntrykk, endrede emosjonelle opplevelser, uvirkelighetsfølelse, osv. er både kjennetegn ved cannabisrus og symptomer på psykoselidelser. Men igjen, vi vet for lite til å kunne konkludere.

Videre beskriver artikkelen at cannabis kan virke symptomlindrende for personer med schizofreni. Mener du at det er bevis for at cannabis ikke kan utløse psykoser? Alkohol kan også virke symptomlindrende for div. lidelser, feks. angst. Allikevel kan alkohol også fungere som opprettholdene, forværrende og utløsende for angstlidelser. Det er dog interessant at man ser bedre funksjon hos shchizofrenipasienter som bruker cannabis, men som artikkelen skriver så kan dette være fordi rusutløste psykoser ser ut til å være annerledes enn vanlig schizofreni. Det blir spennende å følge dette arbeidet videre.

Edit: BTW, igjen så underbygger du faktisk mine påstander med dine egne kilder:

– En har for eksempel vitenskapelig grunnlag for å si at mennesker med risiko for psykose eller som er på vei til å gli inn i en psykose bør holde seg unna cannabis...
Dette har jo nettopp vært et av mine store poenger i denne tråden. Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

DrHawkins

Hold deg til saken, og slutt å komme med personangret. Dette blir for dumt for meg.

Jeg kverulerer ikke. Men kom med en problemstilling som du ikke har klart å svare på enda, du har bare en mening ang. dette.

Måten jeg skriver på? Spiller det noen rolle, klarer du å se hva jeg har erfart igjenom hva jeg skriver? Trur ikke det. Fortsatt, kan du ikke motbevise det jeg sier, så kan du ikke uttale deg heller.

Du skriver:

med tyngre stoffer som for eksempel amfetamin ja deffinitivt men med cannabis? nei

uansett hvordan du vrir og vrenger på det så er en som bruker verre enn en som misbruker, det jeg har prøvd å forklart hele veien

han som bruker vil være mer fjern og utsatt enn en som er innrøykt ergo så er en bruker verre enn en misbruker

begynn å spis paralgin forte eller noe sånt hver dag flere ganger til dagen i flere måneder, da vil du fort merke at du blir innspist på tablettene = at du får ikke samme rusen og trenger mye mer for å oppnå den rusen

MEN

med cannabis så når du blir innrøykt så er det ikke bare det at du trenger mer men det er det at du klarer aldri å oppnå samme rusen samtidig som du er helt deg selv akkurat som nå bare mer rolig og avbalansert i kroppen, når du ikke er innrøyka så blir du fjern/stein/skikkelig rusa

derfor blir en bruker verre enn en misbruker

og det er ikke noe mer skadelig for misbrukeren enn det er for brukeren

det har jeg bevist allerede via itspersonal sin link og det jeg quota opp der

Jeg ser hva du skriver og har lest det. Men som sagt, at men blir vant til rusen (eller hva du ønsker å kalle det, innrøyket!?) Så løser ikke det problemet med at hamp er lett å misbruke.

Langvarig og hyppig bruk av hamp ER skadelig. Og slutt å sammenlign Hamp med smertestillende, for det har INGEN VERDEN TING MED SAKEN Å GJØRE. For det løser fortsat ikke problemstillingen jeg kommer med

Her har du ikke bevist en dritt i forhold til det Itspersonell skriver! Du har bare kommet med noen personlige erfaringer og ordspill. Det er du som vrenger å vrir på ting her, for du vil ikke høre noe annet enn det du vil høre.

Lenke til kommentar

HVA???

hva i huleste er det du snakker om nyhetsoppdateringer på mobiler om?

DET ER SNAKK OM RESEARCHER SOM ER GJORT PÅ STRÅLINGEN AV MOBILEN (er ikke det statestikk og undersøkelser?)

Her skriver du direkte at mobilen har fått nyheter om at den skaper kreft. Hva mobilen din får og ikke får er vanskelig for oss andre å vite.

Uansett tror jeg du prøver å sammenligne mobilstråling som er en MÅLBAR stråling og er langt i fra den type forskning som drives for å kartlegge konsekvensene av narkotikamisbruk og pyskiske lidelser.

du kan utvikle allergi

du blir ikke nødt til å bli født med det

første personene som eksisterte på jorda, hadde de absolutt alt sammen på en gang da eller?

det er noe som skjer ved utviklingen av livet ditt og kroppen din

Forskjellen er at allergi er noe som kan påvises relativt lett og normalt sett i tidlig alder.

