Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd hasj... ikke noe spesielt å være så stein for min del. Ligger der bare som et slakt med et fårete glis rundt kjeften. Cannabis har en langt mildere og mer behagelig virkning på meg... Vet ikke hvorfor det er slik, men det virker som den rene planten er mildere enn disse "midtøsten-klumpene" som selges i Norge (?). Akkurat det gjør meg litt skeptisk til dette "svartmarkedet" som eksisterer (og som vi uansett ikke blir kvitt). Folk røyker det (hva inneholder det?), og kjøper det av kriminelle (som også selger "ALT" annet ---> lett tilgjenglighet).

 

Hadde jeg røyket mer mariuhana om det hadde vært lovlig? Sannsynligvis for min del, for det er så **** vanskelig å få tak i. Men jeg har et så bra liv ellers, så det er definitivt ikke noe jeg føler jeg mangler i livet. Hadde det vært lovlig, hadde jeg sikkert tatt en blås i steden for å åpne barskapet av og til. Det er en rus, likt som alkohol, nikotin, sukker etc men så lenge jeg ikke skader noen ved å ta en blås, syntes jeg ikke det er riktig at jeg skal bli straffet. Skatt det gjerne i hjel, men la meg som voksen bestemme om jeg vil kjøpe det eller ikke.

 

Men nekter folk å tenke nytt og legge fordommer bak seg kommer vi heller aldri lenger i kampen mot kriminalitet og misbruk.

 

BTW. ArmenMinAU, artig brukernavn/avatar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde jeg røyket mer mariuhana om det hadde vært lovlig? Sannsynligvis for min del, for det er så **** vanskelig å få tak i.

 

Men nekter folk å tenke nytt og legge fordommer bak seg kommer vi heller aldri lenger i kampen mot kriminalitet og misbruk.

 

BTW. ArmenMinAU, artig brukernavn/avatar.

Vanskelig å få tak i? hvor bor du?

Lenke til kommentar
Vanskelig å få tak i? hvor bor du?

lol, tro det eller ei, jeg bor faktisk i Oslo-området...

 

Ja, bare le. ;) Men hasj og all annen dritt ser ut til å bli solgt overalt. Gress (artig utrykk på en plante forresten) er faktisk ikke så vanlig i Norge...

 

Nå skal det sies at jeg heller ikke gjør store forsøk på å få tak i slike ting, bare så det er sagt. Men det er det inntrykket jeg sitter igjen av de jeg kjenner som røyker.

 

Sånn sett, kan vel kanskje skeptikere argumentere med at loven beskytter meg. Men de aller fleste foretrekker hasj uansett, så jeg er kun en promille. Ikke syntes jeg alkoholen jeg drikker er så mye bedre heller...

 

Men sterkere stoffer som kan lage lapskaus av hjernen er jeg veldig i mot etter å ha sett hvordan det går med enkelte som mister kontrollen. Det er kun de milde stoffene jeg er for at skal skilles fra "rusmiljøet"...

 

Men jeg er klar over at jeg kan ta feil. Jeg syntes bare ikke det kommer gode nok argumenter for at dette ikke bør legaliseres.

Lenke til kommentar
Men hasj og all annen dritt ser ut til å bli solgt overalt.

Gress (artig utrykk på en plante forresten) er faktisk ikke så vanlig i Norge...

Selvmotsigende de to linjene?

 

Og hvis du tar en tur til Oslo for å kjøpe hasj eller pot, tar det ikke lang tid før man har det.

Lenke til kommentar
Selvmotsigende de to linjene?

 

Og hvis du tar en tur til Oslo for å kjøpe hasj eller pot, tar det ikke lang tid før man har det.

Hmmm....kanskje litt selvmotsigende. Jeg mener bare det er mye forskjellig dritt å få tak i. Man vet jo ikke hvordan dette er laget, eller akkurat hva det inneholder.

 

Det er godt mulig at om man kjører rundt i Oslo og spør etter pot, så får man det til slutt. Men det er ikke noe alternativ for meg å spørre masse ukjente dealere om de tilfeldigvis har noe ulovelig. Da går jeg heller på vinmonopolet å kjøper en flaske med statens egen rusbrus.

 

Litt på kanten av topic: Jeg har lest at hasj er lett tilgjengelig da det blir importert i store mengder fra midtøsten. Gress er mer slik som folk dyrker hjemme, det blir ikke importert spesielt mye av det.... ergo er tilgjengligheten deretter. I USA derimot er det nesten bare gress/pot, da det dyrkes stort i Canada og smugles over grensen. Det ville ikke være lønnsomt å frakte hasj helt fra Europa.

 

Hvorvidt dette stemmer eller ikke, har jeg ingen kompetanse til å svare på.

