Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

+1 kenny bones

 

det er nesten inge mot argumenter lengre...

 

de aller fleste på gata jeg snakker mer her i byen iallefall sier at alkoholen må bli forbudt og hasj må legaliseres

og jeg tror de aller fleste på de 186 sidene her er enige i det

 

Edit: 187 sidene (blei det til nå :p )

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg føle det heller blir diskusjonar innbyrdes dei som er for legalisering.

 

Hvis det blir legalisert snart så kjem eg sikkert til å oppleva den kulaste russefeiringa i historia. :D

 

edit: med snart meinar eg ca. 1-2 år, eg er ikkje så optimistisk at eg trur det skjer alt for snart. :p

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke drikke alkohol, selv om jeg vil. Jeg kan, men da risikerer jeg helsen min.

Så den dagen cannabis blir legalisert her i norge så er det en her som blir meget glad, ikke for at jeg røyker så mye lengre....men det at jeg kan faktisk kose meg med noe uten og tenke på snuten osv. som jeg forøvrig har sluttet med.

Men man er ihvertfall ikke "kriminell" lengre :love:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Legalisering for medisinsk bruk, er min mening.

 

Syns det blir for dumt å røyke, når man kan gjøre andre ting.

Jeg skal ikke uttale meg så veldig mye, fordi jeg ikke har prøvd det, og jeg kommer heller ikke til å gjøre det.

Jeg har venner som driver med det, og det eneste de gjør etter å ha rusa seg er jo å sitte og se slappe ut, eller le av helt irrelevante ting.

Nå var det vel "brunt" - eller hva de profesjoneller kaller det - de røyka, men still, meningsløst.

 

Alkohol blir man hvertfall litt livlig av! :D

 

I vote alcohol.

Lenke til kommentar

Legalisering for medisinsk bruk, er min mening.

 

Syns det blir for dumt å røyke, når man kan gjøre andre ting.

Jeg skal ikke uttale meg så veldig mye, fordi jeg ikke har prøvd det, og jeg kommer heller ikke til å gjøre det.

Jeg har venner som driver med det, og det eneste de gjør etter å ha rusa seg er jo å sitte og se slappe ut, eller le av helt irrelevante ting.

Nå var det vel "brunt" - eller hva de profesjoneller kaller det - de røyka, men still, meningsløst.

 

Alkohol blir man hvertfall litt livlig av! :D

 

I vote alcohol.

 

Er bare og vote alkohol det, men tenk over at det finnes faktisk folk som ikke kan drikke det...samme om de har lyst til det ;)

Lenke til kommentar

jeg leste ikke et eneste ord av de selv anna enn overskriften fordi jeg hadde ikek fått opp øynene engang og jeg har hatt stappfull dag så måtte bare finne noe i full fart.

 

trodde de var relevante etter overskriften men beklager hvis de ikke var det

 

my mistake

 

Fair nok at man kan gjøre en feil, men jeg synes altså det er ganske drøyt at du hevder at det jeg skriver er bullshit fordi jeg er kunnskapsløs og ikke har lest rapportene, hvorpå du så går hen å viser at du selv ikke har oversikt. Flott måte å debattere på...

 

Jeg venter fortsatt i spenning på at du faktisk skal vise til rapportene som beviser at cannabis er totalt ufarlig. Jeg skulle gjerne også ønske å høre din definisjon av ufarlig i samme slengen, for noe sier meg at det kanskje er her stridens kjerne ligger. Er ikke potensielle negative bivirkninger (eller mulige allergiske reaksjoner for den del, selv om jeg mener dette er helt irrelevant i denne sammenhengen) nettopp et aspekt som gjør at man kan betegne et medikament/rusmiddel som potensielt farlig?

 

Jeg mener at betegnelsen ufarlig er problematisk fordi det signaliserer at man ukritisk kan forsyne seg uten hensyn til dose og hyppighet, mens sannheten er at misbruk har negative konsekvenser i likhet med alle andre rus- og legemiddler.

Lenke til kommentar

Cannabis er definitivt ikke ufarlig. Men de reelle skadene er så små at det spiller så liten rolle i den store sammenhengen. Dette er det viktigste poenget synes jeg.

 

I tillegg til CBD-forskningen som jeg synes er utrolig interessant. Tenk hvis det faktisk viser seg å være slik, at CBD regulerer virkningen til THC og i seg selv er antipsykotisk! Det at dersom blanding mellom disse er optimal så vil aldri brukeren føle paranoia, redsel eller følelsen av å ikke være på plass. Disse symptomene er fellestrekket for dem som får psykiske problemer som følge av stort hasj og cannabisforbruk.