Over 50% av befolkningen vil også oppleven en eller annen form for depresjon i løpet av livet.

Heldigvis vil langt færre få peanøttallergi og heldigvis er dette en grei allegi å forholde seg til kontra en person som f.eks. er manisk depressiv.

hele verden er stappfull av mordere og voldtekstmenn, brannstiftere og alt mulig

og jeg vet nøyaktig hvordan det er:

Mamma og samboeren sin leilighet bran og han som gjorde dette har mishandlet mi søster i 4 år og har over 50saker på seg men poilitiet gjør ingenting før nå

hvordan vet jeg at det var han? mamma og typen har det på overvåkningskamera pga han hadde knust vinduer og biler der tidligere. hvordan starta det? han plasserte et spann med noe i under frontbumperen av bilen og det har jeg til og med bilde av selv

jeg bor rett over gata fra der. hvordan tror du jeg/vi har hatt det her? hvordan tror du det er å leve med kone og barn midt oppi dette?

Hva har dette med diskusjonen mellom cannabis og psykiske lidelser å gjøre?

Detaljene rundt dette er ikke relevant for hverken diskusjonen eller for noen av deltakerene i diskusjonen.

(Beklager, men dette måtte bli sagt siden du tydligvis drar opp dette som et slags poeng i flere tilfeller.)

Alle vet at det allerede finnes nok psykisk syke mennesker i verden og hele poenget er jo at vi ikke trenger flere.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Artikkelen beskriver at schizofreni hos pasienter som bruker cannabis har en annen kvalitativ form enn hos pasienter som ikke bruker cannabis.

artikkelen sier rett ut at pasienter som røyker cannabis har høyere risiko, har ingen problemer med det men det er noe annet enn hva du sier her.

og da kobler jeg inn:

Dette har jo nettopp vært et av mine store poenger i denne tråden.

helt greit det men faren for DØD er større hos folk som er allergiskt mot allt mulig rart (støv, laktose, dyrehår etc etc)

så teknisk sett så vil det si at peanøtter er farligere enn cannabis, pga de som ikke tåler det risikerer å dø mens de som ikke tåler cannabis risikerer bare milde sykdommer

schisofreni er ikke en alvorlig sykdom sånn sett, den er ikke dødelig eller noe sånn alvorlig, den betegnes alvorlig pga personen går rundt med ville tanker h*n tror er virkeligheten (med andre ord så har h*n flere personligheter)

og det er ikke skadelig for hverken den personen eller for de rundt h*n pga eneste som er at folk må være oppmerksom på det og når de er oppmerksom på det så kan de fint holde kontroll på denne personen

så igjen, hva er det som gjør cannabis så farlig som dere vil ha det til? (ingenting

(jeg har lest resten av posten din au men har forskjellige meninger og utsagn om den men gidder ikke å dra det opp for hovedpointet går i om hasj er farlig eller ei og hvis ja hvor farlig)

Lenke til kommentar
Her skriver du direkte at mobilen har fått nyheter om at den skaper kreft. Hva mobilen din får og ikke får er vanskelig for oss andre å vite.

HAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHA

det var faen med dagens

http://www.nettavise...icle1377897.ece

http://www.vg.no/hel...p?artid=3852582

ER IKKE DETTE NYHETER???

en artikkel i aviser, er ikke det nyheter?

@troe

FAIL

du kunne ikke ha tatt mer feil i hvert eneste ord. noen andre får forklare det med micruskje til deg for jeg gidder ikke den holdningen din der

du har fått alt servert på sølvfat men vil ikke forstå. ditt problem, ikke mitt

du som tror hasj er farlig, jeg vet at hasj ikke er farlig og at jeg tåler det

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

det var faen med dagens

ER IKKE DETTE NYHETER???

hehe, en artikkel fra 1999. å du klagde på en artikkel fra 2007 :)

Lenke til kommentar

det var faen med dagens

ER IKKE DETTE NYHETER???

