Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forskningsgruppa hans har regnet med en rekke parametere som mentale og fysiske skader for individet, fare for samfunnet, kriminalitet som følger med bruk og avhengighet.

 

Alkohol scorer såpass høyt på skade for samfunnet at det tar igjen heroin som scorer høyt på f.eks. fysiske skader.

 

 

Jeg gleder meg forøvrig til Proposition 19-avstemningen i California i morra. Noen som har linker til meningsmålinger som viser hvordan stemningen er der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare jeg som synes han forskeren virket som en idiot? At alkohol er mer farlig enn heroin har jeg vanskeligheter å forstå hvorfor han mener.

ja den tabellen/rangeringa hans var ganske så på tryne ja

 

Alkohol troner som den store, stygge ulven blant rusmidlene. Over tre ganger så farlig som cannabis, 30 prosent farligere enn heroin, og milevis foran alle «konkurrenter». Hvis man kun ser på skader på individnivå, vinner imidlertid heroin. Også crack og metamfetamin er mer skadelig for individet enn alkohol.

 

Merk at det altså er på samfunnsnivå at alkoholen "vinner", mens på individnivå stiller saken seg annerledes. Ikke så merkelig i mine øyne. Dog synes jeg bruken av ordet "farlig" i artikkelen blir veldig uheldig, og det er nok dette som roter det til ift. det tabellen egentlig forsøker å vise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant tall på meningsmålingene i California her. Ved den siste meningsmålingen, avsluttet i går, var det 44% for og 51% mot å legalisere cannabis. Siden april i år har det tippet fram og tilbake og både ja- og nei-siden har ledet. Det kan bli spennende i morgen. Det er regnet ut at California vil tjene $1,4 milliarder i året bare ved cannabisskatt.

 

Edit: @Xtreme-501: Jeg vil tippe vi får resultatet 3. eller 4. november. Det tar også litt tid å telle opp så mange stemmer.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Bare jeg som synes han forskeren virket som en idiot? At alkohol er mer farlig enn heroin har jeg vanskeligheter å forstå hvorfor han mener.

Han ser på samlede samfunnsmessige kostnader. Da er nok alkohol et større problem enn heroin.

 

Gleder meg så jævlig mye til i morgen!

Jeg regner med forslaget blir avvist. Selv om man har komemt langt så tror jeg ikke man er helt i må+l enda.
Lenke til kommentar

Bare jeg som synes han forskeren virket som en idiot? At alkohol er mer farlig enn heroin har jeg vanskeligheter å forstå hvorfor han mener.

ja den tabellen/rangeringa hans var ganske så på tryne ja

 

Alkohol troner som den store, stygge ulven blant rusmidlene. Over tre ganger så farlig som cannabis, 30 prosent farligere enn heroin, og milevis foran alle «konkurrenter». Hvis man kun ser på skader på individnivå, vinner imidlertid heroin. Også crack og metamfetamin er mer skadelig for individet enn alkohol.

 

Merk at det altså er på samfunnsnivå at alkoholen "vinner", mens på individnivå stiller saken seg annerledes. Ikke så merkelig i mine øyne. Dog synes jeg bruken av ordet "farlig" i artikkelen blir veldig uheldig, og det er nok dette som roter det til ift. det tabellen egentlig forsøker å vise.

 

jeg leste det og er godt klar over det men jeg tenkte mer på hvordan ecstacy og de på bunnen stillte seg i forhold til cannabis.

 

eneste grunnlaget til at alkoholen topper er fordi det er så lovlig og utbredt som det er.

eneste grunn til at cannabis scorer så høyt er fordi det er mer populært enn heroin den dag i dag

med andre ord så går den tabellen på hvor populær den er og hvor mye inflytelse det stoffet har på samfunnet etter hvor populær den er (antall brukere)

 

og syntes ikke du selv at det blir ganske så feil å sette sammen en slik tabell på det grunnlaget?

