Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor det er så mye debatt over dette. Så lenge alkohol er lov, så er det like tåpelig som at jeg må lære 2 skriftspråk på skolen(bokmål, nynorsk). Eneste som syter over bongen i bokhylla er mormor, når hun er på besøk. Og jeg bor fortsatt hos mor og far, som ikke driver med slikt(far røyker rullings). Jeg bruker den bare et par ganger i året(cannabis, aldrig prøvd og kommer aldrig til å prøve hasj). Men det er ikke noe for meg.

Jeg røyker ikke vanlige siggaretter heller.. Begge deler er helsefarlig uansett. Og dyrt.

Veldig tåpeleg samanlikning. Nynorsk har ein for å bevara kulturmangfaldet.

Men for ikkje å bare holda meg off-topic: er det nokon politiske parti som i det heile tatt vurdere dette nå? Einaste eg veitt om er Unge Venstre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det foregår debatter på stortinget hele veien de 2 siste årene om at det skal legaliseres.

stavanger vurderes som test by

http://www.weed.no/arkiv.php

Målet er å legalisere cannabis og la Stavanger være prøveby for landets første

(finner ikke i hvilken denne står i men står som undertekst i google søket og har lest det i aviser og andre plasser og men husker ikke hvor)

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/4/2/2.html?id=540333

Straffelovkommisjonen har delt seg i et flertall og mindretall i spørsmålet om avkriminalisering av bruk av narkotika. Flertallet i kommisjonen (Coward, Hauge og Sulland) går inn for å avkriminalisere bruk av narkotika, og erverv og besittelse av narkotika til eget bruk, se delutredning VII side 330 - 331. Forslaget til flertallet innebærer at legemiddelloven § 24 første ledd første handlingsalternativ om besittelse og bruk av narkotika oppheves, og at videreføringen av straffeloven 1902 § 162 første ledd ikke omfatter erverv og besittelse av narkotika til eget bruk, jf. § 25-1. Sammenfatningsvis gir flertallet følgende begrunnelse for sitt standpunkt (side 330 - 331): For det første vises det til at skadefølgeprinsippet tilsier en avkriminalisering, idet de direkte skadevirkningene ved bruk av narkotiske stoffer utelukkende rammer brukerne. Dernest fremholder flertallet at på samme måte som ved bruk av alkohol, tobakk, sniffestoffer mv., bør også bruk av narkotika være straffritt. Slik bruk bør bekjempes med andre midler enn strafferettslige sanksjoner. For det tredje vises det til at overfor langtkomne misbrukere taler rent menneskelige hensyn for en avkriminalisering. Her vil en strafforfølgning være lite formålstjenlig og virke urimelig. Videre vises det til at på tross av et lavt straffenivå, vil strafforfølgningen ha en stigmatiserende effekt sosialt sett. Det pekes også på at kriminaliseringen ikke først og fremst er begrunnet i ønsket om å straffe brukerne, men at den gir hjemmel for ulike politimetoder som uavhengig av kriminalisering av bruken vil kunne benyttes i vid utstrekning. Endelig anføres at å hindre utbredelsen av narkotiske stoffer er en oppgave av helsepolitisk og sosialpolitisk art, hvor andre midler enn strafferettslige tiltak må benyttes.Mindretallet i kommisjonen (lederen Høgetveit og Fossgard) går imot en avkriminalisering, og begrunner dette med at det dreier seg om rusmidler som det er sterkt ønskelig å hindre utbredelsen av. Videre vises det til at avkriminalisering vil være et uheldig signal overfor unge personer i en valgsituasjon. Mindretallet peker også på at det forhold at besittelse og bruk av visse rusmidler er tillatt, for eksempel alkohol, taler snarere mot enn for å tillate flere skadelige stoffer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det du skriver til meg er bullshit.

av alle tusen rapportene som er gjort på dette så har det ikke kommet fram en eneste farlig ting me det uansett mengde/dose

det HAR IKKE MEN KAN HA og det AVHENGER fra person til person på TOLERANSEN

hugo har ikke halvparten av kunnskapen innenfor dette som det vi andre som diskuterer her har virker det som for noe mer bullshit skal man lete lenge etter

Da får du nesten begrunne hvorfor det jeg skriver er bullshit da, og da med noe mer objektivt enn din egen synsing og erfaringer. Du har nevt rapporter i flere innlegg, men jeg har så langt ikke sett noen referanser. Kanskje på tide å hoste opp noen...?

