Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere så lite innhold i livet deres at dere må ty til dop?

Ja, legalisering fører til mindre kriminalitet, men thats it.

Når jeg ser mine barndomsvenner som aldri kom seg videre i livet en halveis gjennom skolen pga hasj og blir helt ødelagt psukisk nå, blir dette for dumt. Håper virkelig ikke hasj/cannabis blir legalisert.

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd noen av delene, så virker cannabis mindre farlig / Skadelig enn alkohol. Men det virker som jeg er en av de få i mitt nærmiljø som har det synet. Her er det forventet at du drikker bortimot hver helg fra du er 13, bryter du noen lover når du skaffer alkohol så er det fordi norge er et potittland og folk må slappe av litt med de jææævla lovene. Fyllehistorier hvor folk har begått hærverk, slagsmål, voldtekter og generelt lugubre ting. Om noen oppfører seg som ett rasshøl / idiot så er det helt greit, da han var påvirket av alkohol. Om noen fungerer dårlig på skolen etter ei fyllehelg så er dette også "godtatt". Derimot om du nevner hasj, så er det djevelens verk. Det er ulovlig! Røyker du hasj så er du automatisk tung narkoman som er nødt til å røyke hver dag, du mister alle vennene dine og du kommer aldri videre.

Selvsagtt så finnes det ekstremer på begge sidene av saken. Men synes generelt at det blir litt hyklerisk å drikke fra starten av tenårene og klage på cannabis fordi det er ulovlig. Har bare hørt historier fra venner som røyker at det er en heller rolig affære som går ubemerket hen, noe som ikke kan sies om fyllerabalderet til andre venner. 

Bare måtte ut med dette, da man blir sett på som en heroinavhenging junkie som kommer til å leve på gata resten av livet bare hasj blir nevnt her i bygda.

Lenke til kommentar

Når jeg ser mine barndomsvenner som aldri kom seg videre i livet en halveis gjennom skolen pga hasj og blir helt ødelagt psukisk nå, blir dette for dumt. Håper virkelig ikke hasj/cannabis blir legalisert.

Håper virkelig ikke du er en av de som går ut hver helg for å drikke..

Endret av waddaf
Lenke til kommentar

Jeg heller litt mer for tillatelse av bruk av cannabis som medisin - og ikke total legalisering. Det er en del sykdommer som cannabis funker fint som medisin, for eksempel revmatisme. Har liten tro på at total legalisering av cannabis vil bedre problemene innenfor narko noe særlig;

1. Det blir enklere for narkomane å få tak i stoff.

2. Det blir enklere for "normale" folk å få tak i stoff, selv om det kanskje blir mindre spennende, og bli faste misbrukere.

3. Markedet for narkotika blir større, og 15-17 åringer som vil prøve noe nytt kan derved få tak i narkotika gjennom 18-årige venner.

Greit, bare spekulasjoner fra min side, men tror en eventuell legalisering vil bringe med seg fler negative enn positive sider.

Lenke til kommentar

Jeg heller litt mer for tillatelse av bruk av cannabis som medisin - og ikke total legalisering. Det er en del sykdommer som cannabis funker fint som medisin, for eksempel revmatisme. Har liten tro på at total legalisering av cannabis vil bedre problemene innenfor narko noe særlig;

2. Det blir enklere for "normale" folk å få tak i stoff, selv om det kanskje blir mindre spennende, og bli faste misbrukere.

3. Markedet for narkotika blir større, og 15-17 åringer som vil prøve noe nytt kan derved få tak i narkotika gjennom 18-årige venner.

Greit, bare spekulasjoner fra min side, men tror en eventuell legalisering vil bringe med seg fler negative enn positive sider.

Er det bare jeg som får flashback fra en South Park episode som problematiserte dette?

[south.Park.S14E03.Medicinal.Fried.Chicken]

Lenke til kommentar

Faktisk er jo sjansene større for at kompisene dine ikke hadde begynt med hasj dersom det hadde vært mer lovlig enn det er. For det første har du motsatt psykologi, det forbudne eplet er ikke lenger ulovlig = mindre attraktivt.

I tillegg har du ikke lenger tøffe-seg-faktoren som ofte er grunnen til at ungdommer begynner å prøve hasj. Det er lissom ikke like kult å "stikke til apoteket for hente seg en joint" som det er å "stikke innom en kis da som en kompis vet av som har både hasj og andre ting".

Lenke til kommentar

Alt kan jo virke sånn, men resultatene fra de landene som faktisk har regulert dette allerede viser at det absolutt ikke skjer. Det blir mindre brukere av det og det blir markant mindre ny-rekrutterte narkomane av det. Synes det er en god gevinst jeg.