Og de aller fleste har vel også opplevd paranoia etter å ha røkt hasj eller marihuana.

 

Da er jo dette et enormt påskudd for legalisering slik jeg ser det. Det snur argumentene mot legalisering helt rundt. Når det er ulovlig vil jo selvfølgelig de som dyrker og selger og som forsker på genmanipulasjon fokusere på de artene som har mest mulig THC. Fordi THC gir rusen, CBD gir ingen direkte rus. Enklere å selge og mer profitt.

Lenke til kommentar

CBD utgjør utvilsomt et spennende aspekt ja - skal prøve å sette meg mer inn i det.

 

Det er også greit å poengtere tenker jeg, at sammenhengen mellom cannabis og psykiske lidelser er omdisktuert. Man ser i flere undersøkelser tendenser til at forekomst av cannabisbruk og psykiske lidelser korrelerer, men uten at dette nødvendigvis påviser en kausal sammenheng. Rus og psykiske lidelser er genrelt et vanskelig område fordi selvmedisinering er så utbredt og det er vanskelig å skille mellom høna og egget. Her må det forskes mer, uten at jeg mener dette avskriver igangsettelsen av en legaliseringsprosess. Snarere er det viktig å informere om mulige risikofaktorer slik at folk selv kan foreta veloverveide valg.

 

Men nå er det ikke kun aspektet med psykiske lidelser jeg tenker på når jeg forsøker å problematisere cannabisbruk. Som jeg har nevnt til det kjedsommelige, så ser man altså at cannabis nedsetter en del kognitive funksjoner, noe som er relevant ift. sekundære skader og sosiale problemstillinger. Ved lett og moderat bruk er denne virkningen kun til stede under selve rusen, mens den ved misbruk også er til stede utover perioden brukeren er ruset. Slik informasjon vil være sentral ved en evt. legalisering for å promotere bevissthet ift. bruk og måtehold.

 

Men ja, jeg er fullstendig enig i at kriminaliseringen er både selvmotsigende og uhensiktsmessig, og det er jo ting som tyder på at folk "lenger opp i systemet" også begynner å få øynene opp for dette. Så får vi bare se hvor det fører oss :)

Lenke til kommentar
Jeg venter fortsatt i spenning på at du faktisk skal vise til rapportene som beviser at cannabis er totalt ufarlig. Jeg skulle gjerne også ønske å høre din definisjon av ufarlig i samme slengen,

 

her har du omtrent svaret:

 

Cannabis er definitivt ikke ufarlig. Men de reelle skadene er så små at det spiller så liten rolle i den store sammenhengen.

 

cannabis som alt annet har sine bivirkninger og slikt og derfor sier dere at det ikke er totalt ufarlig.

men cannabis sine bivirkninger er så lite alvorlige og så små at det ugjør ingen fare for helsen din og derfor sier jeg at det er totalt ufarlig

jeg tar ikke hver minste lille nanoprikk til argument for at det er farlig.

jeg ser heller på hva som virkelig er farlig og ikke. hva som ødelegger helsen din eller ikke

 

http://www.itavisen....-apple-er-verst

ta denne som eksempel på det:

"Linux var det OSet med flest sikkerhetshull i første halvdel i 2010, men hullene karakteriseres ikke som like alvorlige som de funnet i produkter fra Apple og Microsoft. "

 

" Apple beholder også i år sin posisjon som selskapet med flest sikkerhetsbrister. Apple stod for ikke mindre enn fire prosent av alle sikkerhetsfeil under den aktuelle perioden. "

 

 

linux er de med flest feil men mac er verst fordi det er mer alvorlige feil.

 

samme sier jeg cannabis er totalt ufarlig fordi de bivirkningene som er der er så ufarlige for din helse og er så små at det utgjør ingen fare. derfor sier jeg at cannabis er totalt ufarlig og derfor sier rapportene også det. nøyaktig det samme: det har sine bivirkninger men de er ikke farlige eller alvorlige så cannabis er totalt ufarlig.

 

til og med i den ene linken der jeg kun lest overskriftene stod det at cannabis var sunt og godt for hjertet.

 

du får vente lenge får hvis du ikke gidder å google selv etter flere dager så gidder ikke jeg å google for deg.

jeg kan finne mange rapporter med litt googling men så kan du au.