Selv har jeg allerede pekt til forskningsundersøkelser publisert i seriøse tidsskrift som underbygger mitt argument. Det er med andre ord ikke min "mangelfulle kunnskap" det her er snakk om, men seriøs forskning. Mener du at det som kommer frem her er feil? Igjen, da må du begrunne hvorfor.

Lenke til kommentar
Da får du nesten begrunne hvorfor det jeg skriver er bullshit da

da kan du begynne med å lese deg gjennom de 5-10 siste sidene og linkene og alt i quotes og alt sammen (gjerne les hele tråden som er relevant til dette)

det står hele forklaringen... ikke min skyld at du ikke gidder å lese hva som har blitt sakt tidligere og det er faktiskt en regel au det på dette forumet å lese det som har blitt skrevet tidligere før man poster.

Lenke til kommentar

Jeg mener at cannabis burde legaliseres til såkalt 'medisinsk' bruk.

Altså for de som har seriøse problemer som f.eks stress, kreft, psykiske problemer og ellers andre sykdommer hvor cannabis kan redusere smerten.

Det er nettopp dette de har gjort i California, og dette har hadd suksess.

Jeg så et program på TV(av BBC) om temaet, og det er utrolig tragisk å se hvor dumme politikere kan være. Jeg tror ikke kriminaliteten vil øke, ikke i det hele tatt. Det kan muligens forekomme om cannabis blir lovlig for allmennheten, men likevel kan antall cannabisrøykere reduserer på samme måte som tobakksrøykere. Cannabis er heller ikke like avhengighetsskapende som røyk.

For min del frister det sinnsykt å flytte til Nederland bare for å få større tilgang på cannabis, og om jeg skulle bli tatt er straffene veldig milde i forskjell på Norge.

Politikere ligger for langt bak i tid, etter min mening, og det er ikke et spørsmål OM cannabis blir legalisert, men NÅR.

Det er klart at når vår generasjon stepper opp og styrer 'skuta' vil det nok legaliseres, spesielt siden vi har en annen innsikt i slikt enn eldre og gjerne 'tradisjonelle' politikere har. Jeg tror også allmennheten i fremtiden vil godta legalisering av stoffet, i motsetning til i dag.

Ja til legalisering til bruk av cannabis for medisinsk bruk, og muligens senere full legalisering.

Lenke til kommentar

Narkotikaforbrytelser og ressurser til dette koster samfunnet milliarder hvert år, og vi kan ha 5 på trygd for hver person i fengsel. Fengsel er dyrt, 550 000 kr/år for en plass, pluss kostnader for bygging. Majoriteten av de innsatte i Norge sitter der for narkotikaforbrytelser.

Ved å legalisere narkotika kan samfunnet dra inn enorme summer i skatter og avgifter, som kan brukes på forebyggende arbeid og holdningskampanjer, samt behandling av avhengige. En annen veldig viktig effekt av legalisering er at vi effektivt slår bena under en enorm svart økonomi som til syvende og sist ender opp hos terrorister og narkobaroner.

Vi har prøvd forbud og harde straffer i femti år, og det har aldri virket, og kommer aldri til å virke. De som vil ruse seg, klarer det helt fint. Det vi oppnår med forbud er at brukere får forurenset stoff med unødvendig høye skadevirkninger, og at de som blir avhengige havner helt utenfor samfunnet og må bli kriminelle for å få råd til å opprettholde misbruket.

Det som trengs er opplysning om de faktiske skadene ved hvert enkelt stoff. Nevrotoksisitet, faren for avhengighet, overdose osv. Noe lignende det vi har for røyk og tobakk, men uten å bruke ren løgn og propaganda. Det vil aldri bli sosialt akseptert å være et "dopvrak" og jeg tror de aller fleste vil unngå det stempelet.

Avkriminalisering av bruk og besittelse til eget bruk for alle stoffer, og legalisering av de som er forholdsvis trygge med liten risiko for misbruk. Fortsatt forbud mot å være offentlig beruset, eller å bruke rusmidler offentlig.

Krigen mot narkotika er tapt for lenge siden...