Ting kan jo ikke bli verre enn det er nå uansett slik jeg ser det. Vi har ingenting å tape på å regulere det mer.

Lenke til kommentar

*Kremt*

1&3: Det er allerede et marked der det er rimelig enkelt å få tak i stoff. Som 16åring drakk jeg mye brennevin og som regel ble det å ty til hjemmebrent - som oftest var tilogmed dette vrient å få tak i. Skulle jeg derimot ha tak i hasj, hadde jeg fullstendig greie på hvem jeg skulle prate med. Disse personene drev med litt lyssky aktivitet ellers (innbrudd og andre guttestreker, spennende folk å rote seg bort i).

2: Hvorvidt det blir enklere for mannen i gata å få tak i cannabis, spørs på hvordan salget blir regulert. Tviler max på at det kommer til å bli solgt på narvesen. I så fall ligger det en 10-15 år frem i tid etter å ha oppdaget at cannabisen ikke har ført til større samfunnsproblemer.

Lenke til kommentar

Jeg tenker dette bildet gir en fin oversikt over hva som er legalisert, og hva som faktisk burde være legalisert!

Alkohol ligger tett opp under kokain, og heroin, mens cannabis ligger 6 plasser under alkohol! Mye mindre farlig enn både røyk og alkohol.

drug.png

Tror jeg skal invitere kompisene mine hjem til meg for en artig kveld med ecstasy!

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar

Jepp. Lovene formes ikke ut ifra hvor skadelig ett stoff er.

Disse tallene tyder bare på at vi må være strengere med alkohol og tobakk siden de fører til så mye skade. At en ting er mindre farlig gjør ikke det greit av den grunn.

Har vi ikke streng alkoholpolitikk? Røyk er ikke billig det heller.

Vi har hatt alkoholforbud, så jo hvor effektivt det var. Ironisk nok ser vi det samme skjer med andre stoffer når de blir forbudt.

At en ting er mindre farlig gjør ikke det greit av den grunn.

Utdyp gjerne.

Er det bedre å lage lover som feiler, er kostbare og en slik strategi feiler på flere viktige områder, det har og bieffekter, og grunnlaget for å straffe mennesker utelukkende pga rus er høyst diskuterbart, og lovene tar ikke hensyn til vitenskap viss det ikke er (ofte) er rapporter som er negativt vinklet eller som på en eller annen måte forsvarer ett forbud. Vi har og propaganda som tidligere har vært en fundament for ett forbud, ikke så mye av det nå, men er enda synlig. Ser man tilbake så har propaganda og en gruppe menneskers moral formet dagens lovgivning internasjonalt. Er dette helt greit?

Lenke til kommentar

Jeg husker også hvor mye jeg skalv da jeg så hasj for første gang. Da fikk jeg klump i halsen altså og pulsen økte ganske mye! Rett og slett pga assosiasjonene jeg hadde til det fra før og det jeg hadde lært på skolen og av folket generelt. Vi visste jo at hasj var dritfarlig. Er ganske mange som ikke vet mer om det enn det jeg gjorde da jeg var 13 år og da er det forståelig at så mange er imot. Man frykter det man ikke kjenner til.

Lenke til kommentar

Synes det er ganske fantastisk at dette er post nummer 3599...

Avstemningen viser nå at bare ca. 26% sier klart Nei, mens hele 68% heller mot et ja i spørsmålet om Cannabis bør legaliseres. 1538 personer har sagt sin mening. Hva kan vi konkludere ut i fra dette?

At forumbukere er mer liberal enn andre? Eller at de med en interesse for samfunnet (siden denne ligger under politikk og samfunn) er mer liberal?

Jeg har nemlig ikke intrykk av at en slik avstemning er representativ for et gjennomsnitt av det Norske folk. Et stort flertall av de jeg kjenner er imot, og ut i fra deres likesinnede er det mye som tyder på at ståa er den samme der.

Håper uansett dette en dag vil bli lovlig å bruke i de aller fleste land.

Jeg stiller uansett spøsmål ved de 16 som angivelig skal ha dødd av Cannabis i Storbrittania i 2004. Noen som har kilder? Eneste jeg kan tenke meg var at de døde av lungekreft eller kols, etter å ha røkt store mengder. Jeg er nemlig av den oppfatning av at alt man tilfører lungene bortsett fra den naturlige gassblandingen kalt "luft" er mer eller mindre skadelig i lengden. Dog skal det sies at med de prisene vi ville fått ved en legalisering ville det forhåpentligvis blitt billig nok til å bruke utelukkende i matveien, og dermed utelukke de aller fleste skader, forutsatt at det er noe lunde fritt for andre kjemikalier som rester av sprøytemidler etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...