 

 

CBD utgjør utvilsomt et spennende aspekt ja - skal prøve å sette meg mer inn i det.

du må undersøke CBN au da fordi det er og et stoff som er innblanda i cannabis

(stod på weed.no link jeg har lagt ut tidligere)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Javel, da har vi nok forskjellige definisjoner på "ufarlig". Potensielt utløsende faktor for alvorlige psykiske lidelser, herunder psykoser, går ikke inn under "ufarlig" i mitt vokabular. Og, som jeg allerede har vist, så er jeg fullstendig klar over at denne sammenhengen er omdisktuert og ikke er sikker. Det kan godt være at cannabis ikke utløser psykoser og at det kun er selvmedsinering det er snakk om, men det er denne usikkerheten vi må ta inn over oss. Vi er faktisk ikke sikre på hvordan dette forholder seg ennå, og å benytte begrepet "ufarlig" blir for meg da svært unyansert og skødesløst.

 

Og at cannabis kan være sundt eller være nyttig som legemiddel eliminerer da ikke de negative aspektene - det er ikke sort-hvitt, enten-eller dette her. Målet mitt med å delta i denne debatten er å nyansere de ulike oppfattelsene som eksisterer rundt cannabis fordi jeg mener et slikt nyansert bilde er viktig hvis stoffet skal legaliseres. Jeg mener det er sentralt at man ikke forsøker å totalt ufarliggjøre ("glorifisere") cannabis fordi det i forbindelse med en offentlig debatt rundt legalisering vil kunne gi vann på mølla for nei-siden - de kan her kan argumentere for at man overser mulige negative konsekvenser. Jeg mener det er viktig å anerkjenne også de negative aspektene ved cannabisbruk, men at man argumentrer for at disse bedre kan motarbeides gjennom en ryddig og regulert legaliseringsprosess og/eller at de medfører mindre samfunnsmessige kostnader enn det den nåværende kriminaliseringen gjør. Den offentlig tilgjengelige informasjonen rundt cannabis har lenge vært preget av skremselspropaganda og det er viktig at man ikke går i den motsatte grøfta i et forsøk på å få igjennom legalisering.

 

Du begår dessuten en stor feil når du ber meg finne stoff som underbygger dine synspunkter - det er ikke slik en god debatt fungerer. Når du velger å delta i her og å argumentere mot mine synspunkter er det også ditt ansvar å begrunne hvorfor du mener at jeg tar feil.

 

Edit: Ser der ja, både info og referanse rundt noe du mener jeg bør se nærmere på. Takk :)

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
CBD utgjør utvilsomt et spennende aspekt ja - skal prøve å sette meg mer inn i det.

du må undersøke CBN au da fordi det er og et stoff som er innblanda i cannabis

(stod på weed.no link jeg har lagt ut tidligere)

Sjølv om det er i cannabisen betyr det ikkje at det gjer stort.

Leste gjennom ein del på weed.no i går (frykteleg mange skrivefeil der, btw), og etter det eg huske var det vel helst CBD og THC som verkeleg gjor noko?

 

edit: litt meir refs mot weed.no

det ser ut som dei har kopiert frå erowid utan å oppgi kilder, som for eksempel:

 

 

frå weed.no:

Positive:

 

Bedre humør

Avslappende, mindre stress

Kreativ og dypere filosofisk tenkning, ideer og tanker strømmer lett og uhindret

Større nytelse og forståelse av musikk

Større oppmerksomhet på sanseopplevelser (smak, lukt, følelser -- spise, drikke, sex mv.)

Musklene slapper av

Lindrer enkelte smerter (hodepine, kramper m. m)

Reduserer kvalme (blir brukt medisinsk)

Nøytrale:

 

Økt appetitt. Stor lyst på søtsaker, sjokolade, chips og annet.

Generelle bevissthetsendringer og nye måter å tenke på.

Negative:

 

Svimmelhet

Tretthet

Røde øyne

Tørrhet i munnen

Forstyrrelser i lineær og logisk tankegang

Oppmerksomhetsevnen reduseres

Spenninger i ansiktsmuskler (ikke så vanlig)

Hoste og slim problemer

Kortidshukommelse påvirkes og kan virke dårlig ved stort forbruk

Langsom reaksjonsevne

Hjertebank

Nervøsitet

Kaldsvetting

Panikk

Paranoid tankegang

Psykologisk avhengighet etter lang tids bruk / misbruk.

