Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Hvilke lovbrudd, annet enn innføring/smugling, kjøp/salg og bruk/besittelse av cannabis, er det cannabisbrukere i så stor grad er innblandet i da? Utover kriminaliteten som direkte kan knyttes til at stoffet er forbudt, så tviler jeg sterkt på at cannabisbrukere er noe særlig mer kriminelle enn folk som feks. drikker alkohol. Men nei, de som er kriminelle utover at de benytter cannabis vil nok fortsette å være det ved en legalisering ja.

Ja, de som livnærer seg av innførsel og salg av cannabis vil nok finne andre illegale inntektskilder, men alle de ressursene som brukes på å straffeforfølge vanlige "lovlydige" cannabisbrukere kan settes inn andre steder. Kanskje vil vi også se et fall i rekrutteringen til de illegale markedene fordi cannabis nok er en inngangsport for mange.

Cannabisbrukere tror jeg ikke er problemet, siden så stor del av befolkningen enten har prøvd det eller bruker det og ellers er lovlydige borgere.

Jeg ser selv at jeg har rotet med teksten og skrevet *brukere når jeg egentlig mente selgere...

Beklager dette.

Er det så rart da? Rus har alltid vært en del av menneskers liv og kommer til å være det i all overskuelig fremtid. Det meste tyder på at mildt og moderat cannabisbruk ikke har større skadevirkninger enn tilsvarende alkoholforbruk, kanskje heller tvært i mot. Hvorfor det ene da er lovlig, mens det andre er forbudt, blir jo da ganske sprøtt. Burde ikke folk få ta det valget selv?

Med denne begrunnelsen mener jeg at vi nærmer oss grensen til andre narkotiske stoffer også.

Amfetamin og speed kan også ha positive effekter i visse situasjoner eller for noen sykdommer og har ikke noen spesielle skadevirkninger i moderate doser så langt jeg har forstått, men betyr det at slike narkortiske stoffer også burde vært total legalisert?

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cannabisbrukere tror jeg ikke er problemet, siden så stor del av befolkningen enten har prøvd det eller bruker det og ellers er lovlydige borgere.

Jeg ser selv at jeg har rotet i teksten og skrevet *brukere når jeg egentlig mente selgere.

Cannabis selgere? Hvilken gren da? Som oftest er naroko-langere studenter som ikke har fått noen ordentlig jobb, som kjenner en kompis som enten gror cannabis eller har kontakter innen organisert kriminalitet.

De fleste av dagens selgere er selv studenter ute etter å tjene en ærlig penge. Jobben deres er ulovlig men hva bryr de seg, det er 90-140kr/g svart i lommen hvert salg.

En total legalisering med moderat avgift er det vi trenger her, om ikke vil dette markedet definitivt bestå.

Lenke til kommentar

Cannabis selgere? Hvilken gren da? Som oftest er naroko-langere studenter som ikke har fått noen ordentlig jobb, som kjenner en kompis som enten gror cannabis eller har kontakter innen organisert kriminalitet.

De fleste av dagens selgere er selv studenter ute etter å tjene en ærlig penge. Jobben deres er ulovlig men hva bryr de seg, det er 90-140kr/g svart i lommen hvert salg.

Poenget er at disse cannabisselgerene faktisk bryter loven for å tjene penger. Om cannabismarkedet forsvinner vil veien til andre brudd på loven for å tjene penger være svært kort.

Selgerene vil naturligvis se etter andre måter å tjene penger på, og med tanke på at de faktisk selger et narkotisk middel for penger, tror jeg sannsynligheten for at de vil selge andre narkotiske middler er stor.

Det er naivt å tro at alle disse ville automatisk blitt lovlydige hvis cannabis ble legalisert. Det er tross alt en grunn til at de selger narkotika og ikke har en vanlig jobb som folk flest.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Klart de vil forsøke å selge andre stoffer. De vil jo prøve å tjene penger. Men de kommer til å møte store problemer underveis. Og det føler jeg er litt av hovedpoenget også egentlig.