 

skal man sette sammen en slik tabell så må man ta med hvor skadelig det er.

i denne tabellen stiller han en gruppe personer som sitter å ser film og ler etter å ha røykt cannabis på samme nivå som en gruppe mennesker som er uteliggere som setter sprøyte etter sprøyte med heroin og ikke fungerer i det hele tatt... de kan ikke sammenlignes en plass og derfor mener jeg at den tabellen blir så feil

Lenke til kommentar

Husk at det er to typer meningsmålinger. Ene er automatisk, og den ene er live.

 

De er bevist at flere sier Ja når de kan svare automatisk, men live er terskelen mindre for å vise støtten til legalisering

Det er beklagelig å måtte innrømme det, men jeg er dessverre noenlunde sikker på at valget vil tippe MOT, og derfor vil vi ikke få noen legalisering. Det er hva jeg tror.

Lenke til kommentar

Bare jeg som synes han forskeren virket som en idiot? At alkohol er mer farlig enn heroin har jeg vanskeligheter å forstå hvorfor han mener.

ja den tabellen/rangeringa hans var ganske så på tryne ja

 

Alkohol troner som den store, stygge ulven blant rusmidlene. Over tre ganger så farlig som cannabis, 30 prosent farligere enn heroin, og milevis foran alle «konkurrenter». Hvis man kun ser på skader på individnivå, vinner imidlertid heroin. Også crack og metamfetamin er mer skadelig for individet enn alkohol.

 

Merk at det altså er på samfunnsnivå at alkoholen "vinner", mens på individnivå stiller saken seg annerledes. Ikke så merkelig i mine øyne. Dog synes jeg bruken av ordet "farlig" i artikkelen blir veldig uheldig, og det er nok dette som roter det til ift. det tabellen egentlig forsøker å vise.

 

jeg leste det og er godt klar over det men jeg tenkte mer på hvordan ecstacy og de på bunnen stillte seg i forhold til cannabis.

 

eneste grunnlaget til at alkoholen topper er fordi det er så lovlig og utbredt som det er.

eneste grunn til at cannabis scorer så høyt er fordi det er mer populært enn heroin den dag i dag

med andre ord så går den tabellen på hvor populær den er og hvor mye inflytelse det stoffet har på samfunnet etter hvor populær den er (antall brukere)

 

og syntes ikke du selv at det blir ganske så feil å sette sammen en slik tabell på det grunnlaget?

 

skal man sette sammen en slik tabell så må man ta med hvor skadelig det er.

i denne tabellen stiller han en gruppe personer som sitter å ser film og ler etter å ha røykt cannabis på samme nivå som en gruppe mennesker som er uteliggere som setter sprøyte etter sprøyte med heroin og ikke fungerer i det hele tatt... de kan ikke sammenlignes en plass og derfor mener jeg at den tabellen blir så feil

 

Huh, på tabellen får heroin scoren 55, mens cannabis får 20. Hvordan mener du dette er å sidestille de to rusmidlene?

 

Sånn jeg ser det sier tabellen nettopp noe om hvor skadelig et rusmiddel er, men da både samfunnsmessig og på individnivå. Den sier noe om hvor skoen burde trykke ift. ruspolitikken, og vi ser jo godt at cannabis ikke burde være politiets største satsningsområde...

Lenke til kommentar

kan du bare se hvor mye mer informerte og hvor mange fler som vil ha det legalisert nå enn i 1972 da ;)

 

med california som har et vanvittig folketall i forhold til norge så blir de 10% + - noen prosent veldig mange folk som skal stemme og kan dermed utgjøre en veldig stor forskjell i saken.

 

her ser vi til og med at for har vært helt oppe i 55-57% ifølge grafen din ;)

 

ingenting er avgjort før de har stengt stemmeluka, alt kan skje enda ;)

 

jeg selv har tro på at legaliseringen skjer nå men det betyr ikke at det blir det, kan godt hende jeg tar feil men jeg har en tro på det nå :)

pga utvikling og informasjonen som er kommet de siste årene i forhold til hva man visste før og til og med i dag er det underinformert veldig mye som er bevist mange mange ganger i denne tråden her bare

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...