Endret av pifler
Lenke til kommentar
Da får du nesten begrunne hvorfor det jeg skriver er bullshit da

da kan du begynne med å lese deg gjennom de 5-10 siste sidene og linkene og alt i quotes og alt sammen (gjerne les hele tråden som er relevant til dette)

det står hele forklaringen... ikke min skyld at du ikke gidder å lese hva som har blitt sakt tidligere og det er faktiskt en regel au det på dette forumet å lese det som har blitt skrevet tidligere før man poster.

Har gått igjennom de 10 siste sidene i denne tråden her på nytt, og det eneste jeg finner av kilder fra din side er tre linker hvorav én er til et annet formum. De to artikkelene du linker til omhandler henholdsvis regulering av cannabisproduksjon og cannabisavhengighet. Av disse to må den sistnevnte sies å være mest relevant ift. mitt innspill, men denne rapporten konkluderer bare med at cannabis er mindre skadelig og avhengighetsskapende enn andre rusmidler. Jeg har heller ikke påstått noe annet. Det jeg har sagt er at cannabis ikke er ufarlig/uproblematisk og jeg har underbygget dette med kilder. Det er denne påstanden du må motbevise, noe jeg ikke kan se at du har gjort. Hvis du mener at du faktisk har gjort dette og at jeg overser noe, må du gjerne peke på hvor det er jeg trår feil.

Ellers ser jeg at du flere ganger skriver om den o'store "rapporten" som vi alle burde lese, uten at jeg ser fnugg av hverken referanser eller linker til denne. Hvis du mener denne er så viktig, så kan du vel også ta deg bryet med å referere til den på nytt?

Lenke til kommentar

http://www.drugscience.org/

http://norml.org/index.cfm?Group_ID=7002

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100217152331.htm

http://www.nettby.no/community/thread.php?id=219891&community_id=24484

http://www.nova.no/asset/3839/1/3839_1.pdf

http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2008|1825-8.pdf

http://www.ungdomsforskning.no/Download/1-2003/Pedersen.pdf

det er ikke BARE 1 rapport men det er tusenvis av rapporter som ejg har nevnt tidligere og hvist du hadde gått gjennom de sidene så hadde du fått med deg det.

jeg har aldri sakt at det er uproblematiskt med hasj men jeg har sakt at det er totalt ufarlig og at det KAN ha bivirkninger akkurat som alle medisiner KAN ha

og det finnes noen som ikke tåler det akkurat som det finnes folk som ikke tåler peanutter

Lenke til kommentar

Hvorfor Stavanger som prøveby?

Synes Svartlamoen i Trondheim hadde vært det mest naturlige valget egentlig. Det er jo det nærmeste Norge kommer Christiania. Oslo har ikke noe som kan sammenlignes, bortsett fra Blitz-huset. Og det er jo bare tull. Svartlamoen er et eget samfunn som styrer seg selv, sånn som Christiania.

Lenke til kommentar

DrHawkins: Jeg begynner virkelig å lure på om du egentlig har lest disse rapportene selv. For det første peker flere av linkene dine til dokumenter som ikke har noe med denne debatten å gjøre, og for det andre så underbygger jo flere av dem faktisk min påstand - de taler altså mot dine egne argumenter.

jeg leste ikke et eneste ord av de selv anna enn overskriften fordi jeg hadde ikek fått opp øynene engang og jeg har hatt stappfull dag så måtte bare finne noe i full fart.

trodde de var relevante etter overskriften men beklager hvis de ikke var det

my mistake

Hvorfor Stavanger som prøveby?

Synes Svartlamoen i Trondheim hadde vært det mest naturlige valget egentlig. Det er jo det nærmeste Norge kommer Christiania. Oslo har ikke noe som kan sammenlignes, bortsett fra Blitz-huset. Og det er jo bare tull. Svartlamoen er et eget samfunn som styrer seg selv, sånn som Christiania.

fordi stavanger er norges kulturhovedstad samt norge oljehovedstad og det beregnes som en av norges største "drug" plass

Lenke til kommentar

Oslo har ikke noe som kan sammenlignes, bortsett fra Blitz-huset. Og det er jo bare tull. Svartlamoen er et eget samfunn som styrer seg selv, sånn som Christiania.