Da har de ikke så mye å finne på, bortsett fra vinningskriminalitet. Men det blir uansett en bagatell i forhold.

Jeg kjenner mange som selger og som mener at dersom det hadde blitt lovlig så hadde de vært de første som hadde åpnet coffeeshops :)

Det er enkelte som trives med å dyrke og selge og hadde helst sett at de hadde fått gjort det lovlig.

Lenke til kommentar

Poenget er at disse cannabisselgerene faktisk bryter loven for å tjene penger. Om cannabismarkedet forsvinner vil veien til andre brudd på loven for å tjene penger være svært kort.

Selgerene vil naturligvis se etter andre måter å tjene penger på, og med tanke på at de faktisk selger et narkotisk middel for penger, tror jeg sannsynligheten for at de vil selge andre narkotiske middler er stor.

Det er tross alt en grunn til at de selger narkotika og ikke har en vanlig jobb som folk flest.

Ikke om cannabis er et inngangsdop. I så fall vil narko-bruk gå ned, og deretter kommer behovet for narkotikum. (selv er jeg en tilhenger av total legalisering av alle narkotikum, og heller god kontroll) Faktum er i alle fall at cannabis markedet i dag er drevet av mange, en god del av dem er som meg og deg, helt vanlige nordmenn. Selv gror jeg tobakk, og jeg lover deg at uansett hvor lovlig den tobakken jeg gror er, har jeg ikke byttet til å gro opium, khat, eller cannabis. Så det du sier om at disse kriminelle vil bytte felt, er jeg uenig i.

Selgerene vil ikke se etter andre måter, så lenge de kan gro sin egen cannabis, og heller selge den til coffeeshops for en ganske rimelig pris. Å selge kokain, heroin og andre slike stoffer er det jo ikke mange studenter som er ute etter i dag.

Det er naivt å tro at alle disse ville automatisk blitt lovlydige hvis cannabis ble legalisert.

først og fremst må jeg håpe at du forstod ironien i det du skrev her, jeg fikk meg en ganske god latter. Et latinsk sitat hører godt hjemme her; "Når katapulter blir ulovlige, vil bare kriminelle ha katapulter", og på engelsk "When catapults are outlawed, only outlaws will have catapults".

Men faktum er at jeg selv har benyttet meg av cannabis, når det blir lovlig, kommer jeg ikke til å gå over til ulovlige stoffer, bare fordi jeg er ute etter å være en rebell. Tingen er at slike mennesker eksisterer, men de hadde før eller siden gått over uansett.

Jeg kjenner mange som selger og som mener at dersom det hadde blitt lovlig så hadde de vært de første som hadde åpnet coffeeshops :)

Får håpe de er raske, fordi jeg har selv en del venner (inkl. meg selv) som er meget ute etter å lage coffeeshops.

Det er enkelte som trives med å dyrke og selge og hadde helst sett at de hadde fått gjort det lovlig.

Jeg dyrker tobakk på denne måten, skulle aller helst grodd cannabis om det var lovlig, jeg er selv veldig glad i planter.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Om du gror tobakk eller hadde grodd cannabis for eget bruk er helt greit, og dette har jeg ingenting i mot.

Det jeg skriver er at om noen er desperate nok til å selge ulovlig narkotika nå, blir ikke desperasjonen mindre om cannabis blir legalisert. Jeg vil tro at for de fleste som selger cannabis er inntekt det sentrale ordet, og ikke en form for lidenskap til vekst og bruk av cannabis slik som du beskriver.

Jeg vil tro (men dette kan sikkert dere mer om enn meg) at de fleste som selger cannabis i Norge i dag ikke gror sin egen cannabis, men at dette er et rent videresalg fra Marokko eller hvor det nå enn kommer fra.

De fleste vil hverken ha plass eller kapital til å gro dette selv.

Når jeg snakker om kriminelle mener jeg igjen kun personer som står bak innføring, videresalg og salg av cannabis, ikke brukere.