Lenke til kommentar

Var nylig i UK der de i et par år nå har nedklassifisert marihuana til en C-class drug, på nivå med Valium og slankepiller (som lett prescribes av din lokale MD). Statistikken viser at antall brukere er stort sett uforandret men at mengdene solgt har økt. Politiet kjemper en håpløs og pengekrevende kamp mot organisert kriminalitet som kan enkelt løses ved å la stonerne gro sine egne planter (les:Canada).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kom nettopp hjem fra 1 uke i amster.

 

hold smella di! er du klar over at folk skal på jobb i morgen? :!:

 

 

du kan jo røyke videre med god samvittighet, det blir uanstt ikke noe problem før du bruker et par tusen i måneden.. neida, men vær forsiktig.

9190309[/snapback]

:!: mkay...

 

Har prøvd hasj... ikke noe spesielt å være så stein for min del. Ligger der bare som et slakt med et fårete glis rundt kjeften. Cannabis har en langt mildere og mer behagelig virkning på meg... Vet ikke hvorfor det er slik, men det virker som den rene planten er mildere enn disse "midtøsten-klumpene" som selges i Norge (?).

Hasjen i Norge er vanligvis tørr og dårlig, og fra Marokko eller noe i den dur. Blir som regel mest stein av den istedenfor høy, men det er fordi hasjen er laget av Indica som gjør deg mer stein. Den marihuanaen (rene planten) du har røyket er sannsynligvis fra Sativa som gjøre deg mer høy (ikke låst til sofaen (stein), men mer energisk og rusen foregår for det meste i hodet (høy)). Sativa og Indica er to forskjellige raser av cannabisplanten. Hasjen i Norge er sannsynligvis den verste i verden, og det sies at det blandes både bildekk og kameldritt i den for å øke vekta. Legaliserer vi så trenger man ikke lengre å kjøpe cannabis fra disse dealerne.

 

Hadde jeg røyket mer mariuhana om det hadde vært lovlig? Sannsynligvis for min del, for det er så **** vanskelig å få tak i.

Spørs hvor mye du røyker. Jeg tror heller at du hadde røyket mindre fordi rusen hadde blitt mindre spennende om den hadde blitt mer tilgjengelig, siden du vet at du kan kjøpe det når du vil. Kanskje du hadde røyket en god del i starten, men etterhvert tror jeg det hadde blitt mindre enn tidliger. Det viser jo seg at cannabisbruken minker ved legalisering. Det at enkelte også vil erstatte alkohol med cannabis kan jo bare være positivt for samfunnet, siden over halvparten av alle drap, voldtekter, ran osv. skjer i fylla.

 

BTW. ArmenMinAU, artig brukernavn/avatar.

Lol, enig :p Ditt funker ganske bra på film hvertfall.

 

Vanskelig å få tak i? hvor bor du?

Hasj er lett å få tak i, marihuana/pot er en del vanskeligere.

 

Selvmotsigende de to linjene?

Han mener gress som i marihuana/pot.

 

Politiet kjemper en håpløs og pengekrevende kamp mot organisert kriminalitet som kan enkelt løses ved å la stonerne gro sine egne planter (les:Canada).

I tillegg til at vi kan selge cannabis selv, istedenfor å gi pengene våre til terrorister og videre produksjon av flere stoffer. Det er flere millarder å hente på dette. I tillegg mye penger å spare for politiet og andre narkotikabekjempende makter.

Endret av ArmenMinAU
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.redding.com/news/2007/jul/13/dr...-gives-warning/

Fant en side på norcan, som jeg tenkte at folk kanksje vil se, så de har noe å le av :p

Motstandere sprer fortsatt løgn om cannabis. Dette er dog i USA da.

 

The nation's top anti-drug official said people need to overcome their "reefer blindness" and see that illicit marijuana gardens are a terrorist threat to the public's health and safety, as well as to the environment.

 

 

John P. Walters, President Bush's drug czar, said the people who plant and tend the gardens are terrorists who wouldn't hesitate to help other terrorists get into the country with the aim of causing mass casualties.

Jeg har ikke ord.

 

 

After touring gardens raided this week in Shasta County, Walters said the officers who are destroying the gardens are performing hard, dangerous work in rough terrain. He said growers have been known to have weapons, including assault rifles.

 

"These people are armed; they're dangerous," he said. He called them "violent criminal terrorists."

 

Alle som dyrker cannabis i USA er visst terrorister

Å ha våpen i USA har jeg skjønt at ikke er så uvanlig, og våpen er et helt annet problem.