Å ? Kjenner til 2 slike samfunn i Oslo, var 3 men Politiet valgte å fylle komplekset med sement fra topp til bunn pga. en del kriminalitet derfra av mer alvorlig grad. Er ikke sikker på om Politiet engang vet om de 2 andre..

Med det sagt: Enig i at Stavanger er en god test-by.

men jeg har sakt at det er totalt ufarlig og at det KAN ha bivirkninger akkurat som alle medisiner KAN ha

Du ordlegger deg feil. Cannabis har aldri og vil aldri være totalt ufarlig.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Nei, cannabis er ikke totalt ufarlig. Dog er det et mindre farlig substans enn både alkohol og tobakk, og i verste fall kan tungt cannabisbruk over lengre tid trigge latente sykdommer. TRIGGE, ikke skape. Uansett er det ikke derfor man bør legalisere stoffet.

En gjenganger fra UMN (Ungdom Mot Narkotika, om noen er usikker), er at man ved en legalisering av stoffet vil åpne for et nytt stoff på markedet. Hallo?

Cannabis har vært brukt som nytelsesmiddel i så mange år at jeg må gå over til avansert kalkulatorregning for å komme frem til tallet, og i mai 2008 var det fire av ti nordmenn mellom 18-30 år som hadde prøvd hasj (seks av ti i Oslo).

Det reelle alternativet de som ønsker kriminalisering i Norge står overfor i dag er å overlate regulering (både av stoff og salgskvanta pr. person) og aldersgrensekontroll til vinningskriminelle. Og spør disse menneskene etter ID? selger de kun fem gram hasj til hver person? Har de den samme kontrollsjekken av stoffet som et statlig organ ville hatt? Bryr de seg om de samme menneskene som kjøper hasj hos dem senere havner på en avrusningsklinikk for heroinmisbrukere som staten må finansiere?

Og bare for å ha det på det tørre; jeg støtter ikke Gateway-teorien. Derimot har det seg slik at en kriminalisering av en bagatell, som jo cannabis er, i mye større grad vil føre til et heroinmisbruk enn hva tilfellet hadde vært med en legalisering, all den tid man må søke etter stoffet innenfor de samme miljøene som er i besittelse av tyngre rusmidler à la heroin, kokain og amfetamin.

I England og Wales forsvant 600 000 cannabismisbrukere etter at stoffet ble degradert til et klasse C-substans. I Portugal er det nå dobbelt så mange heroinmisbrukere som får hjelp mot avhengigheten enn hva tilfellet var under kriminaliseringen. I Nederland har de minimale problemer med cannabis kontra andre vesteuropeiske land, og kontra USA er tallene slående lave, både når det kommer til bruk av cannabis og andre narkotiske stoffer, og ikke minst når man ser på ressursbruken i forkjempelsen av narkotikamisbruk (kanskje litt mer logisk, men likevel).

At rastafarianismen, en pasifistisk religion som avstår fra alkohol, så til de grader undertrykkes gjennom kriminaliseringen av cannabis, mens kristendommen, islam og jødedommen så til de grader fronter krig og faenskap i lange baner uten at det egentlig gjøres noe som helst med det, er så sykt og uforståelig at man nesten ikke skal kunne tro det. Som et lite bipoeng, liksom.

Ja, regner med dere har lest mye av dette før, men dette var dagens utbrudd. Peace and love. :thumbup:

Lenke til kommentar

det foregår debatter på stortinget hele veien de 2 siste årene om at det skal legaliseres.

stavanger vurderes som test by

http://www.weed.no/arkiv.php

Målet er å legalisere cannabis og la Stavanger være prøveby for landets første

(finner ikke i hvilken denne står i men står som undertekst i google søket og har lest det i aviser og andre plasser og men husker ikke hvor)

Fuck yes. :love:

Lenke til kommentar

Jeg synes det merkeligste er at det knapt finnes argumenter mot legalisering lenger. Denne debatter er stein død og har vært det i årevis. Da jeg først begynte å debattere på dette forumet i 2004 så var det ingen tråder om emnet. Jeg lagde faktisk den første, dog under et annet brukernavn. Jeg hadde ikke egen bruker enda. Og det rente på med motargumenter. Men etter som årene gikk så er saken en helt annen. Det eneste som skjer nå er at én eller annen bruker kommer med et motargument og får et haggel av godt formulerte motargumenter mot seg og stikker fra tråden.

Endret av Kenny Bones
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...