Poenget med det jeg skrev, som du overhodet ikke forstår, er måten du ordla deg på.(som i noen tilfeller kan være kryptisk)

Prøv igjen :)

Hvis du har problemer med å forstå, så be om en forklaring før du ler deg skakk i hjel, for deretter å finne ut at du rett og slett ikke forsto poenget.

så teknisk sett så vil det si at peanøtter er farligere enn cannabis, pga de som ikke tåler det risikerer å dø mens de som ikke tåler cannabis risikerer bare milde sykdommer

schisofreni er ikke en alvorlig sykdom sånn sett, den er ikke dødelig eller noe sånn alvorlig, den betegnes alvorlig pga personen går rundt med ville tanker h*n tror er virkeligheten (med andre ord så har h*n flere personligheter)

og det er ikke skadelig for hverken den personen eller for de rundt h*n pga eneste som er at folk må være oppmerksom på det og når de er oppmerksom på det så kan de fint holde kontroll på denne personen

Det virker ut som du bagatelliserer psykiske lidelser og ikke forstår omfanget og hvor alvorlig dette er.

Visste du at personlighetsforstyrrelser er svært vanlig blant serie drapsmenn?

(Jeg vet eksempelet er satt på spissen, men det gjøres for å få frem et poeng)

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

DrHawkins

Du skrev:

FAIL

du kunne ikke ha tatt mer feil i hvert eneste ord. noen andre får forklare det med micruskje til deg for jeg gidder ikke den holdningen din der

du har fått alt servert på sølvfat men vil ikke forstå. ditt problem, ikke mitt

du som tror hasj er farlig, jeg vet at hasj ikke er farlig og at jeg tåler det

Hvilken holdning er du du gidder? At jeg sier at regelmessig bruk hver dag av hamp i lengre perioder er skadlig?

Jeg har aldri sagt at hamp er farlig. Hvis med klarer å begrense seg til 1-2 ggr pr. uke, som med alkohol. Det er min holdning.

Kom hit, så skal du få en klem av meg. :)

Lenke til kommentar
Artikkelen beskriver at schizofreni hos pasienter som bruker cannabis har en annen kvalitativ form enn hos pasienter som ikke bruker cannabis.

artikkelen sier rett ut at pasienter som røyker cannabis har høyere risiko, har ingen problemer med det men det er noe annet enn hva du sier her.

og da kobler jeg inn:

Dette har jo nettopp vært et av mine store poenger i denne tråden.

helt greit det men faren for DØD er større hos folk som er allergiskt mot allt mulig rart (støv, laktose, dyrehår etc etc)

så igjen, hva er det som gjør cannabis så farlig som dere vil ha det til? (ingenting

(jeg har lest resten av posten din au men har forskjellige meninger og utsagn om den men gidder ikke å dra det opp for hovedpointet går i om hasj er farlig eller ei og hvis ja hvor farlig)

Vel, som nevnt før så er det en vesentlig forskjell på psykoser og allergier. En allergi kan avdekkes på en enkel måte i tidlig alder med en test på legekontoret. Det kan ikke genetisk disponerbarhet for psykiske lidelser, både fordi man ikke har fått kartlagt genetikken bak lidelsene godt nok, man ikke har tester for å avdekke dette, samt at etiologien bak psykiske lidelser er voldsomt mye mer kompleks enn ved allergier - dvs. at det er en uhorvelig mengde ulike variabler å ta hensyn til. I bestefall kan man hos personer med flere klare risikofaktorer konkludere med at personen befinner seg i en risikogruppe, men det er ca. så langt vi er kommet i dag.

Dette forklarte jeg deg forøvrig tidligere i forbindelse med at du kom med ganske drøye påstander knyttet til hva leger og psykologer enkelt kan avdekke med tester, men etter det ble det stille fra deg en god stund og du svarte aldri på dette.

Dine påstander om at schizofreni ikke er en alvorlig lidelse og hvordan du beskriver lidelsen vitner også om at du ikke vet særlig mye om dette.