Jeg forstår hva du mener med ironien med sitatet du innkluderte i innlegget, men forstår du poenget med det jeg skrev? (siden du siterte det totalt ut av kontekst).

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg forstår ihvertfall hva du mener. De som selger masse stoffer er jo ute etter penger, ingen tvil om det.

Men litt av poenget er at dersom cannabis blir lovlig så sliter de langt mer enn i dag.

Og dersom de samme selgerne da går over på andre måter å tjene penger på så mener jeg dette problemet blir rimelig lite i forhold til hva man tjener på legaliseringen.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Om du gror tobakk eller hadde grodd cannabis for eget bruk er helt greit, og dette har jeg ingenting i mot.

Det jeg skriver er at om noen er desperate nok til å selge ulovlig narkotika nå, blir ikke desperasjonen mindre om cannabis blir legalisert. Jeg vil tro at for de fleste som selger cannabis er inntekt det sentrale ordet, og ikke en form for lidenskap til vekst og bruk av cannabis slik som du beskriver.

Det er problemet, vi kan aldri si dette helt sikkert, men jeg kjenner selv mange som selger, hovedpoenget er inntekt, men en veldig viktig faktor er at disse er gode mennesker som ikke ønsker å skade deg, og som overhodet aldri kommer til å røre kokain/heroin om livene deres var avhengig av det, bare fordi de er kjent for å være farlige. Cannabis er i narko miljøet kjent som et veldig mildt dop, og kan derfor ikke sammenliknes med heroin.

Jeg vil tro (men dette kan sikkert dere mer om enn meg) at de fleste som selger cannabis i Norge i dag ikke gror sin egen cannabis, men at dette er et rent videresalg fra Marokko eller hvor det nå enn kommer fra.

De fleste vil hverken ha plass eller kapital til å gro dette selv.

om du sjekker Kripos' lister, (har dem dessverre ikke her akkurat nå, skal legge ved link og sitering, om dette er nødvendig) står det at 200-300 (husker ikke direkte tall) Gro-hus ble tatt i Norge i 2009, noe som peker på at mye cannabis er grodd her i landet. Det skulle ikke forundre meg at det er (dette kommer jeg på) 5-10 tusen grohus i Norge.

Videresalg fra Marokko er vell som oftest hasj, da er det enten fra Marokko eller Afghanistan, om jeg ikke tar feil. Det betyr at dette rett og slett er en importvare, og det hadde vell rent økonomisk sett vært positivt om vi dyrket det her (på lovlig vis) og solgte det med avgifter, jeg ser for meg at Cannabis kan bli like/mer populær enn tobakk på lengre sikt.

Når jeg snakker om kriminelle mener jeg igjen kun personer som står bak innføring, videresalg og salg av cannabis, ikke brukere.

Hvorfor er det så galt å selge cannabis da? Eneste grunnen som er i dag er at det er ulovlig. Tingen er du selv sikkert har venner som bruker cannabis, men ytterst få av dem er selgere (om noen). Dermed er det lett å sette smuglere og langere i bås, når en som selger cannbis er like kriminell som en som kjøper det, slik er i alle fall min tankegang.

PS, det har seg slik at min hjemmedyrkede tobakk ikke lovlig kan selges i Norge, er jeg da en ond langer om jeg går ut på gaten og selger den?

Jeg forstår hva du mener med ironien med sitatet du innkluderte i innlegget, men forstår du poenget med det jeg skrev? (siden du siterte det totalt ut av kontekst).

Så absolutt, og du har mange gode poeng.