Men at cannabisdyrkere er en fare for nasjonen er bare til å le av :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hasjen i Norge er vanligvis tørr og dårlig, og fra Marokko eller noe i den dur. Blir som regel mest stein av den istedenfor høy, men det er fordi hasjen er laget av Indica som gjør deg mer stein. Den marihuanaen (rene planten) du har røyket er sannsynligvis fra Sativa som gjøre deg mer høy (ikke låst til sofaen (stein), men mer energisk og rusen foregår for det meste i hodet (høy)). Sativa og Indica er to forskjellige raser av cannabisplanten. Hasjen i Norge er sannsynligvis den verste i verden, og det sies at det blandes både bildekk og kameldritt i den for å øke vekta. Legaliserer vi så trenger man ikke lengre å kjøpe cannabis fra disse dealerne.

Det meste kommer fra Marokko og Afganistan, dog mindre fra Afganistan etter at USA var innom.

 

Kameldritt ? Tull. Bildekk? Ikke vært borti, men mener å huske at Kripos bekreftet det for en stund tilbake. Flis og lignende ? Sant.

 

Hasjen i Norge er langt fra den verste i verden :) Hasjen som kommer inn til landet er som oftest av meget god kvalitet, men blir vasket ut og blandet gjennom flere ledd.

 

Og hvis du tar en tur til Oslo for å kjøpe hasj eller pot, tar det ikke lang tid før man har det.

Hvis man ikke kjenner rette personer er det altfor stor sjanse for å få laber/meget dårlig kvalitet. Dessuten er god pot sjelden vare, og man må som regel kjenne en som dyrker selv eller "kjenner en som kjenner en".

Lenke til kommentar
Jo, det er ikke en veldig stor risiko. Syns du en økning fra 0.4% til 0.56% er en dramatisk økning? Hvis du viser til kun Schizofreni-biten, så nei! Nå har alle mine kilder vist at sjangsen for å utvikle Schizofreni er 1 %, men greit nok. Schizofreni er likevel ikke kun det langtidsbruk av hasj kan føre til. Trenger du info, så står det på nettet og uttalige andre plasser.

9187662[/snapback]

 

I følge samme kilder som henviser til 1% er det ca. 10-15,000 personer i Norge med Schizofreni. Det stemmer ikke med 1%, som tilsvarer ca. 46,800 personer. Hvis du da i tillegg tar med 40% økning i sjansen for å utvikle Schizofreni ved røyking av cannabis, og ca. 15% av landets befolkning har prøvd/røyker cannabis regelmessig havner tallet på rundt 49,600.

Kort sagt, "alle dine kilder" tar feil.

9189297[/snapback]

 

Måtte bare kommentere dette. "Alle dine kilder tar feil"... :!: "Sjangsen for å utvikle Schizofreni" og "Antall mennesker i Norge med Schizofreni" er ikke det samme regnestykket!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, men kildene dine leverer feil opplysninger som hvem som helst kan finne ut med et enkelt regnestykke. Hvordan kan vi da stole på dem?

9197405[/snapback]

 

Leste du ikke hva jeg skrev? Kildene ser noe om sjangsene for å utvikle Schizofreni, ikke antall Schizofrene i Norge! Hva er det mer det dere ikke forstår?!?

 

Regnestykket du viser til er antall Schizofrene i Norge og det kan du regne deg til med et enkelt regnestykke, men sjangsen for å utvikle Schizofreni er bygd på både gener, livstil osv der de har kommet frem til en prosentsjangse ut fra masse statistikk.

 

Skill mellom disse to!

 

Uansett, nå gidder jeg ikke diskutere dette noe mer, uansett hvor mange underlige svar jeg får tilbake! Fortsett å umyndiggjøre, bagatellisere, plukke ut finurlige nettsider som støtter deres sak og ingnorer resten av kildene... Det er sansyneligvis INGENTING som kommer til åpne opp for andres meninger uansett hva som blir bevist innen forskning, så denne diskusjonen er helt meningsløs. Som dere sikkert ser, så er det stort sett dere som er for legalisering som enda er igjen i denne diskusjonen, resten har forlatt og det er ikke så rart, med tanke på hvor mye subjetivt svada som florerer her.

 

Jeg anbefaler dere å oppsøke info litt andre plasser enn på internett, slik at dere får det inne med egen øyne, istedet for å sitte hjemme og "drive forskning" som kan formes ut fra egen interesse. Med all respekt, så er det mye om rus og psykiske lidelser dere ikke vet, både i forhold til senskader og diagnostisering og det lille jeg har lest her er ganske så på bærtur og egentlig ikke noe annet en subjektive ønsketenkninger som skal legimitere og forsvare deres sak. Jeg skjønner tanken bak legaliseringen deres, men vi klarer ikke å forenes rundt den tanken, så lenge hasj forblir "ufarlig" eller det er uengihet om hvor store mengder som skal til for at ting kan gå galt...

 

Håper uansett at det vi har diskutert (hasj & psykiske problemer) forblir noe dere kan fortsette å vite lite om, også i fremtiden... :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...