 

Frå erowid:

POSITIVE

mood lift, euphoria

laughter

relaxation, stress reduction

creative, philosophical, abstract, or deep thinking : ideas flow more easily

increased appreciation or awareness of music; deeper connection to music; increased emotional impact of music

increased awareness of senses (eating, drinking, smell)

change in experience of muscle fatigue; pleasant body feel; increase in body/mind connection

pain relief (headaches, cramps)

reduced nausea, increased appetite (used medically for this)

boring tasks or entertainment can become more interesting or funny

NEUTRAL

general change in consciousness

increased appetite, snacky-ness

slowness (slow driving, talking)

change in vision, such as sharpened colors or lights

closed-eye visuals (somewhat uncommon)

tiredness, sleepiness, lethargy

stimulation, inability to sleep (less common)

blood-shot eyes (more common with certain varieties of cannabis and inexperienced users)

mouth dryness, sticky-mouth (varies with strain)

interruption of linear memory; difficulty following a train of thought

cheek, jaw, facial tension / numbness (less commonly reported)

racing thoughts (especially at high doses)

time sense altered (for example, cars seem like they are moving too fast); time dilation and compression are common at higher doses

NEGATIVE

nausea, especially in combination with alcohol, some pharmaceuticals, or other psychoactives

coughing, asthma, upper respiratory problems

difficulty with short-term memory during effects and during periods of frequent use (Ranganathan M, D'Souza DC, Psychopharmacology, 2006)

racing heart, agitation, feeling tense

mild to severe anxiety

panic attacks in sensitive users or with very high doses (oral use increases risk of getting too much)

headaches

dizziness, confusion

lightheadedness or fainting (in cases of lowered blood pressure)

paranoid & anxious thoughts more frequent

possible psychological dependence on cannabis

clumsiness, loss of coordination at high doses

can precipitate or exacerbate latent or existing mental disorders

 

Endret av Alliha
Lenke til kommentar
Svimmelhet

Tretthet

Røde øyne

Tørrhet i munnen

Hjertebank

Nervøsitet

Kaldsvetting

Panikk

Paranoid tankegang

Oppmerksomhetsevnen reduseres

Forstyrrelser i lineær og logisk tankegang

Paranoid tankegang

 

disse negative effektene gjelder kun når man ikke er innrøykt. blir dette legalisert så blir veldig mange innrøykt og da skal jeg love deg at det blir strøket fort av lista.

jeg har nevnt tidligere at man går ikke ut når man er nyrøyka og slikt og det er nettopp fordi de tingene som står i quoten. når du er innrøyka er alle disse tingene forsvunnet.

 

Psykologisk avhengighet etter lang tids bruk / misbruk.

og denne er akkurat samme som det tobakk gjør (nikotin) gjør deg avhengig og er ikke en negativ effekt så lenge stoffet ikke er farlig

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Psykologisk avhengighet etter lang tids bruk / misbruk.

og denne er akkurat samme som det tobakk gjør (nikotin) gjør deg avhengig og er ikke en negativ effekt så lenge stoffet ikke er farlig

Sammenligner du et av de mest avhengighetsdannende stoffer mennesket kjenner til, med psykologisk avhengighet? :thumbdown:

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

det er akkurat det samme vizla. de to har ingen forskjell what so ever

 

hvem som helst kan slutte å røyke tobakk, så lenge de er sterke nok i psyken = psykologisk avhengihet = nikotin

hvem som helst kan slutte å røyke hasj/marijuana så lenge de er sterke nok i psyken = psykolisk avhengighet = THC CBD

 

ingen av de er slik at de tvinger kroppen til en avhengighet. alt ligger i psyken. hvordan din eller ola nordmann sin psyke er. det har ingeting med avhengighet å gjøre egentlig i det hele tatt. det har med lyst, engasjemang og psyken...

Lenke til kommentar

Alkohol er på mange måter verre enn THC, og ikke minst mye mer skadelig.

 

Jeg har ikke lyst å begynne å røyke marijuana, men jeg støtter legalisering av prinsipp! Vi lever i 2010, sosialismen er døende, liberalismen står frem, vi vil velge selv og om vi skal velge så er marijuana et bedre valg enn etanol.

Lenke til kommentar

det er akkurat det samme vizla. de to har ingen forskjell what so ever

Nikotin er da vitterlig fysisk avhengighetsdannende, noe Cannabis ikke er? De fleste(alle?) ex-røykere blir aldri kvitt suget etter en sigarett, derimot er symptomene etter endt bruk av Cannabis over etter 1-2 uker på det meste og for de fleste kun 2-3 dager. Det vanligste her er i kun lettere svette, gjentagent tankemønster og lettere irritabel hvis man har røyket tett over en uke eller mer.(Typisk for psykisk avhengighet)

Sammenligner du dette med hva som er vanlig hvis man slutter å røyke, så er påstanden din enda mer hårreisende.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...