EDIT:

her er statistikken fra kripos: (lenke, se side 16)

År 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

Mengde planter 27 kg 28 kg 27 kg 18 kg 16 kg 22 kg 131 kg 43 kg 52 kg 119 kg 347 kg 55 kg

Antall beslag 148 124 111 108 126 135 143 124 124 207 217 203

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Det er fortsatt fryktelig rart å lese om motstanden mot cannabis, da spesielt når man stort sett motargumenterer seg selv. At cannabisbrukere ofte er linket opp mot kriminalsaker er fordi det er forbudt. Det er også morsomt at SAMTLIGE av de jeg har diskutert dette med de siste årene aldri har prøvd stoffet. Da er det også fryktelig lett å tro at det gjør deg kjempefarlig og voldelig. :p

Det er uansett et grovt brudd på menneskerettighetene å kriminalisere dette stoffet.

Grunnen til at cannabis ofte er linket opp mot kriminalsaker er ikke fordi det er forbudt. Om stoffet var lovlig, ville ikke kriminelle cannabisbrukere pludselig gjøre mindre andre lovbrudd enn røyking.

Som andre har antydet vil kriminelle finne andre måter å tjene penger på om cannabis blir legalisert, enten om det f.eks er biltyveri eller salg av andre narkotiske middler.

Hvordan er dette et grovt brudd på menneskerettighetene?

Jeg er absolutt for legalisering av cannabis for medisinsk bruk, noe som også avstemmningen på toppen av siden viser at de fleste her er.

Det virker derimot ut som de fleste som faktisk skriver noe i tråden argumenterer for medisinsk bruk, men egentlig bare ønsker å ta seg et blås uten å bryte loven.

Cannabisbrukere er kriminelle i Norge i dag. Man må inn i et kriminelt miljø for å skaffe seg cannabis. Kriminelle miljøer genererer kriminalitet.

Det folk argumenterer med, er at cannabis fremprovoserer voldelig atferd, og det er svada. Et sort cannabismarked er det overalt, og de aller fleste som selger cannabis i dag er mobile nok til å kunne selge det andre steder enn i Norge.

Det er et grovt brudd på menneskerettighetene fordi det er en frarøvelse av personlig frihet.

Og ja, det å kunne ta et blås uten å bryte loven er ett av argumentene for legalisering. Jeg akter ikke å la noen byråkrater på Stortinget som jeg ikke kjenner, aldri har møtt meg eller ikke vet noe om meg, få bestemme hva jeg vil gjøre med min egen kropp. Det er helt kokkelimonke.

Har for øvrig, som en liten digresjon, aldri møtt en cannabisbruker som ikke har respekt for øvrige deler av loven, fordi de aller fleste kriminalsaker inneholder minst ett offer. Cannabisbruk har ingen ofre, men likevel er det ulovlig fordi man bestemte seg for å være kjemperasistiske og kvalmende kyniske i USA på 1930-tallet.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Tror det er lett å bli en dealer pga gode kontakter. Har man gode kontakter vil mange kompiser spørre om man kan skaffe for de. Da vil nok mange begynne å kjøpe inn større kvanta og selge med profitt da de uansett driver på med formidling. I tillegg ser nok mange på cannabisbruk som en ganske stor utgift da man får en overpriset vare, ofte dårlig kvalitet og undervekt er noe man ikke skal se bort fra. Når man i tillegg har venner som alltids skal snylte litt vil nok dealing bli mye mer attraktivt. Tror også det er vanlig blant dealere å selge stoffer man bruker selv.

Man kan sammenligne det med hvordan det hadde vært viss alkohol hadde vært ulovlig. Da hadde det blitt mange flere som hadde startet med hjembrenning og de fleste av dem hadde nok også solgt til venner som ikke brenner selv.

Problemet med at dealere går over til tyngre stoffer hvis cannabis blir legalisert kan man løse med å legalisere all narkotika.

Endret av Kun10kr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om andre er av samme oppfatning, men i teorien skal jo hasj være mer potent enn pot, men hvorfor er ikke dette sant i Norge? Da må jo det eneste svaret på dette være at tungt kriminelle importerer hasj tilsatt stoffer som aldeles ikke hører hjemme. Det er ikke mer enn logisk, men selvfølgelig kan det jo hende tilstanden her er annerledes enn i resten av landet. Faren og poenget har jeg hvertfall skrevet. Det er med unntak av påske og jule-tider hvor "godhasjen" kommer, såkalt "nepal", "svarting" eller "pollen" om du vil.