For det første: Psykoselidelser kjennetegnes ved en forvirringstilstand. Man klarer ikke lenger skille ut hva som er virkelig. Mange opplever en forvirring rundt sin egen selvopplevelser - de vet med andre ord ikke hvem de selv er lenger og hva som er deres eget og andres ift. kropp, sanseopplevelser og tanker. Dette kan noen ganger minne om splittet personlighet, som navnet henviser til - spaltet sinn, men det er ikke det samme som multippel personlighetsforstyrrelse som er en lidelse hvor en person har flere personligheter. (ICD-10, kapittel V, F20)

For det andre: Schizofrenibehandling koster samfunnet årlig mer enn behandling av alle kreftlidelser til sammen. Ergo, for samfunnet er det kostbart og alvorlig. Det er en invalidiserende lidelse med relativt dårlige prognoser for behandlingen. Mellom 25-33% blir aldri friske. 33-50% opplever å leve resten av livet med periodemessige tilbakefall. Kun 25-33% blir fullstendig symptomfrie. Behandlingen krever svært ofte innleggelse på lukkede avdelinger fordi personene enten er til fare for seg selv eller andre - det er ikke bare å være oppmerksom på personen. En stor andel av drap begås feks. av personer som er schizofrene. Faren for selvmord er også svært høy, risikoatferd er vanlig, samt faren for å utvikle alvorlige rusproblemer. Levealderen forkortes også pga. inaktivitet, bivirkninger av medisiner (nevroleptika, anti-psykotiske medikamenter), osv. Så at dette er en alvorlig lidelse er det ingen tvil om. (Wikipedia.no, Tidsskriftet for Den Norske Legeforening)

Edit: La til kilder.

det er noe annet enn hva du sier her
Hva er det du mener jeg sier da? Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Prøv igjen

gidder ikke så lenge du klarte til slutt å forstå hva jeg mente, jeg skriver mange nok a4 sider her.

Det virker ut som du bagatelliserer psykiske lidelser og ikke forstår omfanget og hvor alvorlig dette er.

Visste du at personlighetsforstyrrelser er svært vanlig blant serie drapsmenn?

(Jeg vet eksempelet er satt på spissen, men det gjøres for å få frem et poeng)

jeg bagateliserer det ikke men sier at i forhold til å dø så er schisofreni ingen sak.

om du eller noen andre går ut å dreper noen så gjør det deg ikke til en død person men enten en syk person (sykdom) eller bare syk i hodet person.

om du får en sykdom som gjør at du dreper en person så er ikke det din feil, det er litt din feil for at du ikke tok sikkerheten først og gikk å sjekket deg med lege eller psykolog før du begynte med for eksempel kcannabis for å finne ut om du tålte det eller ikke (snakker om hvis det da hadde vært lovlig selv om det kan gjøre nå au)

jeg sier bare at å få hjerneskade er vanvittig mye emr alvorlig enn å brekke armen = schisofreni kan behandles lett og alt slikt men en død kan ikke..

i tillegg så hjelper hasj/cannabis MOT schisofreni

Paradoksalt nok tyder ny forskning på at hasjbrukere som utvikler schizofreni har bedre evne til å tenke abstrakt, bedre læringsevne og bedre konsentrasjonsevne enn andre som utvikler sykdommen.

så kan de diskuteres om det jeg ikke har bolda ut men det er både beviser for og imot og jeg kan bare si såpass at vi kommer nok ikke til å få noe endelig svar på det før om 5-10år kanskje enda lengre (med andre ord, når det har blitt lovlig noen plasser så de får gjort ordentlig med research og lenge etter ordentlige research begynner å komme ut så får vi vite det... det har blitt gjort ordentlige research på stråling av mobilen men alikavel er det et diskusjonemne som går om igjen og om igjen om det faktiskt er sant)

@troe

ta å gå tilbake til der meg og deg begynte hele sulamitten. ta å les nøye gjennom og finn ut hvem som begynte å være spydig og ha en vanvittig barnslig holdning når du fikk ting mot deg.

hasj/cannabis er ikke skadelig uansett om du bruker eller misbruker men det er mer skadelig for en bruker enn en misbruker

dette klarer ikke du å¨forstå uansett hvor mange ganger jeg forklarer deg det og viser deg det, skal du være så sta i en diskusjon så får du ta det med noen andre, end of bloody story

Lenke til kommentar
Vel, som nevnt før så er det en vesentlig forskjell på psykoser og allergier.

før jeg i det hele tatt gidder å lese resten av posten din så skal vi til bunns her...

å ikke tåle hasj er IKKE psykose, det ER allergi.

psykose skjer IKKE hos alle og IKKE hos mange

det vil si at det er hos enkelte som ikke tålerer det og da blir det til? nettopp ja, allergi

det er ikke en eneste person som tåler hasj som blir psykotisk syk

er du enig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...