Lenke til kommentar

De trenger vel neppe tilsette noe annet enn oppkverna cannabisblader i hasjen..

I bunn og grunn virker det du sier logisk, men dessverre har det seg slik at hasjen fort kan gå igjennom mange ledd før den når deg. Det er usannsynlig at som krysser grensen er forurenset, siden den skal over grensen, så mye som mulig. Nå etter den har krysset grensen selges den til langere, langere har ikke cannabisblader, for ikke å snakke om at cannabisblader mest sannsynligvis ikke hadde hatt samme konsistensen som hasj. Det er derfor lett å tilsette ting som plast, benzen eller tjære til denne lille hasjklumpen for å øke profitten.

Lenke til kommentar

Notelitten har sannsynligvis rett i hvordan hasj utvannes. Det utvannes sannsynligvis ikke av cannabisblader, men med ting de faktisk har tilgjengelig. Som f. eks tjære og henna. Henna er da rimelig vanlig. Ofte merker man også at hasjen er "tørr" og lukter palle. Usikker hva dem har spedd ut med da, men kan også godt være at hasjen har vært gravd ned over lengre tid. Av og til merker man at den smaker skikkelig drit, men fungerer ganske bra igjen. Mange forskjellige typer.

Men den siste trenden har ihvertfall i Trondheim vært at prisene har gått markant opp det siste året, spesielt siste halvåret. Nå må man opp i 150,- per gram for å få noe nogenlunde ok. 180,- er ikke uvanlig heller for å få noe man før hadde som standard. Imens har prisen på amfetamin og speed gått ned så nå koster det faktisk MER for et godt gram hasj enn for speed. Dette er ikke en god utvikling.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Utlbanding er ikke kun et problem med cannabis og har med mange andre stoffer mye større problemer. Trodde egentlig ikke problemet var så stort med cannabis, men når jeg tenker meg om så har jeg vært borti mye rar hasj som nesten må være utblandet utfra lukt, konsistens og rus.

Det som også får en del unge under 18 til å gå over til amfetamin er at de har blitt tatt for cannabis og derfor må på pisssing. Pga av cannabis sitter så lenge i urin som det faktisk gjør, går mange over til andre stoffer som amfetamin. Har selv snakket med en litt yngre kompis av meg som er i et miljø hvor mange er blitt tatt for cannabis bruk og derfor gått over til amfetamin.

Et forbud skaper så mye problemer at jeg rett og slett ikke skjønner hvorfor de kan holde noen stoff ulovlig. Dette gjelder ikke bare cannabis, men alle stoffer som blir brukt som rusmidler i dag.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Det som hadde vært optimalt, var om samtlige cannabisaktivister i Norge satte seg foran Stortinget med hver sin fete joint i hånda. Politiet kan maksimalt utstede en bot for besittelse av et såpass lite kvanta, og det hadde vært skikkelig provokativt, og ikke minst kanskje utløst et aldri så lite gjennombrudd i saken. Selvsagt forutsatt at mange tusen røykere stilte opp.

Hvorvidt man skal legalisere cannabis som nytelsesmiddel er i det minste diskusjonsverdig. Industriell hamp, derimot, er det helt noldus at ikke er lov. Enhver miljøverner bør se seg enig.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Cannabis lider fortsatt stort av stigmatisering og stereotyper. Det er fortsatt såpass tabu at den vanlige mann i gata ikke tør stå frem som røyker. Rett og slett fordi de har noe å tape og vil ikke risikere at sjefen, svigermora eller naboen observerer dem med en joint i kjeften, eller i en eller annen marijuanamarsj. Resultatet er at dem som står igjen er stereotypene med skitne dreads som ikke har NOE å tape på å stille opp. Det er en ond sirkel. Først må noen i dress stå frem og stolt si at dem er røykere, for å danne en slags bevegelse så neste person også tør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...